Az amerikaiak nem törődtek bele, hogy az Egyesült Államok haderejéből kivont katonai helikopterek helyett európai forgószárnyasokat választhat Magyarország, vagy egyelőre lemond helikopterflottája fejlesztéséről. Míg az Egyesült Államok haditengerészeti minisztere, Ray Mabus a napokban Hende Csaba honvédelmi miniszterrel tárgyalt, addig – a Magyar Nemzet úgy tudja – az európai lehetséges beszállítók a kormányfő környezetében és külügyi vonalon „kopogtatnak”.
Hamarosan egyeztetnek a magyar MiG–29-esek eladásáról is, ami részben fedezetet biztosíthatna a helikopterbeszerzésnek. A lap katonai szakértő forrásai szerint az amerikai kormány képviselői az Egyesült Államok tengerészgyalogsága által egykor használt forgószárnyasok elpasszolása céljából egyre intenzívebb és magasabb szintű tárgyalásokat folytatnak a magyar féllel, miközben időről időre megjelennek az európai gyártók lobbistái is félhivatalos és hivatalos egyeztetéseken. A Magyar Nemzet információi szerint a Honvédelmi Minisztérium (HM) védelempolitikai szakemberei kezdetben inkább hajlottak az amerikaiak által felajánlott UH–1N, használt helikopterek beszerzésére. Ám sokat nyomhat a latban a tárgyalásokon, hogy míg az amerikai helikopterek beszerzése összességében, a szervizelés, a szállítás, az alkatrészellátás, a kiképzés, a hadrendbe állítás költségeivel együtt 80-100 milliárd forintba is kerülhet, addig Európából jöttek ajánlatok komoly ellentételezésre és fizetési moratóriumra is.
Nem véletlen, hogy Hende Csaba honvédelmi miniszter a napokban az Egyesült Államok haditengerészeti miniszterét is fogadta hivatalában, aki egyébként szokatlan vendég hazánkban. A tárgyaláson szóba kerülhetett az amerikai tengerészgyalogság használt helikoptereinek beszerzése is, hiszen a Ray Mabus vezette tárca alá tartozik az a katonai szervezet, amely felügyeli az amerikai haditengerészeti légierő által használt összes repülőeszközt. A lap úgy tudja, bizonyos európai gyártók lobbistái ugyanakkor nemrég a kormány külgazdasággal foglalkozó szakembereinél kértek egyeztetést.
A Magyar Nemzet értesülései szerint az amerikai ajánlatot akkor fogadhatja el a honvédelmi tárca, illetőleg a kormány, ha a beszerzés költségeinek egy részét sikerül a HM saját bevételeiből finanszírozni a jövőben. A szaktárcánál ezért is szeretnék felgyorsítani a Magyar Honvédség hadrendből kivont MiG–29-es vadászgépeinek értékesítését.
Forrás: Magyar Nemzet Online
A teljes cikket a pénteki Magyar Nemzetben olvashatja!
De remélem hogy nem az öregedő Huey, vagy a digó civil gép lesz a döntőben…..
A Huey-t én sem szeretném! Nem rossz, de elég öreg már! Ha az amicsik annyira akarják, hogy tőlük vegyünk helikoptereket, akkor inkább Black Hawkokat ajánljanak!
Hans szerint: 2012. november 3. szombat @ 14:20
De remélem hogy nem az öregedő Huey, vagy a digó civil gép lesz a döntőben…..
Egy döntőhöz két típus kell. Mi jöhet még szóba?
Hát esetleg Black Hawk meg valami Eurocopter(mintha róluk is lett volna szó, hogy érdeklődnek).
Elég lenne 10-12 db NH-90 vagy Caracal vagy a Lengyel Blackhawk!
Biztosan olcsóbb lenne mint 80 miliárd ft ha meg még ellentételezik is az lenne a csúcs!
Kíváncsi vagyok, ki lenne az a Fulcrum-vevő ? Netalán valami komplex biznisz van készülőben ?
Az gondolom túl egyszerű lenne, hogy a 29-eseket, meg a seregnyi „kacatot” elcseréljük a ruszkikkal helikopterekért cserébe. A meglévő flotta ráncfelvarrása, ha gazdaságos, és persze számbeli kiegészítése.
