|

Hende repült az utolsó helikopterrel

Nagy a baj, a végén még nem marad helikopterünk? A probléma már eddig is ismert volt, azonban Juhász Ferenc egykori MSZP-s honvédelmi miniszter, parlamenti képviselő rátett még egy lapáttal 2012. november 27-i parlamenti felszólalásában.

A honvédek jogállásáról szóló törvényjavaslat kapcsán kezdeményezett vita során az egykori miniszter párhuzamot állítva a törvényjavaslat és a hét történései között megállapította, hogy az épp oly “csilli-villi” mint a kormánypárti sajtó nemrégiben megjelent cikke, mely a JTAC képesség bemutatása kapcsán rendezett gyakorlatot fényezte és nem szólt bizonyos dolgokról. Mégpedig, a képviselőt idézve:

“A tudósításon belül kiderül, hogy a honvédelmi miniszter úr ismételten felszállt egy helikopterre, – arra az egyre ami még repülni képes – és egyébként csináltak gyakorlatot igaz, hogy a későbbiekben sem pénz, sem tudás, sem eszköz nem lesz hogy azt folytassák.”

A helyzet talán ennyire drámaian nem vészes, mint azt látni lehetett nemrégiben megosztott fényképeinken azért több helikopter is repülőképes, azonban a felvetést és bajt némileg megerősíteni látszik a Honvédelmi Minisztérium Fegyverzeti és Hadbiztosi Hivatalának 2012. november 27-én délelőtt megjelenő ajánlatkérése melyben keretszerződést kíván kötni a katonai helikopterek 2014-ig történő fenntartására.

Konkrét kezdeményezés legalább már van…

A dokumentum egyébként 2 db Mi-24, 8 db Mi-17, 5 db Mi-8 típusú helikopter fenntartására szól, ami azért egy két kisebb érdekességet rejt.

Mégpedig első sorban azt, hogy kapásból csak két Mi-24-es helikopter kerül szóba, azzal szemben, hogy Hende Csaba honvédelmi miniszter az év elején még egyel több működőképes Mi-24-est ígért 2014-re, mint 2010-ben volt. Ez pedig azért jóval több, mint kettő.

A következő nagy kérdés a 8 darab Mi-17-esben rejlik, ugyanis 1987-ben, majd 1990-ben összesen 7 darab Mi-17-es került Magyarországra és a honvédség üzemeltetésébe… Na de akkor hogy is lesz ebből 8 darab??

Szerencsére a Mi-8-asok darabszámát illetőleg talán nem esett tévedés hiszen a típusból azért jócskán több van/volt a légierő alkalmazásában, viszont meg kell említeni hogy a típus 2014-ben végleg kirepüli össztechnikai üzemidejét!

A meghirdetett keretszerződés jelentkezési határideje igencsak szűkös, ez év december 10-ig kell a feladatok végrehajtására jelentkeznie engedélyekkel és eszközparkkal rendelkező cégnek. Elég érdekes lesz hogy ilyen rövid időn belül hol kerül elő ilyen cég, ugyanis mióta a Dunai Repülőgépgyár megszűnt/átalakult, nagyjavításra Magyarországon belül senkinek nincs jogosultsága. Már pedig erre is szükség lesz… Természetesen nincs kizárva a külföldi cég sem, így azért kicsit nagyobb az esély.

A szűkös határidő, azaz a gyorsított eljárás egyébként nem véletlen, mint fogalmaznak a dokumentumban:

“A helikopterek üzemképessége elérte a kritikus szintet, amely a helikopterek missziós és hazai feladatainak ellátását veszélyezteti.”

Szóval tényleg nagy a baj??

Lehet, hogy nem elég nagy, hiszen a szerződés lehetőséget biztosít a megrendelő számára, hogy a kiírt feladatok közül bármelyiket visszamondja a megkötés után, tehát még koránt sem biztos, hogy minden rendben lesz a későbbiekben. Azért persze reméljük…

Végezetül, fontos az a tény is, hogy ez a szerződés nem korlátozza majd az új típusú helikopterek – legyen az amerikai vagy épp olasz – beszerzését sem.

