|

Tovább maradnak szolgálatban a román MiG-ek?

Nem elképzelhetetlen, hogy akár 2018-ig is repüljenek a szomszédban a MiG-21 LanceR típusú vadászgépek, ezt maga a román védelmi miniszter mondta a napokban.

Corneliu Dobritoiu védelmi miniszter elmondta, hogy amennyiben nem lesz megfelelő költségvetésük a típusváltásra, úgy a légierő gerincét alkotó típus újabb élettartam-hosszabbításon esik majd át. Eredetileg 25 évre terveztek a MiG-21-essel, azonban lehet, hogy a gépek megérik az 50 éves kort is, mivel kényszerűségből akár 2018 után is szolgálatban maradhatnak, amennyiben nem engedhetik meg maguknak az új vagy használt vadászbombázók vásárlását.

Román MiG-21 LanceR Kecskeméten | Fotó: Spawn HTKA.hu ,

Románia másik haderőnemeinél sincs pénz, így ahhoz, hogy a katonák új fejszereléshez jussanak, el kell adniuk a már kivont, nem használt eszközöket, vagy épületeket. Dobritoiu elmondása szerint ez NATO-szinten nem lenne újdonság, a lengyelek és a britek is rákényszerültek már erre a megoldásra, hogy finanszírozni tudják a hadseregük felszerelését, tevékenységeit.

84 hozzászólás “Tovább maradnak szolgálatban a román MiG-ek?”

  1. „így ahhoz, hogy a katonák új fejszereléshez jussanak, el kell adniuk a már kivont, nem használt eszközöket, vagy épületeket”

    Azért valljuk be, hogy elég nagy pazarlás lenne, ha a nyakukon rohadna a felesleg, ahelyett, hogy eladnák. Ezt még egy olyan gazdag ország, mint Románia sem engedheti meg magának.

  2. Kb. kétszerakkorák, mint mi és mázlijuk, hogy az ország kiterjedése minden irányba kb. egyenletes. 24 gép szeritnem kell. A MiG-21 továbbreptetése nem ördögtől való, ha fizikailag lehetséges. Anno 400 millából kijött a 100 gép élettartam hosszabbítása és modernizálása. Modernizálni nem is feltétlen szükséges, ha igen, akkor nem annyire kiterjedten, mint akkor és nem is kell 100 gép.

    Nem lesz egy szupervadász, de fillérekbe kerül az új gépekhez képest. Egy BVR rakéta integrációval a 24-30 gépes flotta igen jól optimalizált lehetne. Legalábbis szerintem.

  3. Hello, szép kort élnek meg a románoknál a MiG-21-esek, és még nem is az utolsóként gyártott szériákat használják. A bő száz LanceR szintre korszerűsített gépek alig harmada üzemel már csak. A többi fűre tolva, részben kibelezve áll.

    A kép érdekes, mert egy ex. NDK-s MiG-21-es látható rajta.

  4. MOST KELL TÁMADNI!

    Komolyra fordítva a szót:
    @Shornet: Témyleg nagyon szara kasztnija, hogy ezt kibírja… „Ezt még anyagból csinálták”.

    Úgy tudom, összerúgták a port a ruszkikkal a 21-esek modernizációja miatt, de azóta már „kibékültek”, legalábbis ez látsz abból, hogy nemrégiben állítólag Mi-8/17 -est küldtek nagyjavításra, modernizációra, de nem tudták tartani az ütemet az Ivánék, így küldtek egy újat. Ezt egy volt PG-s mondta.

    @ Doca: Jól ismered az afrikai bábkormányokat.
    Persze, F-16 Block 60ban, F-35ben, meg szuperhordozóban gondolkodnak ugyanúgy, mint a szlovákok.

    Véletlenül sem elégednének meg valami kínai izével, áhh, nem olyanok ők…
    Tényleg, kiknek a bábjai?

  5. molni!
    Tudom, köszönöm, de itt inkább a 29-en van/volt a hangsúly. A Lancer lenyomta a Sinpert…Van ilyen.
    Indiában még együtt van a két típus bár ott lehetne vitatkozni, mert a MiG-27-es sárkánya a 23-on alapszik. Srí Lankán is együtt üzemel a két típus, bár ott is egy MiG-23-as van és több MiG-27-es, ahogy MiG-21-ből is csak egy van s nem is jelezik, hogy szolgálatban lenne, bár kínai klónból – F-7 – 12 is van.
    Kétségtelen, hogy a MiG-23-as egy „erőltet” típus volt – NEM sértésnek számon, aki ezzel védte az országunkat vagy ezzel a madárral dolgozott – de minden rendszersített vadászgépünk közül ez volt talán még a legjobban kihasználva.

