A GAZ-3937 „Vodnik” egyedi megjelenése ellenére sem túl ismert, pedig a tervezői meglepően ötletes megoldásokkal álltak elő az orosz „LEGO-autó” kifejlesztésekor.
Persze azért annyira ne szaladjunk előre, de annyit elöljáróban érdemes megemlíteni, hogy forrás nem túl sok áll rendelkezésre a szóban forgó járműről és sajnos néha azok is ellentmondanak egymásnak, szóval az itt leírtakat érdemes némi fenntartással kezelni.
No de akkor vágjunk is bele: a Vodnikot egyértelműen a NAMI-0281 jelű járműre vezetik vissza, amelyet 1985-ben készítettek el az orosz mérnökök. A cél egy úszóképes, könnyű, négykerék-meghajtású eszköz kifejlesztése volt a gyorsreagálású erők részére. A NAMI egyik érdekessége egyébként, hogy az utasok/rakomány a jármű közepén helyezkedett el, amelynek az volt a nagy előnye, hogy a rakomány méretétől és súlyától függetlenül nagyjából ugyanakkora maradt az első és hátsó tengelyterhelés aránya (kvázi középen maradt a súlypont). Arról nincs információ, hogy végül mi lett a projekt sorsa.
A GAZ-3937 formára ugyan mutat némi hasonlóságot a NAMI-val, de a belső elrendezése teljesen más: az előddel ellentétben a motor nem hátul, hanem középen, elöl helyezkedik el, illetve a vezetőt is kiültették a jármű elejére. A Vodnik alja zárt, képes a vízfelszínen is közlekedni, igaz, csak 4-5 km/órával, azonban nagy előnye a moduláris felépítése. Alapvetően három részből épül fel: van egy alapmodul, tulajdonképpen a jármű egész alja adja ezt, erre lehet felszerelni a vezetőfülkét, illetve egy puttonyt, amit teher- és csapatszállításra, mentőnek, stb. lehet használni. Elvileg ezt a modult pár csavar oldásával el is lehet távolítani, tehát viszonylag könnyen átépíthető „terepen” is az adott célnak megfelelően. A hírek szerint nagyjából 26-féle felépítménnyel rendelkezik a Vodnik, köztük a kiskaliberű fegyvereknek ellenálló páncélozott, illetve hermetikusan lezárható változatokkal is.
Azt nem tudni, hogy mikor kezdték el fejleszteni, de 1994-ben a Rescue-94-en debütált elég szolid módon, azonban az újságíróknak hamar szemet szúrt a szokatlan jármű és el is nevezték az orosz Hummernak. A gyár persze később cáfolta, hogy bármi közük is lenne az amerikaiak gépszörnyéhez, mert hiába nyugszik azonos koncepción a két jármű, a Vodnikot teljesen más irányvonalak mentén álmodták meg, ezért néhány dologban túl is tesz amerikai kollégáján (persze ez még annak is betudható, hogy ekkorra a Humvee már közel 10 éve szolgálatban volt). A HMMWV-hez hasonlóan természetesen a GAZ-3937 is felszerelhető fegyverzettel, például 7,62 mm-es PKT vagy 14,5 mm-es KPVT géppuskával, de akár egy kisebb löveget is mögé lehet akasztani.
Alapvetően két verzió létezik: a 3937-es, ahol a vezetőfülke hosszanti elrendezésű (elöl a vezető, mögötte egy utas) és a motor részben a vezető mellett található, illetve a 39371-es, amely normál kétszemélyes fülkét kapott és a motort e mögé zsúfolták be. Érdekesség, hogy vannak közös alkatrészei a BTR-80-nal és a BRDM-2-vel is.
Sajnos darabszámra vonatkozó forrásra sem sikerült bukkannom, illetve a konkrét üzemeltetőkről (akár csak az orosz hadseregen belül) sem találtam érdemi információt, csak annyit, hogy 2006-ban Uruguay 48 darabot rendelt belőle. Egyébként a civil szférában is előszeretettel alkalmazzák kiváló terepjáró képessége miatt például elektromos távvezetékek ellenőrzéséhez.