Átmásolom ide a témába vágó hozzászólásokat a Hírhalomból:
kaktusz szerint:
2012. november 2. péntek @ 14:32
http://mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/helikopteruzlet-versengo-jelentkezokkel-1115024
Tetszik / Egyetértek: 0
GrGLy szerint:
2012. november 2. péntek @ 15:11
@kaktusz
Ezaz, gyűljenek csak szépen az érdeklődők. Minél többen akarnak helikopter eladni nekünk, annál jobb alkupozícióba kerülünk. Bár arra kíváncsi leszek, hogy a MiG-29-esek kinek lesznek/lennének eladva.
Tetszik / Egyetértek: 0
Kuruc71 szerint:
2012. november 2. péntek @ 15:36
GrGLy
Ahoz hogy vegyunk akarmilyen helit ahoz penz kell. Az pedig annyira nincs mint meg soha az elmult 100 evben.
Szerintem max arra futja hogy miseztessenek hogy ne legyen arviz.
Tetszik / Egyetértek: 0
GrGLy szerint:
2012. november 2. péntek @ 15:41
@Kuruc71
A cikk szerint ha nem is az egészet, de a beszerzés egy részét a MiG-29-esek eladásából akarják fedezni. És ha tényleg sikerülne elpasszolni a nagyvasakat, akkor merem remélni, hogy nem holmi költségvetési hiánypótlásra, meg egyéb marhaságokra verik el a befolyt pénzt…
Tetszik / Egyetértek: 0
Kuruc71 szerint:
2012. november 2. péntek @ 16:29
“A cikk szerint ha nem is az egészet, de a beszerzés egy részét a MiG-29-esek eladásából akarják fedezni. ”
Ami ertek volt a 29 sekbol ( a meglevo potalkatreszek hajtomuvek azt mar el is vittek. Szinte azonnal. Ami maradt az meg egy helire sem eleg.
Amugy a koltsegvetes olyan szinten instabil hogy szinte napi szinten kell at meg atszabni, uj “forrasokat” talalni. Ebbe egy egyszeru 10 millio USD beszerzes sem fer bele nem hogy egy 200-300 millios !
Tetszik / Egyetértek: 0
GrGLy szerint:
2012. november 2. péntek @ 16:38
@Kuruc71
Jó, hát nincs rá pénzünk, de helikopter akkor is kell.
Kuruc71 szerint:
2012. november 2. péntek @ 16:59
GtGLy
Persze hogy kell heli, meg ezer mas is de azok akik dontenek azok tojnak erre magasrol mert ez nem tartozik bele a szabadsagharcba.
Eltudom kepzelni hogy megis fognak valami hibrid megoldast talalni de nem vagyok benne biztos hogy az jo is lesz.
Tetszik / Egyetértek: 0
GrGLy szerint:
2012. november 2. péntek @ 17:08
Eltudom kepzelni hogy megis fognak valami hibrid megoldast talalni de nem vagyok benne biztos hogy az jo is lesz.
A MiG-ekből meg a Mi-kből építenek majd valamit :D “Mert hát a MiG-ben benne van, hogy Mi, szóval biztosan ugyanazokra az alapokra készültek és teljesen összeépíthetőek. Majd a Rába megoldja ezt is.” – nyilatkozta a kormány összhaderőnemzeti fegyverzetfejlesztési szakállamtitkár helyettesének a szomszédja.
Tetszik / Egyetértek: 0
gigabiga szerint:
2012. november 2. péntek @ 17:55
Kuruc71
Szerintem hibrid megoldás sem lesz, egyszerűen elhalasszák a döntést és jön a szöveg: “ha majd az ország gazdasági helyzete……..”
Tetszik / Egyetértek: 0
wolfram szerint:
2012. november 3. szombat @ 06:06
kaktusz
” http://mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/helikopteruzlet-versengo-jelentkezokkel-1115024 ”
Ajajajajajjj, nem teszik ez nekem… Totál olyan, mintha mindenáron ránk akarnák sózni azokat a Huey-kat. És adódik a kérdés, hogy miért erőszakolják nekünk ennyire az “ingyenheliket”? Mert ugye, ha annyira jók lennének és nekünk nem kellenek, akkor bőven lenne máshol is helyük, akár az USA-n belül (pl. https://htka.hu/2012/02/28/a-konkurencia-kozbeszol-masnak-is-kellhet-az-uh-1n/ ), akár más, partnerüknél/szövetségesüknél, ennek ellenére mégis minket győzködnek. Szóval bűzlik ez az egész, de nagyon…
Tetszik / Egyetértek: 0
tankman szerint:
2012. november 3. szombat @ 09:18
Az UH-1N beszerzésével nagyon kiszolgáltatott helyzetbe kerülnénk, értesüléseim alapján a komolyabb javításokat egyedül az USA-ban lehetne kivitelezni – gondoljatok csak a szállítási költségekre.
