|

PAK-DA: konyec?

Oroszországnak nincs szüksége a PAK-DA jelzéssel emlegetett, nagy hatótávolságú, alacsony észlelhetőségű bombázóra – közölte a napokban Dimitrij Rogoziny, miniszterelnök-helyettes.

Alig két évvel azután, hogy Putyin optimistán beharangozta a PAK-DA (Перспективный авиационный комплекс дальней авиации – Stratégiai Légierő Jövőbeni Légi Komplexuma) programot, már nem is olyan fényes a Tu-95MS Bear és Tu-160 Blackjack stratégiai bombázók, valamint a Tu-22M3 Backfire nagy hatótávolságú bombázók leváltására érkező típus helyzete. Rogoziny ugyanis a napokban kifejtette, az egyre fejlettebb légvédelmi és rakétavédelmi eszközöknek köszönhetően a repülőgépek már nem tudják megközelíteni célpontjukat, így a bombázókra nem támaszkodhatnak a jövőben, mint stratégiai nukleáris csapásmérő erő, ezért országának nincs szüksége ilyen feladatkörű típusra. Ráadásul, mire szolgálatba állna, eljárna az idő az ember vezette típusok felett.

Előbbi azért érdekes meglátás, mivel az alacsony észlelhetőségű (‘lopakodó’) típusok pont, hogy megoldást jelentenek a korszerű lokátorok ellen, így, ha az oroszoknak sikerül igazán kis radarvisszhanggal rendelkező szerkezetet kreálniuk, akkor megoldódna a “közelkerülés” problémája.

Emellett, ha az amerikai példához hasonlóan “vegyes” gépet építenek, azaz repülhet pilótával és autonóm módon is, akkor megint hosszú távon életképes a konstrukció, melynek kifejlesztésének lehetőségét a Tupoljev iroda kapta meg.

Mindenesetre reméljük, hogy Rogoziny szavai nem találnak meghallgatásra és láthatunk még alacsony észlelhetőségű masinát is az Orosz Légierő kötelékében.

77 hozzászólás “PAK-DA: konyec?”

  1. Teljesen igaza van.
    Mit érnek egy ilyen bazi nagy géppel ha az ellenség hiperszuper radarja úgy is kiszúrja?
    jó nagy pénz kidobás lenne az egész az ország kárára.
    Továbbra is remélem hogy meghallgatásra kerül az hogy egy másik 5 generációs multirole gép kell a pakfa mellé .

  2. @F1End

    Miért számolnák fel? Semmi köze az interkontinentális stratégiai bombázóerőhöz, tehát a PAK-DA-hoz sem. Épp a napokban linkelte valaki, hogy új rakétán dolgoznak, mert a régiek lassan mennek a levesbe.

    Mit érnek egy ilyen bazi nagy géppel ha az ellenség hiperszuper radarja úgy is kiszúrja?

    Egy alacsony észlelhetőségű gépet mitől szúrna ki élből akár a jenki is? A B-2 akkor miért létezik szerinted…?

  3. Lehet, hogy ők jobban tudják hol tart most a radarfejlesztés élvonala, és hol fog tartani a jövőben. Ha van már tervük olyan radarra ami jól látja majd a lopakodó típusokat, akkor érthető ha nem kezdenek ilyen méregdrága gépeket építeni.

    Legalábbis amit mond az erre utal. Persze lehet, hogy csak nincsen most rá pénzük, csak nem ezzel az indokkal vezetik fel a sztornót. Vagy egyszerűen az ő érdekszférájukba, ahol potenciálisan van lehetősége a beavatkozásuknak, oda nem kellenek ilyenek.

    Szerintem ez ésszerű döntés, egyszer már összeomlottak a csillagháború miatt. Ha stratégiailag nincs rá szükségük, akkor a high-tech melldöngetésért nem éri meg ennyi pénzt feláldozni, a repcsi fanok biztos jót recskáznának rá, de túl drága recska lenne.

  4. “Előbbi azért érdekes meglátás, mivel az alacsony észlelhetőségű (‘lopakodó’) típusok pont, hogy megoldást jelentenek a korszerű lokátorok ellen, így, ha az oroszoknak sikerül igazán kis radarvisszhanggal rendelkező szerkezetet kreálniuk, akkor megoldódna a “közelkerülés” problémája.”

