|

Jövőre veheti át az első T-50-est az Orosz Légierő

Már jövőre az Orosz Légierő pilótái repülhetik a Szuhoj T-50-est, melyből 2013 folyamán három darabot is leszállít az orosz konstruktőr, mondta el minap Alexander Zelin vezérezredes.

A Szuhoj T-50, vagy más néven PAK FA (Front Légierő Perspektivikus Repülő-komplexuma) prototípusait jelenleg a Szuhoj pilótái nyüstölik, azonban a tervek szerint jövőre már az Orosz Légierő tesztpilótái is kapnak három példányt a gépből. Mindezt Alexander Zelin nyugalmazott vezérezredes, a szervezet egykori parancsnoka, jelenleg a védelmi minisztérium tanácsadója mondta el csütörtökön egy voronyezsi konferencián.

„Az ötödik generációs típussal folytatott munkálatok a tervek szerint haladnak.” – nyilatkozta. „A harmadik prototípus már csatlakozott a berepülési programhoz, míg a negyedik építés alatt áll.” Elmondta továbbá, hogy 2015-ig 14 darab tesztpéldányt építenek az alapos tesztelés érdekében, ezek közül hármat már jövőre átvehet az Orosz Légierő.

Fotó: Paralay.ru ,

Közel két évvel az első és alig 8 hónappal a második prototípus szűzrepülése után tavaly novemberben emelkedett a levegőbe a harmadik példány, ekörül ünnepelte a tesztflotta a 100. repült órát is.

A típus tavaly augusztusban, a MAKSz-on mutatkozott be a nyilvánosság előtt, ahol némi anomália is jelentkezett, a T-20-2 jelzésű második prototípus jobb oldali erőforrásának pompázsolását az NPO Szaturn Item 117 típusú erőforrás digitális hajtómű-vezérlő rendszere és a tüzelőanyag-szabályzó együttes hibája okozta.

66 hozzászólás “Jövőre veheti át az első T-50-est az Orosz Légierő”

  1. sulyid szerint:
    2012. május 19. szombat @ 17:37

    Most van 3 gépük 2012-ben.
    További 3 jön 2013-ig.
    És 14db lesz 2015-ig.
    Ha évi hármat adnak át akkor 2015-ig összesen 12db mindenkép lesz. Szerintem reális lehet a 14 ebből kiindulva.
    Nekem nagyon bejön ez a gép, és remélem minden jól halad majd vele. Talán 2018-ra rendszerbe is állhat,ha felfut a gyártás.

  2. szittya88

    Oké, de attól mert lesz 5. generációs gépük, attól azt még tökéletesebbre kell faragni, fejlesztgetni, ami viszont már nem megy olyan hamar (szerintem)… Az F-22 se az alapképességekkel repülget szerintem, amit már jó pár éve megkapott.

  3. Kezdek félni hogy valaki bedobja azt hogy “ez legalább annyira jó mint egy f-22″

    Utána értitek mi következne:DD

    Hát mégis mi következne? Megpaskoljuk egymás vállát, bontunk egy sört és egymásra vigyorogva, jókedvvel vigadunk. Vagy nem? :D

  4. Dudi, én úgy lépkedek itt, mint egy elefánt a porcelánboltban, és nem szívesen vitatkozok, de ebben az esetben, mármint a 35-ös, és a 22-es kérdésében vitatkoznék.

    Szerintem a harcászat már régen nem arról szól, hogy minden gép olyan egyedi fejlesztésekkel bír, amit a másik gépbe nem lehet átültetni. Sokkal inkább platformokról beszélhetünk, amelyekbe (mondjuk digitális rendszerek esetében) integrálják az újabb és újabb eszközöket, rendszereket.

    Magyarul, bztos hogy vannak rendszerek,amelyeket kifejezetten a 35-öshöz terveztek, de nem gondolnám, hogy ezeket ne lehetne társítani a 22-eshez, ha kell, és szükséges.

    Két különböző gépről van szó, de egyenlőre senki és semmi nem igazolta, hogy a Raptor erő és technológiai fölénye veszélybe került volna.

    Ez csak egy vélemény, és csak azzal egészíteném ki, hogy a Raptor „karrierje” csak most kezdődik, hiszen a kész flotta fejlesztése immár a gyártástól függetlenül a költségvetés függvényében folyamatosan történik majd, és az a Raptor, ami ma a csúcsragadozó, évről évre még harapósabb lesz.

  5. Melyik a jobb a mountain-bike vagy az országúti kerékpár?
    Minek hasonlítjuk össze egyáltalán őket?

    Na a T-50-nel kapcsolatban pedig egy nagy HAJRÁ!
    Kit érdekel a károgók nyárvogása ,hogy szerintük hány év a lemaradás szerintük.

