Váratlan hír terjed az utóbbi napokban az Interneten, miszerint a Belorusz Légierő a hónap elején kivonta hadrendjéből a Szu-27-es vadászrepülőgép típust! Az információ azért is meglepő, mert eddig Belorusszia azon kevés, volt szovjet tagállam közé tartozott, melyek igyekeztek megtartani haderejük potenciáját, sőt további fejlesztéseket hajtottak végre.
Ilyen volt például a Mi-8MT helikoptereik elektro-optikai rendszerrel felszerelése, mellyel jelentősen kibővítették a típus éjszakai alkalmazhatóságát, valamint a MiG-29-eseik precíziós, földi célpontok elleni fegyverzettel ellátása.
Ezért is meglepő, hogy a legpotensebb repülőgép típusukat kivonásra ítélték a napokban. Pedig az ország, a Szu-27-es típus ipari hátterével is rendelkezik. A Baranovicsi 558-as számú üzem, képes a repülőgép élettartam hosszabbító nagyjavítására, valamint továbbfejlesztésére is. Erre jó példa volt a Kazah Légierő számára itt korszerűsített Szu-27UBM1 változat, melyet nem csak H-29-es és H-31-es rakéták bevetésére tették alkalmassá, hanem a helyi szakemberek a típusra integrálták a Szatellit-M elektronikai és Litening-III célmegjelölő konténereket is!
A Szu-27-es nyugdíjazása illeszkedik abba a folyamatba, amit tavaly a Szu-24-esek selejtezésével kezdtek el Fehéroroszországban, mely a repülőcsapatok csökkentéséről szól. A Belorusz Légierőnél továbbiakban csak a MiG-29-es és Szu-25-ös harci repülőgépek maradnak hadrendben.
A repülőgépek további sorsa kétséges. Koruk nem indokolja a selejtezésüket, hiszen alig 21 éve, 1991-ben szállította le a gyár a Szu-27-eseket a Szovjet Honi Légvédelem 61-ik vadászrepülő ezredének. Így a fehérorosz Szu-27-esek a legfiatalabb ex-szovjet vadászrepülőgépek közé tartoznak.
A 61-ik ezrednél anno két századnyi MiG-23MLD típust váltottak fel velük. Az ezred harmadik százada akkoriban MiG-25PDSz elfogókkal repült. A szuhojok megbecsült tagjai voltak a belorusz repülő erőknek húsz éven keresztül. Karbantartásuk, élettartam hosszabbító javításaik eddig folyamatosan megtörténtek. A két századnyi mennyiségből eddig három darabot vesztettek el, valamint összesen négy repülőgépet eladtak Angolának és Ukrajnának
A repülőgépek tovább értékesítésére jó esély van, a Baranovicsi 558-as számú üzem ipari háttértámogatásával. Az egyik érdekes lehetőségről a HTKA egy éve adott hírt, amikor felmerült, hogy Izlandon az E.C.A. nevű holland cég emeltszintű pilótaképzésre, pontosabban agresszor feladatköre használná tovább a fehérorosz szuhojokat.
—–
Szerző: galcom
Milyen verziójú Mig-29-eseket reptetnek? Az Indiától „visszakapott” Su-30K-kat végül modernizálják, vagy a Su-27 selejtezésével ez az ötlet is megy a kukába?
Két dolog jutott eszembe.
1. Mennyire szerencsés volt az aki 2009-ben a lengyelországi Radomban pénteken látta bemutatót gyakorolni a fehérorosz Szu-27-est. Ilyet se látunk már.
2. Akkor lehet hogy ezért nem kellett nekik az ex-indiai Szu-30 sem?
https://htka.hu/2012/05/19/elado-indiai-szuhojok/
Én úgy tudom, hogy a Szu-30K-kat Vietnám veszi majd meg…
Buta kérdés lehet de a 3. képen milyen gép látható? A Szu-27 valamelyik (együléses) változata?
Az egy MiG-29-es.
Köszönöm. Kissé tömzsinek tűnik a képen de nyilván rosszul emlékeztem a formájára.
Engem azért meglepet a SU-27-esek kivonása. Lehet nem katonai, hanem anyagi okok állnak a háttérben.
(Talán egy éve voltak hírek arról, hogy államcsőd fenyegeti Fehéroroszországot.)
„1. Mennyire szerencsés volt az aki 2009-ben a lengyelországi Radomban pénteken látta bemutatót gyakorolni a fehérorosz Szu-27-est. Ilyet se látunk már.”
Így van, nekem volt szerencsém.http://jets.hu/gallery?cat=19
A kivonásban annak is komoly része lehet, hogy a Szu-27-esek élettartama hasonlóan rövid, mint a 29-eseké. Nem véletlenül selejteztek már le több százat.
Nem csodalkoznek ha mar a vevok is meglennenek a Szuhojokra.
A 27 es a legdragabban uzemben tarthato tipus es igazabol nincs akkora fenyegetettsegben az orszag hogy a 29 sek ne lennenek elegek a vedelemre. Amugy sem duskalnak a penzben szoval ha akad egy vevo akkor inkabb igy szabadulnak meg tole.
Legalabbis szerintem.
Én sem hiszem hogy bármilyen külső fenyegetés miatt kéne aggódniuk, az oroszokkal meg úgyis kéz a kézben járnak, szóval spórolhatnak nyugodtan.