    …egy frászt oldódna meg.

    Azért ahhoz, hogy mondjuk az USA-hoz odarepkedjenek, meg kell tenni pár mérföldet… Ahhoz hogy egy stratégiai helyet az USA-n belül bombázzanak, nem kis mennyiségű radart kellene kijátszani, amelyek elölről, hátulról, oldalról, alulról pásztázzák az eget. A műholdakról nem is beszélve, amelyek gyakorlatilag minden egyes legyártott egység mozgását figyelnék töredék annyi pénzért, mint amennyibe egy ilyen gép kerülne. Gondolja valaki, hogy egy B-2-es fel tud szállni anélkül, hogy az oroszok ne tudnának róla?

    De amúgy is – a rakéta gyorsabb, olcsóbb, több fejet szór szét biztonságosabban, stb. Ilyen bombázóra ma nincs igazán szüksége az oroszoknak. Az atomháborút úgyse lehet megnyerni.

  5. Már ma is van olyan radar ami érzékeli a “lopakodókat”(igazából 40 éve is volt csak akkor “lopakodók nem voltak”)szóval nem ezzel van a baj.A baj ott kezdődik,hogy ezek a radarok alkalmatlanok tűzvezetésre azaz csak nézni lehet velük a B-2-t vagy bármi mást.Max arra jók,hogy ezek a lapján a bombázókra vezessék a vadászokat.

  6. Azért ahhoz, hogy mondjuk az USA-hoz odarepkedjenek, meg kell tenni pár mérföldet…

    A távolság megoldható. A Tu-160 egyetlen odafelé és visszafelé egyetlen tankolással elérheti az USA északi területeit simán. Persze egy atomháborúban ki gondolkozik a hazaútban…?

    Ahhoz hogy egy stratégiai helyet az USA-n belül bombázzanak, nem kis mennyiségű radart kellene kijátszani, amelyek elölről, hátulról, oldalról, alulról pásztázzák az eget.

    Hol is vannak ezek a radarok?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Pinetree_Line

    A nagy részét felszámolták a rendszernek. Az ’50-es évektől a ’60-asig a nagyvárosok környéként telepítettek légvédelmi rendszereket, amiket aztán emlékeim szerint szintén leszereltek, mert rájöttek, hogy a SZU intekontinentális “eget elsötétítő” bombázó flotta egy blöff. A jenki légtérvédő vadászok mennyisége is iszonyatosan túlméretezett volt a fenyegetés léptékéhez képest.

    A műholdakról nem is beszélve, amelyek gyakorlatilag minden egyes legyártott egység mozgását figyelnék töredék annyi pénzért, mint amennyibe egy ilyen gép kerülne. Gondolja valaki, hogy egy B-2-es fel tud szállni anélkül, hogy az oroszok ne tudnának róla?

    Igen. Ugyanis még a jenkiknek sincs annyi felderítő hodjuk, hogy lefedjék folyamatosan az összes támaszpontot 0/24 órában. A gép bármikor felszállhat, mikor nincs ott hold. Hogy utána meg merre jár..

  7. Molni, melyik az olcsóbb? Egy geostacionárius műhold, vagy egy bombázóflotta? Valójában a B-2-esek hány támaszpontot is használnak? Mert abban megegyezhetünk, hogy nem akárhol állomásoznának egy háború esetén.

    Radarok: miután a lopakodók egy ideális szögből a leginkább védettek a felismerés elől, azért gondolom, hogy egy ország védelme esetén a több irányból érkező hullámok igencsak nagy eséllyel pályázhatnak a felfedezésre – különösen annak fényében, hogy egy USA elleni támadás nem a semmiből indulna, hanem hónapok hosszú előkészítését igényelné minden fegyvernemnél – tehát a radarok nem készületlenek lennének.

    …és így megoldódik az első felvetésed kérdése is – az a néhány ezer mérföld észrevétlenül, jelenleg irreális, vagy irreálisan drága lenne a jelenlegi orosz technológiával, és a válaszcsapás előbb érne az oroszokhoz, mielőtt a repülő a célhoz érne.