Modell | GAZ-3937 | GAZ-39371 | |||
---|---|---|---|---|---|
Alapegység tömege (a két modul nélkül) | 4200 kg | 4300 kg | |||
Jármű tömege a tehermodul nélkül | 4500 kg | 5100 kg | |||
Teljes tömeg | 6600 kg | 7050 kg | |||
Személyszállításra átalakított verzió teljes tömege | 5100 kg | 5800 kg | |||
Személyzet | 9+1 fő | 10+1 fő | |||
Vontatható tömeg | 2500 kg | ||||
Maximális sebesség | 110 km/óra | ||||
Fogyasztás | 15,4 liter/100 km | ||||
Hatótávolság (60 km/óra sebességnél) | 1000 km | ||||
Fordulókör | 10 méter | ||||
Kerékképlet | 4x4 | ||||
Terepszög (teljes terhelésnél) | 30 fok | ||||
Oldaldőlés (teljes terhelésnél) | 45 fok | ||||
Legnagyobb gázlómélység | 1,2 méter | ||||
Üzemelési hőmérséklet | -40°C és +50°C között | ||||
Kerekek | Modell | K-58 | KI-113 | ||
Méret | 13,00-18" | 12,00R-20 | |||
Nyomás | 0,7-2,8 | 0,8-4,2 | |||
Motorok* | |||||
Típus | YaMZ-460 | HINO J 07C | GAZ-542(4) | GAZ-39371 K14 | GAZ-39371 K16 |
Elrendezés | Soros négyhengeres | Soros öthengeres | ? | Soros négyhengeres | Soros hathengeres |
Turbófeltöltés | van | nincs | nincs | van | nincs |
Üzemanyag | gázolaj | gázolaj/gáz | gázolaj | ||
Hengerűrtartalom | 3988 ccm | 6634 ccm | 6230 ccm | 4,4 liter | 6,6 liter |
Teljesítmény | 160 LE - 2400 ford./percen | 165 LE - 2900 ford./percen | 160 LE | 150 LE - 2600 ford./percen | 185 LE - 2600 ford./percen |
Nyomaték | 588 Nm - 1600 ford./percen | 451 Nm - 1500 ford./percen | ? | 490 Nm - 1560 ford./percen | 520 Nm - 1560 ford./percen |
Megjegyzés | Egy forrás szerint még finomhangolásra szorul | Japán gyártmány | Megszűnt a gyártása, helyette GAZ-562** (ami elvileg Steyr licensz) | Caterpillar-3114 licensz | Caterpillar 3116 licensz |
*Megjegyzés: egységes dokumentumot nem találtam a motorokról, a fenti típusokat is 3 forrásból írtam össze, ezért nem igazán megállapítható, hogy a Vodnik pontosan mikor és melyik motorokkal lett felszerelve.
**A jármű orosz Wikipédián található cikke, illetve a motorgyártó honlapja szerint egy GAZ-5621 kódjelű, soros hathengeres, 110,2 lóerős motort (is) alkalmaznak a Vodnikban. A GAZ-562 meg elvileg 175 lóerős, teljes káosz… :)
—–
Bónusz
A Vodnik nem egyedül jött a világra, hanem vele párhuzamosan fejlesztették ki a GAZ-3934 Sziam páncélautót is. Ez paramétereiben nagyjából megegyezik édestestvérével, azonban a megjelenése… hát, „jellegzetes” :)
A Sziam alapját egyébként a GAZ-47 lánctalpas terepjáró adta és a rendőrségnek, valamint egyéb félkatonai szervezeteknek szánták, ennek megfelelően páncélzattal is ellátták. 1996-ban Csecsenföldön az Orosz Belügyminisztérium egységei is alkalmazták. Létezik belőle egy „katonai” verzió is, a GAZ-39344, amire a BTR-80 tornyát szerelték fel. Ez a verzió szintén megfordult a csecsen háborúban.
Felhasznált források
http://www.leninburg.com/gaz3937/gaz3937e.htm
http://www.4wdonline.com/Mil/GAZ/3937.html
http://www.army-guide.com/eng/product1557.html
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%90%D0%97-3937
http://nn-motors.gaz.ru
http://www.military-today.com/trucks/vodnik.htm
http://www.russati.su/armored_cars/GAZ-39344.shtml
120mmm-es gránátvető???
