Az első Type 056 cikk óta eltelt időben sorra kerültek elő a részletesnél részletesebb fotók, melyek a hajó rendszereinek pontosabb beazonosítását tették lehetővé. Ezeket figyelembe véve itt az idő egy ráncfelvarrásra, mivel az eredeti cikkben lévő találgatások már nem felelnek meg a valóságnak. Ezen kívül eldőlni látszik a kérdés, hogy ez csak egy pár darabos széria lesz-e, kimondottan a hongkongi helyőrség részére, vagy esetleg nagy darabszámban készül?
Minden jel arra mutat, hogy nagy mennyiségben fogják rendszeresíteni és valószínű, hogy többfajta változata is lesz. Hongkong azért kerül a képbe, mivel az itteni helyőrséget védik a legmodernebb ilyen kategóriájú hajók (Type 037-II rakétás gyorsnaszádok), melyek felett lassan eljárt az idő. Másodsorban a legelső kép a hajóról gyakorlatilag egy makett, melyet az ottani helyőrség vezetőjének adnak át, piros masnival átkötve.

2010 novemberében a hongkongi helyőrség parancsnokának átadják egy eddig ismeretlen hajó makettjét ,
Kezdjük rögtön az elején! Az első cikkben azt feltételeztük, hogy a hajót felszerelik majd mélységibomba-vetőkkel, a világhálóra felkerült képeken azonban nyomuk sincs. Az első rajzokon a torpedóvető csövek a helikopterleszálló alatt voltak, a hajó végében. Itt is pontosítanunk kell. A torpedóvető csövek a hajó felépítményébe kerültek a helipad elé és az FL-3000N rendszer alá, mely nem 18 rakétát tartalmaz, hanem csak 8 darabot.

A hajó elején hiányoznak a mélységibomba-vetők ,
Fegyverzet
A hajó orrában lévő, 76 mm-es ágyú a szovjet AK-176 helyi változata. Hatásadatai valószínűleg megegyeznek ez utóbbival: tömege: 821 kg, tűzgyorsasága választható 30, 60 és 120 lövedék/perc között. A legutolsónál ez úgy valósul meg, hogy egyszerre egy 75 lövéses sorozatot adhat le 120 lövedék/perc sebességgel, majd az ágyút 30 percig hűteni kell. A lőszer tömege 12,4 kilogramm, míg a lövedéké 5,9 kiló.
Az ágyú irányzása elsődlegesen a Rice Lamp radarral történik, ezzel párhuzamosítva van egy FLIR is. A fent említett rendszerek kiesése esetén lehetséges a kézi működtetés is, mivel az ágyút ellátták egy saját optikai irányzórendszerrel is.
A mostani fényképeken nem látszik, de a Type 054A fregattokra felszerelt variánson látható egy apró, milliméteres hullámsávban működő radar, ez a tűzvezérlés hatékonyságát szolgálja. Valószínű, hogy a Type 056-osokra is fel fognak kerülni. (Hasonló van az 57 milliméteres Bofors Mk3 ágyún is.) A radar méri a kilőtt lövedékek sebességét és irányát, ezáltal korrigálni lehet a cső hőváltozása miatt keletkezett deformációkból eredő hibákat.

Eredeti orosz AK-176 ágyú ,

Kínai változat milliméteres radarral a cső felett. Jelen kép egy Type 054A fregatt fedélzetén készült. ,
A tat felé haladva a hajó fegyverzetét két távirányítású, 30 mm gépágyú képezi. Gyakorlatilag semmit nem lehet róluk tudni. Azt megfigyelhetjük, hogy más hajókat is elláttak ilyen fegyverekkel. Elsődlegesen valószínűleg a hajó tűzvezérlésével irányítják őket célra. Mindkettőt felszerelték infravörös érzékelőkkel és ami érdekes, hogy megtartották a kézi vezérlés lehetőségét is.