Továbbá engen az is meglepett, hogy mint szövetségesnek az USA nem adná át nekünk a helikhez a legmodernebb FLIR és rakétavédelmi – besugárzójelző – zavaró berendezéseket.
Miért nem marad meg a tördelés a hozzászólásokban?!?
@Chimera: NH-90??? Olvasol te hírek a HTKA-n?
Minden cikk alatt van egy olyan hogy „Kapcsolódó hírek”. Ajánlom mindenkinek, akinek rossz a memóriája.És a cikkekhez tartozó hozzászólások átolvasását is, bár sok az offtopik hozzászólás köztük.
@Panzerfaust
Kíváncsi vagyok, ki lenne az a Fulcrum-vevő ? Netalán valami komplex biznisz van készülőben ?
Én egy lehetőségről tudok: néhány napja/hete volt írás itt a horvát MiG-21-esek sorsáról. Ott az egyik (orosz) javaslat a mi 29-eseink megvétele volt (persze jópénzes orosz generálozás után). De igazából a környéken van még egy-két ország, ahol eléggé rezeg a léc üzemidő kapcsán, pl. a bolgárok.
Chimera:
Az NH-90 egy eléggé kiforratlan darab,a rendszeresítő országok nagy részének nincs valami pozitív véleménye róla (talán szidják is mint a bokrot). Nagyon szép,futurisztikus gép,nekem is nagy kedvencem de ha még meg is lenne rá a keret 14-20 darabra, én még akkor se biztos,hogy kapásból ezt a gépet választanám. Mellesleg Wiki barátnőnk szerint egy gép árra úgy 30-35 millió dollár.Szóval én is inkább a Lengyel barátaink Black Hawkjára voksolnék,és 90%-ban az is lenne a legeslegjobb megoldás,nem pedig a legendás de ma már sajnos öreg Huey,vagy a félkatonai/Iparmágnásokat szállító AW139-es (nincs bajom vele,de azért annyira már ne adjunk lejjebb).
Meg persze még szóba jöhet megint az orosz technika,de én akkor is a fekete sólymi mellett teszem le a foksom (lefizettet kommentelő vagyok :D).
Jelenleg mindkét országból más hírek jönnek.
Terminator szerint: 2012. november 3. szombat @ 17:18
@GrGLy: Jelenleg mindkét országból más hírek jönnek. (Horvátország, Bulgária)
„Foksom” :):D sose voltam szuper nyelvtanos,de ez most kivételesen a fáradtság miatt van :D. befoksom :D.
Terminátor
Igen olvasom a cikkeket de úgy gondolom hogy az NH-90 is potenciálisan szóba jöhet! Tudnak ha akarnak jó ajánlatot tenni pláne ha megkennek pár politikust! Tudom hogy az NH-90-nek mindenféle problémája van de nekünk se tengerünk se sivatagunk ezért az ilyen speciális problémák minket nem érintenek! Gond lehet viszont a szállítások csúszásával stb stb .
Az hogy bereped a padló triviális problémának tartom és meg fogják oldani sorban ahogy az összes többi gondot is! Nagyon kell nekik egy újjabb eladás ezért gondolom hogy igen jó ajánlatot tudnak tenni ha akarnak…
Chimera: Sorry, kicsit erős volt a hozzászólásom.
Nekem a 29-esek eladásáról a Cseh-Szlovák légtérvédelem jutott eszembe mi van ha a szlovákok megveszik felújítják és kifizettetik a Csehekkel ? :D Vicces lenne !
– Valahol azt olvastam,hogy az eurocopter nem annyira megbízható és nem jó választás lenne. (Nem tudom megerősíteni csak így emlékszem!!)