Vagy 40-mm-es AGSZ-17 automata gránátvető vagy 120 mm-es aknavető de a PKT-ból és a KPVT-ből kiindulva inkább az előbbi.
Amúgy jó a cikk!!!
Az a 40mm-es AGSZ-17 igazából 30mm-es…
Gratulálok,jól sikerült az iromány;).Nem könnyű ennyi „kétes” forrásból megállapítani,hogy most is információ.
A NAMI és a Vodnik nagyon sokoldalúak,aranyos járművek (de cukik:D). Sok orosz mérnökre hatással volt a lego,ők gondoltak egy nagyot és mondták,hogy:
– Ejj Iván! Ne csináljunk egy összelegózható,moduláris cuki járgányt?
– De Grisa,miért ne?!
Bepusziltak előtte két üveg vodkát,oszt neki is láttak amolyan oroszos módon,és így lett a csokapi… bocsánat a Vodnik:).
A Sziam már más tészta:):
Furcsán kinéző egy kicsi kocsi,de a maga kis Transzformeres (főleg a színes képen) kinézetével még így is bájos:). Azt várom,hogy mikor alakul át racsnivá:D.
– Szerinted mi kéne a kertembe?
– Na mi?
– Hát egy NAMI!:D
Igazi humor herlod vagyok ma:).
Gratulálok a cikkhez.
Úgy emlékszem, hogy a kilencvenes években felmerült, hogy ezzel a típussal váltsák le a BMD széria járműveit az ejtőernyősöknél. De aztán megjött az eszük és nem lett semmi belőle.
A Lego párosítás nem biztos hogy szerencsés, főképp ha a konstruktőrök, 40 felettiek.
Ők még nem nagyon láthattak Legot „élőben” gyerekkorukban, arrafelé. :)
honved:
Úgy tudom,hogy szovjet oroszországban volt alternatíva a Legóra:).
A kor meg nem számít,lehet,hogy már 40 éves korban kicsit ciki lenne Legózni de a férfiak belül örökké gyerekek maradnak:).
Tisztelt Szerkesztőség !
A „Mennyi idő van az Irán elleni háborúig” cikkhez nincs hozzászólási lehetőség, vagy csak nekem ?
Miért ?
Egyébként, csak ezt szerettem volna betenni. :)
http://www.youtube.com/watch?v=ImXKl1cOCe4&feature=related
Íme egy kis bemutatóvideó az orvosi mentő verzióról(2:20 után): http://youtu.be/1o3LvKPj15o
Ez a videó tetszik. :)
Első osztályú propaganda…
mlacix:
Csapataink harcban állnak! Tyű apám,a srácok lőnek rendesen:).
Jó ez a Vodnik de valahogy ez a mentős doboz kialakítás nekem kicsit túlbonyolított,én egy nagy hátsóajtót csináltam volna rá,nem pedig ketőőt a sebesülteknek és egyet a szanitéceknek.Bár ha belül nincs válaszfal,akkor nem szóltam:).
Unio
A bemutatóknak két kelléke van ami ha megvan biztosított a siker.Az egyik a hang a másik a fények.Ha 10 percig csak azt hallja a közönség,hogy lősz mint a berber,robbannak a hanggránátok és látja a torkolattüzeket és egy kis füstöt akkor 100% a siker…
Ha valakit még mélyebben érdekli a téma…itt van elektronikusan egy 2011-es könyv „Szovjet hadsereg titkos járművei” Sajnos csak oroszul, de tele van képekkel, szinte minden van itt.
http://statehistory.ru/books/Evgeniy-Kochnev_Sekretnye-avtomobili-Sovetskoy-Armii/
Klassz cikk lett. 26-féle felépítmény plusz még úszóképes is,hát tényleg elég univerzális gép. Látszik,hogy az oroszok semmit sem tudnak normálisan megtervezni:D
A formája valóban érdekes,de ettől még tetszik,persze egy BMD kiváltására nem alkalmas,főleg ha az ember megnézi a BMD-4-es rendkívüli tűzerejét. Ettől függetlenül viszont klassz jármű,bár a kedvencem a Kamaz Vistrel.
