Az Gripen NG a már beépített SELEX Galileo Raven ES-05 aktív fázisvezérelt (AESA) típusú radarral végzi a tesztrepüléseket. A korábbi próbarepülések során az AESA egy korábbi prototípusát alkalmazták.
A Raven ES-05 egy nagy teljesítményű aktív fázisvezérelt (AESA – Active Electronically Scanned Array) taktikai és tűzvezető radar, amelyet kifejezetten az új generációs Saab Gripenek számára terveztek, a SELEX Galileo több mint 60 éves szakmai tapasztalatára alapozva. A tervezés a Saab-bal szoros együttműködésben folyt, az új radar az újgenerációs vadászrepülőgép szenzorrendszereinek integráns része.
A szenzorok –aktívak és passzívak- integrált rendszerben működnek, egyszerűsített kezelőfelülettel, amely az egyes érzékelők adatait tetszőlegesen együtt is megjeleníti. Mindez a többfunkciós képességet és a pilóta információs előnyét erősíti, amelyre a jelen és a jövő komplex hadszínterein is nagy szükség van.
A Raven ES-05 AESA radar innovatív, mozgatható AESA antennával rendelkezik, amelynek köszönhetően ±100º fokos szögben képes érzékelni a körülötte zajló eseményeket, javítva ezzel a helyzetfelismerő képességet és a túlélési esélyeket. A radar mozgatható, így az egyik pillanatban a pilóta elindíthatja vele a rakétát, majd elfordítja, miközben az ütközet folytatódik és az ES-05 már más célpontokat fog be és újabb feladatokat kap.
A rendkívül megbízható aktív fázisvezérelt adó-vevő modul technológia a Raven ES-05-be építve jelentősen jobb rendelkezésre állási mutatókat produkál, jelentősen csökkentve az életciklus költségeket. A SELEX Galileo AESA Radarok nagyobb teljesítményűek és megbízhatóbbak, mint a mechanikusan működő radarok, hiszen rendelkeznek a többfunkciós aktív fázisvezérelt technológiák minden előnyével, mindemellett költséghatékonyak.
A Raven ES-05 Radart úgy tervezték, hogy a bárhol megfeleljen a tűzvezetési és felderítési igényeknek. Moduláris felépítésének köszönhetően a tűzvezető és elfogó radarokkal szemben támasztott követelményeknek is megfelel, miközben rezisztens a zavarótevékenységre.
Az AESA antennája össze van kapcsolva egy teljesen digitalizált többcsatornás adó-vevővel és LRU processzorokkal. Mindezek együtt biztosítják a mindig az adott helyzethez igazítható beállításokat, legyen szó levegő-levegő, levegő-föld vagy egyéb támogató missziók repüléséről. A konfiguráció programozott profilokat is tartalmaz, de szoftferesen tovább bővíthető, hogy a technológia megfeleljen a jövő kihívásainak is.
A radar az AESA riasztás-megerősítő technikáját használva fogja be a felismert célt. A technológia ötvözi az aktív fázisvezérlés optimalizált hullámformáinak eredményeit a felderítés terén, miközben képes a magas fokú helyzetfelismerés fenntartására is. párhuzamosan megtartják a helyzetfelismerést. Az AESA, pillanatnyi idő alatt is képes átfogó képet adni a pilótának – akár változó légi és felszíni üzemmódokban is- biztosítva ezzel az állandó és teljes körű helyzetfelismerést.
Az aktív fázisvzérlés kulcsa, hogy a radar az egyes mezők kiesését is tolerálni tudja. Az egyes fázisok kiesése csökkent teljesítményhez vezet csak, de nem akadályozza meg a teljes rendszer működését. Ez komoly előnyt jelent más hasonló radarok működéséhez képest. Megbízhatóságának, megnövelt rendelkezésre állásának, valamint csökkentett karbantartási igényeinek köszönhetőn a rendszer életciklus költsége kedvező.
Forrás: Saab AB
Annyira megfogott ez a reklámszöveg, hogy már majdnem elkezdtem gondolkozni azon, hogy veszek eggyet:)
Legyen minden BKV buszon egy ! Mit egy ! Ketto ! Egy elore egy hatra !
LRU processor? Már azokat is cserélgetik és feladatspecifikus? Az igen…
Elkelne 1 WSO.
molnibalage
„LRU processor? Már azokat is cserélgetik és feladatspecifikus? Az igen…”
Ezt ki tudod fejteni nem mérnöki nyelven is a hozzám hasonló földi halandók számára ha megkérhetlek? Mert érdekel a dolog csak így nem értem.
A közepén már nagyon érződik a reklám szöveg.
Olyan érzésem volt, mintha egy TVShop reklámot néznék.
