Mint arról mi is többször beszámoltunk az ukránok keményen küzdöttek annak érdekében, hogy haditengerészetük tengeralattjárós kultúráját feltámasszák, illetve megtartsák. Az ország gazdasági helyzete persze nem tette lehetővé új tengeralattjáró beszerzését, így azzal kellett gazdálkodniuk, ami adott volt: egy kivénhedt, még a Szovjetuniótól örökölt Foxtrot-osztályú kövület.
A leharcolt állapotú Zaporizzsja megmentése sokáig húzódott, mígnem a 2010 vége felé végre rendelkezésre álló pénzmagból orosz segítséggel megkezdődhettek a felújítási munkálatok. A mintegy 2 év alatt kívül – belül megújult tengeralattjáró “első” kihajózására 2012 áprilisának végén kerülhetett sor, amit júliusban a felújítás utáni első – periszkóp mélységig történő – alámerülés követett. (Vélhetően nem is merülhet ennél mélyebbre, vagy legalábbis nem sokkal.)
Az eredetileg a szovjet Északi Flottánál 1971. január 20-án hadrendbe állított, aktív korában Kuba vizeit is megjárt tengeralattjáró 1997-ben került az Ukrán Haditengerészethez, ahol túl sok feladat már nem jutott részére. Ez azonban ugyebár megváltozott és immáron újból aktív tagja az Ukrán Haditengerészetnek, lévén pontosan 42 évvel az eredeti hadrendbe állítása után újból visszakerült aktív szolgálatba.