Úgyis túl nagy sereget tartanak fönt, legalábbis az anyagi lehetőségeikhez képest.
De most látom csak, hogy igazából elég lett volna csak annyit írnom, hogy:
Kuruc71 +1 :)
Pótalkatrésznek jól jöhetnek bármelyik üzemeltetőnek? Pl. kazahoknak?
Azért tömzsi, mert az utóbbi évtizedek tapasztalatai azt mutatták, hogy a légiharcban az győz, akinek több a naftája. Ezért szerencsétlen MiG29es kapott egy nagy és ronda gerinctartályt, amivel ugyan sokat romlott a repülő tudománya, de tovább tud a levegőben maradni.
„Amugy sem duskalnak a penzben ”
Konkrétan összeomlott a gazdaságuk.
„Ezért szerencsétlen MiG29es kapott egy nagy és ronda gerinctartályt,”
Kevered az SzMT-vel. A képen egy korszerűsített 9.13-as látható, amelynek a gerincrésze nem több üzemanyagot, hanem plusz elektronikus rendszereket tartalmaz.
Az is lehet. Mindenesetre az is ronda, és útba van a levegőnek.
Meg röhelyes is. Minden elektronika egyre kissebb lessz, a ruszki meg egyre nagyobb. Kac,kac.
gacsat
F-16 Block 50/52???Nemrémlik egy halom elektronikai doboz amit a gerincre raktak?
Az is ronda.
„Meg röhelyes is. Minden elektronika egyre kissebb lessz, a ruszki meg egyre nagyobb. Kac,kac.”
Erre írtam…
Azért senki ne gondolja, hogy a magasított gerincú Sufa ECM és egyéb elektronikai rendszerei azok egyáltalán „kilóra” azonosak azokkal a Sólymokkal, amik a jól megszokott kinézetűek még annak ellenére is, hogy a Block 52+ gépek már integrált ECM-mel bírnak,
„Azért senki ne gondolja, hogy a magasított gerincú Sufa ECM és egyéb elektronikai rendszerei azok egyáltalán “kilóra” azonosak azokkal a Sólymokkal,”
Na ha ezt nem mondod el akkor itt jó páran hülyén halnak meg.
Márpedig egyesek ezzel érvelnek, hogy gernic + méret = hülyebéna oroszok.
molni
Azt lehet tudni,hogy mennyit romlott a gerinces F-16osok manőverező képessége?
A gép siklószámáról nincs infóm, de a tömegnövekedés hatása saccolható az előrhető tömegnövekedéssel. Már, ha ismert a gerinc miatti plusz tömeg.
A kólásüvegszabály sérül, ezért sokkal jobban megnő a légellenállásuk, mint azt elsőre gondolnánk.
@gacsat
A gépen levő függeztémnyek mellett gyakorlatilag kerekítési hiba a keresztmetsz változásban, egy pótos többet számít, mint a grecin…
Ezen felül a területszabály igazán tudtommal csak a transszónikus tartományban kezd igazán számítani…
Most akkor ezek a gépek is mennek annak a titokzatos vásárlónak akiknek egy század EX-szovjet szu-27-est modernizálnak jelenleg a Beloruszok? (Mert akkor a vásárló jó mélyen nyúlt a zsebébe…)
A területszabályhoz.
http://the-blueprints.com/blueprints-depot/modernplanes/general-dynamics/f-16-3.png
Ha egyszer lesz időm, akkor majd autocaddel kiitegrálom a területet és felrajzolom a teljes keresztmetszet grafikont.
molnibalage
Nagyon jó kis ábrát találtál. Megnézném a többi típusét is…
Amúgy a teljes szárnyat ábrázolási okokból nem tartalmazza a kép, vagy ennek más oka is van?
Az F-15-nek ott a mellékletben, a nagy írásnál. Nem véletlen mondtam, hogy tessék letölteni. A cikkek letöltséi számának 10%-át sem éri a mellékeletk letöltése…
F-15
http://up-ship.com/blog/wp-content/uploads/2010/06/f-15a.jpg
F-14
http://www.the-blueprints.com/blueprints-depot/modernplanes/grumman/grumman-f-14-tomcat-9.png
F-4 Phantom II
http://www.the-blueprints.com/blueprints-depot/modernplanes/mcdonnell-douglas/mcdonnell-douglas-f-4-phantom-ii.gif
Sz-24
http://paralay.net/su27kub/520.jpg
Percek alatt lehet ilyeneket találni. Saccolással ráhúzva a szárnyakat kaphatsz egy közelítő görbét, ha türelmed van, akkor némi fegyverzetet is rájuk lehet tenni.
Uraim, lehet dolgozni és számolgatni, meg ábárzolni és megnézni, hogy melyik van a legközelebb az ideális testhez. Ez különösen igaz bizonyos urakra itten…
molnibalage
Az F-15 cikk elolvasására sajnos nem lesz időm februárig. De letöltve le van ;)
„Uraim, lehet dolgozni és számolgatni, meg ábrázolni és megnézni, hogy melyik van a legközelebb az ideális testhez”
Hát persze,hogy az enyém amikor a tükör előtt állok és ezt számolgatni se kell!!!!hihihi
http://www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/tipusok/jak-130-asokat_vasarol_feheroroszorszag/
Nem egy bődületes mennyiség, de azért ennek a hírnek a kapcsán figyelemreméltó fejlemény.