Határozatlan ideig elhalasztották a brazil vadászbombázók beszerzéséről szóló döntést – közölte a napokban Dilma Rousseff, a brazil miniszterelnök asszony.
Hiába várja a Boeing, a Dassault Aviation és a Saab AB is az eredményhirdetést, a brazilok mindaddig nem döntenek a győztes típus kilétéről, míg le nem cseng a válság és a gazdaságuk újra növekvő ágba nem szökken. Amint a mutatók újra javulást mutatnak, meghozzák a döntést. Ám kérdés, hogy ez mikorra fog bekövetkezni…
A brazil döntés már évek óta húzódik, a F-X2 program kapcsán egyszer már győztest is hirdettek, de azt később visszavonták és újra nyitottá vált a küzdelem. A nevezők egymás alá ígérnek, és jobbnál jobb együttműködési ajánlatokkal bombázzák a brazilokat.
És még az oroszok is kínálják a SZu-35s-t…
„És még az oroszok is kínálják a SZu-35s-t…”
Feleslegesen
Pedig nyomják erosen a témát. Ha Brazília megvenné az orosz gépeket, akkor eltorolnék az orosz behozatali embargót a brazil marhahúsra. De nem sikerult megállapodniuk a brazil elnok(no) és Putyin mult heti találkozóján. De a brazilok (hogy ne mondják az oroszok, hegy semmit nem vesznek)rendeltek pár darab Ka-62-t. :)
az argentin PAK-FA flotta ellen valami ütősebb vas kéne különben lemaradnak a brazilok :DDD
duckdodgers
Lehet ezért halasztják el a tendert. Megvárják, hogy lesz-e PAK-FA az Argentinoknál. Ha nem lesz a mostani tender résztvevői is jók lesznek, ha mégis lesz Argentin PAK-FA akkor elmennek Raptorért sírni az USA-ba :P
aha, persze, 2020ig várnak akkor legalább, mi? :P mert addig tuti nem vesz senki más pakfa-t, csak orosz meg indiai…
lehet az argentinok beelőztek az occó de legalább nem túl jó minőségű marhahússal :)))
Azért született rendes biznisz is:
http://www.ruaviation.com/news/2012/12/17/1414/
Hát ez évben tényleg nem volt jó ára a paprikának! :D:D
Szerintem okosan csinálják. Bármerről is nézzük a környékükön csak Venezuela bír hozzájuk mérhető haderővel, és nincsenek egymással szemben követeléseik, se konfliktusaik. A „kicsikkel” nem kell foglalkozniuk, Chile, Peru baráti, Kolumbia USA gyarmat, Argentína pedig ha év vége előtt nem tud megegyezni a hitelezőivel újra összeomlik. Egyszerűen nincs miért sietniük. Sőt ha okosan játszanak, lehet, hogy a brazil légierő nemes egyszerűséggel kihagy egy komplett generációt (3->5).
http://www.youtube.com/watch?v=3khTntOxX-k
Qualit
Azt ne felejtsd el,hogy Brazília partjainál elég komoly olajmezők vannak amit meg kell védeni és az szerintem őrültség amit pár Közép-Európai banánköztársaság művel:nincs veszély nem fejlesztem a fegyveres erőket.
Brazília fejleszt nem, is picit. Csak most épp nem a nagy látványos dolgokon van a hangsúly, mint a repülők, hajók, MBT-k. Úgy néz ki mostanában a különleges erők, és a határőrség kaphat meg bármilyen játékszert. Főleg a 2010-es riói krízis óta. Ejtőernyősöket, tengerészgyalogosokat kellett bevetniük a drogkartelek ellen, utána pedig még a hadseregnek is be kellett vonulnia egy időre… Azóta pedig átfegyverezték a különleges erőket (TAVOR rulz :)) és a belbiztonsági csapatokat, és a határőrséget. Nagyon rendet akarnak tenni otthon. Új saját APC, 2000 DB megrendelt Guarani IFV amiket szintén otthon gyártanak le, és persze folyik a helikopter flotta cseréje (megvették az EC-725 licencet). Jelenleg úgy néz ki, hogy néhány kivételtől eltekintve (Pl. Mi-35, Scorpéne) amit nem tudnak otthon gyártani, az nem kell nekik. Ennél a tendernél is feltétel, hogy a 120 gép nagy részét az Embraer-nek kell legyártania.