Tegnap amíg nem volt minden az amcsi elnökválasztástól hangos,addig komoly változás történt Oroszországban. Leváltották Szergyukov védelmi minisztert.Az utódjául Szergej Sojgu,volt katasztrófavédelmi minisztert nevezték ki. Az elemzők sokat várnak tőle,ugyanis függetlenül az elnöktől minden egyes orosz kormányban ő volt a legnépszerűbb miniszter. Gyakorlatilag 1991-től vezeti a katasztrófavédelmet,az átlagemberek is imádják,mert kiválóan dolgozik,nem kevés szar helyzetben bizonyította rátermettségét és a 21 év alatt sosem keveredett semmilyen botrányba.
Kilenc nyelven beszél,köztük kínaiul és japánul is. Nem számít civilnek,mert a katasztrófavédelemnél a vezérőrnagyi rangig jutott.
Szergyukovot azért rúgták ki mert kiderült,hogy rendkívül értékes minisztériumi ingatlanokat adott el,jóval értéken alul, a barátainak. Több hónapja megfigyelték a nyomozók,tegnap kapcsolták le.
A Szergyukov ingatlanüzlete 21 milliárd forintnak megfelelő összeggel károsította meg az orosz HM-et.
dudi
Jó kis reklám/propaganda a civileknek meg a derék vezetőknek,engem is megvettek kilóra:).
http://sdelanounas.ru/blogs/15103/
Legújabb terepjáró a hadseregnek. 2012ben 57 db volt átvéve. „Hiúz”
varga dima:
Kösz az e-könyvet,át fogom nyálazni;).
sidewinder1:
Ez a Szergej Sojgu elég „f*sza gyerek” lehet.91-től A katasztrófavédelem vezetője,21 éve makulátlan,kilenc nyelven beszél,talán még Klingonul is. Biztos,hogy nincs vaj a füle mögött? Mert nehéz elhinni,bár ha igaz,akkor becsülendő dolog,hogy vannak még ilyen emberek.
Honved! Óriási videó:D
Az irán elleni háborúnak szerintem egyébként komolyan csökkent az esélye,mivel Obama lett az elnök. Persze még így sem kizárt,de ő nem az, aki az izraeli miniszterelnök háborús javaslatára egy „Sir,yes sir”-t nyomna,majd megindítaná a csapatokat Teherán ellen. Romney pedig a kijelentései alapján ilyen lett volna. Nem véletlenül mondták a hírekben,hogy Izraelben óriási a csalódottság Obama győzelme miatt.
Tehát ha lesz is háború Irán ellen,azt Izrael valószínűleg egyedül kell majd megvívja,max,ha esetleg szarba kerülnének akkor már valószínűleg besegít az USA.
Dima nekem tegnap egy Kamov Ka-226 (az angol hajtóműves változat) légiüzemeltetési utasítását sikerült levadászni a netről. Az egész egy CD akar lenni interaktív menüvel.De nem sikerült úgy összeraknom,hogy a menü működjön.Viszont simán foxit readerrel lehet olvasgatni,ha nem a menüt, hanem magát a kívánt PDF-et nyitjuk meg.664 oldal. Tele van polárdiagrammokkal, különböző táblázatokkal,például,hogy milyen külső hőmérsékleten milyen felszíni magasságról üzemelhet,stb. Nagyon keveset tudok oroszul,de szótár nélkül jöttem rá (remélem,hogy jól),hogy a „virhevoje kalco” az az örvénygyűrű aminek 50km/h alatt és 2m/s nál nagyobb süllyedési sebességen várható a jelentkezése a könyv szerint.
Gondolom neked,akinek az anyanyelve az orosz,még érdekesebb olvasmány lehet.
http://www.aviadocs.net/RLE/Ka-226/
Egyébként ez az aviadocs.net egy elég komoly kincsesbánya. Sok érdekeset találni rajta,egyetlen hátránya sokak számára,hogy minden oroszul van.Nem csak légiüzemeltetési utasításokat lehet rajta találni,hanem különböző komplett típus certifikációkat is,meg orosz légügyi szabványokat (pl.AP-25),utasításokat,szabályzatokat,ICAO dokumentumokat is.
http://www.aviadocs.net/
A légiüzemeltetési utasítások,a legalsó(RLE/RTO) menüpont alatt találhatóak. Van ott minden. An-124-estől az IL-96-300-on át a Mi-34-esig.
