Nem épp elvetemült ötletet érlelgetnek a franciák, a potenciális vevők miatt szeretnék bebizonyítani, hogy a Dassault Rafale igenis képes síugrósáncról üzemelni.
A gall gyártó részéről bejelentették, hogy számos szimuláció után bebizonyosodott, hogy a CATOBAR üzemre tervezett Rafale M képes lenne STOBAR üzemelésre is. Amennyiben a teszteket tovább folytatják, és igazolják, hogy a gép tényleg alkalmas a síugrósánccal segített felszállásra, akkor új dimenziók nyílnának meg a francia kacsa előtt, ugyanis számos nemzet rendelkezik gőzkatapult nélküli repülőgép-hordozókkal, így újabb potenciális vevőkkel bővülne a lista.
Itt elsősorban az Indiai Haditengerészetre kell gondolni, mely a Tejas és a MiG-29K/KUB vadászbombázókat szerezte be jövőben szolgálatba álló hordozóira, de a légierő megrendelése után koránt sem valószínűtlen, hogy a tengerészek kezébe is a gall masina kerül.
már csak az a kérdés, hogy mennyire csökkentett a hordozható fegyverzet mennyisége… Mert az, hogy pl. két kis hatótávolságú légi harc rakétával fel tud szállni, szerintem nem elég semmire… Szóval elhiszem, hogy nem volt info a terhelhetőségről, mert miért adának ki ilyen pontos tájékoztatást, de éppen ezért kissé hiányos a cikk. Ez az egyik legfontosabb adat egy ilyen üzemeltetés esetén.
Érdekes…..
Ha a Szuhojt veszem alapul, a Rafale biztos meg tudja tenni ugyanazt. Ekkor viszont – Harrier hiányában – az Indiai megrendelés szinte borítékolható. Ugrósáncról a Rafi tuti potensebb lehetne, mint a 29K.
A futómű és a sárkány meg van erősítve, sokat nem kell rajta kalapálni….
Azt árulja már el nekem valaki,hogy még is mi a péklapátot csinálnak a meglévő 15 vagy 16db MIG-gel és az opcióként megrendelt további 30db repülővel???
Érdekes, mikor a cikket megláttam, nem is a kézenfekvő indiai biznisz az ami eszembe jutott. Itt vannak az angolok ugye, akik a hajójukra végül az F-35B-t rendelik meg. Ezen is lesz síugrósánc. Ez az a konfig ami miatt ugrik a légtérellenőrző gép rendszeresítésének terve és az elvi szinten felmerült Rafale-M lízing. Ez utóbbi komoly opció lett volna, ha az F-35C-re jutott volna a választás. Ez lett volna a legbizarrabb lépés, de korántsem hülyeség. Erre jönnek most megint a franciák, akik lehet, így vagy úgy, de mégis meglépnék ezt az üzletet.
Ha a Rafale-M képes lenne üzemelni sáncról, az sok hasonló hajót üzemeltető ország (nincs olyan sok, de ez most mellékes) esetében jelenthetne megoldást. Egykettőre megjelenhetne egy modern szuperszonikus típus is a fedélzeten. Ez a terv sokkal több lehetőséget tartalmaz, mint első olvasatra tűnik.
Nem értem, hogy miért lenne helyettesítő terméke a Rafale az F-35-nek. Egyébként, ha a Rafale képes így üzemelni, akkor a fő teljesítmény paraméterek alapján az F-35C miért ne lenne képes…?
:D
Nekem az az abszurd ötletem támadt a cím ltáttán, hogy az oroszokkal akarnak vajon üzletett kötni? Képzeljétek az orosz hajón a rafikat! Ha már olyan nagy a barátság mostanában :D
kaktusz
Az oroszok nem rég rendeltek a saját hordozójukra MIG-et.
dudi:
pl http://en.rian.ru/mlitary_news/20120229/171607361.html
mondjuk akkor a su33kat minek akarják modernizálni az a szokásos rejtély kategória.
Dudi, csak a vicc kedvéért írtam. Ha egyetlen repcsijük sem lenne akkor sem hinném hogy bevállalnának ekkora presztizs veszteséget…
Amugy a MiG-29KUB miket tud?
ha feltud szálni két r-73al hogy nem félig van a tankja már jobb mint a jelenlegi su33…
dudi!
Felváltva reptetik a technikát a hajóra telepítve. Így lehet, csak tizenvalahány gép fér a hajóra, de szárazföldön van még jó pár, ami kevesebb terhelésnek van kitéve. A típus üzemeltetési ideje megnő – nem az egyes példányoké – mindenesetre kevesebb dolguk lesz ha üzemidőt akarnak hosszabbítani…
Vagy alkatrész bázisnak is jók lehetnek, bár az utóbbi nagy pazarlás lenne…
„Nem értem, hogy miért lenne helyettesítő terméke a Rafale az F-35-nek. Egyébként, ha a Rafale képes így üzemelni, akkor a fő teljesítmény paraméterek alapján az F-35C miért ne lenne képes…?”
Molni! Nem az F-35C helyett, hanem a megérkezéséig, vagy mellé. Ez volt az ötlet. Nos, ha időben kiderül a Rafale „sáncképessége” akkor ez ugyanúgy állhat még az F-35B esetén is.
Dudi………..
