Úgy tűnik Moszkva turbános barátainak bele kell törődniük, hogy idén sem kapják meg a szinte ócskavas állapotból számukra szépen helyrepofozott és átalakított egykori szovjet/orosz repülőgép-hordozót. Nem hiszem, hogy olvasóink előtt nagyon ecsetelni kéne, hogy az egykoron Kijev-osztályú Baku, majd Admiral Gorskov körül micsoda harcok dúltak átadási dátumok és főképp árcédula fronton. A legutóbbi fejlemények egyike volt, hogy némi apróbb csúszást követően az INS Vikramaditya az idei év júniusának elején megkezdte tengeri tesztjeit, melyekkel meglehetősen sietniük kell az oroszoknak, lévén a hajót december 4-re, az Indiai Haditengerészet napjára már indiai kikötőben szerette volna látni a megrendelő.

Kifut az INS Vikramaditya | Fotó: Szevmash ,
Nos, lehet szerette volna, de nem fogja, lévén a legújabb hírek alapján a 124 naposra tervezett tengeri tesztek során nemrégiben olyan meghibásodás történt, ami még a szerencsésebb kimenetel esetén is jelentősen elodázhatja a repülőgép-hordozó átadását. Az elérhető információk szerint nemrégiben sor került a Vikramaditya első nagy sebességű haladási tesztjére, mely azonban elég balul sült el, ugyanis a hordozó 4 gőzturbinájához társuló 8 gőzkazán közül 7 üzemképtelenné vált a teszt eredményeként.
A Kommerszant értesülései szerint az vezetett a fenti helyzet kialakulásához, hogy India visszautasította, hogy az oroszok a régi jól bevált módon azbeszttal szigeteljék a kazánokat, a helyettesítőként választott anyag pedig úgy tűnik totális csődöt mondott, lévén az elsődleges vizsgálatokról szóló információk szerint a szóban forgó anyagból álló borítás a fokozott hőterhelés hatására szétesett. Egyelőre nyilván korai lenne arról értekezni, hogy a választott anyag jellemzői végett nem bír ilyen terhelést, vagy a feszített tempó miatt egyszerűen rossz minőségben került kivitelezésre a szigetelés.
A szigetelőanyag kérdése melletti másik súlyos kérdés a kazánok állapotával kapcsolatos. Jelenleg csak annyi biztos, hogy egyetlen kazánnal a Vikramaditya nem fog tudni önerőből bevánszorogni Szeverodvinszkbe, így ha a kiesett 7 kazán közül nem sikerül párat kint a tengeren működőképes állapotba pofozni, akkor a hajónak a Szevmash hajógyárába történő visszajuttatása macerásabb lesz. A kazánok alaposabb vizsgálatára értelemszerűen csak a hajógyárban kerülhet majd sor, azonban az már most kijelenthető, hogy a jobbik esetben a kazánok helyben javíthatóak, rosszabb esetben azonban cserélni kell azokat, ami viszont egy roppant kellemetlen fejlemény lenne, lévén a hajónak a gépházig történő hosszadalmas meglékelésével járna.
Az azért biztosan állítható, hogy Szeverodvinszkbe történő visszajutása után idén már nem szeli a habokat – előzetes becslések szerint az átadás új céldátuma legalább 2013 októberéig kitolódhat. Az eset egyébként már csak azért is roppant kellemetlen, mert az eddigi tesztek alapján a hordozót állítólag 95 százalékban alkalmasnak találták az átadásra. A hajóhoz megvett MiG-29K típusú vadászgéppel július végén hajtották végre az első le- és felszállást.

MiG-29KUB az INS Vikramadityán | Fotó: Kuleshov Oleg ,