  8. Molni teljesen igazat adok neked a hozzászólásod második feléhez de a légtérvédelem és ellenőrzésről megfeledkezel a Nemzeti Gárda léierejéről és légtér védelméről ami a felosztási rendszernek köszönhetően egy egy államnak a légterének elég jó lefedetséget biztosít. Ehhez jön hozzá az általad említett a két légierő által kiépített védvonalak. De a légierőnek ezeken kívül van majdnem a teljes országot lefedő radar rendszere a ami a belföldi katonai légiforgalmat hivatott kordinálni és felügyelni. Emellett a nagyobb szárazföldi egységek táborhelyei is rendelkeznek önálló légvédelemmel és felderítéssel, Nem beszélve a part menti városokban található haditengerészeti támaszpontok légvédelméről és lokátorairól vagy a haditengerészeti légierő létesítményeiről. Emellett a határőrség (U.S. Border Guard) és tengeri őrség is rendelkezik kisebb teljesítményű felderítő lokátorokkal. A civil lokátorokról nem is beszélve (jólvan ezek nem sokat érnek de ha egy lopakodó bent van mélyen a légtérbe a akkor a farát is mutatja valamelyik radarnak és az még ha csak civil is kiszúrhatja és mivel nem a megadott útvonalon halad mert olyan nincs neki megy a telefon a légierőhöz akik szintén semmit se tudnak tehát egy UFO amit azonosítani kell és már emelkednek is a vadászok a légierőé a szárazföldieké a haditengerészeté vagy a nemzeti gárdáé melyik van épp közelebb. A lényeg az hogy az USA légtere elég jól lefedett ellenőrzött néhol töbszörösen is.

  9. Uram az egekben. Geostac fotofelderítő műhold nincs. A fotofelderítő holdak a igen alacsony LEO pályán mennek, tudtommal a 400 km pályamagasság már exrém magasnak számít. 190-220 km a jellemző, de különösen fontos esetekben sok hajtóanyag feláldozásával képesek “beszúrni” és lemászeni 150 km alá és visszakapaszkodni. Kettőt találhatsz, hogy miért van az, hogy nem képesek állandóan szemmel tartani egy területet. A Föld is forog alattuk és a keringési idejük barmi alacsony. Csak így lehetséges az alacsony pálya, hogy valami értékelhetőt fotózzanak le. Te két nagyságrenddel nagyobb távolságból akarsz fotózni…?

  10. Ehhez jön hozzá az általad említett a két légierő által kiépített védvonalak.

    Ezek nagyrészt fel vannak számolva…

    De a légierőnek ezeken kívül van majdnem a teljes országot lefedő radar rendszere a ami a belföldi katonai légiforgalmat hivatott kordinálni és felügyelni.

    Ami csak úgy képes, hogy a gépekről visszasugározzák az adatokat. Ha kikapcsolnák a válaszjeladót, akkor kiderülne az, hogy a radar a gépek igen tekintélyes hányadát nem látná. A Gimli Glider esetében is a vészenergia ellátás alatt nem működött a válaszjeladó és a normál üzem esetén használt radar így már nem is látta a gépet. Egy bazinagy kereskedelmi jetet. Ki ne találd már, hogy alacsony élszlelhetőségű gépek elfogását ezzel oldanák meg…

    A megmaradt észkai radarlánc elemit kisebb magasságban repüléssel – ez csak pár száz km-et jelent a ~20 ezer km-es úton – simán ki lehet játszani, a horizont alá semmi nem lát be…

  11. Miért egy US elleni támadásban gondolkodtok távolásgi bombázó esetében ?
    Arra olcsóbb és biztosabb az ICBM.

    Viszont hagyományos konfliktusban a legjobb “ár/érték aránya” egy lopakodó bombázónak van.

  12. Én nem azt állítom hogy 100% elfognák mert semmi se 100%
    Azt mondom hogy a rendszer összetettebb annál hogy egy adott elemét vizsgáld.
    Nem lessz 100% os lefedetség nem is lehet se a domborzati adotságok miatt se a hatalmas kiterjedés miatt de azok a körzetek amit érdemes támadni le vannak fedve és a környékébe a kisebb célpontok is és olyan helyek is ahova nem is gondolná az ember. Ez a több alegységből álló rendszer elég jó lefedetséget ad az USA-nak és ez annak köszönhető hogy minden fegyvernem és a többi rendelkezik önálló légtér ellenőrzéssel az általa fontosnak tartott régiókban és ezen háló szemei közt nem könnyű átbújni nem lehetetlen de nem könnyű.