  6. @Danielblack……
    Nem is mondasz hülyeséget. Ha NATO-ban gondolkodunk, akkor a csehek, szlovákok, románok, bolgárok, szlovéneknek lehet hogy megérné közösen üzemeltetni egy kb. 60 gépes flottát. Közös javítással, logisztikával hatékony és olcsó lehetne….. Politikai akarat kérdése. A katonák között nincs akkora ellentét, mint a politikusoknál….

  7. Szia Terminator, hogy hogyan kerültek az ex. NDK-s MiG-21-esek hozzájuk?

    A románok a hatvanas évek végén nagy bevásárlást tartottak. 132 darab MiG-21M/MF – az akkori helyi NATO erőkkel összehasonlítva – igen korszerű vadászt, és 27 MiG-21UM kétüléses gépet szereztek be. Ezekkel négy akkori vadászrepülő ezredük közül hármat töltöttek fel.

    A nyolcvanas években amikor körülöttük már mindeni csökkentette a haderőt, a meglévő két repülő hadosztályuk mellé egy harmadikat is felállítottak. Az új vadászrepülő egységek látszat kiképzésére (mert a gyakorlatban nem sokat repültek) szükség volt a sok MiG-21UTI-ra.

    A kilencvenes évek elején hiába szűnt meg a VSz és lőtték agyon Csaut, a lendület nem tört meg. Az addig elvesztett négy UM és az időközben kiselejtezett MiG-21U változatok pótlása céljából válogathattak az újraegyesült Németország felszabaduló fegyverkészletéből.

    A 14 darab Lancer-B szintűre korszerűsített UM-ből, öt darab valaha az NDK légvédelmét erősítette. Egyébként nem csak ők kaptak a balkánon ex NDK-s MiG-21-esteket.

  8. Hogy lehetnek ezek NATO tagok én ezt nem értem… Hát ha egy Magyarország tudott venni Gripeneket, akkor Románia ekkora szarban lenne? 21. században szinte semmilyen feladat ellátására nem alkalmas szerintem a mig-21.
    (Aztán itthon meg sírnak a magyarok, hogy nincs légierő, mert leváltottuk a Mig-29-et)

  9. Én eddig a a román hadsereget a magyar hadseregnél majd nem két nagyság renddel erősebbnek hittem. Erre t-55 vannak amiket T-85 néven modernizáltak. 100mm agyúval csupán. Gondolom hogy egy olyan tank páncélt ami 120mm löveg tüze ellen terveztek ez nevetve bírja ?

    Ha igaz hogy csak 14-34 macskát veszünk akkor már akkor is nyugodtabban alszok.

  10. Szerintem is! Messze nem egy szőröstalpú MF-et kell elképzelni! Arra lettem volna kíváncsi hogy az IAI (nálunk ők lobbiztak) mit tudtak volna kifaragni a magyar 21bisből vagy a 29-ből! Biztos valami hasonlót vagy mint s 29 sniperből!
    Azt nem értem hogy a zsidóknak miért nem telt arra hogy megkenjenek pár magyar politikust a programért, pedig még jól is sülhetett volna el! :D:D

  11. Szerény véleményem hogy soha nem fogunk a Csehekkel-Szlovákokal-Románokal együt űzemeltetni akár egy egységes flotát vagy bármi mást. Ahhoz túl nagyok az etnikai külömbségek. És azért sajna a történelem is ott van :) Szal még nem vagyunk felkészülve erre a dologra. MAx a horvátokal vagy a sógorokal tudnám elképzelni a dolgot de a sógorok nem hinném hogy benne lenének :D

    De azért komolyan mire képes egy 50 éves gép? Már antik darabnak számit :) Múzeumban a helye. Téll én is azt hittem hogy a Román haderő valamivel jobban áll mint a miénk. Pff rohadt politika.

    De mi mért nem adjuk el nekik a mi Mig-29-ket? :D

  12. A román légierő kötelékében összesen 21 db Mig-29-es állt szolgálatban, ezeket 1989-ben ill. 1992-ben vásárolták. A 90-es években Romániában tapasztalható brutális gazdasági hanyatlás eredményeként 2002-re már csak 1 db Mig-29-es volt bevethető állapotban. A rendszeresítést követően évről évre estek újabb gépek a kannibalizmus áldozatává. Továbbá a nem megfelelő
    szintű karbantartás, az alkatrészhiány és a kevés repült óraszám (ill. elégtelen kiképzés) miatt több gépet sikerült tönkre vágni.

