Luton repülőtér, London, Nagy-Britannia, helyi idő szerint 13:45. A rózsaszínbe öltözött légiutas-kísérő kisasszonyok kinyitják az Airbus A320-as ajtóit, kis csapatunk tagjai pedig végre-valahára – életükben először – beleszagolhatnak a szigetország levegőjébe!
De ennyi elég is a literális bevezetőből, lássuk a tényeket!
A Haditechnikai Kerekasztal szerkesztősége 2012-ben két fővel képviselteti magát a Farnborough International Airshow-n (a továbbiakban: FIA), mégpedig péntektől vasárnapig. Az utazást azonban mára, azaz csütörtökre időzítettük, mivel így ígérkezett kedvezőbbnek. Szállásunk elfoglalása után megelégedetten konstatáltuk, hogy még rengeteg időnk van, így felkerekedtünk, hogy – egy rövid vonatozás és kicsit hosszabb séta után – megtekintsük a Brit Királyi Légierő (Royal Air Force – RAF) Hendonban található, ingyenesen látogatható múzeumát.
A repülésrajongók körében roppantul kedvelt tárlat a katonai repülés történetének egész palettáját átfogja. Ez egyrészt pozitív, hiszen számtalan olyan dolgot láthatunk, amit máshol nem lenne alkalmunk, viszont van egy hátránya is: a hely még egy múzeumhoz képest sem túl nagy, ezért a rengetek repülőgép kicsit zsúfoltan lett elhelyezve, ami a fotózást alaposan megnehezíti. Ezen kívül viszont csak szuperlatívuszokban beszélhetünk a hendoni múzeumról.
Az angliai légi csata külön hangárt kapott, itt a második világháborús vasmadarak rajongói érezhetik magukat egy kis időre – mondjuk ki őszintén – a Mennyországban. Akit a modernebb „vasak” érdekelnek, azok a „Milestones of Flight” („A repülés mérföldkövei”) névre hallgató hangárban kezdjen, ahol egyből egy Eurofighter Typhoon fogad, mégpedig a mennyezetre függesztve. Ugyanit láthatunk – sok minden más mellett – egy Messerschmitt Me 262-est, egy BAe Harrier GR3-ast, és ami számunkra a legérdekesebb volt, az F-35 mock-up-ját (életnagyságú makettjét). Sajnos a fényviszonyok nem kedveznek a fényképezésnek, de a látvány kárpótol mindezért.
Továbbhaladva a múzeum egyik legfőbb látványosságába, a „Bomber Hall”-ba léptünk be – és elállt a lélegzetünk. A Tornado Gr 1B és a szintén nem túl gyakran látható Buccaneer S2B mellett egy kiváló állapotú Boeing B-17G, egy TB-25 Mitchell, Vickers Wellington X, Avro Lancaster, és minden idők egyik legszebb repülőgépe, az Avro Vulcan bombázó B2-es variánsának egyik példánya „okozott hatást”. Utóbbi nyitott bombatérrel várja a látogatókat, ami olyan hatalmas, hogy – Phoenix kolléga megjegyzése szerint – majdnem egy Gripen is elférne benne. J
A bombázók paradicsomát a történelmi hangárok követték. A teljesség igénye nélkül, itt közvetlen közelről tekinthetünk meg egy FGR2-es Phantom, egy English Electric Canberra, az egzotikus hajtómű-elrendezésű Enlish Electric Lightning, a forgószárnyasokat pedig – többek között – egy Westland Wessex HCC4, egy Avro Rota autogiro, és egy E101 Merlin képviseli.
Természetesen a – hangsúlyozottan ingyenesen látogatható – múzeum még számtalan érdekességet kínál, ezekről bővebben a tárlat honlapján lehet tájékozódni.
Fontos kiemelni, hogy ettől függetlenül érdemes némi zsebpénzzel érkezni, a kijárat előtti shopban ugyani – a szokásos makettek, bögrék és pólók mellett – számtalan, nálunk nehezen, vagy egyáltalán nem beszerezhető kiadvány, folyóirat, évkönyv, típustörténeti könyv beszerezhető. A HTKA szerkesztőségének távlati tervei közé itt bekerült egy külön erre a célra szervezendő út, ahol a shop teljes nyomtatottsajtó-anyagát felvásároljuk, szóval ajánlott sietni J
A csütörtöki múzeumlátogatás képtára hétfői hazaérkezésünk után bővül.
Oké…követeléseim vannak: Bajusz vetk…izé, TÖLTSETEK FEL KÉPEKET!! Ha nem, akkor félóránként kivégzek egy túszt :D
KÉPEKET AKARUNK!!!! Ha nem kapunk képeket,akkor vasvillázás és karóba húzás lesz itten kérem szépen,hrrrrr!! :D
Csatlakozom. Amíg nincsenek fényképek, addig minden órában kivégzek egy parlamenti képviselőt!