  13. Doca azért mert a START szerződés korlátozza az ICBM ek számát ezzel az elrettentő erőt is (ami így is bőségesen meg van) a bombázok hordozta robbanófejek száma is korlátozva van de ha de még így is tetemes mennyiség áll rendelkezésre ami további elrettentő erőt jelent ezeknek a kiesése további elrettentő erő kiesést jelentene amit viszónt ki tudnának használni papír forma szerint (és egy valódi összecsapásba indulna minden ami csak indítható adott pillanatba)

  14. A fegyver mindig a célhoz kell ! Tehát mi Oroszország célja ?
    Területeket szerezni vagy saját országukat megvédeni ?

    Elsőben nem hiszek, utóbbi az igen valószínű !

    A terület megvédéséhez nem kell lopakodó bombázó ! A hadihajók elleni csapásokhoz is elegendő 4. generációra fejlesztett bombázó és egy hatékony – akár lopakodó – robotrepülőgép ! Na, utóbbit nehéz felderíteni.

    Oroszország többé nem megy bele a Szovjetunió bukását okozó szimmetrikus fegvverkezési versenybe !

  15. “Miért számolnák fel? Semmi köze az interkontinentális stratégiai bombázóerőhöz, tehát a PAK-DA-hoz sem. Épp a napokban linkelte valaki, hogy új rakétán dolgoznak, mert a régiek lassan mennek a levesbe.”
    Azért, mert ahogy utóbb írtad is, a Tu-22 -sek nem éppen fiatalok, leváltásukra pedig már most el kéne kezdeni a gép kifejlesztését, az említett célra pedig a PAK-DA tökéletesen alkalmas lenne, hiszen a szükséges képességei (több ezer km hatósugár nagy mennyiségű fegyverzettel és az út egy részét szuperszónikusan megtéve) meglennének hozzá, a PAK-FA -nak pedig nem.

  16. Szerintem az okoskodások itt lényegtelenek, mert CSAK az információk 5%-ból lehet kb. építkezni (vagy még annyiból se)… Szerintem hülyeség lenne elhinni: hogy nincs olyan radar ami nem venné észre a lopakodót, hogy még csak 5. gen gépek vannak stb.
    Lenne egy háború igen nagyot nézne mindegyik nagyhatalom, hogy a másiknak mije van, amiről nem is tudtak…
    Szóval nem akarom itt leszólni a törzskommentelőket, de ahhoz igen bennfenteseknek kell lennünk, hogy valami érdekeset is megtudhassunk, mert a neten + egyén hírközlő forrásokban csak a “parasztvakítás” megy!

  17. Hello, hogy mennyi bevethető Tu-95-öse van az oroszoknak azt kevesen tudhatják.

    Az utóbbi tizenöt évben, a bombázók közül már csak a Tu-95MS változat repül. Ebből 1983 és 1991 között 84 darabot építettek. Négy ezredet szereltek fel velük. A Szovjetunió felbomlása után ezek közül csak egy ezred maradt orosz kézben. Nem tetszett nekik, hogy a közel új gépeket más kapta, ezért a Kazahsztán által örökölt két ezredet visszaszerezték egy-egy századnyi MiG-29-es, Szu-27-es és Szu-25-ösért cserébe. Az Ukrajnában maradt ezred gépállományáról le kellett mondaniuk. Csak két gépet tudtak visszaszerezni.

    A kilencvenes évek végén 63 Tu-95MS-t jelentettek be hivatalosan. 2010-ben pedig 59 darabot. Hogy ebből mennyi a hadrendben álló, pláne bevethető, az nem publikus. Mindenesetre két repülőtérről üzemelnek napjainkban és az átlagéletkoruk mindössze huszonöt év.

  18. Új kor!

    USA NAVY-vel a Kínai haditengerészet fog farkas szemet nézni. Oroszok jogosan terület védelemre rendelkeznek be.