Azért, mert vettek egy rakat MiG-et, az indiaiakat mikor zavarta, ha vásárolni akartak? Mellesleg több hordozóban gondolkodnak és ha a sáncos mellett esetleg katapultost is építenek(!) akkor egységes típus lehet rajtuk….. :) :) Osztán, ki tudja, lehet, hogy hamar leamortizálják azt a pár MiG-et….
Sőőtttt………..
A Rafale jó megfázás ellen és az orrodat is tisztíccsa :) :) :)
Igazából orrot csak akkor tisztítana az indiaiaknak, ha fel tudna szállni egy brah-mossal is… Szóval, azért ez még nem a tökéletes megoldás minden szűz lány imájára… ;-)
Fade
Csúsztatsz és te is tudod!
Hornet102
Akár 4 század is elfér a Kuznyecovon bár akkor óriási a zsúfoltság.Gyakorlatban kettő ha nagyon muszáj 3 század MIG méretű gép üzemelhet róla.
Itt van kép a hangárról(fontos,hogy ez az átépítés előtti állapot,átépítés után kb harmadával nő a hangár).
http://www.jeffhead.com/worldwideaircraftcarriers/vikramaditya-hangar-00.jpg
És akkor most kép a Kuznyecov hangárjáról
http://www.jeffhead.com/worldwideaircraftcarriers/kuznetsov-hangar-00.jpg
@dudi
Erősen túlzó számok és az ábrák is viccesek. A gépek karbantartása meg hol történik…?
Fade tényleg túlzott.
dudi!
Én az indiai gépekre értettem. Nem csak MiG-29K fognak a hordozójukon szolgálni, hanem Tejas és talán Rafi is.
molni
A képeken SZU-33 van és a kis méretű hangár azaz az átalakítás előtti állapot én viszont az átalakítás utániról beszélek ahol nagyobb a hangár és a gépek is kisebbek(MIG-29 K/KUB).
De ezeket oda is írtam.
Molni, az ábrákat Jeff Head készítette aki asszem hajómérnök és talán köze is volt a védelmi szektorhoz. Nem hinném, hogy akkorát évedne a rajzaival.
http://www.jeffhead.com/worldwideaircraftcarriers/nimitz-hangar-00.jpg
http://static.ddmcdn.com/gif/aircraft-carrier-46.jpg
http://frn.beedall.com/cvfimages/cvf-delta-av1.jpg
http://www.jeffhead.com/worldwideaircraftcarriers/nimitz-hangar-03.jpg
@dudi
Nekem ez nem volt egyértelmű a kommentből. A kuznyecov még átalakítás után is legfeljebb 24 db Szu-33 és 32-36 darabos 29K-t képes hordozni, de ez esetben gyak. szinte semmi helinek nem marad hely. Az is egy külön kérdés, hogy ennyi gépet mennyi ideig tud itatni a hajó és mennyi fegyvert képes tárolni. Még a jenki szuperhordozók estén is igen limitált mennyiségről van szó…
A szu-33 meg minek? mi értelme annak a nagy gépnek még?
Durva 50 mig-29k elég lenne rá.
molni
Azt írtam,hogy kettő ha nagyon muszáj 3 század 29-es,szóval ugyan azt mondjuk csak elbeszélünk egymás mellett.
De Mackensen rávilágított arra,hogy simán elvannak a gépek úgy mint a heringek és üzemeltetni is lehet őket.
Ami a hajók gépkiszolgáló képességét illeti a hajót is után lehet tölteni a tengeren.
Mért túlzás az, hogy jobb A mig29 teli tankolva két R73al mint a Su33 félig tankolva semmivel?
Még leghátulról se láttam olyat, hogy R73al felszállna a Szu33 Kuznyecovról.
Ez azért már túlzás. Egyfelől ezt már kiveséztük, hogy teljes légiharc fegyverzettel is fel tud szállni, másfelől az R-73-as alig több mint száz kg, ebből még egy párnyi se jelent számottevő tételt.
Több mint húsz éve üzemel a típus a hajón, elég sok kép jelent meg levegő-levegő függesztménnyel a gépről, ahogy fel és leszáll a hajóra.
Fade
Biztos nem célgépnek tartják a hajón a SZU33-ast.
Fade
Nem túlzás sztereotípia olyan mint amikor azt mondják,hogy az AK-t nem kell tisztítani.
Szépen potyognak a gépek……
Ma két britt Tornadó zuhant az Északi-tengerbe.
Tegnap egy Rafale a Foldkozi tengerbe.
Holnap melyik kovetkezik?
@boki: leesett egy C-130-as is. már készül a hír. a Tornados esetről tudsz linket adni?
Ennyi erővel bármit rátehetnének.
Mondjuk csacsifogatot.Teljesen hazai gyártmány(még a hajtómű is), a síugrósáncról lehet indítani. Igaz, hamarosan a tengerbe zuhan, de az indiai színvonalat tökéletesen hozza.
Technikailag minden 4. gen gép képes szerintem felszállni, max. az a kérdés, hogy milyen függesztménnyel milyen szélsebességnél. Persze nem véletlen van nagyobb szárnya az F-35C-nek és MiG-29K-nak. No meg persze illene leszállni is…
”
És akkor most kép a Kuznyecov hangárjáról
http://www.jeffhead.com/worldwideaircraftcarriers/kuznetsov-hangar-00.jpg
”
Azért nem véletlenül orosz játék a tétrisz.