    A modernizációs program keretében elkészült a Mig-21 ill. a Mig-29-es 1-1 tesztpéldánya is. Az alacsonyabb üzemeltetési/felújítási/modernizációs költségek miatt a választás a Mig-21-es gépekre esett. Az 1 db modernizált Mig-29 „Snipert” 2003-ban végleg leállították mivel nem volt pénz az éppen aktuális javításokra, meg nem is lett volna sok értelme 1 db gépet tovább üzemeltetni. A Sniper azóta az enyészeté lett, íme néhány nagy felbontású kép a jelenlegi állapotáról:

    http://www.bucharest-pictures.com/2012/04/romanian-air-force-mig-29-sniper.html

  13. @Hornet102

    Az indiai MiG-27-es flota elmékeim szerint a ’80-as években készültek és akkor igen korszerűnek számítottak. Azonban már a 2000-es évek közepén végén mintha lett volna egy teljesen nagyjavítás. Így is csak 2023-25 tájáig maradnak.

    @fotsirk

    Hát ha egy Magyarország tudott venni Gripeneket, akkor Románia ekkora szarban lenne? 21. században szinte semmilyen feladat ellátására nem alkalmas szerintem a mig-21.

    No offense, de nekünk is MiG-21bisz modernizáció lett volna a jobb megoldás. Üzemeltetése filléres egy Gripenhez, de főleg a nagyvashoz képest. A nagyvashoz képes potensebb BVR fegyverzet is integrálható rá, lásd indiai Bison. Bár a radar mérete korlátozott, de a célnak megfelel, az R-77 képességeit képes kiszolgálni. Adott estben talén AMRAAM integráció is megoldható lett volna. Az a MiG-21 Lancer pillanatnyilag bizony szemponból potensebb csapásmérő, mint a mi Griffjeink és amennyire tudom van hozzá sisakcélzó is.

    Egy részben 4+ generációval ellátott MiG-21bisz remek átszoktatás lett volna és brutálisan olcsó lett volna. A teljesn LanerR prorgam ~100 géppel volt 1995-ös árfolyamon 400 millió dollár. Egy 16-18 gépes flotta esetén ez legyen mondjuk 100 millió dollár. Ebből kb. két darab Griffet tudsz veni csupaszon. Vagy számold ki hogy hány gépet és hány repórával. A MiG-21bisz üzemeltetésnek a teljes kultúrája megvolt. Bár ekkora mennyiségre nem lett volna értelme a PG-t fenntartani, de talán – ismétlem talán – a kultúra egy része megmenthető lett volna. Ma meg van a nagy büdös semmi. A fennmaradó pénzből meg simán fenntarható lett volna egy 12+8 gépes szállító és harci heli kapacitás. Ez a MiG-ekkel együtt már majdnem negyven gép. Erre lehet, hogy megérte volna a PG-t fenntartani valahogy.

    Szerintem olvasd el kező löketnek a Gripen FAQ-t.

  14. @GrGLy

    Azokban az években a románok örültek ha volt mit enniük, de ha a linkelt oldalon körülnézel láthatod, hogy nem sokat tartanak az értékek megőrzéséről. Az IAR múzeumában szó szerint rohad minden ill. fémtolvajok áldozataivá váltak a gépek, köztük a román hadipar „nagy műremekei” is. Így vész el dicsőség.

  15. De azért komolyan mire képes egy 50 éves gép?

    1. A MiG-21bisz nincs 50 éves. 1982-ig gyártották. Szó se róla, tovább, mint a MiG-23-ast…

    2. Az F-15 meg akkor egy hulladék? 1,5 hónap múlva lesz az első felszállás 40 éves évfordulója. Akkor ez is mehet a múzeumba? Szegény hülye jenkik a Golden Eagle programjukkal. Esetleg kopogtass be, hogy nehogy hülyén haljanak meg…

    A modernizált MiG-21 kaphat pontosan olyan kabin ergonómiát – kilátást kivéve – mint egy F-16C. Megkaphatja ugyanazt a fegyverzezet is. Légiharc, bomba, egyre megy. A gép kisebb, tehát fegyverzete mennyislgre is kisebb és a hatósugara korlátozott. Ha nem cél a világvégi expedíciós küldetés, akkor ez nem végzetes dolog.