    Szovjetunió szerepét lassan Kína veszi át. Iván meg figyel, közben jól jön neki az Ászaiból fegyver rendelések.

  19. Visszatérve a témához Rogozin csak a saját véleményét nyilatkozta. A PAK-DA eros prioritást élvez az orosz vezérkartól és Putyintól is . És eddig senki sem torolte a programot (folynak a tervezések) Sot az új szállíto gépeket az AN-70-es is a Knapo-ban akarják gyártani. Mostéppen egy a repulogépgyártás optimalizációjára és konszolidálására készítenek programot. Egyébként olvasva Makarov(orosz vezérkari fonok) nyilatkozatát azúj orosz stratégiai gép (PAK-DA) majd folul múlja amerikai konkurenseit. (biztos mutattak neki terveket….) Várjuk majd.
    Minden orosz program- fejlesztés a pénztol fugg, ill. az olaj árától, ha jelentosen fog csokkeni az olaj ára, akkor sok minden módosítva lesz.
    Roni
    Jelenleg 64 TU-95 van neki abbol mennyi aktív azt pontosan nem tudni.

  20. Allesmor Obranna

    Pár hónapja már volt itt cikk arról, hogy a PAK-DA program jól halad, meg ilyenek. Akkor azt írtam, hogy majd jönni fog ennek az ellentettje is. Így is lett. Jövőbelátó vagyok? Nem. Miért nem? Mert nem. Na de félre a hülyeséggel, hol a B-3-as? Sehol. Miért? Mert nem kell. PAK-DA kell? Nem, csak egy kötelező sakklépés a B-3-hoz képest, ráadásul úgy, hogy az oroszoknál nincs igazán se hagyománya, se érdeke az amerikaiakhoz hasonló, több évtizedes múltra visszatekintő expedíciós, vagy erőkivetítő hadászati nehézbombázó erőknek. Ott ennek van kultúrája, igénye, de még oda se kell B-3. Az oroszoknak minek PAK-DA?

  21. Na erre kivácsi leszek.

    Realisan oroszok haderőt védelemre kellene forszirozniuk.
    Nem látok olyan kül honi érdeket amit kisebb haderővel nem lennének képesek ma megoldani.

    A megsporolt pénz fektessékbe. Nyersanag kitermelésből hosszú távon nem lehet megélni. Növeljék a hozzáadott érték arányát.

  22. Az orosz légerőnek izraeli szintű légerőt és csakis modern harckocsikat kellene alkalmaznia.
    400 modern elfogó vadásszal (szu-35 pakfa szu-30) rendelkező Oroszországgal senki sem merne szórakozni .

    És a szaakasvili féle faszagyerekek is kussolnának.

  23. Eredetileg nem akartam szólni a topikhoz….aztán nézem 9 kór szokásos orosz esti híradot…Megyvedev, Rogozin és egy nagy delegáció kazanyi repülő gyárba látogat ma. http://visualrian.ru/ru/site/gallery/#1150311/context%5Bfeature%5D=162045
    és arról beszélnek a kamerában, hogy a gyárát modernizálni fognak és itt fognak gyártani új PAK-DA-t…..Háttérben, egyébként egy modernizáció alatt álló Tu-160….
    Hát…ezek után van értelme ezzel foglalkozni?

  24. @varga dima

    Az előtte álló Tu-22-val mi történik? Arról nem szól a hír?

    @Roni

    A Szu-35 minden, csak nem elfogóvadász kategória. Elfogó vadászt nem gyárt senki sem vagy 40 éve, pusztán ezt a feladatkört is ellátják a 4. gen vadászok. Bizonyos paraméterekben nem is értik el még az F-4 Phantom mutatóit.

  25. Molni

    Pár hónapja azt írtam hogy az szu-35 multirole, akkor mindenki hőbőrgött hogy csak vadászfeladatra van alakítva .
    Na meg azért lehet gondolkodni melyik a jobb
    100 szu-35? vagy 100 szu-34?
    100 szu-35+ ugyanennyi szu-30sm+ 200 pakfa már brutális erőt képviselne
    A stratégia bombázók meg az olyan birodalmaknak való mint a jenkik
    Japánnak és a franciák sem gondolkodnak ilyen hülyeségben, pedig azért ők nem kis katonai erőt tartanak fenn.