    MI magyarok a nagy MOSZATnál tartunk.
    Egyesek pedig még egy rohadt távirányítót sem tudnak használni.:D

  6. Allesmor Obranna

    Aztán mitől olan csúnya? Al-31F leszármazottja, a fúvócső (amit ugye a képről látsz) egy az egyben az Al-31F-é, csak a megspékelve a mozgató mechanizmussal. Ebben ugyan mi a ronda?
    Ha én téglalap alakú fúvócsövet látok, égnekáll a hajam.

  7. „még nem rakják be a “végleges” hajtóművet, addig ezt kell nézegetni, és az még jó pár év…”

    Az mitől lesz másabb ? úgy fog kinézni mint az f-22-sé?
    Mert teljesítményben okés, de hogy kinézetre azt nem tudom mitől különbözne majd.

  8. Hajtóműburkolatot most! Már olyan régóta várom… Mert egyébként szerintem gyönyörű a gép.

    Viszont kezd aggasztani, hogy már a 4-nél tartanak, és a végleges hajtómű még mindig sehol, sőt, hírek se nagyon érkeznek róla. Bár az S-117 egy egész korszerű darab globális szemmel nézve is, de azért ebbe a gépbe nem egész jó kéne, hanem a legjobb 3 között lévő (az F-119 és az F-135 után). Fegyverek dettó.

    Ráadásul a repórák sem gyűlnek túl gyorsan, szeretném már hallani, hogy bejelentik a 200-at.

    Jó lenne, ha kicsit felpörögnének.

  9. molni.
    dudi

    Én sem várom nagyobb harcértékűnek a J-20-at, de egyszerűen jobban mutatna, ha korábban végeznek az oroszok (legalábbis nem nagyon később).

    A darabszámokról: Ahhoz képest, hogy 20 éve Oroszország a nulláról indult most jól állnak. Az amikhoz nem hasonlítanám őket.

  10. Szerintem semmi értelmre arra gyúrni, hogy húdekorán legyen kész. A jenkik az 50-es években is ezt csinálták azt volt olyan géptípus – asszem a Deamon – ahol az előszéria gyak. élből ment a kukába, annyira szar volt és pilótákra veszélyes. Semmi értelme egy nem kiforrott gépet rendszerbe állítani vagy átlagpilóták ülepe alá rakni.

  11. Allesmor Obranna

    Engem a Szu-27-es óta nem zavar, hogy nincs a hajtóműgondola lefestve.
    Ami a hajtóműveket illeti, a 117Sz egy ideiglenes megoldás, csak, hogy a program haladjon. A negyedik protogép azért várat még magára, mert azon mér strukturális változtatásokat fognak eszközölni, melyek nem biztos, hogy kívülről is láthatóak lesznek. Szerintem a függőleges vezérsíkot fogják áttervezni, nem biztos, hogy nagyobbra, a balansz kialakítás miatt ugyanis kisebb vezérsíkfelület is elegendő, cserébe viszont jóval merevebb konstrukció kell.
    Vissza a hajtóművekre, a hivatalos útiterv szerint, leghamarabb 2013-ban kezdődhetnek el a repülési tesztjei a 127Sz-nek, vagy 129Sz-nek, vagy akárminek. Az igazi probléma az, hogy a 117Sz-t az Al-31FP-ből fejlesztették ki és az NPO Szaturn ezt szánta nem csak a Szu-35-ösnek, hanem a PAK-FA gépeknek is. Ez a hajtómű azonban konstrukciójában egy az egyben olyan, mint maga a Szu-35BM/Sz projekt. Kinézetre ez még mindig egy Szu-27-es, csak belülről van igazán áttörés. A 117Sz ugyanannyi fokozattal rendelkezik, mint az Al-31F, csak a belépő, kisnyomású első fokozat átmérője nagyobb és a lapátokat kissé áttervezték, a tüzelőteret áttervezték, a turbinát áttervezték, de pl. a forszázskamra a régi. Kapott FADEC vezérlést, könyebb szerkezeti anyagokat stb stb. Ez kb az, amit a GE az F110-es hajtóműcsaláddal ért el a GE100-as szériától a 132-esig. Szép-szép, a 132-esnél felhasználták a megrendelés hiányában elbukott YF-120-as megoldásait, de azért ez csak egy 4. generációs hajtómű, rengeteg + jellel megáldva. csakúgy, mint az F-16 block 60-as. A 117Sz-hez pl a szintén elbukott AL-41F megoldásait használták fel, ami az YF-120-ashoz hasonlóan egy modern valami lett volna.