– Black Hawk- ra nem nagyon látok anyagilag esélyt.Bár szerintem a Lengyelekkel letudnánk zsírozni…
– Modernebb Orosz technikák nem rosszak, bár az Amcsiknak biztos csípné a szemét :)
Szerintem a digó verdákkal ha újak semmi probléma nem lenne…az is jobb üzlet lenne…
Összegzés: A huey korosabb valamiért bűzlik az üzlet.
Illetve csak rövid ideig oldja meg a problémákat..hisz most is az öreg géppark miatt kell lépni…
@buci
Az orosz technikával talán még az is baj – javítsatok ki, ha tévedek -, hogy honnan, mert ha jól tudom kulcsrakész heli nem nagyon akad Ivánéknál, a gyártást meg nem hiszem, hogy meg tudjuk várni (elvileg be is vannak táblázva a gyárak).
buci:
Sajnos semmire se látható előre az anyagi esély a honvédségnél.Azt azért vegyük figyelembe,hogy Lengyel-Magyar két jó barát szép és ápolandó dolog,de azért itt üzlet az üzlet,szóval ők se mennének le alfába,hogy a pénzsóvár fegyverekre/járművekre áldozni nem merő politikusainknak/tábornokainknak megfelelő legyen.
Tudnának és szerintem hajlandóak lennének nekünk is kedvező feltételeket kínálni,de a mi vérszívóink miatt nem szeretném,hogy megromoljanak a kapcsolatok, báár ma már sajnos ez a barátság/testvériség megfakulni látszik így is:S.
Ha tényleg okosan játszanánk a beszerzésnél és a politikában,akkor HA sok gyártó kilincsel nálunk ki lehetne jönni belőle nagyon jól. De nekem komolyan oly mindegy,hogy mi lesz,csak ne a AW139-es üzletember szállító legyen:).
Van egy olyan tipikus magyaros érzésem,hogy mi a két szék közé fogunk esni és Sikorsky H-34-est fogjuk „rendszeresíteni” :D:D:D.
chimera:
Az NHI-nak lehet kell az új megrendelés, de nem nagyon eröltetik, mert az NH90-esek időbeni leszàllítása nem nagyon megy….
Nekünk meg használható, de kiforrott gép kell, nem az a problémás, csili-vili csoda, inkább adjanak el az araboknak belőle, azok mindent megvesznek úgyis, a hibák javítására meg ott van pénz.
buci:
Orosz gép nem pont az USA előtt lenne szàlka, inkàbb a jelenlegi kormány előtt.
A Black Hawk-ot meg ne gondold oly’ vészes árban a vetélytársakhoz. Az Eurocopter meg ha jól emlékszem legiero blog-ról való info alapján a Cougar-t dobta be.
A Blackhawkok és a nagyméretű Eurocopterek szerintem túl drágák és kis darabszámban lehetne beszerezni belőlük. Szerintem elsősorban fegyverhordozó platformként kellene helikoptert rendszeresíteni, másodlagosan szállítókapacitási céllal. Ekkor előnyösebb lenne kisebb méretű de nagyobb darabszámú flotta. 10..15 db Blackhawk vagy NH helyett inkább 20…30 db kisebb, pl:
http://www.agustawestland.com/content/military-government
A használt Bellben is az lett volna a jó, hogy viszonylag kicsi és sok lett volna belőle, csak persze az ár/érték aránya kiüti a versenyből.
Egyébként az is kihatással lehet az eredményre, hogy milyen formában akarják eldönteni honatyáink, hogy melyik típus legyen. Előfordulhat, hogy nem lesz tender, hanem kiválasztanak egy adott típust és azt rendszeresítjük, de ebben az esetben könnyen lehet, hogy a nyakunkba akasztanak egy pert, mert nem volt nyílt verseny. Csehek is ezzel szívtak/szívnak:
https://htka.hu/2010/10/30/szabalytalankodtak-a-csehek/
GrGLy:
„Én egy lehetőségről tudok: néhány napja/hete volt írás itt a horvát MiG-21-esek sorsáról. Ott az egyik (orosz) javaslat a mi 29-eseink megvétele volt”
Olvastam a kérdésről más kontextusban a Vecernji List-ben:
http://www.vecernji.hr/vijesti/piloti-odmah-obuku-8-gripena-stize-1-sijecnja-2014-clanak-462699
de sztem elenyésző annak esélye, hogy a horvátok használt 29-eseket állítanának csatasorba. Még mindig erőteljesen filóznak mi legyen, a 21-es felújításnak is több az sansza.
