Tíz európai ország − köztük Magyarország − megállapodott hétfőn, november 19-én Brüsszelben abban, hogy együttműködnek a katonai légi utántöltő képesség fejlesztésében. Az EU-országok védelmi minisztereinek tanácskozásán a magyar honvédelmi tárcát Vargha Tamás parlamenti államtitkár képviselte.
A tíz ország − Magyarország mellett az EU-tag Belgium, Franciaország, Görögország, Hollandia, Lengyelország, Luxemburg, Portugália és Spanyolország, valamint a nem EU-tag Norvégia − erről szóló szándéknyilatkozatot írt alá az uniós országok védelmi minisztereinek tanácskozásán. Az EU-hoz nem tartozó, de NATO-tag Norvégia már korábban, más projektekben is tevékenyen együttműködött az Európai Védelmi Ügynökséggel (EDA), az unió közös fegyverkezési hivatalával.
A légi utántöltő képesség fontossága a tavalyi líbiai légi műveletek tapasztalatai nyomán tudatosult erőteljesen az európai katonai-politikai döntéshozókban. Hiába rendelkeztek a művelet európai résztvevői elegendő számú korszerű repülőgéppel, azoknak a levegőben történő üzemanyag-feltöltése csak amerikai segítséggel volt megoldható, márpedig szükségesnek mutatkozott, hogy a gépek minél tovább folyamatosan a levegőben legyenek.
A most aláírt szándéknyilatkozat értelmében közösen fognak beszerezni − vásárolni vagy lízingelni − légi utántöltő gépeket. A típusról és egyéb részletekről egyelőre nem döntöttek. A tízek együttműködése azt a modellt illusztrálja, amelyet a mostani, pénzügyi szempontból válságos időszakban igyekeznek kialakítani az EU-országok: takarékoskodnak a forrásokkal, és több tagország különböző összetételű országcsoportokat alkot bizonyos közös katonai kapacitások hatékony, ugyanakkor költségkímélő módon történő megteremtése érdekében.
Forrás: honvedelem.hu / MTI
Az eddigi jó tapasztalatokra alapozva igazán települhetne Pápára a HAW mellé (vagy részeként, hiszen gondolom, MRTT lesz belőle) néhány tanker is.
Innentől valószínűleg megszűnne Gripenjeink elméleti utántölthetősége elméleti képesség lenni…
Kb. hány gépről lesz szó?
Ebbol is berelunk majd 60 orat…
A felsorolt orszagoknak milyen es mennyi tankere van jelenleg? Azt bedobjak majd a kozosbe. Az uj gepek (A330MRTT) beszerzesen es allomashelyen pedig meg sokaig vitatkoznak majd. Ezt a lengyelek gyorsan megunjak es az izraeliekkel atalakittatjak tankerre a LOT kivont B767eseit.
A nemetek, angolok, olaszok nem kozoskodnek? Csehek, svedek nem csatlakoznak?
Hohó, ez remek hír. De jó lenne, ha a HAW kedvező tapasztalatai alapján sikerülnek megszereznünk őket is Pápára.
Az utóbbi időben a Gripen program nagyon szárnyal, ami jó, de a helikopterek és a szállítógépek terén sok teendő lenne még.
Bár a szándéknyilatkozattól a megvalósulásig sok víz fog még lefolyni a Dunán, viszont ez jelzi azt is, hogy van egyfajta akarat a repült óraszámok emelésének ügyében. (magyarán: még több köll)
Ha ez összejön, akkor egy jelentős lépést tettünk – végre – előre, és „örülünk, Vincent” :)
Nagyon jó hír! A szándék tényleg megvan a vezetésben az előrelépés felé. Csak pénz is legyen.
Gondolom, ha belépünk ebbe a programba az befolyásolja a repülési időt is a pilótáknál, mert tudomásom szerint tankergép közelébe 100 óra alatt nem engednek senkit. Vagy ezt rosszul tudom? De ez újabb problémákat is felvet hiszen a repülési idő az valamennyire fix a Gripen szerződése miatt nem?
Majd lesz ket pilotank, aki alkalmas lesz utantoltesre. De valahol el kell kezdeni.
Terminator: menstruálsz, vagy mi van?