Összegezve a fejleményeket, úgy tűnik, hogy végre egy olyan konkrét lépés történt annak érdekében, hogy a 2012. december 31-ig üzemidő hosszabbítással rendelkező Mi-24-es harcihelikopterek jövőre is üzemeljenek, valamint a szállítóhelikopteres képesség is megmaradjon, ami valóban alátámasztja azt az elvet, miszerint A VASNAK A LEVEGŐBEN A HELYE…

Szerző: Balogh Ákos, LHSN.hu

65 hozzászólás “Hende repült az utolsó helikopterrel”

  1. Azért a tisztesség kedvéért említsük meg hogy Hende úr azt igérte a székfoglalójában hogy eggyel több harci heli fog repülni annál mint ahogy átvette a minisztériumot! Namármost emlékeim szerint akkor még 6 db repült és 6 tartalékban volt! A szállítóknál is kb ez az arány!
    Megjegyzem eggyik párttal sem szimpatizálok és mindeggyik politikust bűnözőnek és hazaárulónak tartom , tehát nem a régieket védem és a mostaniakat szapulom!

  2. A mi-24 helikopterek régi szarok, ha meg annyira odáig vannak értre akkor vegyenek superhindet vagy mi-35m.

    8 éve láttam valami „harcvonal”? magyar haditechnikai doku filmet ahol a mi-24 belsejébe össze voltak szigetelőszalaggal fogva a vezetékek .
    Akkor azon poénkodtam hogy küldök nekik egy doboz szigetelő szalagot ezzel is hozzá járulva a modernizáláshoz :DD

  3. Valószínűleg nem lesz színpatikus a kérdés, de azért felteszem!

    Mi a bánatnak az a 2db őskövület? Ha 12 db lenne belőlük, azt mondom, hogy ijesztgetni, ezt azt lekötni esetleg ok, de ez a 2 db!!!
    Kérem nehogy azzal jöjjön valaki, hogy mert meg kell tartani a „képességet”, mert ez nem képesség! És ez a múlt béli képesség már nem is támasztható fel ezen a két gép hátán!
    Múzeumba velük! Bár, ennek a két 24-es nek az üzemeltetése, kerekítési összeg kellene , hogy legyen a költségvetésben!
    Felesleges meglovagolni a nosztalgiahullámot is , mert azzal sem lehet „csatát” nyerni! Sokan itt mindig azon lovagolnak, hogy dehát 30 éve itt, vannak! Mindenkinek a szívéhez nőttek, stb stb! Ne vicceljünk Uraim!
    Beolvasztani mind, és pótpáncélokat kovácsolni belőle a Komondoroknak! :)
    Aztán ha lesz elég tejföl, akkor lehet bevásárolni valami ütősebből! Bár, addigra a Friss AH64-ek is kiöregednek…. :(

  4. Több kérdésem is lenne?

    Gyakorlatilag sehol nem hallani erről a pályázatról? Miért? Mennyi pénzt szánunk erre? Ha szerződés születik, akkor is idő kell amíg az elmaradt szervizeket bepótolják, nemde (Hende)? Mit takar a katonai helikopterek fenntartása? Ez azt jelenti, hogy a Honvédség műszaki állománya nem képes fenntartani? Egy erre szakosodott külső cég kell?

  5. Válaszolnék arra, hogy miért kell nekünk az a 2 db Mi-24.
    A helyzet az, hogy a jövőben már nem igen lesz harcihelikopter zászlóaljunk, de még csa teljes üzemképes rajunk sem (4db).
    Az a 2 db Mi-24 az Afganisztánban tevékenykedő magyar Mi-24 kiképzők gyakorlásához kell. Nos, szerintem ez a helyzet…

  6. Másik cikknél két napja ezen megy a vita, sajnos az lhsn.hu írása sem tartalmaz több konkrétumot, mint amire az itteni a kollektív tudat jutott. Lehet tovább találgatni…

