|

Kihajózás előtt India első saját atom-tengeralattjárója

Az indiai „baby boomer” legutóbb az idén tavasszal szerepelt híreink között – az oroszoktól áprilisban átvett Akula kapcsán kitértünk India saját fejlesztésű, kisméretű nukleáris meghajtású ballisztikus rakétahordozó tengeralattjárójára is. Lévén az illetékesek akkor úgy vélekedtek, hogy akár már pár hónapon belül hadrendbe állhat.

Az 1988-1991 között bérelt szovjet, Charlie I-osztályú SSGN-re alapozó osztályból 4 egységet rendeltek, melyek közül az első az INS Arihant nevet kapta. A hadrendbe állításhoz közelgő SSBN ugyanakkor még nem rendelkezik végleges rakétafegyverzetével, a K-4 jelölésű SLBM-el, csak egy öszvér megoldással, amit az áprilisi hír Arihantos felében részleteztünk is.

Nemrégiben újfent hír érkezett, ami mondjuk úgy akkora, mint SSBN kategóriában az Arihant: apró. Szóval egy flottafejlesztéssel kapcsolatos sajtótájékoztató kapcsán az Indiai Haditengerészet parancsnoka egyrészt kitért arra, hogy indiai hajógyárakban jelenleg 43 hadihajó áll építés alatt, továbbá az is kiderült, hogy az Arihant hadrendbe állításának előkészítése jó úton halad, reményeik szerint az elkövetkező hónapokban megkezdődhetnek a tengeri tesztek.

Ami persze igencsak kétségessé teszi azon tavaszi terveket, hogy az első indiai SSBN még az év vége előtt hadrendbe állhat. Továbbá azt sugallja, hogy tavasz óta ilyen-olyan okokból megcsúszhatott a program – vagy az indiaik szimplán rugalmasan értelmezik a „néhány hónapon belül” időtartamot.

Az Arihant-osztály kialakítását szemléltető ábra

Arihant-osztály – baby boomer ,

9 hozzászólás “Kihajózás előtt India első saját atom-tengeralattjárója”

  1. A legutobbi. Epp eleg dolgom van indiaiakkal, naluk ez igy megy…majd elkeszul az, minek ragorcsolni, nagyon hamar sir, nagyon hamar…..fel ev mulva, a most mar barmikor, nagyon hamar…. Szoval, majd elkeszul ha elkeszul:)

    Amugy meg ha normalis hajokat tudnanak venni es vesznek is pl az oroszoktol akkor a francert pazaroljak az idot es a penzt ilyen snecikre….

  2. Azért, mert a vásárolható boomerek egy nagyságrenddel nagyobbak (ábra). Az indiai és az ázsiai szigetvilág sekély vizein elbújva egy nagy SSBN könnyen azonosítható lenne. Maga a hajó – méretéből kifolyólag – tényleg kuriózum, de nem feltétlenül alkalmatlan.

  3. batka:

    tudtommal 700 km-re tervezik a valódi bunkósbot(ocská)ot. Kisebb robbanófejjel akár 1900 km-re is feltornázható.

    Az pedig már komoly. Nem interkontinentális, arra ott van az Agni IV (3500 km). Elrettentésül elég.

    Nekem kifejezetten szimpatikus. Nem egy fő csapásmérő fegyver, igazi „önvédelmi”.

    Ráadásul akkora, mint egy LA. Szóval ez egy vadász-tengeralattjáró, SLBM-el. Így már más a leányzó fekvése.

  4. Azt azért ne feledjük, hogy ez a mostani, 4 db K-15 / tubus csak egy igencsak kompromisszumos átmeneti megoldás, míg sikerül egy, az Agni III kaliberű SLBM-et összerakniuk. Elvileg ez lesz a K-4 jelölésű SLBM, ami szintén csak elvileg az Agni III-ra alapoz – de kisebb annál, hogy beleférjen az Arihantok tubusaiba.

    Az Agni III hatótávja 3 500 km körüli, ami elegendő ahhoz, hogy az indiai vizekről kényelmesen befűthessenek a szomszédoknak, ha azok huncutkodni kezdenek. Elvileg kalapálnak egy kicsit nagyobb méretű változatot is a későbbi Arihantokhoz, aminek 5 000 kilométeres hatótávot terveznek.

    A publikus adatok alapján egyébként kellően kis tömegű (180 kg) rakománnyal a K-15 képes elrepülni 1 900 kilométerre is. Na most persze kérdés milyen tömegűek az indiai visszatérő egységek. Kiindulási alapnak: a jelenlegi jenki visszatérő egységek tömegét 300-400 kg közé teszik a tippek.

  5. Tcat:

    kérdés: ha egy 70%-al nagyobb Agni III sem fér be, akkor a következő Arihantok nagyobb tornyot (ala Project 629 „Golf”), vagy púpot kap, mint a delták? Az Agni IV már 2x olyan hosszú és „csak” 4500 km-t tud.

    Vagy esetleg valamiféle brahmos XXL-t raknak be, ami nem hagyja el a légkört?

  6. Csak gyorsan rákerestem az Agni III navalizálás kapcsán:

    a 17 méteres szivart nem igazán tudták 10 méteresre csökkenteni, meg gondolom a „fonottkosár” kialakítása se tette lehetővé a vízfelszín alóli indítást, így a K-4 lehet nem is annyira alapoz az Agni vonalra.

    Ami biztos, hogy a K-4 a méreteit – 10 méter magas, 1,4 méter átmérő – tekintve szinte pontosan egyezik a Polaris mérteivel. Annyi difivel, hogy ekkora méretből a Polaris anno cirka 1,3-al nagyobb hatótávot préselt ki: 3 500 vs. 4 600 km.

    A K-4 kapcsán ugyanakkor reszelnek egy 5 000 km hatótávolságút is. Ez 2 méterrel magasabb lesz, amit ha minden igaz az Arihant a jelenlegi formájában már nem fog tudni elnyelni.

    Ennek kapcsán vagy „Deltásítás”, vagy kicsit nagyobbra tervezés figyel majd be szerintem.

  7. Tcat:

    Köszi.
    Egyáltalán, kell Indiának 3500 km-nél nagyobb rakéta? Regionális nagyhatalmi játszmában vastagon elég, Pakisztánt, Kínát, fél Oroszországot így is lefedi.
    Feljebb akar lépni (USA, UK, AUsztrália, Japán, É.- és D.-Korea)?