A 8 Gripen vásárlása talán nekünk is jó volna, mivel bizonyos szintű szervízbázisként is szóba jöhetnénk.
Érthető egyébként a horvát pötsölés: konkrét fenyegetés híján senki nem akar évekre jelentős terhet a nyakába venni, főleg az európai gazd-pol szitu ismeretében.
Az a baj,hogy a fegyver beszerzések nagy százalékában (főleg repülő/úszó eszközöknél) a kenőpénz és vele együtt a politikusok döntenek. Na most ez így megy szinte a világ minden országában KIVÉVE itt nálunk. Mi nekünk nem csak a politikusaink,hanem még a katonai „szakértőink” is korruptak,szóval még annak az esélye sincs meg,hogy netalán a hozzértőbb fél ráerőlteti a hülyébbre,hogy jól döntsön,mert nincs olyan:(. Na kérem szépen ez itt a probléma.amíg ez megy itt,addig mi reménykedhetünk Black Hawkokban,Leopard 2esekben (már ebbe se reménykedek,hogy lesz nekünk,de ha rácáfolnak örömmel állok elébe:)), vagy akár Csillagrombolókban,akkor is mindig szar döntések fognak születni,ha pedig valami csoda folytán nem,akkor örömünkben összetehetjük két kicsi kacsónkat,hogy jól döntöttek (arra 0,1% az esély:)).
>Bár szerintem a Lengyelekkel letudnánk zsírozni…
United Technologies Corp. (UTC egy része a Sikorsky Aircraft Corp.) 2007 március 16-án megvette a PZL Mielec-et. Itt folyik az S-70i végszerelése.
http://www.pzlmielec.pl/en/company/company-profile/
http://www.sikorsky.com/About+Sikorsky/News/Press+Details?pressvcmid=5f9dbda862b73210VgnVCM1000004f62529fRCRD
A lengyeleknek a S-70i-hez annyi közük van hogy lengyelek dolgoznak a gyárban. Annyi előnye van még hogy így az európai uniós gyártás miatt nem kell büntetővámot fizetni gépek után ha Európában adják el őket. (Ha az USA-ban gyártanák le, akkor kellene.)Így arról álmodozni hogy majd a lengyel-magyar barátság keretében jó ajánlatot kapunk, nem realitás.
A Sikorsky egy amerikai cég és az USA a szabad verseny híve, de könnyen el tudom képzelni hogy valaki fentről azt mondja nekik, hogy ha el akarjátok nyerni az USAF/US Navy/US Marine/US Army valamilyen megrendelését akkor ne akadályozzátok a használt UH-1-esek eladását. Bár ha UH-1 helyett S-70i-t vennénk, az még mindig jobb lenne az amerikaiaknak, mint ha európai helikoptert vennénk.
Ahogy itt már sokszor leírták, gazdasági és a politikai tényezők fognak dönteni a típus kiválasztásnál.
Panzerfaust szerint:2012. november 3. szombat @ 19:25
>A 8 Gripen vásárlása talán nekünk is jó volna, mivel bizonyos szintű >szervízbázisként is szóba jöhetnénk.
Milyen szervízbázis? Vagy hogy?
A lenti írásban felsoroltakból mi az amit elhagyhatnának a horvátok?
http://airbase.blog.hu/2012/07/20/az_ujragondolt_uzemeltetes
Namármostakkor. Személy szerint nekem tetszett az eredeti US ajánlat az ősrégi Huey-re. Mégpedig a teljes hazai szervizelési lehetőség átadása/létrehozása miatt. Aztán Klintonné őnaccsága beleugatott (demokrata létére sokkal durvábbban, mint bármely eddigi másik adminisztráció) a belügyeinkbe anélkül, hogy halovány lila fingja lett volna az itteni helyzetről, és egycsapásra rsszabbak lettek az ajánlatban szereplő feltételek. Úgyhogy Huey kilőve. Digó verda civil gép, kétes repbiztonsági elemekkel, (több gépnek is letekeredett a farka) EC Super Puma /Cougar/ Caracal jó lehet, de nem elég univerzális, véleményem szerint lengyyel S-70i kibővítve FLIR/lézer kütyüvel és APKWS-el, amivel (részben) kiváltható lenne a Mihu is.