    Na, hát ez a baj. Se az orosz légierő, se az indiaiak nem akarnak uprgade-elt régi hajtóműveket. Ráadásul az indiai fél ismeri a kiindulási alapot képező Al-31F-et és FP-t is. Az NPO Szaturn váltig állítja, hogy a 117Sz egy modern 5. generációs hajtómű, pedig messze nem az. Példának okán a 20 éve elkészült Al-41F az az lett volna, már ha az amerikai F119-es és F135-ös hajtóművek kialakításához hasonlítjuk.

    Szóval az NPO Szaturn-nál folyik a munka, jövőre, ha minden igaz el tudják kezdeni a repülési teszteket egy új hajtóművel, nyilván előbb valamelyik repülő próbapadon. Ez igen biztos, hogy a 710-es oldalszámú Szu-35 (Szu-27M) lesz. Azt se feledjük, hogy pár éve a PAK-FA kompozit elemeit előállító cég vezetője nyilatkozta, hogy ők fogják majd a hajtómű kompozit fúvócső burkolatát is gyártani, aztán még egy fél fotót se láttunk ilyen fúvócsőről. Ha más nem is, az már biztos, hogy a PAK-FA fúvócsöve más lesz.

  12. Felőlem nyugodtan linkelhet, csak ilyen ZSkat szintű anyagnak a linkelését nem látom értelmesnek…

    Ez kis rész bőségesen elég ennek eldöntésére.

    a hatótávolsága 5500km lesz

    Ez legfeljebb átrepülési távolság, de még annak is túlzó. Az F-15C három pótossal és CFT-vel nem repül el ekkora távolságra úgy, hogy a pótosokat leoldja…

    a lokátorja az elleséges repülőgépeket 400km-ről bírja majd észlelni!! (a raptor 220km-ről bírja).

    Ez a rész az igazi Zskategóriás.

  13. Most nem azért, de én nem úgy ismerem az oroszokat, mint akik világgá kürtölik azt, hogy reped a repülő. Azt meg, hogy mire lesz képes majd a gép ki tudja? Szerintem senki aki ide kommentel. Lehet még az oroszok se tudják 100%-ban, mert az elmélet és a gyakorlat néha eltér. Szóval én megvárnám azt amikor sorozatban elkezdik gyártani, és kijönnek az első hivatalos adatok a gép paramétereiről.
    Allesmor Obranna
    2012. május 20. vasárnap @ 09:59
    Köszi az infókat, ment a pipa;)

  14. az hogy 500 km tavolsag meg stb marhasag egy orosz tiszt jelentete ki..en csak atvittem a hirt.
    hogy tulzas az biztos..de az oroszok mar ilyenek..amit ok csinalnak az szerintuk minden a leg leg lesz…aztan meg a realis eletbe kiderul hogy nem epp ugy van..

  15. Szeretném megjegyezni, hogy folyik a fejlesztés NPO Saturnnál , az hogy tetszik valakinek a motor vagy nem az relatív mivel a teljesítmény a fontos. Az hogy levannak maradva ebenn-abban az tény , de a fiatal 20 éves kommenteloknek akik nem ismerik ill. nem éltek szocializmus , ill. a Szovjetúnió idoszakában. A Szu-felbomlása után a szovjet-orosz hadiágazat osszeomlott, A fejlesztok távoztak (nem volt munka-pénz) kulfoldre, ill. más szférában folytatták . a gyárak megszuntek, megrendelés nem volt, stb….(lehetne oldalakat írni) Putyin elnokké választása után indult megy az orosz hadiipar újjáélesztése.
    Reálisan a pénz 2005- tol kezdett csordogálni a hadiiparba. Putyinnak sikerult a megmaradt hadiuzemek 2/3-át konszolidálni( csod elkerulése)
    Ma is jelenleg a gyárak 1/3 -da a csod szélén áll. (nincs megrendelés, elavult technologiai berendezések, gyenge minoség )
    Tehát az orosz fejlesztéseket tképpen a nulláról kellett kezdeni.
    Azért vesznek kulfoldi fegyvereket, hogy ezáltal megismerjék ill. átvegyék a technológiát , és ezeket felhasználva és továbbfejlesztve alkalmazzák azúj orosz fegyverek tervezésében.
    Amíg Putyin van megy a fejlesztés, korszerusétés, fegyverek gyártása, szállítása a gyárak modernizálása, korszeru gyártási technológiák bevezetése. Ha Putyin megbukna(ahogy szeretné az ellenzék) ez mind megszunne.

