|

Eladták a honvédség három Mi-8-as helikopterét

Néhány hete érdekes hírrel érkezett az első telet jelző cinege madár szerkesztőségünk ablakába: helikoptereket bontanak Szolnokon! Meghökkentő a hír, így a már ismert, a helikopteres képesség megőrzéséért folytatott küzdelem közepette… Persze gyorsan utána érdeklődtünk mi is történik pontosan…

Mindannyian bizonyosan hallottunk már, akár a napi sajtóban, akár az internetes szakportálokon arról, hogy bajban a Magyar Honvédség helikopteres képessége. Nem is kicsit, hiszen nemrégiben kiderült, hogy a Mi-24-es harcihelikopterek közül kettő, a 335-ös és a 336-os oldalszámú gépek üzemideje lett meghosszabbítva, de csak 2012. december 31-ig, továbbá a szállítóhelikopterek terén sem túl fényesek a kilátások.

A meglévő Mi-8-as helikopterek 2014-ig tarthatóak üzemben, mert ekkor kirepülik össztechnikai üzemidejüket, a Mi-17-es helikopterek pedig további nagyjavítások és modernizációk után is csak további 7-8 évig szolgálhatnák a magyar hazát.

Bár a szaktárca több helikoptergyártó ajánlatát is meghallgatta, továbbá az amerikai tengerészgyalogsától kivont UH-1 N helikoptereket is nekünk adnák és csak „csekély” 80 milliárd forintba kerülne rendszerbe állításuk, mégis tárgyalásokba kezdett a jelenlegi helikopterek további üzemidő-hosszabbításáról, mindamellett kijelentette, hogy nincs pénz a használt amerikai ajándék elfogadására, rendszerbe állítására.

Mindeközben érkezik egy hír: Helikoptereket bontanak az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison.

Most akkor, hogy is van ez?

Egyből nyilvános értékesítési pályázat után kezdtünk kutatni, azonban hiába. Egyrészt nem találtunk helikopterekre vonatkozólag ilyet, másrészt pedig bizonyos összeg alatt erre nem feltétlenül van szükség elvileg, bár mindenképp érdekesség, hogy jelenleg több mindenre – köztük UAZ terepjárókra – írtak ki pályázatot…

Tehát akkor egy helikopter olcsóbb, mint egy kiszuperált UAZ?

Tovább kutakodtunk…

A HM EI Zrt. – mely honlapja szerint foglalkozik a különböző ruházati felszerelések, konyhatechnikai- és üzemanyag-technikai eszközök, továbbá egészségügyi eszközök, gépjárművek, fegyverek, tüzéreszközök, lőszerek, rakéták, repülőgépek, HELIKOPTEREK, lokátor-technikai eszközök, valamint a haditechnikai eszközök felhasználásából, szétszereléséből, javításából származó különféle fém és fahulladékok értékesítésével – munkatársa telefonos érdeklődésünk során elmondta, jelenleg nincs „inkurrenciában” eladó helikopter, így még érdekesebbé válik az ügy…

Természetesen a Honvédelmi Minisztériumot is megkerestük az üggyel kapcsolatban.

Több hetes várakozás után válaszukból kiderült: „A Fort Hungary Kft., a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt-től megvásárolta három – az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison tárolt – rendszerből kivont – Mi-8 típusú szállítóhelikopter sárkányszerkezetét.„

Inkurrens helikopter tehát nincs, de a vagyonkezelő mégis elad…

Megtudtuk továbbá azt is, hogy:

„Értékesítésre helikopter-sárkányszerkezetek kerültek a farokrész nélkül. A helikopterekről a farokrész mellett leválasztásra kerültek a reduktorok, hajtóművek, forgószárnyak, futóművek, így az elidegenített vagyontárgyak helyesebb megnevezése: helikopterfülkék. A leválasztott alkatrészek a későbbiek folyamán másik eljárásban kerülnek értékesítésre.”

Az értékesítésre került vagyontárgyak, melyek honvédelmi célra felesleges, honvédelmi feladatok végzésére alkalmatlan, selejt állapotú, hiányos, a független szakértő által a „Magyarországon érvényben levő előírások szerint” már repülőképes állapotba nem hozható katonai szállító „helikopterek”, hasznosítására a Honvédelmi Minisztérium tett javaslatot. Tudtuk meg a honvédelmi tárca sajtóirodájától.