Sharky:Nem reg linkeltek/linkeltem hogy a szlovenek szerint csak 2015 es 2018 kozott fogjuk orizni a legteruket. A HM meg „kozeli jovoben/hamarosan”-t mond. A levego-fold kepesseget is csak a pilotak egy resze gyakorolja. A gripen helyzet sokat javult, a vele kapcsolatos marketing meg tobbet, de ugy tunik messze vagyunk meg attol amirol ti almodoztok. A szerzodeshosszabbitassal elertuk amit lehet, repora bovitesre nincs keret. Igy lesz nehany pilota aki mindent fog tudni es gyakorolni, a tobbiek pedig hazai legtervedelemre lesznek alkalmasak.
Terminator
A MALEV-nek is van kivont 767-200ER-je. Azt is át lehet alakítani. Ha jól tudom hivatalosan az nem a malev tulajdona volt, tehát nem biztos, hogy elárverezik. Vagy tud arról valaki valamit? Ott áll a Liszt Ferencen.
Zulu
A szóban forgó gép az ACE előterében áll, de szerintem az már nem fog soha repülni.
ha jól tudom az a 767-es teljesen ki van belezve. ottani szerelők mondták hogy valószínűleg nem fog már repülni
Ha a HA-LHB-re gondolsz az magyar (MALÉV) tulajdonú gép. Nem tudom mennyi óra lehet benne egy ideig repült ománi színekben is bérelt gépként. Sajnos nem valószínű hogy újra repülni fog.
http://www.airportal.hu/ap/viewtopic.php?f=32&t=9399
HA-LHB: Valahol láttam 2011-es belső fotókat róla (nem az airliners.net-en), most nem találom, de ott nem volt kibelezve. Műszerek, utasülések stb., minden meg volt. A hajtóművek sokáig benne voltak aztán kiszedték, de attól még lehet megvannak. Ezeknek a gépeknek gazdaságilag nincs jövője mint utasszállító, de más feladatkörben mint pl. tanker még lehet. Amúgy úgy tudom korához képest viszonylag kevés benne a repült óra, ill. kevés a le és felszállások száma – ezeknél az is fontos.
Persze lehet nem érdemes átalakítani dollár milliókért egy használt gépet, inkább egy új átalakítására érdemes költeni a pénzt. Jobban bele kell látnia valakinek,hogy ezt kiszámolja.
Szerintem a Tankerré alakításhoz alapból egy ipari szintű nagyjavítás és a sárkányszerkezet megerősítése valamint a belső tér teljes átalakítása szükséges. és gyanítom hogy itt dollártízmilliókról beszélünk nem milliókról… Ha már a vas életben tartásáról van szó esetleg a HM számára lenne megfontolandó a használatbavétel. Sztem pl szuper lenne a külföldi missziókba összekötőnek és esetleg a NATO-n belül a környező nemzeteket is kiszolgálhatnánk, de az üres időben kormánygépnek is használható lenne.
@duckdogders
Ez lehetne a magyar Air Force One, a Gulyás Egyes :D
Mikor kitör a gebasz, akkor összeül rajta a válságstáb és felszáll…na, mert kerozin híján inkább csak tologatnák körbe-körbe Ferihegyen.
Legyen inkább Turul-1es, ha már…
De fene tudja érdemes e pénzt rakni bele. Ha tényleg nem sok óra van benne és nincs kibelezve, akkor talán lenne létjogosultsága a dolognak.
És itt oldalt ennek a gyönyörű nagylánynak a csini kis cicijeit is összeszorítja a G ruha?
Az orosz rendszer kompatibilis a mienkkel? Mert egy Il-76os is rohadt a flaszteren.
Milyen értelemben ? A NATO-val semmiképpen sem. Mondjuk megmondom őszintén hihetetlen marhaságnak tartom azt is hogy a nemzetközi repülésben a mai napig az angolszász mértékegységek használatosak. Nem véletlen dolgozták ki a tudományos alapú SI mértékegységeket célszerű lett volna eleve azt használni.