    Tehát a repteljesítményt leszámítva a kevesebb fegyverzet számára egyes paraméterekben lehet majdnem olyan jó platform, mint akár egy Sólyom.

    Viszonyításképpen. Gépágyús manőverező légiharcban itthon két MiG-21bisz nyomott le 29-est. Képzeld el, hogy HOBS + Pyton-4/5 rakétával szemben 2:1 létszámfölény ellen mire képes egy modernizált AIM-9L 0 HOBS-os Griff. Nekem remegne a lábam…

    A BVR fegyverzet lenne csak a Griff aduásza meg pár egyéb dolog.

  16. Amúgy kíváncsi lennék, hogy hány darab Miget fognak tovább üzemeltetni. Olyan hatalmas kapacitás már nem létezhet. Igen komoly leépülésen ment át a géppark, a román propagandának pedig nem szabad felülni. A valódi kép sajnos ugyanolyan elszomorító odaát is. Azzal a különbséggel, hogy odaát komoly erőket mozgósítanak a PR megjelenésekkor, hogy látszatot fenntarthassák.

    Vannak dolgok amik sosem változnak.

  17. Amik pont elegek is lennének.

    A Mig-21-esek egészen addig kiválóak, amíg konfliktusra nem kerül a sor. Ez egyfajta üzemeltetési filozófiát tükröz, és jó eséllyel be is jöhet, hiszen tartós a béke Európában.
    De, nem véletlenül váltottunk mi anno róluk, egyszerűen az időnként berepülő modernebb típusok elfogására gyakran kevésnek bizonyultak, és ezen bár a Lancerség változtat, de azért nem olyan sokat. Arról nem is beszélve, hogy megbízhatóságuk, üzembiztonságuk igen messze van a modern típusokétól, szinte évente hallani olyanról, hogy zuhan le gép náluk, és ez gyakran halálos kimenetelű. Így nem igazán lehet azt mondani, hogy megéri.

  18. A Mig-21-esek egészen addig kiválóak, amíg konfliktusra nem kerül a sor.

    Bocs, de ez úgy nettó hülyeség, ahogy van. Az IAF nem azért mészárolta halomra őket, mert pocsék gép volt. Akinél volt az nem tudta használni vagy azt a kis műszaki pluszt hozzátenni.

    Ha Izraelnek lett volna MiG-21-e – alternatív történelem – akkor mident azonosnak véve ma azt olvasnád, hogy a IAF MiGjei halomra mészárolták a többi nemzet más gépét. 1967-ig csak gépágyús harc volt lényegében, addig még a légiharc rakétákra sem lehet fogni…

    De most tényleg. Mitől olyan lenézendő egy R-77-tel meg Python-4-gyel repülő virutális MiG-21bisz? Ugyanis BVR képességben még a nagyvassal szemen is felsőbbrendű főleg, ha a data linket is hozzá vesszük. Mert az is lehet hozzá. Ha meg van AIM-120 integráció, akkor végkép.

    Ideje lenne megérteni már, hogy a „nehéz vas alap” – sárkány, hajtómű és méret – azt definiálja, hogy milyen tömeget visz milyen messzire, milyen konfigban és azt, hogy milyen repteljesítményre képes. (A FADEC hajtómű vezérlés és újabb FCS még ezen is dob!) Azt, hogy a gépre rakott „kardok, íjak és bunkósbotok” mire képesek az elektronika általános színovalan, az integrálás mélysége és egyéb „bónusz képességek” adják.

    Ha választani kellett volna, hogy 20 db fenti modernizált magyar bisz vagy 14 db EBS HU Griff akkor nem – tessék kapaszkodni – nem az utóbbira szavaztam volna. Igen, az alles zusammen képesség és harcrték több. Csak rohadtul nem értékarányosan. Nekünk arra nem telik csak minden más fegyvernem rovására.

    Ezt kellene belátni végre. A világ nagyon sok országa nem arra készül fel, hogy Raptorokkal hadakozonn. Akkor már tökmindegy. A legkisebb ténylegesen potens haderő – ez nem csak légierő – is elég arra, hogy Milosevics féle balfaszokat és arkan féle követően távol tartson vagy ha tényleg jön, akkor jól pofánverje őket. Meg az első félkomolyan haderő kicsontoztva féle az arkan féle nagypofájú fajtahó idiótákat.

