|

Fehérorosz Szuhojok nyugdíjban

Váratlan hír terjed az utóbbi napokban az Interneten, miszerint a Belorusz Légierő a hónap elején kivonta hadrendjéből a Szu-27-es vadászrepülőgép típust! Az információ azért is meglepő, mert eddig Belorusszia azon kevés, volt szovjet tagállam közé tartozott, melyek igyekeztek megtartani haderejük potenciáját, sőt további fejlesztéseket hajtottak végre.

Forrás: RussianPlanes – Bravo ,

Ilyen volt például a Mi-8MT helikoptereik elektro-optikai rendszerrel felszerelése, mellyel jelentősen kibővítették a típus éjszakai alkalmazhatóságát, valamint a MiG-29-eseik precíziós, földi célpontok elleni fegyverzettel ellátása.

Ezért is meglepő, hogy a legpotensebb repülőgép típusukat kivonásra ítélték a napokban. Pedig az ország, a Szu-27-es típus ipari hátterével is rendelkezik. A Baranovicsi 558-as számú üzem, képes a repülőgép élettartam hosszabbító nagyjavítására, valamint továbbfejlesztésére is. Erre jó példa volt a Kazah Légierő számára itt korszerűsített Szu-27UBM1 változat, melyet nem csak H-29-es és H-31-es rakéták bevetésére tették alkalmassá, hanem a helyi szakemberek a típusra integrálták a Szatellit-M elektronikai és Litening-III célmegjelölő konténereket is!

A fotón, a Kazahsztán számára korszerűsített Szu-27UBM1-es repülőgépet H-31-es rakéta indítására készítik elő. A repülőgép bal szárnya alatt jól látható a Szatellit-M elektronikai zavaró eszköz, melyet a fegyverzetindító sínbe integráltak. | Fotó: Grigoriy Bedenko ,

A Szu-27-es nyugdíjazása illeszkedik abba a folyamatba, amit tavaly a Szu-24-esek selejtezésével kezdtek el Fehéroroszországban, mely a repülőcsapatok csökkentéséről szól. A Belorusz Légierőnél továbbiakban csak a MiG-29-es és Szu-25-ös harci repülőgépek maradnak hadrendben.

A repülőgépek további sorsa kétséges. Koruk nem indokolja a selejtezésüket, hiszen alig 21 éve, 1991-ben szállította le a gyár a Szu-27-eseket a Szovjet Honi Légvédelem 61-ik vadászrepülő ezredének. Így a fehérorosz Szu-27-esek a legfiatalabb ex-szovjet vadászrepülőgépek közé tartoznak.

A 61-ik ezrednél anno két századnyi MiG-23MLD típust váltottak fel velük. Az ezred harmadik százada akkoriban MiG-25PDSz elfogókkal repült. A szuhojok megbecsült tagjai voltak a belorusz repülő erőknek húsz éven keresztül. Karbantartásuk, élettartam hosszabbító javításaik eddig folyamatosan megtörténtek. A két századnyi mennyiségből eddig három darabot vesztettek el, valamint összesen négy repülőgépet eladtak Angolának és Ukrajnának

Fehérorosz MiG-29 | Forrás: RussianPlanes – Bravo ,

A repülőgépek tovább értékesítésére jó esély van, a Baranovicsi 558-as számú üzem ipari háttértámogatásával. Az egyik érdekes lehetőségről a HTKA egy éve adott hírt, amikor felmerült, hogy Izlandon az E.C.A. nevű holland cég emeltszintű pilótaképzésre, pontosabban agresszor feladatköre használná tovább a fehérorosz szuhojokat.

—–
Szerző: galcom

33 hozzászólás “Fehérorosz Szuhojok nyugdíjban”

  1. „1. Mennyire szerencsés volt az aki 2009-ben a lengyelországi Radomban pénteken látta bemutatót gyakorolni a fehérorosz Szu-27-est. Ilyet se látunk már.”

    Így van, nekem volt szerencsém.http://jets.hu/gallery?cat=19

    A kivonásban annak is komoly része lehet, hogy a Szu-27-esek élettartama hasonlóan rövid, mint a 29-eseké. Nem véletlenül selejteztek már le több százat.

  2. Nem csodalkoznek ha mar a vevok is meglennenek a Szuhojokra.

    A 27 es a legdragabban uzemben tarthato tipus es igazabol nincs akkora fenyegetettsegben az orszag hogy a 29 sek ne lennenek elegek a vedelemre. Amugy sem duskalnak a penzben szoval ha akad egy vevo akkor inkabb igy szabadulnak meg tole.

    Legalabbis szerintem.

  3. Én sem hiszem hogy bármilyen külső fenyegetés miatt kéne aggódniuk, az oroszokkal meg úgyis kéz a kézben járnak, szóval spórolhatnak nyugodtan.
    Úgyis túl nagy sereget tartanak fönt, legalábbis az anyagi lehetőségeikhez képest.

    De most látom csak, hogy igazából elég lett volna csak annyit írnom, hogy:
    Kuruc71 +1 :)

  4. Azért tömzsi, mert az utóbbi évtizedek tapasztalatai azt mutatták, hogy a légiharcban az győz, akinek több a naftája. Ezért szerencsétlen MiG29es kapott egy nagy és ronda gerinctartályt, amivel ugyan sokat romlott a repülő tudománya, de tovább tud a levegőben maradni.

  5. „Ezért szerencsétlen MiG29es kapott egy nagy és ronda gerinctartályt,”

    Kevered az SzMT-vel. A képen egy korszerűsített 9.13-as látható, amelynek a gerincrésze nem több üzemanyagot, hanem plusz elektronikus rendszereket tartalmaz.

  6. F-4 Phantom II

    http://www.the-blueprints.com/blueprints-depot/modernplanes/mcdonnell-douglas/mcdonnell-douglas-f-4-phantom-ii.gif

    Sz-24

    http://paralay.net/su27kub/520.jpg

    Percek alatt lehet ilyeneket találni. Saccolással ráhúzva a szárnyakat kaphatsz egy közelítő görbét, ha türelmed van, akkor némi fegyverzetet is rájuk lehet tenni.

    Uraim, lehet dolgozni és számolgatni, meg ábárzolni és megnézni, hogy melyik van a legközelebb az ideális testhez. Ez különösen igaz bizonyos urakra itten…