Jahh kérdésedre válaszolva : az oroszok metrikus rendszert használnak a repülésben is. (véleményem szerint nagyon helyesen)
A „tudományos alapú” SI mértékegység rendszer arra a téveszmére alapul, hogy a deréxög 100 fok. És annyi? Nem. Ezért nem használható navigációra.
ezt a 100 fokot még nem hallottam, de hossz vagy a tömeg jóval egyszerűbben és pontosabban fejezhető ki SI-ben és ez nem csak megszokás kérdése…
megnéztem… a 360 fokos skála ugyanúgy használatos SI-ben is…
A 400 fokból jön ki a kilóméter. A 360ból meg a tengeri mérföld. A többi meg ezekből.
gacsat
Ezt légyszíves fejtsd ki nekem, mert erről még sosem hallottam. Tudtommal van egy méter rúd (valahol, talán fr.) és annak az 1000 szerese a kilométer. Meg van egy 1KG-os platina tömb és abból jön minden más súlymérték.
(mondjuk érdekes dolog, hogyha az 1KG-os tömbből levágunk akkor onnantól kezdve minden súlya KG-ban mérve nő, ha hozzárakunk akkor csökken, mert ez az etalon. Ez tudtommal érvényes a méterrúdra is.)
fip7:
a Föld kerülete definíció szerint 40000km az egyenlítőn (vagy ha gömbnek veszük, akkor bármley főkörön). Ez az francia forradalomnál bevezetett újfok alapú számításból jön, ahol a kör kerülete 400 újfok, a negyedköröké 100-100 újfok. A méterrúd ennek a definíciónak alapján kialakított etalon, melyet a fökld kerületének pontosabban meghatározhatóvá tétele után használnak alapul… Tudod, tyúk és tojás :)
duckdodgers: nem fejezhetőbbek ki pontosabban SI-ben. Egyik mértékrendszerben sem fejezhetőbb ki pontosan. Csak az egy általunk megszokott rendszer. Az mellékes, hogy az alapegységek azért akkorák, amekkorák, mert igyekeztek célszerű méretet meghatározni. De attól, hogy valami 1kg vagy 2,04font, attól még nem pontosabban kifejezett így, vagy úgy (hasból mondtam a fontot, nem számoltam). A számítástechnikában van értelme a pontosság alapegységtől függésének (illetve ott ahol csonkolod a törteket), mert korlátozott számú bit (helyiérték) áll rendelkezésedre. Épp ezért nemis valós számokkal dolgoznak a számítógépek, de ez messzire vezet, remélem érzed mit kifogáslok a mondatodban.
Igy lesz nehany pilota aki mindent fog tudni es gyakorolni, a tobbiek pedig hazai legtervedelemre lesznek alkalmasak.
Nehogy azt hidd már, hogy a világ minden légerejének teljes pilótaállománya „egyenszilárd” a képességek tekintetében…
Veér István
Köszönöm a válaszod! Ma is okosabb lettem picit :)
http://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9ter
gacsat ez nem változtat azon hogy a 360 fokos skála is SI me. A röhejesnek azt tartom hogy rengeteg országban a mai napig ragaszkodnak az elavult angolszász mértékegységekhez, miközben pl az USAban is a tudományos életben az SI-t használják. Pl az hogy XY 5 láb 3 hüvelyk magas akárhonnan is nézem kicsit vicces. Testsúlynál még OK a font használata de pl 10 deka parizert már csak tizedessel fejezel ki. De a hőmérsékletnél szintén racionálisabb a celsius skála. És ezt még amerikai haverom is elismerte sőt jónak tartotta mikor szóba került. Számára is egyértelműen ésszerű volt hogy a 0 ~fagypontot jelöl és a 100 ~forráspontot.
@flip
Ha ezt az iskolában tanultad, vagy 80 éves lehetsz. :)
Mostanában minden mértékegység lényegében a fénysebességre van visszavezetve. (Azt meg nem tudjuk mennyi, csak azt, hogy minél nagyobb, bár ez itt nem fontos.) A fénysebesség meg m/s ben van megadva. Így végülis minden egymásra van visszavezetve.
