A németalföldi ország védelmi minisztériuma nyilvánosságra hozta, hogy közel egy tucat új nehéz szállítóhelikoptert vásárolnának az Amerikai Egyesült Államoktól.
Hollandia még a ’90-es években állította szolgálatba a típus első példányait, miután megvásárolt 7 darab, 1990-ben kivont kanadai CH-147-est és korszerűsítették őket CH-47D-re. 1995-től további 5 darab új gyártású CH-47D érkezett, míg 2007-ben 6 darab CH-47F vásárlását határozták el, míg további két gépre opciós jogot szereztek. Az első gépet 2011 januárjában mutatták be.
A régi CH-47D-k korszerűsítése folyamatosan napirenden volt, ám szerződés nem köttetett egyetlen konstruktőrrel sem. Úgy tűnik, nem is fog, ugyanis a holland vezetés kivonná a típus korábbi példányait. Az illetékesek szerint a CH-47D-k a modernizációs program után 2035-ig repülhetnének, míg az új gyártású gépek 2045-ig állhatnának szolgálatba. Ráadásul a régi gépek üzemeltetési költsége a korszerűsítés ellenére is magasabb lenne, mint a CH-47F változaté, így hosszabb táron kifizetődne az új gépek vásárlása.
A jelenlegi séma szerint 11 darab új CH-47F-et vásárolnának, míg a CH-47D-ket kivonnák és eladásra kínálnák fel. Ha minden összejönne, akkor csak 250 millió eurót (316 millió dollárt) kéne költeni a típusváltásra.
Jó megoldás, csak kíváncsi vagyok hol „landolnak” majd a leendő ex-Holland Chinook-ok? Az a 20-23 évnyi üzemidő tartalék elég csábítónak számít, de az üzemeltetési költségek kicsit riasztóak lehetnek…
Ha jól tudom alapból se valami kicsik a költségei a típusnak, de gondolom így megenné a HM költségvetésér 10 évre előre… :)
Rövid googlezás után Egyiptom, Marokkó, Líbia esetleg még Tajvan is lehetséges vevő lehet. Esetleg még Irakba vagy Afganisztánba is elpasszolhatják…