A hajó oldalán az antennaárboc tövében kapott helyet a 30 mm gépágyú ,

A nagyításon jól látszik a FLIR és az, hogy megtartották a kézi vezérlés lehetőségét ,
Továbbhaladva a gépágyúk után következik 4 darab YJ-82 vagy YJ-83 hajó elleni rakéta. Ezek tömege 1 tonna körül mozog, hatótávolságuk megközelítőleg 200 kilométer. Ellátták őket adattovábbító rendszerrel, miáltal a rávezetés történhet a hajótól függetlenül más eszközök által.
A hajó két oldalán található két tripla Yu-7 torpedóvető cső. Ellentétben a kezdetekben megjelent rajzokkal, a vetőcsövek nem a hajó végében vannak, a helikopter leszállóhely alatt, hanem a hajó felsőbb részén a légvédelmi rakéták alatt-előtt. A YU-7 torpedó az amerikai Mk-46 torpedó helyi megfelelője. A legenda szerint a legelső Mk-46 Block 2 torpedót egy halász találta a Dél-kínai-tengerben valamikor a ’70-es évek végén. A torpedó lemásolásával megbízott intézet 1984-re lett készen két prototípussal. A további fejlesztésnek hatalmas löketett adott, hogy 1985-ben már legálisan megvásárolhatták az amerikaiaktól a licenc alatti gyártás jogát a teljes tervdokumentációval együtt.

Torpedóvető elhelyezkedése egy fregatt belsejében ,

Ugyanaz kívülről egy Type 052C romboló esetében ,

Ami a képen látható szinte biztos, hogy leponyvázott torpedó vetőcsövek ,
Az amerikai RIM-116 rakétához hasonló FL-3000N rendszer a hajó végében kapott helyet. Itt is hibaigazításra szorul az első cikk. Nem 18 betárazott rakétát tartalmaz a rendszer, hanem jóval kevesebbet, pontosabban 8 darabot.

Kinagyított képrészleten könnyen megszámolható a 8 rakéta helye. ,
Érzékelők
A hajó orrában megfigyelhető egy szonár, melyről sajnos semmilyen információ nem áll rendelkezésre. Annyi azonban megállapítható, hogy kisebb, mint a Type 054A-n található. A parancsnoki híd tetején egy FLIR található. Ezt követi a TR47 FCR tűzvezérlő radar (RICE LAMP), mely elsősorban a 76 mm-es ágyú tüzét irányítja, de feltételezhető, hogy a két oldalsó gépágyút is képes irányítani. Az árboc tetején található egy Type 360 légtérellenőrző radar. Rajtuk kívül még több ismeretlen antennát és érzékelőt figyelhetünk meg a hajón, valamint olyan üres helyeket, ahova még nem szerelték fel az antennákat.

Ez a kép reklámanyagként kerül fel a világhálóra, melyen a különböző szenzorok és fegyverek rendszere látszik. A CIWS gépágyúk az orosz AK-630 helyi másolatai és több kínai hajó felszerelését képezik. ,
Meghajtás
A hajó több mint valószínű, hogy CODAD (kombinált dízel és dízel) rendszerű meghajtást kapott, mely központi eleme a Shaanxi/SEMT Pielstick 16 PA6 STC dízelmotor lehet. Ezek egyenként 5700 kW (7600 LE 1084-es percenkénti fordulatszámon) teljesítményűek és a kémények száma alapján feltételezhető, hogy kettőt építettek be. (A két főhajtóművön kívül valószínű, hogy több kisegítő-hajtóművet is kapott a hajó, mivel vagy négy másik, kisebb kéményt is megszámolhatunk a kéményben.) A hajó előrehaladását két állítható hajócsavar biztosítja.