„Ha most rendel termékünkből, ajándékba kap még egy radart, és ha öt percen belül rendel mindezek mellé kap még gy albán kisgyereket is!”
Az angolban a LRU = line replacable unit vagy néha black box. A lényege az, hogy a közvetlen üzemeltető szerélyzet csak a hiba helyét azonosítja be saját feje utnán menve vagy a beépített önellenőrző rendszerrel. (BIT = built in test)
A BIT képes beazonosítani a hiba helyét, hogy meglyik ilyen fő elemben van a hiba, de itt végetér a tudomány. Ezt kikapod, beteszel a helyére egy másikat. Az egység javítása lehet, hogy az közvetlen üzemeltető által nem megoldott, ekkora megy vissza a gyártóhot, vagy mélyebben a ‘táplálékláncba’.
Az F-15 eseténban – ha jól emlékszem – kilencvenvalahány ilyen LRU elem van az aviokiában, elektronikában. Ez lehet egy erősítő, egy áramköri kártya, stb.
Arról soha nem hallottam eddig, hogy a gép fedélzeti rendszerei alá dolgozoó CPU-t cserélgetnék. Ez számomra új, ha volt ilyen, de én iknább arra gyanakodom, hogy ilyen eddig nem volt egyetlen gépnél sem.
molnibalage
Köszönöm a válaszod, így már világosabb.
Ez is az F-15 cikk egyik része. :)
(Bár ezt még pont nem írtam le, elvileg ma jönne ez a rész.)
” … miközben rezisztens a zavarótevékenységre.”
Ez azért …..hm…..hm……!
nem tudtok esetleg olyan videó linket ahol bemutatót repül a gripen demo?
Semmi különöset nem látnál, sőt… Tudtommal a gép még nem kapta meg a nagyobb tolóerejű F414 hajtóművet, de lehet, hogy még 414 sincs benne. Ergo repteljesítménye még egy sim Gripenét sem biztos, hogy eléri.
Molnibalage, ezt meg se hallottam. Mindenki régóta, de legalábbis a Demo első felszállása óta tudja, hogy a gépben az F414-es van. Első blikkre azonnal felismerhető a fúvócső lamelláiról. Komolyan mondom, megáll az eszem, hogy ezt hogy nem lehet tudni, mikor ez már elemi tudomány itt a HTKA-n.
Na jó, ez volt a Molnibalage paródiája, a helyzet az, hogy a gépben bizony a Super Hornet hajtóműve van, nagyon jó kis hajtómű, a gép képes volt vele hosszabb ideig Mach 1.2-vel repülni, forszázs nélkül.
A szóbeszéd szerint azonban a szériagépbe azonban az F414 EPE verziója kerülne. Ezzel jelenleg még csak az a gond, hogy amíg az F414G (G, mint Gripen) a haditengerészek F414GE400-asaira épül, így nagyon jó referencia gyült már vele össze, addig az EPE modellből csak pár próbapéldány van, azok már évek óta üzemelnek fékpadon, gépbe építve viszont még soha. A SAAB az NG programhoz a GE-vel az F414-es jelenleg azonnal beszerezhető példányaival állapodott meg, a spec modell, vagyis az F414G az alap F414-esre épül. nem a továbbfejleszett EPE verzióra.
Nagy kérdés, hogy van-e sansz a jóval drágább, soha nem repült F414EPE-nek a széria NG-ben megjelenni, amikor a program nem olcsó, megrendelés még csak a levegőben (svájci népszavazás) és a Volvo is nagyon szeretne a saját modelljével az NG programba beszállni.
Az a fura helyzet van ugyanis, hogy a Volvo RM-12-ese már az alap Gripenhez se erős, az NG-hez már harmatgyenge, így a Volvo továbbfejleszette, RM-12+ néven. Ez a modell viszont még csak meg se épült, de ha megépül, max az alap Gripeneknek tenne jót, mert még így is egy tonnával az alap F414-es alatt muzsikálna fékpadon, hárommal meg az EPE alatt. Viszont kifejezetten érdekes lenne pl. a finn vagy svájci Hornetekben. Ez csak az én elképzelésem.
@aerophyl
http://www.saabgroup.com/Global/Documents%20and%20Images/About%20Saab/Events/Farnborough%202012/Gripen%20presentation%20Farnborough.pdf
Erre gondoltál, mint pofátlan üzemeltetési költség? 4700 dollár / óra? Csak a kerozin ára ennek kb. a 2/3-a. Mostanában kb. 3 dolcsi egy gallon, tehát egy liter kb. 80 cent.
Ez tényleg vastagbőrős, ez már a reklámos trollkodás határa…