Több évnyi fejlesztés és tesztelés után végre szolgálatba állhatnak Németországban az első PARS 3 LR levegő-föld irányított rakéták. A fegyver fejlesztéséért felelős MBDA konzorcium bejelentése szerint a múlt hónapban befejeződött a fejlesztési szakasz, melynek során minden szükséges tesztet elvégeztek, beleértve a különféle körülmények közötti éleslövészeteket is, így a PARS 3 LR-t alkalmassá nyilvánították a sorozatgyártásra és az első vonalbeli csapatoknál való rendszeresítésre. A cég közleményében tudatta, hogy hamarosan elkezdődik a termelés, melynek eredményeként a Heer 2013 közepétől veheti át azokat. A 380 millió értékben megrendelt, 680 darab PARS 3 LR-t Németország számára a Diehl BGT Defence és az MBDA Germany által közösen alkotott PARSYS konzorcium gyártja majd le.
A PARS 3 LR (Panzerabwehr Raketesystem 3 Lange Reichweite – nagy hatótávolságú páncéltörő rakétarendszer), melyet TIGRAT LR (Third Generation Anti Tank Long Range) és – főleg francia forrásokban – AC 3G (Antichar de 3e Generation) néven is ismerhetünk, egy hosszú múltra visszatekintő fegyver. Létrehozásának ötlete egyidős a Tiger-programmal, tehát nagyjából az 1980-as évek legvégén vetődött fel. Kezdetben több nemzet is érdeklődött utána, de napjainkra csak a németek tartottak ki, miután 2004-ben Franciaország is kiszállt a fejlesztésből. Berlin viszont végigvitte a folyamatot, melynek eredménye egy egészen potens páncéltörő rendszer lett, ami a Heer Eurocopter Tiger PAH-2 (Panzerabwehr Hubschrauber 2) helikoptereinek egyik fő fegyvere lesz a jövőben.
„Megerősíthetjük, hogy a PARS 3 LR minden tekintetben megfelel a hadsereg által előírt követelményeknek mind teljesítményét, mind megbízhatóságát illetően. Ezzel a precíziós vezérlésű rakétával a Heer páratlan képességek birtokába jut, és jelentősen nő a harctéri csapásmérő, valamint páncélelhárító kapacitása. Szintén termékünk kiválóságát jelzi, hogy a remek eredményekkel befejezett éleslövészeti tesztsorozat után külföldi érdeklődés is mutatkozott rá. Több potenciális exportmegrendelővel tárgyalunk jelenleg, melyek közül Indiát emelném ki, mint a leginkább esélyes rendszeresítőt.” – nyilatkozott Thomas Homberg, az MBDA Germany vezérigazgatója.
A PARS 3 LR egyébként 49 kilogramm tömegű, amiből 9 kilogrammot tesz ki a tandem HEAT robbanófej. Szilárd tüzelőanyagú hajtóműve körülbelül 7 kilométeres hatótávolságot biztosít, irányítása pedig passzív infravörös érzékelővel vagy televíziós úton történik. A modern kor igényeinek megfelelően a rakéta fire-and-forget elven működik, tehát indítás után a helikopternek – mely jelenleg az egyetlen hordozó platform – nem kell a célon maradnia.
Paramétereiben hasonló a Brimstone-hoz, amelyet szintén az MBDA gyárt. Mi folyik itt?
A Brimstone ha jól emlékszem repfedélzeti és radar vagy lézervezérlésű. Az ott szerzett tapasztalatokat valószínűleg felhasználták a fejlesztés során.Nyilván megvan az oka hogy miért kezdtek teljesen új fejlesztésbe.
Azért sajnos itt is látszik hogy mennyire béna kacsa Európa, mert ha a németek nem tartanak ki ez is csak egy bedőlt projekt lett volna. Addig amíg nem lesz tényleges összefogás csak ilyen részterületeken lehet eredményt elérni. Ezalatt azt értem, ha az EU tényleg egységes lenne akkor lenne itt pénz 5. gen harci gép önálló fejlesztésére is, de amíg a tagországok az USA-tól vesznek technikát addig ez csak álom marad.
Mivel a cikkben azt írják, hogy PARS levegő-föld fegyver ezért ebben is azonos a Brimstone-al. Az érzékelőkben valóban eltérés van mert Brimstone saját radarral vezeti magát célra a PARS3LR pedig infra és TV önirányítással rendelkezik. Végül is csak a saját hadiipar preferálása lehetett az oka ennek a, gyakorlatilag párhuzamos fejlesztésnek.
Igaz egyelőre csak helikopteren kívánják alkalmazni
A PARS elvileg univerzálisként indult, lehet ez majd a későbbiekben így is lesz, tehát kibővül az alkalmazhatóság.
A Franciák is egyedül csinálták meg az AASM-et és milyen jól tették,Libiában semmire sem mentek volna nélküle
Ezt a „tüskét” tekinthetjük az AGM-114 európai megfelelőjének.
Amennyiben tényleg elterjed Európában, akkor ezzel is csökken egy kicsit az amerikai függőség.
Vajon a Leopárd A7-en is tesztelték? :-)
Nem merték sztem mert vagy a rakéta ég le vagy a nagymacska!
Mind a kettő európai…
Miért lenne olyan nagy égés?
A harckocsik köztudottan sebezhetőbbek a levegőből. Ha kibírja, az meg jó reklám a harckocsinak.
Még mielőtt felvetné valaki, hogy vegyünk vagy 40 darabot, megjegyzem, hogy az L-159-re, Jaguarra, vagy a Lastára nem is lenne hülyeség integrálni.
Gondolom ez felülről rámad, így bármilyen hk.t szét lehet vele lőni. A Leo tetőpáncélja nem velet valami vastag, szerintem egy síma RPG is átlövi.
Az biztos, hogy acélkoporsó kezelő nem lennék. Azt mindenki ki akarja lőni.
Borisz:
Jaguar-ra? Van még annyi hadrendben? Vagy van még egyáltalán?
Amúgy merevszárnyúakra ott a Brimstone úgyis. Ez inkább az európai helikopterekre lehet oké (holland Apache, digó Manguszta).
Jaguar? Indiában még sok tucat van asszem….
Az igaz. De ők nem Brimstone-t használnak?
Mintha rémlene valami BAe hír erről.
Félmilió euro az ára?? 100milió forint egy rakétáért? Olcsóbb, ha megveszik azt a harckocsit!
Az Hellfire 60 000 környékén van dollárban. Ezért erőltetik az inteligens Hydrát az amik. Sokszor egy-egy tálib teherautó nem ér ennyit, mint a rakéta.
Egyébként tényleg döbbenet mennyibe kerül egy-egy fegyver. A fejlesztési költségek ennyi pénzt elvisznek?
a 380 Millió a program összköltsége. sok-sok de ez van, a Brimstone ára is 200000 körül van nyilván a Hellfire-hez (60000 felett) mérten igencsak alacsony darabszám miatt. Na meg a Hellfire fejlesztése 74ben kezdődött.
„Félmilió euro az ára?? 100milió forint egy rakétáért? Olcsóbb, ha megveszik azt a harckocsit!”
Nono, azért ennél a használt T-72 -sek is többe kerülnek.
https://htka.hu/2011/06/10/etiopia-200-t-72-est-vasarol-ukrajnatol/