    @nani: Valószínűleg azért hogy amíg az AMT Afganisztánban lesz, legyen itthon is ilyen gép. És JTAC-knek is gyakorolni kell valamivel. Másrészt valami legyen, amíg szolgálatba állnak az új gépek és ha jön az árvíz…

    Inkább azon kellene elgondolkodni, hogy ha a probléma legalább egy éve ismert, akkor miért csak november végén lett az ajánlat bekérve? Úgy hogy már augusztusban is módosítani kellett a gépek üzemeltetésére vonatkozó határidőt (akkor tolták ki decemberig). A pályázóknak így most bő 1 hete van jelentkezni. Remélem ez azt jelenti hogy meg van a cég és mindenben megegyeztek már, csak kötelező formaság ez a kiírás. Mert ha tényleg csak most kezdik keresni akkor nagyon elkéstek.

  7. Hmhm, már megijedtem a cím és a kint lévő kép miatt, hogy az a kettő is csak egy lett.

    Pénz nélkül nem fog menni ez sem. A kettő Hind két dologra jó, egyrészt, hogy a JTAC gyakorlatokon tényleg lehessen valami CAS-ra való cuccot irányítani, másrészt az említett afganisztáni képzők képzésére.

  8. „Ne felejtsétek el , hogy nem rég új helikopterek beszerzéséről volt szó Olaszországból és régi orosz technikát szerintem csak annyira hosszabbítják meg amennyire csak nagyon szükséges , aztán kuka vagy eladás ( lásd mig-29 és An26osoknál).”

    Nahh !!! Hány darabot adtunk el? :)))

  9. Terminator köszi!

    Most figyelmesebben átolvastam. Az ajánlatkérő nem köteles megrendelni a szolgáltatásokat? Akkor ez olyan IMF szerű biztonsági háló lesz?

    Azt el tudom képzelni, ha sikerül eladni inkurrenciát a HM-nek, akkor abból a pénzből megrendelhet majd 2-3 heli nagyjavítását. Lehet erre számítanak a HM-ben és akkor élesítik a szerződést?

  10. OFF:

    Azért nekem tetszenek a Hind-ek, pár darabot akár „nyugatiasítva” is tarthatnánk, mivel szerintem nem létezik olyan nyugati vetélytárs, aki ezt az „osztályt” képviselni. Itt gondolok arra, hogy 8 főt eltud szállítani a belsejében, majd miután kitette őket, a rengeteg irányítatlan rakétával, hatásos CAS feladatkört láthat el, míg irányított levegő-föld, levegő-levegő rakétáival az ellenséges „kemény” célpontokat gyűrheti le.

    Persze tudom, az elektronikai hadviselés terén a nyugati ellenfelek messze túlszárnyalják, de ez a „személyszállító” lehetőség még sokoldalúbbá teszi a Hind-et. Olyan mint egy szteroidokon nevelt Huey. :)

    ON:

  11. dudi

    Ezzel tisztában vagyok, de mijki a Mi-24-ről beszél. Lásd fentebb, vagy lásd lentebb! :-)

    Idézet:
    „rengeteg irányítatlan rakétával, hatásos CAS feladatkört láthat el, míg irányított levegő-föld, levegő-levegő rakétáival az ellenséges “kemény” célpontokat gyűrheti le.”

  12. Nem volt az egyszer a hírekben, hogy a csehek kivonnak jópárat – és működőképeset – a saját haderejükből ? Én elgondolkodnék egy ilyen beszerzési lehetőségen, új típusra – hiába a kegykereső ajánlatok tömkelege – csak úgy volna pénz, ha hitelre, hosszú lejáratú részletre vennénk. Az ország jelenlegi helyzetében, pl. hiteltörlesztés, valamint a drága uniónak már a 3% hiány sem elég, 2,7 kell, ez nem kivitelezhető.
    Gondoljuk meg: a 2008-ban felvett IMF-EU hitelből korábbi adatok alapján az idén 2,904 milliárd SDR-t – jelenlegi árfolyamon mintegy 3,4 milliárd eurót – kell törleszteni a Nemzetközi Valutaalapnak. Ebből az első negyedévi – mintegy 640 millió eurós – törlesztés már februárban megvolt, május-júniusban mintegy 924 millió euró, a harmadik negyedévben ugyanennyi, a negyedik negyedévben pedig további 924 millió euró válik esedékessé. Ezt most fizettük ki nemrég.
    Ennyi pénzből egy a legmodernebb technikára tellett volna, hogy a többi ágazatról ne beszéljünk.