@Qualit
Naná, közeledik a VB és az olimpia. Majd ha ezek után is kitart a lendültet, akkor ítélkezzünk.
Szerintem nagyon jól csinálják a brazilok. Jelenleg nincs biztonsági kényszer, ami persze nem jelenti azt, hogy ne kéne fejleszteni a haderőt, de ha elhalasztják a beszerzést egy évvel, vagy urambocsá kettővel-hárommal, az még egyáltalán nem veszélyezteti a biztonságukat. Főjenek csak a gyártók a saját levükben, és persze ígérjenek alá. Brazíliának biztosan nem válik létszükségletté a vásárlás, viszont ebben a gazdasági helyzetben néhány gyártónak azzá válhat az eladás. Akkor pedig ígérjen alá.
Várjanak addig amíg mindegyik aláígér, aztán pedig vegyenek attól, aki még az alá is beígér. Ehhez pedig semmit se kell tenniük, csak várni egy évet, esetleg kettőt hármat. És még ha nem is változna az ár, azt mindenképp elérik, hogy egy stagnáló időszakban a gazdaságra költötték a forrásaikat, nem pedig a közvetlen hasznot nem hozó vasakba.
Azért etikusnak nem nevezném. Ugyanis a pályázás is pénzbe kerül. Kicsi bőszítő, mikor évekig futtatják az embert a nagy semmiért.
Csak aztán nehogy úgy járnakak, hogy legközelebb nem jön pár jelölt, mert szarnak magas ívben az ilyen vevőre. Mert ki tudja, hogy addig milyen más üzlet kötetthet meg, ahol „csak” 36 gép és további opció a tétel. A Barzilok reménykedhetnek, hogy a piac továbbra is szük maradjon, tehát „tapossák egymást” az ajánlattevők. Viszont, ha ez nem történik meg, akkor hellóbelló…
na igen ez eléggé kétélű fegyver. Persze az lehet hogy spórolnak a beszerzésen, de kérdem én akkor mi van ha mondjuk 2 évvel később megrendelve 3-4 évet késik a szállítás (hasraütve : most megrendelve 5 éven belül megkapnák míg ha 2 év múlva rendelik akkor onnantól 8 évet kell várni) , mert addigra lekötik a gyártókapacitást? Az is olyan jól hangzik, ha emiatt a késés miatt pluszban rá kell verni még pártízmillió dollárt a jelenlegi gépekre? Bármennyire is rossz a gazdaság én azt látom hogy harci repülőgépek esetén sorba kell állni, főleg a potens típusok esetén…
@molnibalage
Pl. egy Magyarország kategóriájú államnál el tudnám képzelni, hogy addig játssza a várakoztatást, amíg őt magát hagyják faképnél, de Brazília tudja magáról, hogy ők az a kategória amit nem lehet faképnél hagyni. Egy kézen meg lehet számolni azokat az országokat, akiktől olyan kaliberű repülő import várható, mint Brazíliától, úgyhogy rájuk nem lehet csak úgy legyinteni, hogy akkor vegyenek mástól mert mi besértődtünk.
Megteszik mert megtehetik, hiába a riogatás az elméleti lehetőségekkel ha nincs mögöttük realitás. A realitás pedig azt mutatja, hogy sem a Rafale, sem a Gripen gyártás nem fog eldugulni a sok megrendelés miatt és sehol se számíthatnak olyan megrendelésre, mint a braziloktól, és egyikük se mondhat le erről a tenderről, hanem bizony fokozniuk kell a versenyt. Az amcsiknál még jobb a helyzet, mert az ő gépüket legalább veszegetik, de ők sem fogják azt mondani, hogy unjuk a hajcihőt tehát legyen csak az európaiaké az üzlet.
