26 helyett 70 katonai helikoptert vásárolna Lengyelország

Úgy tűnik, Lengyelország valamiért nagyon igyekszik minél komolyabb ütemben bővíteni fegyveres erőinek arzenálját. Mint ismeretes, idén indult el egy helikoptertender, mely 26 forgószárnyas beszerzését tűzte ki célul (ebből 19-et a légierő, hetet pedig a haditengerészet kapna). Nos, ennek a projektnek – legalábbis részben – búcsút mondhatunk, ugyanis Donald Tusk miniszterelnök hivatalos utasítást adott a védelmi miniszternek, hogy tegyen meg minden szükséges lépést arra vonatkozólag, hogy biztosított legyen 70 darab katonai helikopter beszerzése a korábbi 26 helyett.

Tomasz Siemoniaknak október közepéig értesítenie kell a pályázókat a feltételek változásáról, és meg kell győződnie róla, hogy technikai szempontból lehetséges a megnövekedett gépszám beszerzése. A 70 forgószárnyasból immáron egyébként a szárazföldi erők is részesülnének, mégpedig 48 darab taktikai teherszállítóval, amik mellett a légierő kapna 10 kutató-mentő (SAR) helikoptert, valamint a haditengerészet állománya is bővülne hat tengeralattjáró-elhárító (ASW) és ugyanennyi tengerészeti kutató-mentő (SAR) feladatra optimalizált „kávédarálóval”. További változás, hogy a feltételrendszer némileg enyhébb lett, ugyanis a lengyelek már nem ragaszkodnak az „egyazon típus specializált változatai minden feladatra” elvhez, hanem megengedik, hogy a gyártók belátásuk szerint több modellt is indítsanak.

Az új forgószárnyasokkal a régi Mil Mi-8 és -17 helikoptereket váltják majd le |Fotó: Radomił Binek ,

A tenderen, melynek értéke becslések szerint így már 10 milliárd zlotyi (3,1 milliárd USD) lett, ugyanazok a cégek indulnak, melyek eddig is pályáztak, tehát az AgustaWestland az AW149-cel, a Eurocopter az EC725-tel, valamint a Sikorsky az S-70i-vel. Waldemar Skrzypczak, a védelmi minisztérium fegyverzetkorszerűsítésekért felelős szakállamtitkára elmondta: arra számítanak, hogy a tender 2012 végén vagy 2013 elején lép a legaktívabb szakaszába, a döntésre és a győztessel való szerződés-aláírásra pedig jövő májusban szeretnének sort keríteni. A helikopterek szállítását 2014-2015 táján kezdené a majdani diadalmaskodó vállalat, melynek 2022-ig kellene átadnia az összes forgószárnyast.

Skrzypczak emellett kiemelte, hogy az összes helikopternek Lengyelországban kell majd készülnie, mégpedig a helyi vállalatok lehető legnagyobb fokú bevonásával. Éppen ezért a tenderen csak annak a cégnek lehet esélye, mely maximális fokú technológiai transzferre törekszik, és a helikopterek szoftvereinek forráskódját is rendelkezésükre bocsájtja, továbbá biztosítja egy karbantartó központ létrehozását Lengyelországban.

Kapcsolódó hír, hogy Varsó megszellőztette: 2018-ban szeretné elkezdeni a Mil Mi-24 típusú harci helikopterek cseréjét, valamint – szintén a közeljövőben – új VIP-szállító forgószárnyast is rendszeresíteni kíván.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Lengyelország az AW149 mellett döntött

Lengyelország az AW149 mellett döntött

Hivatalos: Lengyelország F-35-ösöket rendelt

Levegőben a jövő helikoptere

Levegőben a jövő helikoptere