sztem meg kéne maradni a Mi-8/17 vonalon és annak utódtípusain. Ezeknek van már itthon múltjuk , akarat esetén a javítóbázis is újra megteremthető , az üzemeltetési infrastruktúra pedig sztem „kis” ráfordítással a legújabb verziókhoz is alkalmas. A katonai beszerzéseket mindenhol a politika motiválja, és nem csak a politikusok korruptak külföldön sem. Hadd ne mondjam hogy az USAban oly divatos lobbizást itthon befolyással való üzérkedésként említi (lehet már csak említette) a BTK. Katonák esetében a klasszikus korrupció kint nem olyan nyilvánvaló, azonban ott is nyomás alatt tartják őket csak más eszközökkel ezügyben ne legyenek kétségek…
aerophyl szerint: „Aztán Klintonné őnaccsága beleugatott (demokrata létére sokkal durvábbban, mint bármely eddigi másik adminisztráció) a belügyeinkbe anélkül, hogy halovány lila fingja lett volna az itteni helyzetről, és egycsapásra rsszabbak lettek az ajánlatban szereplő feltételek”
Erről lemaradtam. Ez mikor és hogy történt?
Terminator szerint:2012. november 3. szombat @ 20:45
>A lenti írásban felsoroltakból mi az amit elhagyhatnának a horvátok?
Mi az amit a horvátoknak nem maguknak kellene csinálni illetve ezzel megtakarítást érnének el?
Úgy tűnik, hogy a Huey-t nem lesz könnyű lerázni magunkról, lehet hogy meg kell barátkoznunk a gondolattal, hogy nem lesz Black Hawkunk! :(
Szerintem viszonylag egyszerű a szitu. Először azt kell tisztázni, hogy mire kellenek új helikopterek. Ha csak simán egy többfeladatú (könnyű)heli kell, amit a hadsereg, esetleg még a mentők és a rendőrség használna, akkor akár az UH-1N is jó lehet. Vagy az AW139, AS565, stb.
Ha a MI-8-asokat is ezekkel terveznénk kiváltani, akkor méret szempontjából a BlackHawk méretkategóriája a minimum, különben komoly képességcsökkenés lenne. Tehát BlackHawk, Cougar, vagy a jóval kevésbé valószínű NH90, S-92, AW101, stb. illetve az orosz vonal.
Ha viszont a Mi-24-eket is ki akarják vonni és nem terveznek a helyükre más, kifejezetten harci helikopter típust, akkor az egyetlen ésszerű választás a BlackHawk (vagy esetleg még a Mi-171Sh), mert bár sose lesz igazi harci helikopter, de legalább elég tisztességesen fel lehet fegyverezni.
Terminator:
„Mi az amit a horvátoknak nem maguknak kellene csinálni illetve ezzel megtakarítást érnének el?”
A hivatkozott médiában írtak ilyet a horvátok,de ennek mikéntjéről nyilvánvalóan a svédek illetékesek nyilatkozni. Továbbá arról, hogy leszerződés esetén: tekintélyes mértékű ellentételezés, a nemzeti érzés fontos szimbólumának számító hajógyár megmentése, és ezzel együtt elkezdődhetne a horvát pilóták svédországi és magyarországi átképzése. Az információ tényleges valóságtartalmáról, realitásáról nem tudok véleményt mondani ui. nem vagyok a tűz közelében.
Panzerfaust szerint:2012. november 4. vasárnap @ 09:01
> nem tudok véleményt mondani ui. nem vagyok a tűz közelében.
Én sem, azért kérdezem :)
Én is olvastam a hírt, tudom hogy mit kínálnak a svédek, csak elképzelni nem tudom a magyar képzést és szervízbázist.
Homályosítsatok fel!! (amúgy amatőr vagyok a témában)
AW139-es miért rossz választás ??
@buci
http://www.flightglobal.com/blogs/unusual-attitude/AW139%20broken%20boom.JPG
:D
aerophyl
A Caracal nem elég univerzális? Ezt nem értem ,kifejtenéd?