István én azt gondolom hogy az SI egységeket nálunk okosabb emberek nem véletlenül úgy találták ki ahogyan. Szerintem racionális dolog az hogy az egységek tizes-százas-ezres alapon nőnek-csökkennek és ez az angolszász mértékekben nincs így. De kifejeznéd nekem az 1839mm-t vagy a 390 grammot angolszász mértékegységben? de csak két számot mondtam kapásból mint példát. De mondok másikat : ugye van szerszámkészleted? A villáskulcsok mérete milliméteres és sztem ez elég jól működő dolog. Na ehhez néz hozzá egy amerikai készletet :)
*nézz
gacsat
Középsuliban ilyet nem tanítottak, egyetemen szintén se közgázból se politika tudományból nem foglalkoztunk ilyennel. Szóval mérnöki tudományokból ide járok művelődni. Én meg néha a ti ismereteiteket bővítem/bővíthetem közgáz és politikatudományi témakörben. Szerintem ez így van jól:P
gacsat sztem tuti hogy fip egy vén tata, mert vagy szenilis vagy parkinsonos ugyanis nekem is dereng, hogy talán általánosban is tanultuk fizikából az SI mértékegységeket és azok származtatását :DDD
duckdodgers: azt hiszem, hogy mióta vannak törtszámok, nem nehéz akár angolszász egységekben sem kifejezni magunk. http://www.wolframalpha.com/input/?i=1839mm%20in%20mile
itt pl. több angolszász mértékre is átkonvertálja neked a kedves program! Remélem a tortek használata nem robléma számodra sem ;).
gacsat: nem lehet mindent a fénysebességre visszavezetni. már a hosszat sem, mert az idpre is szükség van egy hossz sebességből megadására. Ezért vannak SI alap mértékegységek és származtatott mértékegységek.
fip7: az a szomorú, hogy a középiskolában tanultál ilyet (elvileg), mésgem tudod. És ez nem ellened irányul, hanem az oktatási rendszer hibája, hogy nem kelti fel az érdeklődést a téma irán. És ezen nem játékos órákkal meg ilyesmikkel kell segíteni, hanem jó tanárokkal, és a tananyag átadásának kis átalakításával (de nem a mostanság divatos liberális vacakra gondolok, hogy játszva nem tanulunk semmit), hogy jobban érezzék a diákok, hogy mi hol hasznos számukra, ne csak egyenleteket oldjanak meg (ami viszont szükséges, és fontos eleme az oktatásnak). De ez messzire vezet, csak nekem szívgyem az oktatás és a természettudomány, matematika és számítástechnika (valamint általában az oktatás) minőségénak javítása, mivel ezek a jövő kulcsai. A tanárok pedig legalább olyan hibásak, mint a kormány is. Sajnos többnyire kontraszelektáltak (láttam leendő tanárokat az egyetemen. fájdalmasan fogalmatlanok voltak a témában, amit okítani fognak elvileg)
Na, kezdjük előrről:
Szóval van a földgömb. Ez 360 hosszúsági, és 180 szélességi fokra van osztva. Ha itt bárhonnan bárhová akarsz menni, nem indulhatsz el, csak úgy kb abba az irányba. Tehát veszed a kiindulási, és az érkezési koordinátákat, és elvégzed a nem túl bonyolult számításokat. A fentebb már említett okokból a távolság tengeri mérföldben fog kijönni. Ebből lehet kiszámolni az irányt. Ha a Föld 400 fokra lenne felosztva, és egy új fok 100 szögperc lenne, akkor a távolság kilóméterben jönne ki. Szóval innen indul az egész. Namost, megvan az irányod, és a távolságod mérföldben. Innentől, hogy mikor fox odaérni mérföld/órában tudod kiszámolni. Ez a csomó. Amíg a Föld 360 fokra van felosztva, és 60 szögperc egy fok, és egy óra 60 perc, addig kilóméterben igen bonyolultak lennének az amúgy is elég bonyolult számítások.
Honnan jön a 360 fok? Nos, az őskorból. Ugyanis, a számok természetes alakja a strigula. Ezekkel számolni ha sok van belőle, áttekinthetetlen. Ezért könnyű egyszerűsítésekkel kijön, hogy pontokkal, és vonalakkal jól jehet a számokat jelölni, és számolni sem nehéz ezekkel. Innen nem részletezném, de természetes módon csak 6os, 12es, 20as, 30as és 42es számrendszer jöhet ki. Tizes tehát nem.
kormány: nem (csak) az aktuális, hanem az előzőek is… 20 évnél nagyobb távlatokban is.