  19. Milosevics féle balfaszokat és arkan féle követően távol tartson vagy ha tényleg jön, akkor jól pofánverje őket. Meg az első félkomolyan haderő kicsontoztva féle az arkan féle nagypofájú fajtahó idiótákat.

    Pont a berepülő szerbek miatt lettek véve anno a 29-esek.

    R-77 a Lanceren, nem kevered véletlenül a Bison-nal? Azokon a Python testesíti csak meg a BVR-t.

    Radarjuk gyenge. Az egyetlen tényleges komparatív előnyük a sisakcélzó+R-73, de ehhez ugye közel kell kerülni. A Gripen önvédelmi rendszere is egyértelműen jobb.

    A Mig-21-et meg nem Izrael, hanem akkor már inkább Vietnam alapján érdemes nézni, ahol méltó ellenfelei voltak a kortárs amerikai típusoknak. Egy nagyon jó 3. generációs típus volt, csak már nem ott tart a világ, és főleg Európa.

    Valamilyen okból szinte az összes üzemeltető ország váltott már, vagy legalább is váltani akar, még azok is, akiknek top verziói vannak. Ha annyira jók lennének, nem lenne ez így.

  20. R-77 a Lanceren, nem kevered véletlenül a Bison-nal? Azokon a Python testesíti csak meg a BVR-t.

    A LanceR-nek nincs BVR légiharc fegyverzete, a Python-4 pont olyan kis hatótávolságú kategória, mint az Sidewinder. A nagyobb méret miatt talán kicsit nagyobb az indítási táv, bár n+1 okot tudok mondani, hogy talán kisebb is. (Az X változatnál meg majdnem biztosan.)

    Én egy virtuális magya MiG-21 modernizációról beszélek, semmi sem gátolta volna minket abban vagy románokat, hogy legyen BVR képessége a gépeknek a maguk szintjén. Többe került volna, hát nem kérték a románok, mert 100 gépre nézve azért szép költség az ám.

    Ne feldedd, nekünk a 2000-es évek elején/közepén kellettek volna a gépek. Semmi sem kötelezett volna minket, hogy ragaszkodjunk a LanceR műszaki tartalmához. Igen, a MiG-29 ment volna nyugdíjba, tehát az egy pénzkidobás (?) lett volna román módra.

    Radarjuk gyenge. Az egyetlen tényleges komparatív előnyük a sisakcélzó+R-73, de ehhez ugye közel kell kerülni. A Gripen önvédelmi rendszere is egyértelműen jobb.

    A magyar Gripeneken, de máson Gripenen sincs még MAWS. Sok-sok infracsapda van rajtuk, de ennyi. A radaron meg lehet segíteni. N+1 gép radarja képes „csodákra” mai modern szofverrel mögötte. Egyébként meg a radar is cserélhető… Jé, mintha használnánk még a P akárhányas ősrégi felderítő radarokat is. No nem éppen eredeti állapotkban…

    Valamilyen okból szinte az összes üzemeltető ország váltott már, vagy legalább is váltani akar, még azok is, akiknek top verziói vannak. Ha annyira jók lennének, nem lenne ez így

    Mert az üzemeltetők nagy részének volt pénze vagy áterőszakolták az újabb gépeket. A szegényebb országok meg szenvednek a valóban 30-35 éves gépekkel.

    Azt az apróságot elfeljeted, hogy országokban és nem gépmennyisében gondolkodsz. (Tipikus hiba sajnos.) India egymaga Bisont upgradet rendelt meg – 125 db – mint amennyi MiG-21-et kivontak vagy kivonnak az ex VSZ országok összesen az utolsó hullámban + LanceR. (Ha eltekintük attól, hogyí 70 LanceR kannibalizáicó miatt hullot el.)

    Mindjárt már a leányzó fekvése. Ugyanaz a buli, minthogy szép a magyar + dél-afrikai + cseh + tajföldi Gripen eladás csak Lengyelország egymaga rendszeresített kb. ugyanannyi F-16C/D-t, mint a fenti négy ország…

    Egyébként erről volt már szó a „Gondolatok” cikkben is. Az F-15-höz képest kb. ötödárú F-5E gépek ugyanazon légiharc rakétákat hordozva azonos mennyiségben manőverező légiharcban 2 vs 2 felett lényegében 1-1,5:1 arányban maradtak csak alul F-15-ől szemben a szimulált légiharcok során.

