|

Lezuhant egy Super Puma az Alpokban

Lezuhant egy vadonatúj, Albánia számára gyártott Super Puma Franciaországban, fedélzetén hat személlyel, akik közül sajnos mindenki életét vesztette.

Az Eurocopter AS 532 AL Super Puma típusú helikopter a napokban gördült ki az európai gyártó végszerelő-üzeméből, épp a berepülését végezték, amikor helyi idő szerint 13 óra 40 perckor a baleset bekövetkezett La Palud-sur-Verdon (alig 300 lelkes település egy kis falu a hegyekben) közelében. A feltételezések szerint az Albán Hadsereg számára gyártott forgószárnyas egy nagyfeszültségű kábelnek ütközött.

A Eurocopter közleménye szerint a gyártó pilótái, mérnökei és egyéb alkalmazottai tartózkodtak a fedélzeten, a balesetben mind a hat személy életét vesztette.

Fotó: shephardmedia ,

Albánia 2009 decemberében rendelt 5 darab Eurocopter AS 532 AL Super Puma típusú helikoptert 78.6 millió euró értékben. A gépek leszállításának határideje 2013 eleje, a tervek szerint a kiöregedő Huey-kat és Bo-105-ösöket váltják le velük.

27 hozzászólás “Lezuhant egy Super Puma az Alpokban”

  1. Janaj még szép hogy legyártanak nekik egy újat hiszen amég a berepülés nincs kész addig a gép sincs kész. Amég a gyár hivatalosan nem adaja át a gépet az albán hadseregnek/légierőnek addig az a ép a gyáré és nem az albánoké az hogy kinek készült ebben az esetben lényegtelen mármint abból a szempontból hogy a gyárnak egy új gépet kell készítenie.

  2. R.I.P a szemelyzetnek!!!

    Komolyan mondom feltolok egy repat magamnak.Mar az albanok is ilyennel fognak jatszadozni nalunk meg rarohad minden a katonakra???

    A masik pedig szinten az ar.78.6 millio euro az annyi hogy kb 98-100 millio dollar.Na most akkor 10 ilyen gep 200 millio plusz meg 50 millio nehany alkatreszert plusz nehany eves supportert az 250 millio.
    A Mil-171 esek kapcsan mar leirtam hogy az amik ajanlata volt 450 32 700 + eves Huey helikopterert.250 millio euroert 10 zsir uj Super Puma nem rossz ajanlat.

  3. Tényleg ha már valaki megint felhozta a Huey-k ügyét, abból végül nem lett semmi, vagyis Hendéék elálltak az ajánlattól?

    Meg nem ártana harci helikopter típus beszerzésen is lassan gondolkodni, vagy felújítani a meglévőket, bár nem tudom, jelen helyzetben melyik lenne gazdaságosabb.

  4. drone:
    Srácok! Mikor esik már le? Sokan leírták már.
    A 426 milliós gumicsont nem az, ami.
    Az egy maximális összeg. Ennyi lenne az egész biznisz. All-in.
    HA nem kell benne ez, meg ez, meg ez, akkor az összeg nem 426 lesz, hanem kevesebb.
    Ettől függetleül, remélem felejtős lesz. Nem az ár miatt.
    Főleg a kor és (szerintem erős) képesség-csökkenés okán.

  5. drone:
    „Meg nem ártana harci helikopter típus beszerzésen is lassan gondolkodni”
    Szerintem meg lassan felejtsük már el. Örüljünk annak, hogy pár éve volt ilyen képesség, ami sajnos már nincs (1,5 Mihu minden bemutatóra jó, de amúgy?).

    Amúgy a Huey ajánlatról annyit tudni, hogy még él.
    Szintén él még az új heli gondolata, s nem csak az AW ajánlata.
    Remélhetőleg valami jobb döntés lesz, mint öreg Huey, vagy militarizált civil olasz…

  6. Hans

    A Huey-k korából, és méretéből adódóan én is ugyanazon a véleményen vagyok, mint Te. Én személy szerint, ha már európai, az NH90-t látnám szívesen, 6-8 helyett 20 férőhely van rajta, és jobban fel is fegyverezhető, mint a Huey.

    Harci heli kapcsán meg írtam, hogy ha van rá lehetőség, akkor a meglévő pár gépet újítsuk fel, az is jobb, mint a semmi. Bár az is igaz, hogy most örülhetünk, ha a MH+ML napi finanszírozására, meglévő képességeinek fenntartására megvan a pénz.

    Mondjuk én azt se venném rossz néven, ha jenkik nekünk is vennének orosz harci heliket, felújítanák, és azt megkapnánk ingyen, pont mint ahogy az afgánoknak teszik. Nekik ez aprópénz. :)

  7. NH90-t azért húznám ki, mert arról nagyon jót nem olvastam.
    Legutoljára a Norvégok szídták, mint a bokrot.
    Meg szerintem árban sem játszhat és ha az Eurocopter megkereste a HM vezetését (márpedig…) akkor esélyesebb a Cougar (netán Panther-ekkel). Szívemcsücske az S70i lenne, de hogy a legoptimálisabb is lenne?! Fene tudja. Majd ott eldöntik fent.

  8. Az albánok elhúznak tőlünk? Emberek ti hol éltek? Azért mert vettek 5db szart? Albánia egész Európa legalja! Az nh-90 meg egy guriga takony, a németeknél már 2008-ban írtak egy 100 pár oldalas elég ütős kritikát a típusról és minden új üzemeltetőnél előjött pl hogy beszakad a padlólemez! Bmeg mi az valami szétrohadt trabant?

  9. Jo lenne ezt a ” szart ” latni a honvedsegen belul shornet.Szerintem kerdezoskodj utana a katonak kozt melyik a jobb az Eurocopter vagy a nagy semmi.A szomoru az az hogy nemsokara mar az albanok is jobban fognak allni helikopterugyileg a hadseregukben mint mi magyarok.Es ez szomoru.

  10. erdifefoka:
    „melyik a jobb az Eurocopter vagy a nagy semmi”
    Nem az Eurocopter-t húzta le, hanem az NH90-et.
    Ami nem szar, de legyen német, norvég, új-zélandi, finn, külföldi fórum annyira nem dícsérik. Norvégok egy rakás pénzt öltek a programjukba és sok év csúszással, drágábban át is vehetik az elsőt. Nem örülnek neki nah. Nem olcsó, lehet problémás, nekünk meg pénzünk alig.
    Akkor már inkább valami alternatíva. Akár Eurocopter-en belül.

  11. Az én adóforintjaimat ne basszák el fölösleges villogásra! Nagy javítani- modernizálni kell flottát ennyi! Máshol nemszégyen egy típust 40-50 évig üzemeltetni (hozzá tartozik az igazsághoz hogy általában nem oroszt)! Egy francia fos meg amennyivel kevesebbet fogyaszt annyival drágább lesz az alkatrész!

  12. Most akkor az NH90 et fosozzuk vagy az AS532 est ami rengeteg orszagban bizonyitott.A katonaink voltak Szloveniaban magashegyi gyakorlaton es volt szerencsejuk megismerkedni a szloven kollegak Cougarjaival.Hat nem kell elmondanom hogy milyen velemennyel voltak a geprol.Arban gyakorlatilag ugyanannyi mint egy uj mi-171 es.Fenntartasi koltsegben szinten ugyanannyi.Na most akkor lehet valasztani.