gacsat: a gömbi geometria kissé bonoylultab is tud lenni. Amit írsz, az csak főkör mentén igaz, Természetes módon pedig kijön bármilyen számrendszer ;) azok mind láteznek tőlünk függetlenül valahol az ideák világában. Az mondjuk tény, hogy az 5 ujjunkból a 6-so számrendszer adódik, de a 10-es terjedt el végül. Ez teljesen irreleváns igaziból. Nem természetesebb a másik sem. Ha komolyabban foglalkozol számtógépekkel előbb utóbb a 16-os számrendszer is teljesen természetes lesz…
„gacsat: nem lehet mindent a fénysebességre visszavezetni. már a hosszat sem, mert az idpre is szükség van egy hossz sebességből megadására. Ezért vannak SI alap mértékegységek és származtatott mértékegységek.”
Hát ez a probléma. Nem hiszem, hogy ez itt másokat érdekel.
http://hu.wikipedia.org/wiki/SI-alapegys%C3%A9g#L.C3.A1sd_m.C3.A9g
Nem akartam a navigáció részleteibe belemenni. Vagy ezer órában tanítják, mire valaki navigátor lehet.
Az, hogy esetleg az interkontinentális/tengeri navigációs számításokat esetleg megkönnyíti az angolszász mértékrendszer használata (bár ma már ez sem igaz, egy számítógépnek teljesen mindegy, hogy tengeri mérföldben, kilométerben, könyökben vagy kőhajításban számolja a távolságokat) nem igazán magyarázza, hogy az amerikaiak miért ragaszkodnak hozzá.
Az SI előnyei leginkább a nap mint nap, fejben végzett számításoknál érezhetőek, ezek pedig az esetek kis részében kötődnek a tengeri navigációhoz :)
vtata: a fizikában (elektrodinamikában) a GCS mértékrendszer sokkal kézenfekvőbbé teszi az egyenletek alakjait. A számítógépnek sem teljesen mindegy. A probléma skálájához kell a mértékeket igazítani, mert a gép korlátozott helyiértékkel számol (gyorsan, plusz idő, memória, egyéb ráfordítás nélkül)
Ez világos, de a különféle mértékrendszerek közötti konverzió gyorsan végrehajtható (szükség is van rá, az éppen az általad leírtak miatt), tehát gépi feldolgozás esetén teljesen mindegy, hogy milyen mértékrendszerben adjuk oda neki és vesszük el tőle az adatokat.
Nem fog attól gyengébben működni egy szoftveres megoldás, hogy (legalábbis a külvilág felé) tengeri mérföld helyett kilométerben reprezentálja a távolságokat.
A külvilág szereplői (tehát emberek) viszont néhány nagyon ritka esettől eltekintve (magyarul a hétköznapi életben) könnyebben kezelik az SI-t.
Ez igen!!! de fontos dolgokról beszéltek ahelyett hogy ezt a nem minden napi hírt veséznénk ki.
Szerintem Airbus A330MRTT lessz a kiválasztott gép mivel Spanyol ország és Francia ország is aktív tagja és fő húzó ereje lessz a projektnek.
Másik nagy kérdés hol lessz a Bázis
1.Valahol Nyugat-Európában szerintem hogy nagyából egyenlő távolságra legyen mindenkitől bár nem zárható ki Lengyelország sem.
2.Igazából ez lenne még a legmegfelelöbb hely.Mivel mi felejtősek vagyunk a HAW flotta miatt úgy mint Luxemburg is az AWACS miatt szerinte nem süritenek stratégiai fontoságú dolgokat csak ez adott területre.
3.A lényeg hogy benne vagyunk szóval ha be tanuljuk a svéd Herkiből való cumizást akkora már itt lessz a flotta és tudjuk hasznosítani a tapasztalatunkat.
Mielött elkezdenétek gúnyolodni ez is benne van a Hende féle képesség kiépítésben már csak 1-2 év kérdése és ez is kiépül.
Azt hiszem jó után jár a Honvédség azon az úton ahol már rég kellet volna csak hát a piros barátaink szerint ez nem volt fontos….
