|

Átvette első CH-53GA-ját a német hadsereg

A napokban zajló ILA Berlin 2012 légi szalon fontos esemény színterévé vált tegnap, ugyanis a Eurocopter átadta a Deutsches Heer, vagyis a német hadsereg első, jelentős modernizáláson átesett, immáron CH-53GA jelzéssel illetett nehéz szállítóhelikopterét. Mint ismeretes, a két fél még 2007-ben állapodott meg 40 példány modernizációjáról, melyet 2010-ben követett az első GA szűzfelszállása. Akkor azt ígérték, hogy 2011-ben már szolgálatba állhatnak az első továbbfejlesztett helikopterek, de ez az időpont csúszott, így az első CH-53GA-t csak most tudták hivatalosan átadni. Azonban megjegyeznénk, hogy három példánnyal már idén július óta folytatnak kiképző és szoktató repüléseket a Heer pilótái – bár ezek a helikopterek még nem felelnek meg a standard GA-szabványnak, a teljes modernizációs csomagot csak később kapják meg.

De mindezzel együtt is jeles dátum lesz a program történetében 2012. szeptember 12-e, hiszen mégis csak az első, teljes mértékben modernizált, 10 000 órásra kitolt élettartamú német Sea Stallion átadásáról van szó. Az ominózus példányt, mely 39 társával együtt 2030-ig szolgálhatja Németországot, Helmut Richter, a Szövetségi Védelmi Hivatal képviselője adta át Reinhard Wolski dandártábornoknak, aki a hadsereg repülőcsapatainak parancsnoka. Ralf Barnscheidt, a Eurocopter Germany alelnöke a ceremónián mondott beszédében hangsúlyozta, hogy a CH-53GA-programban fontos szerepet vállaltak a Heer szakemberei, akik ellátták őket számos, a modernizáció során elengedhetetlenül fontos információval és tanáccsal, valamint ténylegesen is segítették a munkát. Rajtuk kívül köszönetet mondott a Szövetségi Védelmi Hivatalnak, a Bundeswehr 61-es számú technikai központjának, a Luftwaffe fegyvertechnikai központjának és a Heer pilótaiskolájának.

A Heer első CH-53GA-jának átadása Berlinben |Fotó: Marcus Schlaf, Eurocopter ,

A CH-53GA valóban komoly fejlődés lesz a korábban alkalmazott G és GS variánsokhoz képest. Fedélzeti rendszerei csúcstechnológiát képviselnek, egy részüket a Tiger és NH90 típusoktól vették át. Pilótafülkéjét már a színes, többfunkciós kijelzők uralják, lecserélték a kommunikációs és navigációs rendszereket, bővítették az elektronikus önvédelmi eszköztárát, megnövelték a hatótávolságát, valamint integráltak egy négy csatornás repülésvezérlő rendszert. Az élettartam meghosszabbításának érdekében lecserélték az elektromos vezetékek jelentős részét, átvizsgálták a sárkányt és a főbb teherviselő elemeket. A helikopterek opcionálisan elláthatók lesznek FLIR rendszerrel.

A Eurocopter közleménye szerint a 40 példányon három év alatt végzik el a szükséges munkálatokat, tehát nagyjából 2015-ben adják majd át az utolsó CH-53GA-kat.