Úgy tűnik Moszkva turbános barátainak bele kell törődniük, hogy idén sem kapják meg a szinte ócskavas állapotból számukra szépen helyrepofozott és átalakított egykori szovjet/orosz repülőgép-hordozót. Nem hiszem, hogy olvasóink előtt nagyon ecsetelni kéne, hogy az egykoron Kijev-osztályú Baku, majd Admiral Gorskov körül micsoda harcok dúltak átadási dátumok és főképp árcédula fronton. A legutóbbi fejlemények egyike volt, hogy némi apróbb csúszást követően az INS Vikramaditya az idei év júniusának elején megkezdte tengeri tesztjeit, melyekkel meglehetősen sietniük kell az oroszoknak, lévén a hajót december 4-re, az Indiai Haditengerészet napjára már indiai kikötőben szerette volna látni a megrendelő.
Nos, lehet szerette volna, de nem fogja, lévén a legújabb hírek alapján a 124 naposra tervezett tengeri tesztek során nemrégiben olyan meghibásodás történt, ami még a szerencsésebb kimenetel esetén is jelentősen elodázhatja a repülőgép-hordozó átadását. Az elérhető információk szerint nemrégiben sor került a Vikramaditya első nagy sebességű haladási tesztjére, mely azonban elég balul sült el, ugyanis a hordozó 4 gőzturbinájához társuló 8 gőzkazán közül 7 üzemképtelenné vált a teszt eredményeként.
A Kommerszant értesülései szerint az vezetett a fenti helyzet kialakulásához, hogy India visszautasította, hogy az oroszok a régi jól bevált módon azbeszttal szigeteljék a kazánokat, a helyettesítőként választott anyag pedig úgy tűnik totális csődöt mondott, lévén az elsődleges vizsgálatokról szóló információk szerint a szóban forgó anyagból álló borítás a fokozott hőterhelés hatására szétesett. Egyelőre nyilván korai lenne arról értekezni, hogy a választott anyag jellemzői végett nem bír ilyen terhelést, vagy a feszített tempó miatt egyszerűen rossz minőségben került kivitelezésre a szigetelés.
A szigetelőanyag kérdése melletti másik súlyos kérdés a kazánok állapotával kapcsolatos. Jelenleg csak annyi biztos, hogy egyetlen kazánnal a Vikramaditya nem fog tudni önerőből bevánszorogni Szeverodvinszkbe, így ha a kiesett 7 kazán közül nem sikerül párat kint a tengeren működőképes állapotba pofozni, akkor a hajónak a Szevmash hajógyárába történő visszajuttatása macerásabb lesz. A kazánok alaposabb vizsgálatára értelemszerűen csak a hajógyárban kerülhet majd sor, azonban az már most kijelenthető, hogy a jobbik esetben a kazánok helyben javíthatóak, rosszabb esetben azonban cserélni kell azokat, ami viszont egy roppant kellemetlen fejlemény lenne, lévén a hajónak a gépházig történő hosszadalmas meglékelésével járna.
Az azért biztosan állítható, hogy Szeverodvinszkbe történő visszajutása után idén már nem szeli a habokat – előzetes becslések szerint az átadás új céldátuma legalább 2013 októberéig kitolódhat. Az eset egyébként már csak azért is roppant kellemetlen, mert az eddigi tesztek alapján a hordozót állítólag 95 százalékban alkalmasnak találták az átadásra. A hajóhoz megvett MiG-29K típusú vadászgéppel július végén hajtották végre az első le- és felszállást.
A Hírhalomnál már kommentáltuk…….. lehet, hogy a saját építésű indiai hajó hamarabb meglesz…..
Ez elég nagy blamázs az oroszok számára. Kiváncsi vagyok mit szólnak ehhez az indiaik. Lesz-e még turelmuk…..