Szerintem Brazília felmérte ezt a realitást és nyilván azért csinálja mindezt, mert ettől reálisan számíthat kedvezőbb ajánlatokra, ez pedig egyértelműen az ő érdeküket szolgálja, tehát kötelességük, hogy ezt tegyék. Ha pedig ez azzal jár, hogy pattanásig feszül a hangulat a gyártókkal hát kérem, így megy ez a gazdaság összes területén.
A brazilok sem adhatják aranyáron a kávét, mert a vevők megvárnák hogy rájuk rohadjon és hogy még előtte eladni kényszerüljenek féláron.
Az amcsiknál még jobb a helyzet, mert az ő gépüket legalább veszegetik, de ők sem fogják azt mondani, hogy unjuk a hajcihőt tehát legyen csak az európaiaké az üzlet.
Nekem nem tűnt úgy, hogy ebbe vagy akár az MMRCA tenderbe túl sokat felccöltek volna.
Hát igen, inkább az európai típusok jövője függhet ettől a megrendeléstől, bizonyára az ő izgatásukra játszik a brazil kormány, bár versenyszempontból az is az ő javukra játszik, ha az amerikai típus is marad a versenyben.
Előbb-utóbb úgyis fel lesz újítva a brazil flotta, és valamelyik gyártó nyerni fog, ők is megtehetik hogy nem ülnek fel a halasztásnak és nem változtatnak az ajánlatukon, hisz Brazílián is van egy kényszer, hogy előbb-utóbb valamelyiket el kell fogadnia.
Ettől függetlenül ez a halasztás inkább Brazíliának kedvez, mert megvan benne a lehetőség, hogy valahonnan kedvezőbb konstrukciót ajánlanak, és még ha ez nem is következne be, akkor sem veszítenek semmit, legfeljebb néhány évvel később rendszeresítik az új típust, attól még nem fogja őket hirtelen lerohanni senki.
„Nekem nem tűnt úgy, hogy ebbe vagy akár az MMRCA tenderbe túl sokat felccöltek volna.”
Ha az amcsikra gondoltál itt akkor végül is az indiaiaknak egy új F-16 és egy vadonat új F/A-18 altípust fejlesztettek és mutattak be. Sokat belefizettek abba a tenderbe. Csak a Mig buktája és az Eurokacsák nagyobb sajtó visszhangot kaptak.
Qualit azért a két beszerzés között mintha lenne egy kis különbség.
Az F-X2 36 db míg az MMRCA 126 gépről szól. mintha egy pár milliárd dollár lenne a két tender közt. Ez talán indokolja miért is szabták „személyre” az indiai ajánlatot.
@Qualit
Ez nem igaz. Nem fejlesztettek ki semmit. Felvátoltak egy koncepciót. Ugyanis Block 70-es F-16 nincs, emlékeim szerint UAE 60 gépeket bérteltek a jenkik és azt tesztelhették az indiaiak.
Az új Hornet az melyik is lenne? A CFT-s púpos? Mert az is csak ilyen szinten létezik…
A marketing is pénz. :) Akkor még a Rafale-nak sem repült az AESA radaros verziója, meteor sem volt integrálva rá. Grippenból egy közel sem teljes értékű Demot próbálhattak ki, A Mig-35 is csak tech demo volt… ÉRthető ha az amcsik nem ugráltak annyira mint a többiek, a Lockheed a következő két évtizedre el van látva melóval,a Boeing pedig el volt foglalva a Navy és a RAAF gépek gyártásával.
Egyébként továbbra is tartom, hogy Brazílián nincs a típusváltás kényszere. Még lazán várhatnak pár évet a döntéssel. És a légierő továbbra sincs a prioritási listájuk élén.
Javítom magam, már a Mi-35 sem kivétel…
Aranysas FB:
“Brazíliában nyílik meg az új Mil Mi-171-es összeszerelő üzem, egyeztek meg Moszkvában az orosz féllel a brazil Odebrecht Defensa e Technologia képviselői. Az aláírt megállapodás szerint a gyártósor mellett a Mi Mi-35M harcihelikopterek nagyjavítását és fejlesztéseket is végeznek, plusz technológiai transzfer is megy a repülőiparát akkurátusan felépítő Brazíliába.”