  26. @Roni

    Ez miért lenne hülyeség? Az An-12-esek lassan kikopnak és az Il-76-osok nagyrésze se lehet valami fiatal már, a szibériai támaszpontra meg nehéz lesz eljutni a szolgálati Urallal :) A nagyméretű légi szállítókapacitás elengedhetetlen egy ekkora ország számára.

  27. Majdnem ugyanaz a helyzet, mint a 160osokkal, nagyjavitas rohadt lassan halad, alig par darab (kb. 6) kerult atadasra – pedig harom helyen is vegzik – , modernizacio 2013-as igeretevel… Par forumon azt emlitik, Дягилево-ban levo Tu-22-eseket ket even belul leirjak, alig maradt ora a gepekben, foleg a hajtomu, ami gazos.

    KAPO es Tu-22-esek:

    “Кроме того, с 2012 года на КАПО планируется проведение ремонтных работ на самолетах Ту-22М3. Согласно данным годового отчета КАПО за 2010 год, в 2011 году планировалось начать работы по подготовке к выполнению контрольно-восстановительно обслуживания самолетов Ту-22М3.

    Производственной программой предполагается выполнение в 2012 году первого этапа (дефектации) двух самолетов Ту-22М3, а с 2013 года планируется начать проведение первой очереди модернизации данных самолетов. Первые два модернизированных Ту-22М3 должны быть сданы в 2013 году, а годом позже – еще четыре.”

    http://alexeyvvo.livejournal.com/11182.html (+КАПО 2011 jelentes)
    http://alexeyvvo.livejournal.com/4268.html

    Erdekesseg paralay forumarol: http://www.militaryphotos.net/forums/attachment.php?attachmentid=176997&d=1333704666 M3-as kabin

  28. “az egyre fejlettebb légvédelmi és rakétavédelmi eszközöknek köszönhetően a repülőgépek már nem tudják megközelíteni célpontjukat,”
    Na jó, de attól még a közelébe viheti a cuccot, Mondjuk egy nagy magasságból indítható siklóbombát. Nekem ebből a cikkből az tűnik ki savanyú a szőlő.

  29. A Tu-160 gépeknél a “közel” kb. 1500 km-et jelent. A Kh-55 nyílegyenesen repülve akár ennél többet is meg tudna tenni. Hasonló fegyverzetet kaphatna az új gép is. Ettől függetlenül semmi szükség rá. A MAD helyzeten nem változatna semmit.

    A Tu-160 is olyan értékes és olyan kevés van belőle, hogy mi ellen vetnéd be és milyen fegyverzettel? FAB bombákat hajigálni vele semmi értelme, mert ma nemigen díjazzák a szőnyegbombázást és nemigen van célpont, ami igényelne ennyi bombát. Ami igényelné, ahhoz ilyen közel nem kerül Tu-160, mert az annál azért jobban védikk.

    A gép alapvető problémája, hogy felesleges képessége az, hogy interkontinentális. Ettől buráltnagy, és ettől marha drága. Viszont hagyományos fegyverzete meg nemigazán van. A Tu-22M gépek mellé jó lenne, mint HT csapásmérő, de fegyerzete tudtommal nincs hozzá. Taktikai célokra szintén alkalmatlan, mert precíziós fegyverzete nincs.

    Igazából értelmét nem is látom a flotta fenntartásának, szerintem félig-meddig dacból és péniszméricskélés miatt vannak még meg, meg ha már legyártották, akkor legalább megőrizték őket. A jenki stratégiai bombázó erőket már a ’80-as évek végére is elég szépen leépítették, nemhogy mára. A B-52 és a B-1 flotta Afganisztán és Irak felett a stratégiai hatótávot ultrahosszú őrjáratozási idővé konvertálták, de kőkeményen TAC feladatkört láttak el. Ki hitte volna, hogy CAS-t nem A-10 vagy Bronco szerű gép had, nem egy interkontinentális nukleáris csapásmérésre tervezett gépek. (No persze totál más avionaika és fegyverzet csomaggal, mint amivel anno legyártották őket.)