KC-767 vagy 330MRTT lesz a befutó, bár ezzel nem mondtam újjat…
Az a jelenlegi helyzet, hogy a mind a két típussal vannak kisebb nagyobb gondok, szóval ez még jövő zenéje, mikor is lesz ebből gép. Bár mindenképp örömteli, hogy ezen a téren is előrelépés történik. Meglátjuk mi lesz, minden esetre az első lépés már megtörtént, a többi – ha marad a szilárd elhatározás és mi fő a pénz – a jövő zenéje.
az én terminológiám szerint nincs szükségünk tankerre szóval PLSZ.
Ugyanis a Honvédségnek a hont kell védenie amihez még a jelenlegi gépek is pont elegek semmi szükség légitankolásra. Én azért nem írtam alá az új szerződést anno mivel abban már benne volt ez a külföldre vezénylés lehetősége, márpedig én mit keresnék afganisztánban? Semmi bajom a helyi szabadságharcosokkal.
>Szerintem Airbus A330MRTT lessz
Ezzel egyetértek.
>Másik nagy kérdés hol lessz a Bázis
Ott lesz ahol már megvannak a feltételei az A330 üzemeltetésének, mert így olcsóbb: Franciaországban. Van elég bázis, ahol elférnek. Ez csak a görögöknek és a lengyeleknek nem kedvező. Ennél csak rosszabb helyszín van, ami több országnak kedvezőtlenebb.
duckdodgers
Majd amikor jönek a Kínaiakok akkor sir a szád…
Én úgy vagyok ezzel hogy inkább legyen és ne keljen mint keljen és ne legyen.
István képzeld én is át tudom váltani… nem ez volt a lényeg hanem az hogy az SI használata jóval egyszerűbb főleg a hétköznapokban. Van egy amerikai autób.zi haverom Akivel anno dumálgattam erről és neki is a töke televolt az USA szerszámokkal egész egyszerűen mert még neki is gondolkoznia kellett rajtuk , pár kisé sutább segédje meg szabályosan elveszett benne. De ennyi erővel lehetne ma is pintben meg iccében és hasonlókban mérni a dolgokat az is szuper lenne ;)
http://www.engineeringtoolbox.com/wrenches-inches-metric-us-conversion-comparison-d_1607.html
*kissé
Felvetete valaki hogy miért nem csatlakoztak se a Svédek,Németek,Olaszok csehek hát a
Svédeknek van Herkijük
Németeknek is van A310MRTTjük és lessz A400Mjük
Olaszoknak KC 767ük
Cseheknek Embraer KC-390ük lessz legalább is ez a terv
A többi Európai országnak van saját vagy nincs olyan gépe ami légi utántölthető
pl:Horvátország,Bulgária,Szlovákia,Románia bár vannak kakukk tojások is pl Dánia sem csatlakozott se Finnoszág igaz ők semlegesek bár a HAWban is benne vannak.
Idővel szerintzem bővülni fog a csapat amint megformálodik és stabil lessz.
Bár jönnének a kínaiak :)))
DE a tankerről meg azt gondolom hogy OK legyenek kiképezve a pilóták, és ha szükség lesz rá akkor majd a NATO biztosít utántöltést. Mivelhogy nem MAGYAR érdek miatt lesz rá szükség. De kíváncsian várom hogy kifejtsd mégis milyen magyar érdek kíván légiutántöltést. Azt a pénzt inkább költenék értelmesebb dologra. Mondjuk szerintem a magyar bakák nagy része örülne annak ha lenne 2 pár rendes bakancsa meg rendes gúnyája ;)
duckdodgers
Ha jól emlékszem a legtöbb katona már meg kapta az új HAIX bakancsát ami a piacon a legjobb ez volt az összes hajózon és a legtöbb katonán a Pápai nyílt napon a gúnyárol meg annyit hogy elkezdték rendszeresíteni az új rucit új kamuflázsal igaz még csak az elit 34.Bercsényi KMZnél de van és ez a kulcs szó!!!
Eszembe jut a múltkori cinikus komment ami országokra lebontva mutatja be a hogy ha valaki vesz vagy gyárt valamit akkor kinek mi a véleménye hát Magyarország ha vesz valamit akkor mindig aza válaszz hogy minek ha nincs akkor meg miért nincs!!!
Örüljünk neki hogy van elvégre nálunk kisebb csoróbb kevésbé fenyegetett ország csatlakozik akkor mi miért nem?
