Egy új repülőgép esetében minden részletre kiterjedő berepülési programot folytat le a gyártó, különösen igaz ez egy olyan forradalmi és komplex típus esetében, mint az F-35 Lightning II. Az ötödik generációs masina költségtúllépésekkel és határidő-módosításokkal tarkított fejlesztési programja után a Lockheed Martin igyekszik minél nagyobb nyilvánosságot bevonni a tesztelésbe, megmutatva, hogy milyen sok és összetett repülési feladatból áll egy berepülési program. Ahogy eddig is hűségesen beszámoltunk a történésekről, ezentúl is igyekszünk az Olvasóinkat megfelelően tájékoztatni a legújabb történésekről.
A nagy állásszögű repüléseknél az adott típus határait feszegetik, olykor előfordulhat, hogy túl is lépnek rajta, ami nem mindig veszélytelen, ugyanis leállhat a hajtómű, vagy kontrollálhatatlanná válhat a repülőgép. Az F-35-ös esetében már sikerrel lezajlott a légi hajtómű-újraindítás próbája, ezúttal a vészhelyzetek esetére beépített fékernyő földi próbáit végezték el.
Az AF-04 jelzésű nullszériapéldányra applikált szerkezetet a Lockheed Martin tesztpilótája, Dave ‘Doc’ Nelson próbálta ki az „éles bevetések” előtt, az ernyő rendben kinyílt, majd sikeresen leoldották. Nelson a leszállás után elmondta, a próbanyitásra az előírások és az biztonság miatt szükség van, de remélhetőleg többször nem kell meghúznia az ernyőt nyitó kart…
Az Edwards támaszpont 22-es pályáján sikerrel végzett ernyőnyitási tesztekkel minden akadály elhárult az F-35-ös elől, hogy megkezdhesse a nagy állásszögű repüléseket.
Egy F-35 cikk és nincs hozzá még egy hozzászólás sem? :)
http://www.combataircraft.com/en/News/2012/11/01/Lockheed-cites-good-reports-on-night-flights-of-F-35-helmet/
http://www.combataircraft.com/en/News/2012/11/02/Hammond-underscores-joint-force-model-for-UK-F-35s/
A kanadaiak meg magyaros bizottságosdit játszanak:
http://www.combataircraft.com/en/News/2012/11/02/Canada-launches-review-into-F/A-18-fighter-replacement/
Kanadaiakat nem értem az F35-el kapcsolatban. Egyrészt van egy – jó döntésnek tűnő – fix áras szerződésük, ergo talán az USA utàn a legjobb áron ők jutnak hozzá a típushoz.
Másrészt meg az F35A-nak két alternatívája van, az F35B és az F35C. Fantasztikus gép és a kedvencem a Super Hornet, de a élete közepén van, míg a Lighting még az elején sem! Elképesztő lehetőségekkel.
Harmadrészt a CF188-asok fiatalabbak nem lesznek, utód meg kell. Akkor meg miről van szó?
http://www.airforce-magazine.com/MagazineArchive/Pages/2012/November%202012/1112fighter.aspx
Az Air Force Magazine szerint az F-35-ös M1,2 sebességet tud 150 mérföldön keresztül forszázs nélkül. Apránként szivárognak az érdekes adatok, lesz még több meglepetés. Kíváncsi vagyok, hogyan módosul majd a sok nethuszár véleménye, amikor nyilvánosságra kerülnek a high AOA videók.
Attól, hogy tudja az F-35 az 50 fokos AoA-t és ez bámulatos, attól ennek nemigen van szerintem harcászati értéke.
De repbiztronsági igen, azaz, átesést követően a gép gyorsan visszanyerheti a vezethetőségét. Azaz manőverezés közben sokkal szélesebbek a limitek.
aerophyl szerint:2012. november 3. szombat @ 21:13
Az F-22 hasonló adata ismert?
@aerophyl
Én is erre gondoltam, ha valamit nagyon elrontottak, akkor a következmény kevésbé végzetes, feltéve, ha van magasság is a korrekcióhoz. Ezt azonban nem sorolnám a harcászati előnyök közé, ez inkább a repbiztonságra lehet hatással. A 2000 utáni F-15 ‘A’ osztályú esetek igen komoly százalékában a gép irányíthatóságának elvesztése okozta a veszteséget.
>Kíváncsi vagyok, hogyan módosul majd a sok nethuszár véleménye,
Akkor mindenki azt fogja majd mondani hogy „Én megmondtam hogy jobb lesz mint a…”