|

Kész a nagy állásszögű tesztekre az F-35

Egy új repülőgép esetében minden részletre kiterjedő berepülési programot folytat le a gyártó, különösen igaz ez egy olyan forradalmi és komplex típus esetében, mint az F-35 Lightning II. Az ötödik generációs masina költségtúllépésekkel és határidő-módosításokkal tarkított fejlesztési programja után a Lockheed Martin igyekszik minél nagyobb nyilvánosságot bevonni a tesztelésbe, megmutatva, hogy milyen sok és összetett repülési feladatból áll egy berepülési program. Ahogy eddig is hűségesen beszámoltunk a történésekről, ezentúl is igyekszünk az Olvasóinkat megfelelően tájékoztatni a legújabb történésekről.

A nagy állásszögű repüléseknél az adott típus határait feszegetik, olykor előfordulhat, hogy túl is lépnek rajta, ami nem mindig veszélytelen, ugyanis leállhat a hajtómű, vagy kontrollálhatatlanná válhat a repülőgép. Az F-35-ös esetében már sikerrel lezajlott a légi hajtómű-újraindítás próbája, ezúttal a vészhelyzetek esetére beépített fékernyő földi próbáit végezték el.

Az AF-04 jelzésű nullszériapéldányra applikált szerkezetet a Lockheed Martin tesztpilótája, Dave ‘Doc’ Nelson próbálta ki az „éles bevetések” előtt, az ernyő rendben kinyílt, majd sikeresen leoldották. Nelson a leszállás után elmondta, a próbanyitásra az előírások és az biztonság miatt szükség van, de remélhetőleg többször nem kell meghúznia az ernyőt nyitó kart…

Az Edwards támaszpont 22-es pályáján sikerrel végzett ernyőnyitási tesztekkel minden akadály elhárult az F-35-ös elől, hogy megkezdhesse a nagy állásszögű repüléseket.

8 hozzászólás “Kész a nagy állásszögű tesztekre az F-35”

  1. Egy F-35 cikk és nincs hozzá még egy hozzászólás sem? :)

    http://www.combataircraft.com/en/News/2012/11/01/Lockheed-cites-good-reports-on-night-flights-of-F-35-helmet/

    http://www.combataircraft.com/en/News/2012/11/02/Hammond-underscores-joint-force-model-for-UK-F-35s/

    A kanadaiak meg magyaros bizottságosdit játszanak:

    http://www.combataircraft.com/en/News/2012/11/02/Canada-launches-review-into-F/A-18-fighter-replacement/

  2. Kanadaiakat nem értem az F35-el kapcsolatban. Egyrészt van egy – jó döntésnek tűnő – fix áras szerződésük, ergo talán az USA utàn a legjobb áron ők jutnak hozzá a típushoz.
    Másrészt meg az F35A-nak két alternatívája van, az F35B és az F35C. Fantasztikus gép és a kedvencem a Super Hornet, de a élete közepén van, míg a Lighting még az elején sem! Elképesztő lehetőségekkel.
    Harmadrészt a CF188-asok fiatalabbak nem lesznek, utód meg kell. Akkor meg miről van szó?

  3. @aerophyl

    Én is erre gondoltam, ha valamit nagyon elrontottak, akkor a következmény kevésbé végzetes, feltéve, ha van magasság is a korrekcióhoz. Ezt azonban nem sorolnám a harcászati előnyök közé, ez inkább a repbiztonságra lehet hatással. A 2000 utáni F-15 ‘A’ osztályú esetek igen komoly százalékában a gép irányíthatóságának elvesztése okozta a veszteséget.