Távolságrekorder német torpedó

Az EADS és a ThyssenKrupp birtokában lévő Atlas Elektronik GmbH legújabb fejlesztésével egyértelműen a németek fejére tette a koronát a nagy hatótávolságú torpedók kategóriájában. Az 1976 óta lubickoló DM2 (Deutsches Modell 2) torpedók legújabb, a németeknél 2008 vége óta hadrendben álló DM2A4 változatának még további fejlesztésével igen magasra tették a lécet: a DM2A4 ER (Extended Range) jelölésű acélszivar hatótávolsága ugyanis állítólagosan 140 kilométer!

Az Atlas Elektronik elmondása szerint egy idei, 2012 márciusi teszt során elért eredményt a torpedó egyedi elektromos meghajtása és akkumulátora nyújtotta lehetőségek maximális kiaknázásával érték el, 50 százaléknál lényegesen nagyobb mértékben lekörözve ezzel a piacon ma fellelhető nehézsúlyú torpedók által nyújtott teljesítményt.

Kerekes állványon kiállított, feketére festett SeaHake mod4 ER torpedó

DM2A4 ER / SeaHake mod4 ER | Fotó: Atlas Elektronik ,

Elmondásuk szerint a mostanra a DM2A4 ER exporta kész, várják az első vevőt. Nem izgulnak, úgy vélik a már a közeljövőben exportra kerül a típus. Megjegyzendő, hogy a tesztelésben amúgy segédkező Német Haditengerészet hivatalos, szűkszavú nyilatkozata szerint nem vesznek részt a programban.

„Ezzel a rekorddal az Atlas Elektronik új szintet állított be a torpedó technológia területén.” – nyilatkozta a szonár és nehézsúlyú torpedókkal foglalkozó vállalatnak a víz alatti fegyverekért felelős részlegének igazgatója. „Ilyen távolságok ezidáig nehezen elképzelhetőek voltak.”

Az exportpiacon a SeaHake mod4 néven is ismert DM2A4 fejlesztését 1997-ben indította el a Német Haditengerészet, az első bevetésre kész torpedót pedig 2008 őszén vehették át. Az igen jelentős mértékben számos vonatkozásában továbbfejlesztett A4 változat kapcsán például a korábbi, réz alapú huzalos vezérlést optikai kábelre cserélték, – legjobb tudomásunk szerint ezt a németek lépték meg először – már csak ezzel is pozitív változásokat hozva: a réz alapú megoldáshoz képest gyorsabb, nagyobb sávszélességű kommunikáció a torpedó és a tengeralattjáró között; az optikai kábel vékonyabb, ami vélhetően azt is jelenti, hogy hosszabb távon maradhat huzalvezérelt a torpedó, továbbá a működési elvéből adódóan az optikai kábeles megoldás sokkalta zavarvédettebb is.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Komoly megrendelést kapott Németországtól az Airbus

Komoly megrendelést kapott Németországtól az Airbus

Új európai szállítógép készül

Az Airbus H145-ösökkel pályázik Németországban

Az Airbus H145-ösökkel pályázik Németországban

HTKA Hírhalom 2019. 15. hét

HTKA Hírhalom 2019. 15. hét