  13. Az a felháborító, hogy a juhászhoz hasonlók még a parlamentben ülnek. És ahelyett, hogy befognák a pofájukat, van képük kritizálni. Ez a senkiházi mit tudott felmutatni tevékenysége során? Vanegy olyan érzésem, hogy semmit. Nem egy párttársához hasonlóan enneka féregnek is a börtönben lenne a helye.

  14. molni: Igla lesz az, az R-60 talán valamelyik Ka-5x-re „szerelhető”, de majd tényleg megmondja, aki ért hozzá.
    An-26: inkább három lesz a leállított gépek száma. Ebből a 110-nek fakereszt, a másik kettő leállítottat meg el kéne küldeni Kijevbe (asszem), de nem tudnak/hajlandóak rá áldozni ~2-300misit, pedig akkor megint lenne 8 évig repülő.
    A két Mi-24-nek én is csak olyan értelmét látom, hogy ne úgy képezzék már az dusmanokat, hogy itthon meg nincs semmi.
    (Hol van már 2004, mikor a maradék négy P-t azért nem nagyjavították, mert majd 2010-ben lesz rá pénz legközelebb…)
    Nem tudja valaki, hogy lehet beszálni ebbe az imfes uzsora bizniszbe, mert ha jól látom k..vára megéri. :-)

  15. hul: az is minősíthetetlen de az új kormány is miken sporol? irgalmatlanul ~30%al megvágta a hm költségvetését, ennyire szarul még az egészségügy se járt.

    panzer: ez így nem kicsit demagóg. Egyrészt a most felvett hiteleket ld állampapírok, meg majd 2014től lesznek törlesztve. Abból aztán mennyi fegyvert lehetett volna venni. Másrészt ha nem kellett volna mert jótündér akkor is a HM, egészségügy a fekete bárányok, elvitte volna ezt a pénzt mindenfajta szociális ajándék. (Tiszta Argentína.)
    Harmadrészt a „2.7%” azért 2.7% és nem 3% mert a vezetés 90%ban a gazdaság fejlődését elősegítő helyekről vonja el a pénzt, vagy/és olyan helyekről amik hosszú távon csúnyán megbosszulják magukat. Ennek következménye. Itt amúgy a kedvencem az amit az energiatermelés/ellátás területén megy, ezt a területet is sikerült olyan pájára állítani ahol elöbb utobb jön az összeomlás.

  16. Bocsánat, de az előbb elfelejtettem, a 8 MI-17 szerintem valami tévedés eredménye. Szó sincs arról, hogy majd vesznek még melléjük egyet, mikor szarért-hugyért lehetett volna kapni, akkor sem volt akarat, most meg már bitangul felment az ára a régi leállított daraboknak is.
    Szerintem a későbbi típusváltásnál azzal járnánk jól, ha beállnánk a lengyelek mögé (még talán nem késő, a nagyobb tétel miatt esetleg egy kicsit olcsóbb is lehetne), hogy amilyet ők kiválasztanak az jó nekünk is, mert saját erőből el fogjuk baszni és megint valami újratárgyalós áremelős kunstrukció lesz a vége.
    Talán még a cseh gépeket átvenni lenne értelme, gondolom a szlovák 24-esek már elkeltek.

  17. Mackensen írta, hogy a legideálisabb nekünk az UH-1/AH-1 és a CH-47 Chinook lenne.

    Az lenne a kérdésem, hogy például egy Mi-35 (vagy Mi-28)/ Mi-17 (vagy Mi-171) páros, és a nehezebb szállítmányoknak egy Mi-6-os(bár lehet itt jobb választás lenne a Chinook) nem lenne olcsóbb, mint a nyugati társaik?

