A Perzsa-öböl menti országok az Irán jelentette fenyegetés miatt az utóbbi években egyre nagyobb ütemben fegyverkeznek – egymást érik az új szárazföldi, tengeri és légi fegyverrendszerek beszerzései, valamint a modernizációs programok. Ebből a sorból bizonyos szempontból kilóg Kuvait, hiszen amellett, hogy rakétavédelmét komoly mértékben fejlesztette, nem igazán iparkodott más területeken. Erre kitűnő példa vadászbombázó-flottája, mely jelenleg 35 darab bevethető F/A-18C/D Hornetből áll (annak idején 32 egy- és 8 kétüléses Lódarázs került az aprócska államba, ezekből ma 28, illetve hét repül), amik önmagukban megfelelő elrettentő erőt képviselnek, ám az évek múlásával Kuvait vezetése valamilyen oknál fogva nem tartotta fontosnak, hogy modernizálják őket.
Ennek megfelelően a kuvaiti Hornetek fejlettsége a kilencvenes évek szintjén van, úgy fegyverzet, mint fedélzeti berendezések terén. Még annak ellenére sem történtek komolyabb lépések a helyzet előremozdítására, hogy nemzetközi szinten több bevált csomag is létrejött a korábbi verziójú F/A-18-asok modernizációjához. Mostanra viszont elkerülhetetlenné vált, hogy valamilyen módon korszerűsítsék a flottát, vagy típusváltást hajtsanak végre, hiszen a gépek jócskán húsz évesek. Utóbbi változaton már 2008-óta törik a fejüket Kuvaitvárosban – többször szóba került már a francia Dassault Rafale (amivel kapcsolatban korrupciós vádak miatt heves politikai viták robbantak ki), de az Amerikai Egyesült Államok részéről is érkeztek ajánlatok: a Boeing 2011 márciusáig az F/A-18E/F Block II Super Hornetet ajánlotta AN/APG-79 AESA lokátorral, majd az év decemberétől az F-15SE Silent Eagle-t is elkezdte reklámozni Kuvaitban.
Mindeközben persze a franciák sem adták fel, jelen állás szerint ismét a Rafale a legesélyesebb, melyből körülbelül 30 darab eladása van kilátásban. A gall típussal egy hosszabb tesztprogramot is lefolytattak Kuvaitban idén nyáron. Emellett viszont a másik európai nagyvas, a Eurofighter gyártója sem maradt tétlen: az összeurópai konzorciumot az Olasz Légierő két Typhoonja képviselte az Ahmed Al Jaber légibázison 2012 júliusában, ahol egyébként a kuvaiti 9. és 25. századok is települnek az F/A-18-akkal. Az ott töltött idő alatt ezt a típust is alaposan letesztelték, összehasonlítva azt a Dassault madárkájával.
Ugyanakkor úgy tűnik, hogy sem a kuvaiti emír, sem a védelmi miniszter nem tartja annyira sürgősnek a típusváltást, ezért elkezdték növelni a Hornetek képességeit. A DSCA (Defense Security Cooperation Agency – Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség) június 28-án kelt jelentése szerint Kuvait kérelmezte 43 JHMCS sisakdisplay eladását 51 millió dollárért – a csomag természetesen tartalmazza a pótalkatrészeket, műszaki dokumentációkat, a logisztikai támogatást, a személyzetek és karbantartók kiképzését és az amerikai tanácsadók alkalmazását. S bár ezekhez egyelőre nem társul majd nagy szögeltéréssel indítható légiharc-rakéta, az F/A-18-asok mind levegő-levegő, mind levegő-föld képességeik tekintetében fejlődnek általa.
Friss hírek szerint egyébként ezzel nem fognak megállni, a közeljövőben átfogó modernizációs program lebonyolítására van kilátás a kuvaiti Hornet-flottán, amellyel egyben az élettartamot is ki kívánják tolni néhány évvel.
Ennyi szolgálat után már ideje egy komoly up-date-nak. Alap van, mert mind a svájci, mind a finn gépek estek már át ilyen programon. A korszerűsítés megéré, mert ha csak 10-15 évet nyernek vele, akkor már nem 4+-os gépek közül lehet vállogatni, hanem simán rákérdezhetnek az F-35-re.
Van még ezekben a Darazsakban tartalék…
Igazából az az érdekes, hogy miért nem fegyverkeztek. Értem én, hogy ott vannak az amcsik, de azok az öbölben máshol is ott vannak, ahol viszont nagyon divat a fegyvervásárlás.
Ilyen békések lennének? (Mondván annó is volt hadseregük még is elfoglalták őket, minek erőltetni? :D)