  16. dudi
    Putyin nem szeretne elmenni, csak vannak bizonyos erok akik a polgári demokrácia hívei és az orosz parlamenti és elnokválasztások óta rendszeresen , Putyin beiktatása óta napi szinten tuntetnek. Egyelore Putyin kezében tartja a dolgokat. DE…..figyelni kell a dolgokra..
    Ha valaki új jonne az demokrata -liberális (nyugat is támogatja) majd mindenre rábókol amit a nyugat akar . Olaj-gáz szféra privatizálása a nyugatnak…(lehetne boncolgatni)
    Egy szó mint száz a nyugat érdeke egy gyenge, nem hazafi szeru figura, aki mindenre rábólint (Líbia, Szíria, Irán)
    Putyin egy keményfeju, OO nagyhatalmi státuszát és tekintélyét , befolyását akarja visszaállítani (helyesen) és ez sokaknak nem tetszik.
    (Remélem sikerult a gondolataimat átvinni)

    Még szerencse, hogy Putyin helyett nics meghatározó figura…

  17. @altx

    Nem csak az oroszok szokása a nagyot mondás. Hanem szinte mindenkié.De nagyot mondásban például az amerikaiak verik őket.Persze a svédek sem rosszak példának,hiszen szerintük a világ legfejlettebb harci repülőgépe a Gripen. Mit nekik F-22 (igaz,a Gripen felmehet csúcsmagasságra,és túl is éli a pilóta,meg hypoxiás se lesz),mit nekik vagy Rafale,vagy Szu-35.
    Az összefoglaló cikkedről meg annyit,hogy nem vagyok hozzáértő hajtóműves szakember,de így is kérlek rá,hogy ne hívjad már „motornak” azokat a 117SZ-eket. Mert azok hajtóművek.

  18. szoval akor hajtomu vagy motor (en vajdasagi vagyok, es szerb suliba jartam, valamikor nehezkesen mennak ezek a kifejezesek. pl. vajdasagban is a magyarok motronak mondjak azt ami meghajt valamit, hajtomu elege ritka szo)

    Azt a 5500km repulo hatotavolsagot es a 400km lokator erzekelest epp a cikben emlitet aleksandar zelin orosz tiszt jelentete ki. meg nekem is aki nem repuloszakerto az tulzasnak hangzot..kulonosen ha a raptore 2x kevesebb..hogy miert mondanak ilyesmit nemtom..vagy ilyeszgetik a lehecseges elenfelet vagy a sajat nepit buszkesitik..minden esetre, ez a repulo meg egy ideig nem lesz szeriaban gyartva es nem lesz senkinek se oka felni tole..

    kulonben, az oroszoknak mindig le voltak maradva az elektronikaval, a nyugatiak mindeg eloreb voltak, szerintetek most evel a gepel mashogy alhatnanak a dolgok?

  19. @altx

    Az ilyen generális kijelentéseknek önmagukban nincs értelme. Nem állandó az RCS, földháttér van, stb. 400 km-es távolság az előfordulú taktikai helyzetek 90%-ban fizikai képtelenség, mert a cél a horizont alatt van…

    A hatótávolság dettó ugyanaz. Még átrepülési távolságnak is nehéz ekkora értéket elképzelni. Harcászati szempontból a hatósugár meg nem a hatótáv fele…

    Az F-14 átrepülési távolsága 1’800 mérföldnek van megadva póttartály eldobással. Az F-111-é 2’400 mérföldnek. A ’70-es évek óta ugyanazon géptípusknál mindig kisebb értéket ad meg a hivatalos forrás. Itt találod őket.

    http://www.alternatewars.com/SAC/

    Az F-15-ét már írtam. Ezek után a gép méreteit figyelembe véve az 5’500 km teljesen irreális. Az F-111 belső tüzelőanyagkészlete ~33’500 font + erre jön még a két pótos, ami lehet négy is. Az Szu-27 belső tüzelőanyag mennyisége ~20’000 font. Az átrepülési távolsága olyan 3’500 km táján van. A PAK-FA picit kisebb. Sehogyan sem akart kijönni az az 5’500…

  20. molni
    te nem erted? nem en irtam azt..en csak atvittem a hirt ahol egy orosz tiszt mondta azokat…en tudom hogy ez soook, de a hir a repulohoz fuzodik en azert tetem ki az oldalamon…az orosz kijelentheti azt is hogy a pak fa atrepul holnaputan a marsra, es az a kijelentes mint hir men a tvben ujsagokban stb..mert kijelentete azt, az hogy az meszi van az igasagtol az ugylatszik nem szamit

  21. @beta

    A bibi az, hogy ez az elkaszált ‘B’ változaté. Ezen felül az itteni forrásokban tendeciózusan több gép adata kb. 10-20%-kal magasabb, mint 20 évvel később. (F-16 és F-15 esetében ez van.)

    Az F-111F belső kapacitás biztos, hogy 33’000 font és nem repkedett az sem soha +5000 km-et…