    A jenkik nagy mázlija, hogy soha nem kellet kiprbálni olyan feltételek között az F-15 koncepcióját, ahol jól képzett és számbeli fölényben levő ellen lett volna, nem totálisan elavult légiharc rakétákkal. Akkor lehet, hogy az jött ki volna, hogy a félaktív Sparrowos marhadrága F-15A/C gépek felesleges drágakövek és a harmadannyiba kerülő F-16A-ból kellett volna jó sok…

    Egy biztos. A 14 Gripen elköltött pénzből MiG-21 modernizációval számolva azonos pénzből „több bumm” jök ki. A minősége és fajlagos képességei lettek volna mások. Viszont tényleg kell nekünk ilyen csúcsgép…?

  21. Jobb egy új BMW, mint egy tuning lada!

    Totálisan rossz hasonlat. Hiszen az autók között főleg pont az a vas tér el, ami nem változna a MiG modernizációnál.. Az autókban nincs semmiféle fegyverrendszer, nem számít a hatótáv – benzinkút „minden sarkon” van már lassan – a teherbírás lényegében csomagtartóméret, vadűszgép emelkedő képesség = emelkedőn az, hogy mennyi lóerőd van.

    A pontosabb hasonlat az lenne, hogy a BMW-ből pisztollyal lövöldöznek – ez legyen R-3Sz fegyverzet – a Ladára meg teszel egy számítógép vezérelt, stabilizált szuperkönnyű 12.7-es minigunt. Szerinted ki győzne egy tűpárbajban? Mert egy modernizált MiG-21 tűzereje és potenciálja kb. ennyit változna, ha tisztességes avionikát és fegyverzetet kap. A gép alapvetően lehet, hogy még könnyebb is lenne, mert a kőkorszaki elektronika helyett mást kapna.

    Visszafele. Egy F-16C sem érne semmit egy Python-4/5 HOBS rakétás MiG-21 ellen, ha a Sólyom AIM-9B-vel repkedne…

  22. A 29-eseket azért kellett megvenni mert abban az időben ezredenként 3-4 Mig-21-es volt csak bevethető állapotban! Ez jószerével még a keszi ellátására sem volt elég. Az alkatrészellátás abban az időben is nulla volt és Griffekig az is maradt smint tudjuk az az alkatrész sosem érkezik meg amit meg sem rendelnek!

  23. Rosszúl tudod! iszonyatos hanyagság volt abban az időben! A taszári ezrednél ahol komoly infókkal bírok sokszor még a kesziben álló gép sem volt 100 %-os ! Ott szolgált műszaki tisztektől tudom! A felszín az megvolt a kirakat az működött de ugyanaz volt a helyzet mint ma a helikopterekkel! Az ráadásul vegyes ezred volt a szuhojok miatt! A magas hadrafoghatóság sztem Urban Legend erősen!
    Ja az időszak pedig ’95-2000……

  24. Olyan mintha molninál egy kisebb „pálfordulás” lenne vadászgép ügyben…Nem mintha nem értenék vele egyet, ha így van. A 29-es alig 7-8 évnyi szolgálat után kivonjuk és a 21-es folytatjuk tovább, hát minden bizonnyal lettek volna nyomdafestéket nem tűrő vélemények…
    Azonban a számok nem hazudnak. Egy darabig biztos kihúzhattuk volna a 21-kel. Csak el kellett volna dönteni, hogy nyugati elektronikával vagy az oroszokkal korszerűsítettük volna a gépeket. S nem ártott volna, valamilyen szintű BVR képesség, még ha az R-27 lett volna. Ha elpasszoltuk volna a 29-ket lehet még olcsóbban is kijövünk a korszerűsítésből. Csak hát akkor is rajtunk maradt volna, hogy az ország, ami két 4.g típust rendszersített…
    Mindenesetre érdekes lenne, ha most folyna a tender. Kíváncsi lennék hogy milyen típusok versenyeznének. Azonban túl sok a feltételes mód, azzal kell dolgozni ami van.

  25. ” A 29-eseket azért kellett megvenni mert abban az időben ezredenként 3-4 Mig-21-es volt csak bevethető állapotban! ”

    Ez is igaz lehet a katonai okként.

    Szerintem a fő ok az politikai volt.
    Akkor frissen alakult Oroszország rettenetes gazdasági helyzetben volt, a hazánk felé eső orosz államadósságot másként nem tudták fizetni.A harci gépek vásárlásával jelentősen csökkent a feszültség a két ország között. Ezt a megoldást támogatták nyugati politikusok is.