A vásárló cég szerencsére tehát nem üzemszerű, vállalkozási jellegű munkavégzésre szerződött. A leválasztott alkatrészek egyébként oldható kötéssel voltak rögzítve, melyek leszerelését a Magyar Honvédség alkalmazottai végezték, végzik el.

Mindez további érdekességeket vet fel:

2009-ben egy bárki számára elérhető internetes hirdetésben már megszerzett és haszonszerzés céljából továbbadandó feltehetőleg honvédségi Mi-8-as helikoptereket kínáltak, több darabot is különböző árakon állapottól függően, irányárnak pedig 3 millió forint volt feltüntetve.

Információink szerint néhány éve már 1 millió forintból is megvásárolható volt egy Mi-24-es a mezőfalvai honvédségi inkurrencia raktárból, továbbá ha csak fémhulladék árában számolunk egy teljes Mi-8-as üres szerkezeti tömegével, akkor is közel 2 millió forintot ér, így infláció és gazdasági válság ide vagy oda, de kb. 1-5 millió forint/darab áron kelhettek el a mostani sárkányok.

Ezzel még nem is lenne gond…

A minisztérium válaszában hozzátette: „A helikopterfülkéket a tulajdonos saját telephelyén átalakítja szimulátorokká.”

Megérdeklődtük hát azt is, mennyibe is kerül ma Magyarországon egy igazi Mi-8-as helikopter szimulátor?

A cég egyik emberétől megtudtuk, csak egy komplett pilótafülke rész 12 millió forintért vásárolható meg tőlük és ez még nem azt jelenti, hogy egy komplett szimulátort vásároltunk…

Továbbá több mint valószínű, hogy ezek a fülkék nem országon belüli felhasználásra készülnek…

Így felvetődik az a kérdés:

Hogyha ekkora haszonnal lehet eladni csak egy helikopter fülke részt, nem volna-e jobb döntés a HM részéről, ha a honvédségen belül kerülnének felújításra, pótlásra Mi-8-as fülkerészek vagy komplett helikopterek, az amúgy is hegyben álló már nem használható alkatrészekből és ezek jóval magasabb áron kerülhetnének eladásra, kifejezetten szimulátor alkatrészként, vagy esetleg komplett hatástalanított helikopterként magángyűjteménybe, szervezetek részére kiállítási darabként?

A képek csak illusztrációk, nem az eladott helikopterekről készültek!

Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: LHSN.HU Archívum

26 hozzászólás “Eladták a honvédség három Mi-8-as helikopterét”

  1. nincs pénz a használt amerikai ajándék elfogadására, rendszerbe állítására.

    Ebből világosan kiderül, nem hogy új, de használt helire se lesz pénz. Azaz ha jól vettem ki a cikkből, harci heli már gyak. most sincs, ha azt a két további hónapot leszámítjuk, szállító kapacitásnak pedig a fele ha megmarad, miután a Mi-8-asokat is kivonják rövid időn belül.

  2. 80Mrd Ft, az kb 365m dolcsi, tehát 11,5 millió/db dolcsira jönne ki a huey, ami nem kevés érte…
    pláne hogy a ezért butítva kapnánk…

    80 Mrd az a huey-ka nincs, lehet hogy másra van 100 is, bár ezt kétlem :D

    én az egyféle helit mindenre elvben nem hiszek, kell egy kicsi, meg egy közepes típus a különböző feladatokra…

    szvsz kicsiben az EU-s jobb, nagyobba meg az amcsi, így lehetne vegyesen venni, ami itt is, és ott is jó pont lenne, és mi is jól járnánk…

    minimálisan kellene:
    12 db EC135 vagy EC145 (fele mentő)
    6 db S-70 vagy H-92
    a kulcsszó a több részletben vétel vagy több részletben fizetés lenne…

  3. Bírom az ilyen fanyalgókat, hogy ha ekkora haszonnal lehet, akkor miért nem a honvédség csinálja.

    Tömören: mert a honvédség profilja nem szimulátorok gyártása, hanem a hon védelme. Ebből kifolyólag szakember, know-how, kapcsolatok sem feltétlen vannak kéznél.

