AESA radarral repül a Gripen Demo

Az Gripen NG a már beépített SELEX Galileo Raven ES-05 aktív fázisvezérelt (AESA) típusú radarral végzi a tesztrepüléseket. A korábbi próbarepülések során az AESA egy korábbi prototípusát alkalmazták.

A Raven ES-05 egy nagy teljesítményű aktív fázisvezérelt (AESA – Active Electronically Scanned Array) taktikai és tűzvezető radar, amelyet kifejezetten az új generációs Saab Gripenek számára terveztek, a SELEX Galileo több mint 60 éves szakmai tapasztalatára alapozva. A tervezés a Saab-bal szoros együttműködésben folyt, az új radar az újgenerációs vadászrepülőgép szenzorrendszereinek integráns része.

A szenzorok –aktívak és passzívak- integrált rendszerben működnek, egyszerűsített kezelőfelülettel, amely az egyes érzékelők adatait tetszőlegesen együtt is megjeleníti. Mindez a többfunkciós képességet és a pilóta információs előnyét erősíti, amelyre a jelen és a jövő komplex hadszínterein is nagy szükség van.

Raven ES-05 AESA radar | Fotó: Phoenix HTKA.hu ,

A Raven ES-05 AESA radar innovatív, mozgatható AESA antennával rendelkezik, amelynek köszönhetően ±100º fokos szögben képes érzékelni a körülötte zajló eseményeket, javítva ezzel a helyzetfelismerő képességet és a túlélési esélyeket. A radar mozgatható, így az egyik pillanatban a pilóta elindíthatja vele a rakétát, majd elfordítja, miközben az ütközet folytatódik és az ES-05 már más célpontokat fog be és újabb feladatokat kap.

A rendkívül megbízható aktív fázisvezérelt adó-vevő modul technológia a Raven ES-05-be építve jelentősen jobb rendelkezésre állási mutatókat produkál, jelentősen csökkentve az életciklus költségeket. A SELEX Galileo AESA Radarok nagyobb teljesítményűek és megbízhatóbbak, mint a mechanikusan működő radarok, hiszen rendelkeznek a többfunkciós aktív fázisvezérelt technológiák minden előnyével, mindemellett költséghatékonyak.

A Raven ES-05 Radart úgy tervezték, hogy a bárhol megfeleljen a tűzvezetési és felderítési igényeknek. Moduláris felépítésének köszönhetően a tűzvezető és elfogó radarokkal szemben támasztott követelményeknek is megfelel, miközben rezisztens a zavarótevékenységre.

Fotó: Saab ,

Az AESA antennája össze van kapcsolva egy teljesen digitalizált többcsatornás adó-vevővel és LRU processzorokkal. Mindezek együtt biztosítják a mindig az adott helyzethez igazítható beállításokat, legyen szó levegő-levegő, levegő-föld vagy egyéb támogató missziók repüléséről. A konfiguráció programozott profilokat is tartalmaz, de szoftferesen tovább bővíthető, hogy a technológia megfeleljen a jövő kihívásainak is.

A radar az AESA riasztás-megerősítő technikáját használva fogja be a felismert célt. A technológia ötvözi az aktív fázisvezérlés optimalizált hullámformáinak eredményeit a felderítés terén, miközben képes a magas fokú helyzetfelismerés fenntartására is. párhuzamosan megtartják a helyzetfelismerést. Az AESA, pillanatnyi idő alatt is képes átfogó képet adni a pilótának – akár változó légi és felszíni üzemmódokban is- biztosítva ezzel az állandó és teljes körű helyzetfelismerést.

Az aktív fázisvzérlés kulcsa, hogy a radar az egyes mezők kiesését is tolerálni tudja. Az egyes fázisok kiesése csökkent teljesítményhez vezet csak, de nem akadályozza meg a teljes rendszer működését. Ez komoly előnyt jelent más hasonló radarok működéséhez képest. Megbízhatóságának, megnövelt rendelkezésre állásának, valamint csökkentett karbantartási igényeinek köszönhetőn a rendszer életciklus költsége kedvező.

Forrás: Saab AB

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

A győzelem ellenére kútba esett a kolumbiai Rafale-üzlet – Frissítve

A győzelem ellenére kútba esett a kolumbiai Rafale-üzlet - Frissítve

Rafale győzelem Kolumbiában

Rafale győzelem Kolumbiában

HTKA Podcast S01E06 – A Gripen-program jövője és a szállítóképesség fejlesztése

Gripen-Viper döntő a Fülöp-szigeteken

Gripen-Viper döntő a Fülöp-szigeteken