De hát a szocialista reflekszek működnek 45 év plusz a többi közel 20 nem hazudik nekünk kusba kell lenni és maradjunk meg a fa kardnál egyesek szerint….
én 10 évig gyűrtem az ipart és elmondhatom Neked hogy az a HAIX bakancs amit a seregben adtak pont 2 forintot sem ért. kb fél évet bírt ki aztán vagy a talpa esett le vagy a vászon szakadt szét rajta. Nálunk az emberek kb 2/3-a saját bakancsot hordott vagy a régi magyar bakancsot. Nem tudom Te szolgáltál-e bármilyen formában, de gyanítom nem… A Bercsényiseknek meg már elég régen spec. felszerelésük van, az nem mérvadó hogy náluk mi kerül rendszerbe.
Jahh de kérdezd meg dudit milyen faxa az az újfajta gyakorló :))) ha jól emlékszem ő már találkozott vele. Valami reintexes cuccot Ctrl+Schmitt-eztek
AGRESSOR88
A mi Haixünk úgy szar ahogy van!!!A gyakorló amiről beszéltek meg nem túl jó mert gyorsan fakul rózsaszínes árnyalattá.az anyag meg a szabás jó de festés katasztrófa.
AGRESSOR88 szerint: 2012. november 21. szerda @ 21:40
„takarékoskodnak a forrásokkal, és több tagország különböző összetételű országcsoportokat alkot bizonyos közös katonai kapacitások hatékony, ugyanakkor költségkímélő módon történő megteremtése érdekében.”
Első lépésként meg kellene osztaniuk ami van, a jobb kihasználtság érdekében, így kerültek képbe az általam hiányolt (német, olasz, angol) országok. Egy Líbiához hasonló esetnél úgy is egymás gépeiből fognak tankolni. Az új közös gépekre pedig még úgy is sokat kell várni.
A németeknek 5 A310MRTT-jük van.
Az olaszoknak 4 KC767-esekük van + 2 KC-130J
A svédek hány tanker herkijük van? Miből tankoltak a svéd gépek Líbiában?
A cseheknek mikor lesz KC-390-esük, 15 év múlva? Addig miből gyakorolnak?
Ezzel szemben az aláírók:
Franciaország: 14 C-135R
Hollandia: 2 KDC-10
Spanyolország 2 KC707
Nincs tanker: Belgium, Magyarország,Lengyelország, Luxemburg,
Portugália, Norvégia, Görögország (a görögökön meglepődtem hogy nincs tankerük, de ahol F-16 van ott nem egyszerű ez.) Náluk érthető a döntés.
Az orosz gépeket üzemeltető országok persze hogy nem csatlakoztak.
Az angol légi utántöltő flottát Európában a legnagyobb: 9 Tristar + 1->14 A330MRTT, a VC10-eseket idén kivonják.
molnibalage szerint: 2012. november 21. szerda @ 17:38
„Nehogy azt hidd már, hogy a világ minden légerejének teljes pilótaállománya “egyenszilárd” a képességek tekintetében…”
Ezt állítottam volna? Nem. Épp az ellenkezőjét.
Megpróbáltam elmagyarázni: attól hogy valahol Európában aláírtak egy szándéknyilatkozatot, még nem fog csoda történni itthon.
duckdodgers: neked és a kollégádnak/barátodnak kényelmesebb, mert te ezt szoktad meg. Én is ezt szoktam meg, és valóban logikusabb is . De attól még annak aki azt szokta meg az sem kényelmetlen. Észre sem veszi, amikor használja.
AZ én problémám ezzel az hogy a világnak a racionalitás felé kellene haladnia és ha valami nem racionális, azon túl kellene lépni. Bármennyire is nem tetszik, bizony az uniformizált világ felé kéne haladni minden téren, mert jelenleg hihetetlen módon pazaroljuk az erőforrásokat.
@Terminator
Te mindig ennyire pesszimista voltál…?
Delays-Still-Cloud-Airbus-A330-Tanker-Program
http://www.combataircraft.com/en/News/2012/11/22/Delays-Still-Cloud-Airbus-A330-Tanker-Program/
http://polrotor.nolblog.hu/archives/2012/11/22/Kozos_EU-tankerprogram/