India különösen nehéz eset tüzérségi eszközök beszerzésének ügyében – a feltúrbózásra, gyarapításra érett tüzérségük számára hosszú-hosszú ideje képtelenek eszközöket beszerezni, lévén a tenderek sorra elhasalnak. Vagy korrupció gyanúja miatt, vagy azért, mert egy versenyzőre szűkül a mezőny, ami szintén nem megengedett állásfoglalásuk szerint. Hát igen, a 80-as évek végén a Bofors botrány betett nekik úgy tűnik… Ettől függetlenül időszerű lenne már új eszközöket beszerezni, de ennek ellenére a több kategóriában – vontatott, ultrakönnyű, lánctalpas és kerekes önjáró – futó tenderek közül van olyan, amit 5. alkalommal indítottak útjára (Volt olyan helyzet is, hogy az egész mezőnyt kizárták, mert álláspontjuk szerint egyikük lövege sem elég pontos. A versenyzők között olyan „kispályások” vonultak fel, mint a Bofors, de nyilván iszonyatosan mellélövöldöztek azok a lövegek…)
Az ultrakönnyű tarackok ügyében azonban úgy tűnik nagy keservesen döntés született: május 11-én a védelmi minisztérium jóváhagyását adta a BAE Systems M777-re. Az angol tervezésű, de az Egyesült Államokban gyártott tarackból 145 darabot rendszeresítenének – már ha a most soron következő pénzügyminisztérium és védelmi tanács is rábólint a 660 millió dolláros beszerzésre.
Az angol/amerikai M777 a svéd, ma már a BAE Systems égisze alá tartozó Bofors FH-77 B02 tarackokat hivatott kiegészíteni, leváltani. A svéd 155-ös tarackok beszerzése körül a 80-as évek második felében óriási botrány robbant ki korrupció miatt, így a tervezett 1 500 darabos beszerzésből csak 410 löveg került leszállításra. Az üzlet technológiai transzferrel volt megfűszerezve, Indiában azonban nem sikerült realizálni az F77 gyártását, mára pedig a bevethető tarackok mennyisége nagyjából 200 darabra csökkent – az a helyzet nem éppen rózsás. Az elérhető információk szerint India az M777-eseket Arunácsal Prades, illetve Dzsammu és Kasmír területén kívánja felsorakoztatni.
Érdemes lehet megjegyezni, hogy az ultrakönnyű kategóriában első körben, 2009-ben a szingapúri Singapore Light Weight Howitzer (SLWH) Pegasus győzedelmeskedett, azonban ezen, Szingapúr által 2005-től rendszersített tarack fejlesztői között megtalálható az ST Kinetics, akiket korrupció vádja miatt 10 évre eltiltottak az indiai tenderektől. Bürokráciai okokból azonban mostanáig kellett arra várni, hogy az M777 zöld lámpát kaphasson – állítólagosan részben a szükséges tesztek lefolytatása körüli inkompetenskedésnek, illetve az ST Kinetics által jogi útra terelt ügy kimenetele miatti aggodalmaknak köszönhetően.
A címet látva azt akartam írni, hogy ezekkel legalább nem lehet lezuhanni. Aztán megláttam az első képet…
Azért ez elég meglepő.
Ahogy nézem alig van önjáró lövegük, az is elavult, több ezres harckocsi és IFV állomány mellett ez eléggé szokatlan dolog.
Csodálom, hogy nem rendszeresítették például a Gvozgyikát, az úszóképessége elég hasznossá tehette volna az ottani körülmények közepette.
A hegyvideki harchoz nekik konnyu kicsi jol mozgathato es alcazhato lovegekre van szukseguk. Akar a Paki akar a Kinai hatarokhoz ez sokkal jobban megfelel sot csak az ilyen felel meg es nem a vontatott. A vontatottnak inkabb a csoppet sikabb teruleten jonnek ki az erenyei ( mobilitas )
Erdekes hogy az oroszok akik tuzersegbe igen jok, meg csak komolyabban szoba sem jottek.
India diverzifikal erosen de azert a tortabol egyre hatalmasabb szeletek mennek nyugatra foleg az USA ba.
Én úgy tudom hogy India törölte az üzletet.
„Ázsia védelmi Hírek” Angol oldalon .