  26. Nah. A hatalmas szellemi képességekkel megáldott magyar sajtóban is megjelent némi röfögés a HM helikoptereinek állapotával kapcsolatban.
    Kiváncsi leszek, hogy mikor és milyen hírmorzsák bukkannak fel az elképzelésekről mert az, hogy a HM ajtaján pucolja a kilincset az AW / Sikorsky / EC egy dolog, a seggünk lóg ki a gatyából meg a másik…

    http://mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/veszteglo-forgoszarnyasok-1083259

    http://index.hu/belfold/2012/06/13/lejar_a_honvedsegi_helikopterek_uzemideje/

    Jelenleg repül ugye a Mihu P (335, 336) de ugye egy lapátkészleten vannak (+ha jól emlékszem év végén ők is kimúlnak).
    Minyókból repül 2 db (?) + ugye a finyók 2 darabja.
    17-esekből hogyan állunk?

  27. @Chimera

    Én a pápai biszekről beszéltem.

    @Hornet102

    A 29-eseket 2005 táján vontuk ki volna fokozatosan az eredeti tervek szerint. Tehát azért repültek volna 12 évet. Tisztességes üzemeltetés esetén talán értékesíthetőek lettek volna vagy elcserélhetőek.

  28. Sziasztok. Ritkàn írok, de folyamatosan olvasom AZ oldalt. Most is csak egy kérdésem van. Azt értem hogy egy megfelelôen modernizàlt 21-es flotta elég lett volna AZ igényeinkhez mérten, de mi van azzal AZ indokkal, hogy a 21-esek nem érték volna utol, AZ esetlegesen hatàrt sértô Szerb Mig 29-eseket. Csak kívàncsisàgbòl kérdezem.

  29. A MiG-29 tudtommal azért lett beszerezve, mert a szerbeknek is volt. A MiG-29 szuperszonikus elfogásban lehet, hogy semmivel sem gyorsabb vagy az előny minimális. BVR fegyverhasználatra meg lehet, hogy sor sem kerülhetett volna.

    Motiválta egyfajta félelem meg az, hogy mást úgysem kaphattunk igazán…
    Akkor nagyon korszerű gép volt. Ha valóban minden gépet vagy csak 20 darabot megtarnuk, akkor a teljes MiG-21/23 állomány kukázható lett volna. 1997 előtt és kis ideig utána az lett volna az ésszerű, hogy marad MiG-29 és Szu-22. Utána következtek nagyon vad dolgok, mikor kidobtuk a 22-eseket. Azóta a döntések nagyrészt olyan szakmai mélyrepülést mutattak be, amit elképzelni sem tud szinte az ember. Minden téren…

  30. Zeephura:
    Nekem ahogy lejött a régebbi, de ugyanerről szóló kommentváltásokból, hogy a 21-eseinknek elég kicsi esélyük lett volna a szerb/jugoszláv 29-esek ellen, azok fejlettsége miatt. Kimanőverezték volna őket stb. és akkor még reális veszélyként tekintettek arra, hogy átjönnek a szerbek a határon egy kis területért, amiatt kellettek a 29-esek nekünk védelemnek. Más kérdés, hogy ’99 után 4 darab 29-esük maradt.
    Elvileg 1 sikeres magyar elfogás volt a délszláv háborúban magyar oldalról, az is egy fegyvertelen 21-es ellen. Máshol azt írták, hogy a szovjet 29-esek ellen nagyon jól szerepeltek gyakorlásként a 21-eseink, hamar a hátükbe kerültek. (javítsatok ki, ha rosszul emlékszem erre a 2 infóra)

  31. Alapos tévedés, hogy a 21-es hadrafoghatósága bármikor is nagyon rossz lett volna. A legkönnyebvben és legolcsóbban üzemeltethető harci gép volt. Egy ezredben 3-4 üzemképes gép????? Mese. A sokszorosa volt még a legrosszabb időszakban is. A kivonás napján másfél tucat gép repült Pápán EGYSZERRE.

  32. aerophyl

    Egyrészt sokat tartózkodtam Taszáron abban az időben és igen sok ismerősöm maradt onnan a mai napig! Ők mondták hogy a felszínen minden okés volt de gyakorlatilag semmi sem működött! Pont mint mostanában a helikopterekkel kb az történt ott is csak nagyban!
    Talán a szuhojoknál jobb volt a helyzet de az a csapatrepülő parancsnokság alá tartozott! Nyilván nem kaphatott publicitást egy ilyen a HKSZ-t érintő súlyos helyzet!