  30. “az egyre fejlettebb légvédelmi és rakétavédelmi eszközöknek köszönhetően a repülőgépek már nem tudják megközelíteni célpontjukat,”

    Nem mond hülyeséget.

    Mire felszállna a proto 8-10 év +mire hadrendbe áll 5 év .
    20 év múlva meg már milyen légvédelem lesz? kb 1000 km hatósugarú légvédelmi rakétát mit kezdenének egy ilyen repülő óriással?
    Azért a 20 db gépért kár .

  31. nekerdez

    Putin-Medvegyev párosnak erős elszántsága medernizálni a haderőt. De nem csak ez, hanem a kényszer is, amennyiben a szovjet technikai örökség már nagyon kifutóban van. Igy nem lehet nagyhatalmi statuszt gyakorolni, további új energiafogyasztói piacokat megnyerni. Szóval muszáj…az olaj ár viszont vagy lassíthatja vagy gyorsíthatja az egészet. De kikerűlni nem lehet. Egész oroszorszagi történelem tele van olyan mintákkal, amikor az állami érdek miatt feláldozásra kerültek emberi sorsok, életek. Nálunk ez természetes és tarsadalmilag elfogadható. Vagyis esetleges pénzelvonások a szociális területekről valoszinű nem fognak vezetni társadalmi robbanáshoz. Mostani olaj ár, kb 100 usd, ki tudja meddig, mert le felé megy éppen,….nagyon kényelmi helyzetet biztosít a Rogozin munkájához. Jöhetnek Borejek, Mistrálok, Pak-ok….Ezzel párhuzamosan most a kormány elkezdte megint pumpálni pénzt a tartálék számlára – ugy nevezett stabilizációs alapba. Ennek alapítoja óvatos és előrelátó Kudrin expénzügyi miniszter volt. Ennek köszönthetően az oroszok relatíve nagyon könnyen átvészelték a válságot. Szoval most jól állnak. Az hogy mi lesz, erre még én is nagyon kiváncsi vagyok , mint egy pesti lakos, mert kicsit elfáradtam ettől amerikai vasútszerű válságtól, bizonytalanságtól…komolyan mondom, már a nyaralást sem merem előre tervezni, ami régen egy szent dolog volt….bámulom a spanyol-görög híreket és inkább tartalékolok.

    Molni

    Itt a Maxim már belinkelt egy orosz dumát erről. A kazanyi gyárban modernizálják TU-22M3-eseket. 2012ben kettőt. Szóval a gyárnak van munkája, mint a PG-nek szép időkben:)

  32. kb 1000 km hatósugarú légvédelmi rakétát mit kezdenének egy ilyen repülő óriással?

    Ne vicceljünk már.

    A horizont korlátja meg hova tűnt? 1000 km-ről te még egy mezei interkontinentális bombázót sem érzékelnél még akkor sem, ha nem is lenne horizont nemhogy egy csökkentett (B-1) vagy alacsony észlelhetőségűt (B-2) repülőgépet.

    Az 1000 km-es kinematikai hatótávot mégis hogyan képzeled el…? Milyen rakétával? Nézd meg, hogy az Sz-200 kétfokozató rakéta hogyan ért el 250-300 km-es indítási távot és ehhez milyen magasan repülő és milyen aspektusú célpont kellett.

  33. Molni

    Fene tudja…..Itt az egyes képeken a hajtóművek is eléggé szétszedett állapotban vannak…
    http://visualrian.ru/ru/site/feature/162045/?startfrom=36

    Az egész programról annyit találtam, hogy 2020-ig 30 Tu-22 fog átesni ezen és az új jelőlés: Tu-22M3M lesz, vagyis kicserélik az egész elektronikát,hogy X-32-ost tudjon használni a földi célok ellen is,….itt főleg az europai rakétavédelem elemeire gondolják.
    forrás:
    http://www.izvestia.ru/news/514294

  34. Amit találtam….valami Bramos féle…..X-22 -est akarják lecserélni ezzel. Többfunkciós, hiperszonikus,start után élesen megy 44 km magasságra, onnan már 600-1000 km-re lát a célok keresésében, aztán megy 6-7 Mach-hal. Ezzel a Tu-22 -esnek nem kell rizikózni, mert ha jól tudom X-22 csak 380 km-re lát. Még 90 években sikeresen tesztelték, de aztán leálltak, most újra…

  35. Mégsem konyec!

    “Russia Confirms G5 Bomber Plans

    (Source: RIA Novosti; published June 9, 2012)

    KAZAN — Russian Prime Minister Dmitry Medvedev on Saturday reiterated plans to develop a new, fifth-generation strategic bomber.