Felfegyverzett Caracal-ról nekem nem ugrik be fotó. Létezik? (Nemirányított rakétablokk, gépágyúkonténer, ilyesmi.)
buci:
Noha én sem vagyok egy szakértő a témàban, de annyit tudok, hogy a gép alapvetően egy civil jószág. Jóval kisebb és gyengébb, mint a Minyók. Fegyverzete ha lehet rá tenni, akkor is minimális, géppuskák és nem irányított rakéták. Főképp civil feladatra vettek belőle (legutóbb a svédek, mentőhelinek). Nem katonai gép, de nem is arra tervezték. Hazánkba a mentők, vagy a királyi gárda számára oké, de katonai célra? Kevés. Teljesítményben, szállítási képességben alulmúlja a Black Hawkot, vagy a Cougart. Ha van mellette Mihu és Minyó akkor oks. De a közös üzemeltetés max álom. Lévén a Mihu helyére nem fognak és nem is tudnak miből drága harci helit venni, plusz a Minyókkal se terveznek a végtelenségig, így ha már úgyis kiadunk egy valag pénzt, akkor az legyen egy igazi katonai gép, mely jól fegyverezhető.
ui: A faroktartós eset nekem új, még ilyen gond is van vele? F@sza….
>mely jól fegyverezhető.
Fegyvert is veszünk hozzá?
És akkor még nem beszéltünk az Ancsák váltótipusáról.
Sharky:
Az Acsákat szerintem a Spartan fogja váltani!
Az Ancsáknál igazából nem az a kérdés, hogy mi fogja őket váltani, hanem hogy miből? Lehet a helikoptereknél kifúj a büdzsé, aztán szevasz-tavasz…
GrGLy:
Gonosz lennék, akkor halkan megjegyezném, a helikre van pénz? Jelenleg úgy vagyok vele, ha Szolnokon lesz a első akkor elhiszem, hogy van rájuk pénz.
Mondjuk csúnya baleset lenne, ha a jelenlegi „magyar légitársaság” is leállna.
Majd az amerikaiaktol kapunk „ingyen” C130H-t..
@Hans
Sajnos inkább realista lennél… :)
„A Caracal nem elég univerzális? Ezt nem értem ,kifejtenéd?” Kevés a fegyverzet variáció. Nagyon.
Ha már KELL helikopter és az Ancsáink is lassan nyugdíjasok lesznek, akkor csak egy típus létezik:
az Osprey :) :) :) Mellé veszünk tíz db öreg Cobrát és a gond meg vagyon oldva. Az USA-nak ellentételezni köllene, aszongyahogy gyárthatnánk alkatrészeket a Virginia tengóhoz. Vagy jutányosan átadunk 300 politikust dolingernek a Marines számára.
Ennek a scenáriónak is több esélye van, mint annak, hogy itt új/használható gép legyen rövid időn belül.
Neeeeeee!
„Majd az amerikaiaktol kapunk “ingyen” C130H-t..”
a butított huey ajánlatból tanulva, szerintem nem áll olyan szinten a szövetségünk, hogy ilyen űrtechnikát átadjanak, de c47-re talán lehet esélyünk! :) ha fizetjük a felújítást…
Aerophyl
Nekünk szállítóhelik kellenek egyenlőre nem harcik! A fegyverzet kérdése nagyon sokadik probléma!
A képen szereplő észak-dakotai préri alatt van elrejtve a 150 rakéta? Akkor ez egy mesterséges mező?Van erről valakinek valamilyen infoja?
„Nekünk szállítóhelik kellenek egyenlőre nem harcik! A fegyverzet kérdése nagyon sokadik probléma!”
Csak éppen ha lesz szállító heli, akkor húsz évig ne is álmodj róla, hogy másik típust is beszereznek. Ezért kéne egy lépésben univerzális típus, amely legalább részben pótolná a Mihut.
Aeropphil
Te beküldenél csapattámogatásra egy felfegyverzett szállítóhelit amiből amúgy is alig van?
Én a beszerzésekkel eddig nem nagyon foglalkoztam max az árakat tudom de ,hogy vannak e kiskapuk vagy ilyen olyan megoldások arról nem . A kérdésem az lenne hogy össze lehetne e fogni valakivel aki szintén heliket akar itt a környéken és nagyobb darabszámba olcsobban megvenni öket . Nekem az az érzésem hogy europai tipus lesz EC vagy AW .
A HMnek R-44esek bőven jók lesznek. A Mi-24eseket viszont egy ipari nagyjavítás és korszerűsítés után a TEK tudná használni.
karesz szerint: 2012. november 5. hétfő @ 11:44
>össze lehetne e fogni valakivel aki szintén heliket akar itt a környéken
22 éve próbálkoznak ilyesmivel, de már a csehek és a lengyelek is rájöttek hogy komolytalanok vagyunk.
