Váratlan hír terjed az utóbbi napokban az Interneten, miszerint a Belorusz Légierő a hónap elején kivonta hadrendjéből a Szu-27-es vadászrepülőgép típust! Az információ azért is meglepő, mert eddig Belorusszia azon kevés, volt szovjet tagállam közé tartozott, melyek igyekeztek megtartani haderejük potenciáját, sőt további fejlesztéseket hajtottak végre.
Ilyen volt például a Mi-8MT helikoptereik elektro-optikai rendszerrel felszerelése, mellyel jelentősen kibővítették a típus éjszakai alkalmazhatóságát, valamint a MiG-29-eseik precíziós, földi célpontok elleni fegyverzettel ellátása.
Ezért is meglepő, hogy a legpotensebb repülőgép típusukat kivonásra ítélték a napokban. Pedig az ország, a Szu-27-es típus ipari hátterével is rendelkezik. A Baranovicsi 558-as számú üzem, képes a repülőgép élettartam hosszabbító nagyjavítására, valamint továbbfejlesztésére is. Erre jó példa volt a Kazah Légierő számára itt korszerűsített Szu-27UBM1 változat, melyet nem csak H-29-es és H-31-es rakéták bevetésére tették alkalmassá, hanem a helyi szakemberek a típusra integrálták a Szatellit-M elektronikai és Litening-III célmegjelölő konténereket is!
A Szu-27-es nyugdíjazása illeszkedik abba a folyamatba, amit tavaly a Szu-24-esek selejtezésével kezdtek el Fehéroroszországban, mely a repülőcsapatok csökkentéséről szól. A Belorusz Légierőnél továbbiakban csak a MiG-29-es és Szu-25-ös harci repülőgépek maradnak hadrendben.
A repülőgépek további sorsa kétséges. Koruk nem indokolja a selejtezésüket, hiszen alig 21 éve, 1991-ben szállította le a gyár a Szu-27-eseket a Szovjet Honi Légvédelem 61-ik vadászrepülő ezredének. Így a fehérorosz Szu-27-esek a legfiatalabb ex-szovjet vadászrepülőgépek közé tartoznak.
A 61-ik ezrednél anno két századnyi MiG-23MLD típust váltottak fel velük. Az ezred harmadik százada akkoriban MiG-25PDSz elfogókkal repült. A szuhojok megbecsült tagjai voltak a belorusz repülő erőknek húsz éven keresztül. Karbantartásuk, élettartam hosszabbító javításaik eddig folyamatosan megtörténtek. A két századnyi mennyiségből eddig három darabot vesztettek el, valamint összesen négy repülőgépet eladtak Angolának és Ukrajnának
A repülőgépek tovább értékesítésére jó esély van, a Baranovicsi 558-as számú üzem ipari háttértámogatásával. Az egyik érdekes lehetőségről a HTKA egy éve adott hírt, amikor felmerült, hogy Izlandon az E.C.A. nevű holland cég emeltszintű pilótaképzésre, pontosabban agresszor feladatköre használná tovább a fehérorosz szuhojokat.
—–
Szerző: galcom