Már készül a Saab üzemében a JAS-39 Gripen legújabb verziójának, a Gripen E/F-nek első két tesztpéldánya, de hamarosan újabb fázisba lép a Gripen Demo berepülési programja is.
A skandináv konstruktőr május 17-én bejelentette, hogy már befejezték a 39-7 jelzésű tesztpéldány összeszerelését, várhatóan a nyár folyamán a levegőbe is emelkedik a gép, míg a 39-8 jelzésű prototípus még építés alatt áll, ennek szűzfelszállását 2013 elejére tervezik. A gépek sárkányszerkezete teljesen új építésű, nem úgy mint a Gripen Demonstrator, mely alapjául szolgáló gép (#39-803) eredetileg egy JAS-39B verziójú Gripen volt, majd “D” sztenderdre lett korszerűsítve, majd egy nagyobb átalakuláson esett át, azóta új strukturális fejlesztéseket, új technológiákat és új koncepciókat tesztelnek rajta.

A svájci felségjeles Gripen egyelőre álom marad… | Forrás: Saab AB ,
A Selex Galileo hamarosan átadja a Raven ES-05 típusú, AESA kategóriájú radart, melyet jelenleg Edinburgh-ban tesztelnek. A Gripen E/F verziójába szánt masinát júliusban kezdik el nyüstölni a típus fedélzetén. Az új alváltozat számára más is készül, a kabin elé beépítendő IRST-t is az olasz vállalat gyártja Skyward-G néven, várhatóan 2013-tól tesztelik majd a Gripen fedélzetén.
—-
A Gripen NG program körüli félreértések tisztázására érdemes elolvasni egy kapcsolódó interjút, melyben a Saab illetékesei eloszlatják a ködöt :) A bejegyzés elolvasásához katt ide!