Lord Mountain 2012 – Szolnokról egyenesen az Alpokba

A múlt hétvégén ért véget az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisra történő hazatelepüléssel a Lord Mountain 2012 elnevezésű szlovén–magyar magashegyi helikopteres kiképzés, mely 2012. május 13-tól május 26-ig tartott. A szlovéniai kiképzésen egy szállítóhelikopter vett részt együttműködve külföldi kollégáikkal, akik Bell 412 típusú helikoptereikkel segítették a szolnoki katonákat.

A 2007 óta immáron ötödik alkalommal megrendezésre kerülő esemény az előző évekhez hasonlóan a szlovéniai Ljubljana-Brnik nemzetközi repülőtérre történő kitelepüléssel kezdődött május 13-án, szombaton. Szolnokról a 704-es oldalszámú Mi-17-es szállítóhelikoptert repült át, három fő hajózóval, valamint a műszaki személyzettel. A kiképzés parancsnoka – MH ÖHP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség (LEHKF) állományából – valamint egy másik gépszemélyzet busszal tette meg az utat, amely busz egyben biztosította a kinti szállítási feladatokat is.

A kiképzés igénye a helikopteres NATO missziók felajánlásával egyidejűleg jelentkezett, az afganisztáni, hazaitól eltérő terepviszonyok miatt, végrehajtása pedig az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, az MH ÖHP LEHKF és a Bázis Repülő Hadműveletének közös szervezőmunkája révén jön létre már évek óta.

Az eseménynek otthont adó Szlovéniát a ’90-es évek végén több szomszédos ország felajánlott lehetőségeit megvizsgálva végül 2006-ban választották a magyar elöljárók, figyelembe véve a gazdaságossági szempontokat, valamint a feladat végrehajtásához szükséges követelményeket is. A szlovén Júliai-Alpok több ezer méter magas leszállásra is alkalmas csúcsai, a közelben lévő katonai repülőtér egyaránt kiváló helyszín a célok eléréséhez.

Az előző évek során a tapasztalatszerzés volt a fő irányadó, hogy mindenki megtapasztalja a magashegyi környezet sajátosságait, hiszen a nagy magasságú repülések és ilyen területeken történő leszállások sokban különböznek a Magyarországi körülményektől:

„A magasság növekedésével csökken a légnyomás, ezzel arányosan a levegő sűrűsége, következésképpen csökken a hajtóművek teljesítménye, valamint a helikopter manőverezhetősége, a normál légnyomáson végrehajtott repüléshez képest megnövekszik a helikopter tehetetlensége, kormányozhatósága pedig csökken. Mindezek hatással vannak a manőverező képességre és a terhelhetőségre, mindkettő csökken, értelemszerűen.

Továbbá a leszállások alkalmával, a magashegyi környezetben rendkívül fontos a szél irányának, erősségének, valamint a turbulens zónák elhelyezkedésének meghatározása, a leszállási manőver ezen információknak megfelelő felépítése.” – fogalmaz Myszöglád Attila alezredes a kiképzés parancsnoka.

Mivel az elmúlt évek során a Szállítóhelikopter Zászlóalj állományából már minden gépszemélyzet parancsnok rész vett a kiképzésen, így idén újdonságokkal bővült a kiképzés programja. Jelen esemény egyrészről az Air Advisory Team (MH AAT) következő két váltásának felkészítéséről szól, másrészről pedig a szlovén katonák egy olyan programot állítottak össze a szolnokiaknak, amelyet ők a hazai környezetben oktatói képzésre használnak.

A résztvevő állomány, mely 2012-ben először, folyamatosan vett részt a kéthetes kiképzésen heti váltás nélkül, először két nap elméleti kiképzést kapott. Ez idő alatt a magyar katonák bővítették tudásukat a:

– Magashegyi repülések általános sajátosságairól (időjárás, terep, magasság és hőmérséklet hatása a teljesítményre.)
– Rendelkezésre álló teljesítmény meghatározásáról
– Szélirány meghatározásáról repülés közben
– Leszállóhely kismagasságú felderítéséről
– Leszálló manőverek meghatározásáról

A további napokon a repülés kapta a főszerepet. A gyakorlati repülőkiképzések során különböző feladatokat hajtottak végre a személyzetek, melyek magukba foglalták a 2000 m alatti normál méretű leszállóhelyre, majd utána korlátozott méretű leszállóhelyekre történő leszállásokat,a későbbiekben ugyan ezeket 2000 m felett is, továbbá leszállásokat hegygerincre és hegycsúcsra, valamint „völgy műveleteket”, azaz manővereket, leszállásokat völgyekben.

Szerkesztőségünk 2012. május 17-én, csütörtökön látogatta meg a magashegyi kiképzést. Az aznapi feladatok reggel 8 óra környékén kezdődtek. A műszak előkészítette a helikoptert az első repülésre, a hajózó személyzet pedig az eligazításon vett részt. Itt a Szolnokiak először csak egymás között tervezték és beszélték át a napi feladatokat, majd később a szlovén pilótatársaik is csatlakoztak a felkészüléshez. A kiképzés teljes időtartama alatt természetesen az angol nyelv volt használatos, de így is minden zökkenőmentesen és gördülékenyen zajlott. A Szlovén Légierő katonáival egyébként évek óta kiváló együttműködésben dolgoznak együtt a magyar szakemberek, mindenben nagyon sok segítséget kapnak. A reggeli eligazítás során először a meteorológiai jelentések, előrejelzések megbeszélése zajlott le, majd pedig az aznapi kijelölt leszállóhelyek, a repülési feladatok részleteit pontosították le a katonák.