  33. Melyik részét nem érted annak, hogy Pápáról beszélünk…? Melyik részét nem érted annak, hogy mikor már megfeleződött a nagyvas flotta, akkor mindenféle különleges felkészülés nélkül 16 vagy 17 gép repült Pápán…? Tényleg ennyire nehéz a felfogásod…?

  34. Az áttelepülést ideiglenesnek szánták, de ’96 végétől (október) ’97 februárjáig minden gép elhagyta Taszárt. A gépek átrepülése és az alakulat felszámolása párhuzamosan zajlott. Tehát, ha jól értem ’97 elejétől lényegében csak a pápai alakulat maradt. 96 decemberében vonták ki hivatalosan az alakulatot az aktív szolgálatból.

    (Győri János – A Magyar Katonai Repülés Kronológiája, 311-313 oldal.)

  35. Az egyik aranysasban volt egy cikk amiben egy 21-es pilótát idéztek.A szitu az volt,hogy jött egy légtérsértő vagy legalább is a mi légterünk felé tartó Szerb gép és riasztották a készenléti 21-est(Nem gépárt csak egy épet.Molni,aerophyl vagy valaki alaki tudja annak az okát,hogy egy ilyen feszült helyzetben amikor az ellenség akár a mienknél jóval nagyobb harcértékű típus is lehetett volna miért nem ment a géppár mind két tagja?A kommentek alapján gép volt bőven.)akinek a pilótája azért imádkozott,hogy ne 29-es legyen a Szerb gép mert akkor meg fog halni ugyan is semmi esélye nem lett volna ellene.

  36. Molni sztem maradj meg abban amiben jó vagy ! Schmittelj össze anyagokat a világ minden tájáról fordítsd magyarra és vonj le következtetéseket amiket utána tényként kezelsz!De ne szólj be olyannak aki aktívan repül és ne vond kétségbe értelmi képességeit mert nem a te kottádból énekel! Miből gondolod hogy Pápán vagy Kecsón más volt a helyzet? Talán csak így kezelsz minden új információt…….

  37. molni,aerophyl

    Úgy látszik elsiklottatok felette.

    Volt egy eset valamelyik Dél-Szláv konfliktus idején,hogy egy Szerb gépre riasztották a készenléti géppár egyik repülőjét egy 21-est( a pilóta azt mondta az Aranysasnak,hogy azért imádkozott,hogy ne 29-es legyen ami ellen felküldték mert akkor meghal)Az lenne a kérdésem,hogy miért nem küldték a géppár mind a két gépét amikor az ellenséges gép lehetett akár a mi gépünknél jóval nagyobb harcértékű típus is?Az elmondottak alapján a hadra fogható gépek számával nem voltak problémák.

  38. Dudi:

    A NATO előtti időkben a géppár nem volt annyira evidens, mint ma. Kifejezetten jellemzőnek volt mondható, hogy egy gépet küldtek fel elfogni.
    Itt is olvasható a cikk: http://www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/legierok/info/fogtem_egy_szerb_huszonegyest/
    Mondjuk nincs is szó géppárról, a másik keszis ui. otthon volt, csak szükség esetén hívták be: „Akkoriban is két ember adta a szolgálatot, de a másik otthonlévős volt, azaz tartalék. Csak akkor kellett bejönnie, ha az éles keszi felszállt. Ez nem volt túl ésszerű, de akkoriban ez volt a szokás.”

  39. dudi, az egykészültséges keszi kellemetlen történelmi örökség volt, amin nem változtattak. Nem egy reptér adott géppár készültséget, hanem akkor még három. A másik reptérről is már zúgott arrafelé egy másik gép. Az adott reptereken a második készültségi gép pilótájáért mindig készenléti kocsi volt készenlétben, papíron pár perc alatt ott lett volna a reptéren. (Ha a pilóta messzebb lakott vagy nappal lett volna készültség és forgalom, akkor nem tudom, hogy ezt hogyan érték volna el.)

    A rendeszer még a VSZ időkben lett megalkotva és akkor még szovjet gépek is adtak készültséget, repterenként két géppel.

    A környezet és igények változtak, a struktúra meg nem idomult hozzá.