  18. Szerintem LOM Praha fogja megoldani a dolgokat! A PG-nek akkor van esélye ha Szolnokon kap helyet SZERINTEM! De nem látok bele! A 4db maradék NDK-s P-nek meg ha jól tudom eltüntették még régebben a papírjait (gondolom nem véletlen) :)! Én azt se tudom hogy a maradék 4 gép mennyit repült azt tudni hogy a felújított 2 170-200 repórával rendelkeztek(!!) a 4 az többet! A LOM praha már régebben is együttműködött a Dunai Repülőgépgyárral mert a oda küldték a hajtóműveket felújítani (a 335-36-os duóét is)! A kijevi 410-es meg régi leállított an-26-kat beszámítana a mostaniak nagyjavításába sajnos ez is lehet hogy csak kacsa!

  19. Szerintem a következő helyzet lehetséges helikopter ügyben…

    A mindenkori illetékesek, tisztában voltak, vannak, a helikopterflottánk állapotával. Elhatározták egykoron Hendéék, cserélik a kiöregedett gépparkot.
    Meghozták a döntést kormány szinten is, hogy költségvetési pénzből lesz a csere.
    Kikommunikálták ezt, ez tény.
    Majd jött a hír, az amerikai helikopterekből szerzünk be 32 db-ot, ha jól emlékezem.
    Ismerjük a beszerzés idevágó híreit, nem részletezem…
    Valamint, felújítjuk a MI-24-es gépeket, darabszámra nem emlékezem.
    Majd következett egy hallgatási időszak, aztán jött a hír, hogy nem is annyira ingyen van az az ami heli.
    Újabb hallgatás, majd jött a hír, esetleg mégsem lesz UH-1N.
    Mivel drága és más gyártók is bejelentkeztek a Magyar üzlet reményében.
    Nagyjából ennyit lehetett tudni eddig.
    Most meg jött a MIL-ek javítására, üzemeltetésének biztosítására kiírt tender.
    Mégpedig, hamar, gyorsan, azonnal…
    Ebből azt a következtetést vonom le hogy… Tudják a döntéshozók mi a helyzet, meg is hozták a felelős döntést a gépbeszerzést illetően.
    Csakhogy, közbeszólt a költségvetési hiány tartására vonatkozó EU., IMF. kettős.
    Mindenáron tartanunk kell a tervezett költségvetési hiányt, különben jelentős pénzektől eshet el az ország.
    Egyik csomag, a másik után….
    Tartjuk a hiányt…
    A közszféra különböző területein megszorítások, további bankadó, egyéb adók, költségvetési bevételnövelések, stb…
    Nos, megítélésem szerint, ami csak feltételezés, a Honvédelem, a helikopterbeszerzést áldozta fel a költségvetési hiány tartásának oltárán.
    Ebből az apropóból jött a hirtelen pályáztatás, a meglévő Orosz helikopterek további üzemeltetése kapcsán.
    Nem ezt terveztük, de így alakult, hirtelen és gyorsan kellett valamit tenni.
    A kiírt pályázaton is ezt érződik.
    Ezt tudjuk jelenleg.
    Erre gondolok legalábbis.
    Nem biztos hogy így van, de mást nem nagyon tudok írni, ha végiggondolom a történéseket.

  20. Új tények. A napokban új dolgokat tudtam meg a két darabos Mi-24 mennyiségről.
    Nézzük:
    _ Magyar pilóták és repülő-műszakiak képezik ki az afgán Mi-24 pilótákat és műszakiakat, a saját szinten tartásukhoz fontos a hazai Mi-24 megtartása.
    – A Mi-24 az egyetlen repülőeszköz a Honvédségnél, mely képes vegyi- és sugárszennyezett környezetben felderítést végezni (ehhez rendelkezik spec. felderítőkonténerrel).
    Ki lehet jelenteni, hogy a 2 db Mi-24P-t nem elsősorban a szárazföldi csapatok támogatása miatt hagyták meg.