A csütörtöki napon összesen három feladat volt tervezve, az első két körben a Bell 412 kíséretével, az utolsó körben pedig a Mi-17 egyedül repült az Alpok kijelölt hegycsúcsaira.

Az első feladat délelőtt 9 óra 45perckor kezdődött. A Mi-17-es néhány perccel korábban kezdte meg hajtóműveinek indítását, ugyanis több időre volt (van) szüksége az orosz technikának, mint a szlovén Bell 412-nek és így 10 órakor mindkét gép felszállásra készen állt a repülőtér állóhelyein. Mi a 704-es magyar gép fedélzetén foglaltuk el helyünket, hogy tájékozódhassunk a magashegyi repülések nehézségeiről, sajátosságairól.

A felszállás után rövid időn belül elértük a Júliai-Alpok vonulatait a szlovének vezetésével, majd először a Blegos hegyre hajtotta végre a személyzet a leszállást több különböző megközelítési módszert alkalmazva, majd pedig a Ratitovec hegynél ugyan ezeket a feladatokat ismételték. Mindeközben a szlovének saját helikopterükből figyelték a magyarok tevékenységét, valamint többször ők mutatták meg hova és milyen módon szálljon le a Mi-17-es. A repülés felénél a Blegos hegyen lehetőségünk nyílt átszállni a Bell 412-be, így megtapasztalhattuk mennyiben másabb egy jóval kisebb helikopterrel végrehajtani ugyanazokat a manővereket amiket egy 13 tonnás helikopterrel már átélhettünk.

A repülések között a bázison, a magyar és szlovén hajózók megbeszélték a hibákat, problémákat, hogy min kellene javítani, mi pedig ismételten érdeklődtünk Myszöglád alezredes úrtól, hogy milyen nehézségeket rejthet még a magashegyi repülés és, hogy mikre kell fokozottan figyelni?

„A magashegyi környezetben végrehajtott repülés nagyon összetett. A már említetteken kívül fokozott jelentőséget kap a szélirány, valamint a különböző fel- és leáramlások és a turbulencia. Az időjárás gyorsan változhat, így annak helyes elemzése, értékelése nagyon fontos. Hirtelen megjelenő felhőzet, csapadék a látótávolságot leronthatja, lehetetlenné téve a leszállást, vagy a repülést. A látótávolság romlására, vagy a szélviszonyokra való tekintettel rendelkezni kell menekülési tervvel.

Ez azt jelenti, hogy például a leszállóhely megközelítésekor olyan szélviszonyokkal, vagy turbulenciával találkozhat a személyzet, amely hirtelen teljesítményvesztéshez, vagy a kormányozhatóság kritikus romlásához vezethet, ezért képesnek kell lenni a terület biztonságos elhagyására. Ilyenkor új bejövetelt kell végrehajtani, vagy másik leszállóhelyet kell választani.” – mondja az alezredes.

Megtudtuk még, hogy a kiképzés: – ”Nehézséget nem okoz, inkább egy új repülési sajátosságot jelent, amelyek elsajátításához, megtanulásához van szükség az ilyen kiképzések eredményes végrehajtására. A hegyi környezetben, az alföldihez képest más a távolság- és magasság becslés. A kiegészítő navigációs berendezések, mint például doppler navigáció vagy GPS segíthetik a személyzet munkáját a paraméterek meghatározásában.”

A csütörtöki repülések végül sikeresen zárultak délután 17 óra környékén és az elkövetkezendő napok alatt még jó néhány sikeres repülést hajtottak végre a szolnoki alakulat tagjai.

Ez alatt a két hét alatt lehetőség nyílt a két nemzet katonáinak egymás típusain utasként repülni, valamint a felkészülések, eligazítások idejében tájékozódniuk egymás helikoptereinek a sajátosságairól is.

A kiképzés végül sikeresen zárult, a gépparancsnokok a tartalék napok igénybevételével, amikre a rossz időjárási viszonyok miatt volt szükség, sikeresen lerepülték a kiírt 15 repült órát, olyan tapasztalatokat gyűjthettek, amelyeket hazai környezetben nem lehet és a kiképzés kiválóan szolgála azt a célt, hogy a missziós személyzetek összeszokottságát, team munkáját fejlessze, valamint a tervezett külföldi missziókban az itt megszerzett tudás, a repülés biztonságát szolgálja.

Szerző ; Fotó: Balogh Ákos ; Videó: Benedek Levente, LHSN.hu

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Levegőben az első magyar KC-390

Levegőben az első magyar KC-390

Elkészült az első Magyarországon gyártott Lynx

Elkészült az első Magyarországon gyártott Lynx

Átadták az első szlovén Spartant

Átadták az első szlovén Spartant

Szlovénia is az AW139 mellett döntött és duplázza a Spartan-flottát is

Szlovénia is az AW139 mellett döntött és duplázza a Spartan-flottát is