„Luton repülőtér, London, Nagy-Britannia, helyi idő szerint 13:45.”
És a Taft még mindig tart.
Beta-nak igaza van, a parlamenti képviselők kivégzésének súlya van,szóval a helyetekben én ezt figyelembe venném:).
„addig minden órában kivégzek egy parlamenti képviselőt!”
nehéz lesz, de azt a 16 napot kivárom… ;)
nehogy felrakjatok képeket…
Azt a Lancasteres mindenségit!
Mázlisták!! :-)
……. és……….. hazajöttök?
beta:
Jelzem akkor remélem az órád rosszul működik és valamiért nálad 2szer, francot 4szer gyorsabban múlik az idő! :D
Aim-120
Csak azért,hogy egy kis kultúra is ragadjon rád javaslom a Bovington harckocsizó múzeumot. :D
Én meg a kubinkait, nincs tőle nagyon messze:)))
Draga a mobilnet adatforgalom az angoloknal, valoszinuleg ezert kell varni a kepekre.
Sziasztok!
Jelzem, hogy a valszeg HTKA teljes költségvetése sem elegendő a Hendon shop megvásárlására :)
De két éve mikor ott voltam egy sötétkék vízhatlan szőrmegalléros RAF emblémás pilóta jackey 160 font volt ha jól emlékszem, és probálgattam, megvettem volna, de sajnos XL-ben nem volt :), csak L-ben…
Ha elhozzátok az XL-eset megveszem :) Ha nem akkor várok vele még 1 vagy 2 évet..
Kele
Megnézem, de már nem lehet kapni :( csak világháborús utánzatot..
http://www.rafmuseum.org.uk/london/things-to-see-and-do/virtual-tours/milestones-of-flight-gallery.aspx
http://www.rafmuseum.org.uk/london/things-to-see-and-do/virtual-tours/historic-hangars.aspx
http://www.rafmuseum.org.uk/london/things-to-see-and-do/virtual-tours/bomber-hall.aspx
http://www.airliners.net/search/photo.search?placesearch=Hendon%20%28closed%29&distinct_entry=true
Ahogy nézelődök a shop termékei között találtam egy „gyönyörű” :D:D:D
F-15-ös órát! Háááát…Döntsétek el ti:
http://www.rafmuseumshop.com/node/7945
Csak ket problema van az oraval.
Az egyik hogy egyenesen RONDA ! A masik meg hogy nem is F-15 hanem Szu-27 re hajaz.
Kuruc!
Épp azért tettem fel! :D
Sejtettem hogy nem a szepsege fogott meg :-)
Sunáznám! :D
Na jólvan, igazából ledugnám a tervezőnek a torkán az összes eddig legyártott példánnyal együtt, s közben végig egy f-15-ös és egy szu-27-es fényképet tartanék a szeme elé, hogy megtanulja megkülönböztetni őket…
Most nagyon gonosz voltam? :S :S :S
Sulyid
Neked piszok erzeked van a pedagogiahoz. Belegondolva tuti hogy a tervezo mar az elso „muremek” torkan valo legyomoszolese utan nem csak megkulonboztetni tudna a ket gepet de fujna az osszes adatot beleertve valamennyi alvaltozatet, valamint az osszes pilota nevet rendfokozatat es vercseportjat.
Lehet, hogy az elsőnél megtanulta volna, de illik biztosra menni!
Ja ja !
Ezert szoktuk az ugyfelet ketszer is fejbeloni hogy nehogy panasz legyen a szolgaltatasra.
Az ugyfel elegedetsege az elso ! Ez cegunk jelmondata.
Meg a masik az hogy ” Tanulj uszni ” ( Ha ide akarsz jonni meghivas nelkul )
sulyid szerint: 2012. július 14. szombat @ 11:08
És ha az ottani webmester rontott el valamit, akkor neki is jár a továbbképzés.
Egy az angol reptörténettel foglalkozó múzeumba akkor is hogyan kerül egy szu-27-es f-15-ös néven?
Éppen emiatt tettem ide ki! Azért egy ilyen kaliberű múzeumánál ilyen hibák ne legyenek…
@AIM-120: Ha Londonban jártok, ne felejtsétek el a HMS Ocean-t lefotózni, mert soha vissza nem térő alkalom…
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2173122/Royal-Navys-largest-warship-sails-Thames-armed-forces-strength-Olympics.html
The helicopter carrier HMS Ocean will berth at Greenwich this evening for her Olympics duties, and will be open to the public on Sunday, 15 July – a unique opportunity to tour the largest ship in the Royal Navy Fleet.
http://www.mod.uk/DefenceInternet/DefenceNews/EquipmentAndLogistics/HmsOceanOpensToPublicAheadOfOlympicsDuties.htm