„4 gőzturbinájához társuló 8 gőzkazán közül 7 üzemképtelenné vált a teszt eredményeként”
ez aztán a sikeres teszt… azbeszt megbaszta! :)
miért kell egy kipróbált rendszert megbontani???Nem véletlen azt a szigetelést választotta a mérnök mérnök gárda aki tervezte azt a kazánt.Vagy ha ennyire nem felelt meg nekik akkor miért nem kérték új kazánnal?
dudi: biztos a pénz miatt :)
Hat azert hordozoban asszem meg messze vannak a Ford osztalytol orosz barataink. :)
@marcika
Még az Enterprise-tól is.
Egyébként nagyon nincs a szerencse az indiaiak oldalán, eddig vagy lezuhant egy gép, vagy nem működött valami megfelelően, az ember azt gondolná, egy ekkora robusztus szerkezetnél, mint egy hordozó, amit csak át szándékoznak venni, már csak nem jöhet közbe semmi, és mégis.
Mondjuk az igaz, hogy a legelején a Kuznyecovot nukleáris meghajtásúra és nagyobbra tervezték, de hát látjuk mi lett belőle végül.
Most kéne elsüllyeszteni. Jobb később mint soha. Nem egyedi hiba lehet ez. A Kuznyecov is pont a kazánokkal döglődik. Vontató nélkül ki sem engedik a kikötőből.
„meg messze vannak a Ford osztalytol orosz barataink”
„Még az Enterprise-tól is.”
De meg a Forrestal class-tol is ;)
Abban a valószínütlen esetben,ha az indiaiak a sok csúszás miatt lemondanák a megrendelést, az oroszok nagyon gyorsa rendbehoznák maguknak…..
Krokomach…..
Az első percben én is erre gondoltam. Lehet, hogy a kazánoknak semmi baja, de amíg nincs Kovács Admirális, addig nem adják át Indiának a hordozót. Azután elvetettem a gondolatot, mint túl merész ötletet. De, mint tudjuk, az igazság odaát van….
Nagyon ciiiikiiiiii
Ez tényleg gáz. Az oroszoknak muszály lesz valami kárpótlást adni.
Ha tudták, hogy nem lesz jó a szigetelés, miért építették be mégis? Nem értem. Másrészt én eddig abban a hitben voltam, hogy új kazánokat is kapott. Az árcédulába belefért volna. Annyi előnye van ennek a hajónak, hogy sokat tanulhat belőle mindkét fél. Egy új építésnél még jól jöhetnek ezek a keserű tapasztalatok.
Ha az oroszok rendbe tudnák hozni maguknak, akkor megjavítanák a Kuznyecovot. Mint fennebb említettem, az is a kazánokkal döglődik.
Kűggyünk nékik világhírű FÉG kazánokat! 20 db-ért 18 minyót kérünk….
gacsat
Volt annak minden baja,de az utóbbi időben már nem nagyon voltak problémák szóval lehet,hogy meglett a megoldás mindenre.
Igen az engem is érdekelne,hogy minek kellett variálni?
A legújabb info szerint 3 kazán ment tönkre…úgy hogy megy valahogy a kikötő felé. Putin utasítására már fölvették kapcsolatot az indiaikkal, gondolom…nyugtatni próbáljak, ha egyáltalán lehet….
Eddig is kis no komment videó a Mig-29K kabinjából…amikor még volt a gőz….
http://tvzvezda.ru/news/nocomment/content/ispytaniya_palubnogo_istrebitelya_mig-29k_1709.html
Ezekben a K gépekbe már AESA radar van?
Chris
Nem.
Most olvastam egy interjút a Balti hajógyár, ahol a kazánokat építették be,igazgató helyettesével. A kazánok kiemeléséről, hajótest szétvágásáról szóló híreket baromságnak nevezte. Javítás a hajón kivitelezhető. Max 3 hónap, egy kazán – 20 nap, de párhuzamosan fognak csinálni.