„Te beküldenél csapattámogatásra egy felfegyverzett szállítóhelit amiből amúgy is alig van?”
Igen, amennyiben az megfelelően felszerelt. Nem egy helyen szánják erre.
Értem , kösz az infot Terminator .
Milyen okosak vannak itt! Mi-24-et a TEK-nek! BRAVO 5
Hát én se ugrálnék egy univerzális típusért!
shornet24 szerint: 2012. november 5. hétfő @ 17:36
>Milyen okosak vannak itt! Mi-24-et a TEK-nek! BRAVO 5
duckdodgers hozzászólása irónia/cinizmus/szarkazmus volt.
Persze ha most lenne 10 repülőképes MI-24-esünk, 2-3 már régen a TEK-nél lenne.
Ha már TEK és helikopter: az éleslövészet után ellopott robbanófejeket még mindig nem találták meg?
nem hallani az SZ-5 harci részekről, de őszintén szólva nevetséges is ez az egész… Most hír lett belőle, de egyébként meg százszámra kaparják elő a roncskutatók , sőt nem egy lőtérre járnak be vasas cigányok is akkor miről beszélünk?
Egyébként a TEK számára én leginkább Apache-okat tudnék elképzelni, a Mi-24 csak kényszermegoldás lenne :DDD
Jahh és azt el is fewlejtettem hogy ideje lenne az ország 3 reaktorát kihasználni és pár nukit is összedobni nekik :P
Én pedig javasolnám, hogy elevenítsék fel az amikkal a Comanche programot, vagy csak vegye meg a licenc jogokat a Rába…:D
Naaa uraim!
A TEK nagy része azért nem tuskókból áll (csak deszkákból he he he:)), kéretik nem leszólni őket.
Mellesleg most a technikai osztályukon az AT-AT lépegetőket fejlesztik/tesztelik.
Nem bántom őket,nem tehetnek arról,hogy a média által a nép is szétszedi őket.Legalább vannak és teszik a dolgukat.
félre ne érts… jó pár srácot ismerek onnan és nem rossz gyerekek azok.
nem velük van a gond hanem a tálalással.
„nem velük van a gond hanem a tálalással.” – Pontosan ezt kellene korrigálni…
duckdodgers:
Nem értettem félre,értem,hogy mi a húzás/poénkodás;).
Igen a tálalás,lenne mit javítaniuk az igaz,nem megy nekik jól a média felé közvetítés.Az,hogy Hajduról meg ki mit gondol,az egyéni vélemény.Nekem különösebben nincs bajom vele,de én nekem már sajnos nincs bennfentes ismerősöm (jó rég leszereltek),így nem tudom,hogy mi megy ott valójában.
Szerintem azért jobb is,hogy többet szerepelnek a hírekbe,csak ne süljenek el rosszul az akcióik,és akkor remélhetőleg a média és a civilek se szedik szét őket.Bár mindig lesz olyan,akinek valami nem tetszik velük kapcsolatban.Sz*r lehet az vissza hallani,hogy „magánhadsereg”, „erőszak szervezet” stb… De persze ha vállukat megvonják a srácok az a legjobb,a.k.a le van sz*rva;).
Én azt látom hogy egyrészt a TEK is rosszul kezeli a sajtót de sajnos a másik fele meg az hogy politikai okokból is bacogatják őket és ez nem frankó dolog… Nekik nem szabadna megszólalni sehol, nyilatkozzon róluk a miniszter vagy az ORFK sajtóosztály. Az akciók nagyrészét pedig fedetten hajtatnám végre, mert az nekik sem kelti jó hírüket amikor egy BME-s Jedi lovagot kapnak le. Persze azért ne feledjük el hogy egy atomreaktor is működik a BME területén :)))
Mind a kettőnek igaza van:).
Jó ha úgymond „reklámozzák” magukat,mert tudja a nép,hogy itt vannak és ha baj van,akkor ők teszik a dolgukat,levadásszák a gyanúsítottakat:). Ugyanakkor az is jó ha háttérben maradnak és árnyékkommandóként mozognak ééés úgy vadásszák le a kétes egyéneket:D. Szóval marad a jó öreg középút:).
Jelen vagyunk TEK és jelen nem vagyunk TEK:D.