    Valamint bírom, hogy ha valaki ügyesen talál egy piaci rést, oda ügyesen befurakodik, akkor egyből sön a sok senki, hogy miért nem a közösség, miért nem a zállam… Mert nem annak jutott eszébe. Mindig a senkik akarják, hogy a valakik sikerén a közösség osztozzon (így ők is). Vegyünk el a sikerestől, adjuk oda annak aki nem sikertelen, hanem nem is próbálkozik talán, mert a sikertelenséghez pedig lusta! Húzzunk vissza a mocsárba mindenkit. Ide vezet a (túlzott) egyenlősdi… (nem a közteherviselés és a szociális intézményeket vetem el amúgy)

    A HM dolga nem a vállalkozás, hanem a honvédelem, HM eszközök beszerzése, karbantartása, üzemeltetése, nem pedig fejlesztése. Azt lehet arra szakosodott beszálítókkal beszerzésként végeztetni (szolgáltatás vásárlása), amik akár államiak is lehetnek. Fáj a cikkből sütő képzavar.

  4. Ez az EC-635 nem is olyan rossz, mint amilyennek elsőre kinéz. Jó pénzért fel lehet szerelni mindennel, ami kell. Láttam belőle eje ugrást, az azért elég furcsa volt.

    http://www.eurocopter.com/site/en/ref/Missions_150.html
    http://iraqimilitary.org/forums/viewtopic.php?t=223

    Viszont kell neki hangár, védeni kell a hidegtől. De legalább tanulunk új üzemeltetési kultúrát.

    Most ugrott be hogy az EC már régen nyomul, a repülőnapokon is itt voltak.

  5. Veér István

    Meg a cikkben szereplő összegek is horribilisek egy állam költségvetéséhez mérten :D (Irónia)

    Abban meg teljesen igazat adok neked, hogy a sikertelen emberek akarnak mindig mások sikerén osztozni. Meg ahogy én megfigyeltem, ezen embereknek nem erőssége a „személyes felelősség vállalás” sem.

  6. Laikusként pár megjegyzés:
    – mire a 2 millás fülke 12 millás majdnem szim lesz, addig biztos költenek rá picit
    – egy típusra sincs pénzünk, nem hogy több fajtára
    – a Hueykhoz valami über brutál javító bázis lett volna, persze nem mondom hogy ez kell nekünk :-)

  7. Tisztelt Veér István!

    A problémánk a hatalmas emberi hülyeség, a zsebből zsebbe menő üzletek miközben a mi (adófizetők) zsebéből húznak ki minél több pénzt, többek között a honvédségre is… Talán gondolkodni kéne ésszerűen döntéseket hozni és nem elherdálni az állami vagyont…

    Te eladnád a lakásodat 100 forintért ha 1000-ret ér? Szerintem nem…

    Üdv a Szerző…

  8. „Te eladnád a lakásodat 100 forintért ha 1000-ret ér? Szerintem nem…”
    Én igen, mert (a hasonlatot folytatva) ebben az esetben csak akkor ér ezer forintot, ha szerverteremmé alakítom, ami nekem adott esetben önmagában 1000 forintba kerülne, de Programozó Józsinak, akinek számítástechnikai nagykereskedése van csak 700 -ba. Így mindketten jól járunk, főleg ha figyelembe vesszük, hogy egy csomó üres lakásom van, ami felújítás nélkül lakhatásra alkalmatlan, a használatban lévőknek nem bírom fizetni a rezsijét és az ennél jobb állapotú házaimat sem bírom eladni.

  9. Ez mind nagyon szép és jó, csak mondjuk folyamatában is érdemes lett volna feltárni a folyamatokat. Mondjuk a 90-es évek kezdetétől, a 21-esek kivonásától indulva a Szu-22-esek, Mig-29-ek ügyén keresztül a helikopterek – 24-esek, 17-esek folyamatos kivonásáig. Nem az a probléma, hogy eladtak három kivont roncsot egy misiért a mondjuk három helyett, hanem miért nem tartották azokat legalább szakszerűen eltárolva ? A pénzösszegben kifejezhető kár összege sokkal nagyobb a repülőeszközök ezen állapotának leromlását tekintve.