A védelmi és biztonsági profilú Saab AB helikopterfedélzeti önvédelmi és elektronikus felderítőrendszerekre (DAS – Defensive Aids Suite) kapott megrendelést az AgustaWestland vállalattól, megközelítőleg 11,7 millió euró értékben.
„Ez a szerződés biztosítja, hogy tartósan az AgustaWestland kulcsfontosságú szállítója maradhassunk, és bizonyítja, hogy képesek vagyunk versenyképes elektronikus harcászati önvédelmi és elektronikus felderítőrendszereket tervezni és kifejleszteni. A tény, hogy az AgustaWestland minket választott ennek a magasan integrált önvédelmi és elektronikus felderítőrendszernek szállítására, nagyban igazolja a rendszer képességeit” – jelentette ki Micael Johansson, a Saab elektronikus védelmi rendszereinek üzleti vezetője.
Egy olyan konfigurációról van szó, amelyben az ESP (Electronic Surveillance Payload) az IDAS (Integrated Defensive Aids Suite) rendszerrel együtt kerül integrálásra. Ez megnöveli a rendszer magas precizitású iránymérő és helymeghatározó teljesítményét.
A fejlesztés és a gyártás Centurionban, a dél-afrikai Saab telepen (Saab Grintek Defence), valamint a svédországi Järfällában történik majd. A szállítások a 2013. és 2015. közötti időszakban várhatóak.
A Saab IDAS termékcsaládja tökéletesen alkalmas arra, hogy megnövelje a repülőgépek túlélhetőségét mérsékelt, változó és magas veszélykockázatú környezetben is, mivel a termékek egy többszenzoros figyelmeztető rendszerrel vannak ellátva, amely radaros, lézeres és közeledő rakétára figyelmeztető berendezést is tartalmaz; a rendszer könnyűsúlyú pirotechnikai adagolórendszerrel (BOL/L) is integrálva van. Az ESP ideális olyan helikopterfedélzeti alkalmazásokhoz, ahol magas képességű, de kompakt, könnyű elektronikus felderítőrendszerre van szükség.
Az IDAS rendszerek többféle platform védelmét ellátják már, ezek közé tartozik a Saab 2000, az AgustaWestland A109, az A129, az AgustaWestland Super Lynx 300, a Boeing CH-47 Chinook, a Denel Rooivalk, a Denel Oryx, a Eurocopter Puma és Super Puma, a Eurocopter Cougar, az NH Industries NH90, a Lockheed Martin C-130B/H és L100, a Su-30MKM, és a rendszerek folyamatosan szállításra kerülnek a Hindustan Aeronautics Limited által gyártott Dhruv könnyű helikopterhez is.
Az hőkövető elven működő rakéták, (amik ellen használatosak a képen látható, helikopterről kilőtt a csalik) csak a konkrét hőkibocsátást látják / keresik / célozzák, vagy van egy adatbázisuk is, amiből el tudják dönteni, hogyha ilyen alakú a hőkibocsátó / ennyi és ennyi fokos / meg ekkora méretű, akkor az egy Apache, vagy Mi-28 vagy akármi?