A hajó kéményei ,

Hajócsavarokról készült fotó a vízre bocsátás előtt ,
Járművek
A hajó két oldalán a torpedóvető csövek alatt található két hatalmas, leporellószerűen felhajtható ajtó. Ez két motorcsónakot takar, melyeket egy daruval a vízre lehet emelni. Ezek típusai jelenleg ismeretlenek.
A hajó végén található egy helikopterleszálló hely is. Ennek mérete gyakorlatilag egy az egyben megegyezik a Type 54A fregatton találhatóéval. Így borítékolható, hogy képes ugyanazon típusok kiszolgálására, mint a nagyobb testvér, vagyis Z-9 és Ka-27 is üzemelhet a fedélzetén. Meg kell említeni, hogy a hajó kicsi mérete miatt hiányzik a hangár, ezért kicsi az esélye, hogy helikoptereket tartósan üzemeltessenek róla. Valószínűbb, hogy egy előretolt leszállópályaként használják majd, ahol esetleg felfegyverezhetik és elláthatják üzemanyaggal a szárazföldről, vagy más hajókról felszállt helikoptereket.
Néhány hónappal ezelőtt hírként jelent meg, hogy a Japán Önvédelmi Haditengerészetnek sikerült lencsevégre kapnia egy hajófedélzetről üzemelő, kisméretű, távirányítású helikoptert. Ennek típusa több mint valószínű, hogy az osztrák Schiebel 100 Camcopter. Ezt támasztja alá, hogy a világon azon kevés UAV helikopterek közé tartozik, melyeket hajófedélzetről is lehet üzemeltetni. A helikopterleszálló elején található két hatalmas ajtó lehetővé teszi, hogy akár több ilyen helikoptert is magával vigyen.

A képen egymás mellett parkol egy Type 054A fregatt és egy Type 056 korvett. Jól látható, hogy habár a korvett majdnem fele olyan hosszúságú, mint a fregatt a helikopterleszállók mérete azonos. ,

Hagyományos motorcsónak egy Type 054A fregatton ,

Felfújható oldalfalú motorcsónak egy Type 054A fretatt oldalán ,

Csónak helye a Type 056 oldalán ,
Gyártás
A hajókról az első képek a Huang Pu és a Hu Dong hajógyárakból kerültek elő. Akkor még arra lehetett gondolni, hogy csak egy limitált széria lesz, kimondottan hongkongi helyőrség részére. Azonban, mint az elmúlt hetekben előkerült fényképfelvételek is bizonyítják, még két hajógyár is bekapcsolódott a gyártásba: a Wu Chang és a Liao Nan hajógyárak.

Huang Pu hajógyárban gyártott példány vízre eresztése. Itt eddig két példányt lehetett összeszámolni ,

Hu Dong hajógyár, itt is két példány készült eddig ,

Wu Chang hajógyár, itt eddig egyet számoltak ,

Liao Nan hajógyár esetében is egyet számoltak. Érdekes, hogy ez egy kisebb hajógyár. Megfigyelhető, hogy a hajót minimális felszereléssel bocsátották vízre, a többit utólag építik majd be. Ezt jól szemlélteti a sok barna doboz a hajó mellett, valamit a leponyvázott, 76 mm-es ágyú. ,
Lehetséges változatok
Ennek a feltételezésnek az ad okot, hogy a legutolsó változatnál módosításokat hajtottak végre a hajó külalakján. Módosítottak a hajó orrát, valamint megmagasították a hajó kéményeit tartalmazó felépítményt. Lehetséges, hogy egy új altípus lesz belőle, de biztosat majd csak idővel állíthatunk, miután újabb képek kerülnek elő.

Újabb változat “hegyes” orral, valamint megmagasított kéménnyel. A kábelek a hajó törzsén a hajótest de-magnetizálását szolgálják. ,
—–
Szerző: Mackensen
Felhasznált irodalom
http://www.navweaps.com/Weapons/WNRussian_3-60_ak176.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/AK-176
http://en.wikipedia.org/wiki/Bofors_57_mm_gun#Bofors_57_mm.2FL70
http://china-pla.blogspot.ro/2008/12/visit-around-hp-shipyard.html
http://china-pla.blogspot.ro/2009/05/trip-around-hd-shipyard-xian-aeroengine.html
http://china-pla.blogspot.ro/2008/12/visit-around-hp-shipyard.html
http://china-pla.blogspot.ro/2009/05/trip-around-hd-shipyard-xian-aeroengine.html
http://china-pla.blogspot.ro/2012/08/type-056-class.html
http://china-defense.com/
http://www.sinodefenceforum.com/