    “Alongside a fifth-generation fighter there are also plans to develop an advanced long-range aviation complex. I am talking about a new strategic bomber,” he said.

    Maintenance and modernization of the existing strategic bombers is not enough, he added.

    His remarks come days after a senior cabinet member questioned the need for a new bomber.

    Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin suggested on Monday that with the current and future air and missile defense systems in place, strategic bombers were no longer relevant and could no longer be relied on to deliver strikes on enemy territory.

    Russia announced plans in 2009 to develop a new strategic bomber featuring stealth technology by 2025. The new bomber is expected to replace the Tu-95MC Bear and Tu-160 Blackjack strategic bombers, and Tu-22M3 Backfire long-range bombers currently in service with Russia’s strategic aviation.”

  36. Nincs időm elolvasni az előttem szólók összes hozzászólását, így csak a véleményem írom le.
    Nem hiszem, hogy tényleg úgy gondolnák az oroszok, hogy nincs szükség 5gen strat bombázókra. Nagyon is nagy szükség lenne rájuk! Láthatjuk hogy az Amcsik is mennyit profitáltak a B2-esekből az elmúlt 20 évben!

    Az igazság az – és ez nekem fáj, mert szeretem az orosz rep technikát – hogy se pénzük, se tudásuk. HA az amik ennyit kínlódnak az F35-tel és ennyibe kerül nekik, az oroszok hogy a fenébe tudnának kifejleszteni 5 gen strat bombázót az elkövetkezendő 20 évben? Prototípus épülhet akár 2020-ig is, de az hol van még az első bevethető századoktól. Fényévekre és dollártízmilliárdokba. Kína annyiban van jobb helyzteben, hogy ott több a pénz.

    Megnézhetjük, hogy a PAK FA és a J20 is mikor lesz “tömegesen” bevethető. Nem elég a lopakodóképesség, kell egy jó hajtómű (tudom a ruszkiknak van, de egy mindenféle szempontból jó kell), kell a fejlett elektronika (AESA radar, passzív támadó üzemmód, önvédelem, zavarás, gyors adatátvitel – legyen is kinek! – sisakcélzó…stb) és még nem beszéltünk a fegyverekről.

    Apropó fegyverek. Tudjátok hogy az oroszoknak max kb 100 oéyan replőgépe van, amely képes precíziós csapásmérésre? És hogy a precíziós fegyverekből olyan kevés van, hogy egy közepes konfliktus esetén néhány nap alatt eldurrogtatnák.

    Szvsz ami az orosz légierőnek kell szerintem: minél több 4+ vadászrepülő + precíziós fegyverek + PAK FA természetesen. Először a 90-es 2000-res években elkezdett modernizációkat kellene updatelve végigvinni. A megrekedt fegyverfejlesztéseket befejezni, és a meglévő gépállományt ellátni modern fegyverekkel.

    Most ott tartunk, hogy a Szu 30-asok révén Indiának jóval több 4+gen repülője van mint az Oroszoknak, ahonnan vettték a licneszet. ugyanez igaz Kína – Orosz relációban is.
    Sajnos ez a helyzet.

  37. “az USA-n belül bombázzanak, nem kis mennyiségű radart kellene kijátszani, amelyek elölről, hátulról, oldalról, alulról pásztázzák az eget. ”

    Hát, a saját eltünt repülőjüket 2 hónapig keresték a saját országuk közepén.

  38. Látom keverednek a jelölések:

    oroszul: X-32
    magyarul (és még egy-két helyen): H-32
    angolul: Kh-32

    X=H=Kh , mert ezek mind ugyanazt a kiejtett hangot jelölik, csak más-más nyelven.

    Ha kap majd NATO kódot is, az meg AS-xx lesz.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.