Nagyjából az elmúlt egy hónapban elég érdekes hírek kezdtek el megjelenni az oroszok által 2010-ben megrendelt Mistral-osztályú helikopter-hordozókról, erről jöjjön egy kis összefoglaló.
Az orosz Mistral-sztori kezdetekor már nagy vihar lengte körbe az egész ügyletet, mivel elég sokan felháborodtak rajta, hogy a franciák merész lépésével az oroszok mondhatni élvonalbeli nyugati hajókhoz és technológiákhoz jutnak hozzá, de a másik oldalon olyan hangok is megszólaltak, miszerint Oroszországnak inkább a hazai hadiiparba kéne invesztálnia a Mistral-üzlet 1 milliárd euróra becsült nem éppen csekély értékét. Ezeket mára már lefutott köröknek tekinthetjük, a hajók épülnek, hamarosan elérkezik az átadás ideje is (és remélhetőleg a franciák nem követik az INS Vikramadityát körbelengő orosz hajóépítési „hagyományokat”). Azonban az utóbbi időben egyre több negatív hang érkezik orosz részről a Mistralokkal és úgy egyáltalán az egész üzlettel kapcsolatban.
A negatív hírek – nem meglepő módon – az új orosz védelmi miniszter, Szergej Sojgu tavaly novemberi kinevezése után kezdtek el szállingózni, aki a hírek szerint elődje, Anatolij Szergyukov után egy teljesen más vonalat képvisel. Az első „érdekesnek” mondható hír még 2012 decemberben merült fel, amikor a Vedomoszty orosz lap kormányzati forrásokra hivatkozva azt írta, hogy a védelmi minisztérium eláll a két hazai gyártású Mistral építésétől – ezek a franciáknál készülő eredeti két orosz Mistral után épültek volna többségében orosz alkatrészekből. Még aznap egy másik kormányzati forrás azt nyilatkozta, hogy a két hazai helikopter-hordozó építéséről nem mond le a minisztérium, csak 2013-ról 2016-ra halasztja azokat. Pár napra rá, december 24-én az orosz kormányfő-helyettes, Dmitrij Rogozin türelemre intett az ügyben, nyilatkozata szerint még nincs eldöntve semmi. „Úgy gondolom még túl korai beszélni erről. (A döntés meghozatala) előtt előbb át kell vennünk az első kettőt (Mistralt), látni azokat működés közben és csak azután meghozni a végső döntést.”
Rogozin nyilatkozatával kapcsolatban felerősödtek az orosz-francia üzlet helyességét kétségbe vonó hangok is. Ivan Karcsenkó, az orosz Hadiipari Bizottság helyettes vezetője szimplán abszurdnak nevezte az egész történetet és szerinte Szergyukov korábbi miniszter súlyos károkat okozott vele az orosz kormánynak és iparnak (bár e kijelentés mögött minden bizonnyal van némi hadiipari lobbi is, de azt is meg kell hagyni, hogy Szergyukovval az utóbbi időben több „disznóságot” is kapcsolatba hoztak).
Az egész huzavona talán legérdekesebb fejezete azonban a múlt héten kezdődött el, amikor Rogozin kijelentette, hogy a francia építésű Mistralok nem tudnak majd „hideg vízben működni”. Jelentsen ez utóbbi bármit is, a miniszterelnök-helyettes csak annyit árult el, hogy hét fok alatt nem tudnak majd operálni a helikopter-hordozók, de ennek okát nem osztotta meg (és azt sem, hogy 0 fok feletti vagy alatti hőmérsékletről van-e szó). Azonban talán megkapjuk a választ egy tegnap megjelent hírben, miszerint a Mistralok az orosz üzemanyagokat nem tudják majd használni. Ugye a francia hajót dízelgenerátorok látják el energiával és ezek bizony a „finomabb” nyugati üzemanyagokhoz vannak tervezve, nem a kezeletlenebb oroszhoz. A gázolajnak megvan az a tulajdonsága, hogy alacsony hőmérsékleten besűrűsödik, ami eltömítheti a befecskendező rendszereket. Ezt a problémát előmelegítéssel vagy különböző kemikáliák hozzákeverésével szokták orvosolni, azonban Oroszországban a tengerészeti felhasználású üzemanyagok eltérőek ebből a szempontból. Rogozin úgy nyilatkozott, hogy valószínűleg az nem jelentene gondot a megfelelő üzemanyag előállítása, azonban a szállítása és tárolása már igen, mivel a már meglévő rendszerekben nem lehetne tárolni az új üzemanyagot, teljesen újat kéne kiépíteni. Úgy tudni, hogy a problémán már dolgoznak, például kétoldali egyeztetések lesznek február 14-15-én.
Az első Mistralt, a Vlagyivosztokot várhatóan jövőre adják át, testvérhajóját, a Szevasztopolt pedig 2015-ben.