Én is úgy tudom, hogy a kazánok cseréjéhez, nem szükséges a hajótest megbontása. Ha vanna tartalék kazánok, akkor valszeg pár hete munka lenne a cseréjük.
Én is vakartam a fejem. Bár hajó kazánokat nem ismerek, de erőművi kazánokat is a helyszínen, darabokból építik fel. Tehát a hajó belsejében elvileg szét is lehet szedni őket, kéréds, hogy menkkora darabokat és hol tudnak kivinni a gépházból.
Ha a kazánok egyformák voltak, akkor a többivel is kezdeni kell valamit, mert megismétlődhet a hiba. Mindet cserélni kell, vagy legalábbis módosítani.
@Molni:
Tudtommal úgy tervezik a gépházat, hogy lehessen mozgatni.
Azt hiszem a Moszkva esetében pont a kéményen át…
Itt van egy hasonló kazán, bár ebbe a hajóba KVG-3D kazán van:
http://kropotkin.olx.ru/4-65-iid-299515054
40 tonnás egy kazán:http://www.nationaldefense.ru/includes/periodics/navy/2011/0607/12236491/detail.shtml
Szerintem az oroszok próbapadként használják a hajót, azért tökölnek vele ennyit.
Most pl. egy újfajta szigetelést próbáltak.
India pedig asszisztál hozzá, mivel valószínűleg velük is megosztják a dolgokat.
Én meg azt várom mikor mondja azt India hogy vissza pénzt, a hajóval meg csináljanak az oroszok amit akarnak. Az oroszok meg szépen hadrendbe állítják, mint a vevő által át nem vett MiG-29SzMT-ket. A Kuznyecov-ot úgy is szárazdokkba kell vinni hamarosan nagyfelújításra, ha jól emlékszem.
Vagy Indiának annyira szüksége van erre a hordozóra? Miért?
varga dima!
Vagy bárki aki meg tudja mondani. A 29k-s videón látni a repülő hasa alá rögzített kamerán, többször is – többek között a fékezőhorog kinyitásakor – egy hevederhez hasonló valamit ami a menetszélben verdes. Az mi az Isten haragja? A pilóta felszálláskor elcsapott egy, a kifutópálya mellett dolgozó nájlonharisnyás gyevuskát, csak kivágták a videóból?
Terminator
„Vagy Indiának annyira szüksége van erre a hordozóra? Miért?”
Szerintem nagyon nagy szüksége van rá, mert?
1.Az Indiai-óceánon komoly kereskedelem zajlik, elsősorban a Közel-Kelet,Kelet-Afrika és Kína között, aminek a blokkolása létkérdés lehet egy háború esetén. Ezt meg egy vízen úszó reptérről könnyebb megtenni, mint a szárazföldről, mivel az Indiai-óceán nem kicsi.
2.Indiai erőkivetítés más régióba így könnyebb mint otthonról.
3.Presztízs. Egymilliárdos ország saját óceánnal rephordozó nélkül, amikor a másik óceántalan szomszédnak(regionális főriválisnak) meg van(lesz)? Milyen már?
4.Meg lehetnek egyéb okok amivel nem vagyok/vagyunk tisztában.
De szerintem az 1. pont a legfontosabb.
Danya
Nem is tudom, valami a kamerának…lehet, befóliázták, hogy a vizet ne kapjon, aztán elszakadt..
Eddig is még pár no comment videó érdeklődőknek. Most zajlik idei a legnagyobb hadgyakorlat délen – Kaukazus 2012:
http://tvzvezda.ru/news/nocomment/content/v_manevrah_43kavkaz-201259_zadeystvovana_1809.html
http://tvzvezda.ru/news/forces/content/201209180908-jhyh.htm
Kína cáfolja hogy az indiai hordozó problémájához köze lenne.
http://www.upiasia.com/Top-News/2012/09/28/China-denies-blame-for-damaged-ship-boiler/UPI-51371348838065/