Hahó!!!!Nincs 120-as gránátvető!!!Még mielőtt újra megszólnák az oldalt.
@dudi
Danke, leadtam a drótot a felsőbb szintnek :)
A vezérkar meg intézkedett :)
Mégegyszer nem eshet „folt” az oldal becsületén! :)
NE CSINÁLJÁTOK EZT VELEM!!!!!!!!!!!!!!!
Nem löveget lehet a platóra rakni hanem egy aknavetőt!!!Egész konkrétan egy 2S12-t.
Ne,hogy kitaláljátok nekem,hogy az aknavető is löveg csak meredek röppályájú(ami egyébként igaz de ettől még nem nevezzük lövegnek az aknavetőt)!
@dudi
Ööö… nem egészen értem. Gondolom erre a részre célzol:
„de akár egy kisebb löveget is mögé lehet akasztani.”
Itt a löveg, mint vontatmány szerepel. Egy képen láttam már nem tudom hol, meg nem is tudom mi volt pontosan mögötte, de hiányzott a tányér, szóval nem aknavető volt.
GrGLy
Mögé köthetsz egy gulyáságyút is vagy egy 152-es löveget de annál a résznél ahol ezt írják a jármű saját fegyverzetéről van szó.
@dudi
Várjál, most az a baj, hogy ki lett véve a tévedéses, gránátvetős rész? Vagy én értek félre valamit? :)
Az nem baj,hogy ki lett véve,az a a baj,hogy ugyan úgy pontatlanság került a helyére.Mert az a kisméretű löveg amiről írnak a cikkben nem löveg hanem aknavető és nem vontatja.
http://cimg.163.com/news/0406/17/d09.jpg
Gondolom ennek a képnek az apropóján írták.
@dudi
Nemnemnem, a vontatós löveg az tényleg vontatós löveg. Tehát lehet mögé akasztani rendes löveg löveget a platón lévő dolgoktól függetlenül.
Jaaa akkor ok.
Az alábbi képen tényleg vontat, méghozzá egy D30-ast: http://media.desura.com/images/groups/1/3/2954/vodnik_l1.jpg
Valamint még régebben találtam egy rövid felvételt a Sziam-ról (3:50-től): http://youtu.be/YEUDkd9Y7HQ
Csak hogy lássátok hol tart most az orosz katonai járműfejlesztés:
http://vitalykuzmin.net/?q=node/475
http://vitalykuzmin.net/?q=node/476
http://vitalykuzmin.net/?q=node/477
http://vitalykuzmin.net/?q=node/478
http://vitalykuzmin.net/?q=node/479
http://vitalykuzmin.net/?q=node/480
(Azért az AS355N Ecureuil 2 rendszeresítése elég nagy szégyen.)
Miért lenne szégyen? Méretben a hozzá legközelebb álló katonai heli az a Mi-2. A K-60 pedíg nem tudom, hogy milyen stádiumban van.
Terminator
Hol tart az ami helikopter fejlesztés??Európai gépet rendszeresítettek!!Szégyen…
Mackensen szerint: 2012. november 9. péntek @ 18:37
Mi-2-től Mi-26-ig mindent ki tudtak fejleszteni csak pont egy ilyet nem…
Mackensen szerint: 2012. november 9. péntek @ 18:37
Volt amerikai alternatíva, csak spórolni akartak.
Nem hinném, hogy nem tudtak volna. A szovjeteknek úgy tűnik, hogy nem kellett. Ami utána jött, a totál csőd közeli állapot, nem tette lehetővé, hogy kifejlesszenek és szolgálatba állítsanak valami hasonlót.
Amúgy említettem a K-60-ast, mondjuk az mintha egy számmal nagyobb lenne mint az Ecureuil, de azt sen nagyon rendszeresítették még.