A Turkish Aerospace Industries (TAI) a hét folyamán átadta az első modernizált Northrop T-38M ‘Talon’ típusú sugárhajtású kiképzőgépet a Török Légierő képviselőinek.
Az ‘Ari’ (Méh) elnevezésű projekt még egy 2007-es szerződés aláírásával kezdődött, melynek értelmében a TAI új fedélzeti számítógéppel, többfunkciós kijelzőkkel, HUD-dal és HOTAS-szal, valamint modern kommunikációs és navigációs rendszerekkel (AN/ARN-65 TACAN, Hazeltine AN/AP-64 transzponder és barát-ellenség felismerő rendszer, valamint Rockwell Collins AN/ARN-58 ILS) látja el a Török Légierő Talonjait. A munkálatokban több hazai hadiipari céget is bevontak, így partner a Aselsan és a Havelsan vállalat is.
A TAI két prototípust és három sorozatgyártású példányt ad majd át a török hadvezetésnek, majd a többi 50 példány modernizációját a légierő Eskisehir karbantartó központjában végzik majd el.
A munkálatoknak köszönhetően a gépek 2020-ig szolgálatba maradhatnak, ekkor válthatja le a török T-X tender győztese, mellyel szemben támasztott követelmények kidolgozását már megkezdték.
További képek:
A Talon nem a trainer változat? Akkor minek neki barát-ellenség felismerő rendszer?
Tilikov: azért, hogy tudja azonosítani magát a levegőben és felismerjék a többiek.
Sziasztok!Szeretném a segítségeteket kérni bár nem ehez a támához kacsolódik!A régi kommentek között találtam egy érdekes dolgot:Ha jól emlékszem hogy az Amcsik nakk is volt egy beteg ötlete egy több kilométer hószú anyahajóról Amit 3 db szét lehet szedni el vontatni / vagy saját hajtása elmegy a bevetési helyére és ott összerakják Erröl a hajóról normál szárazföldi gépek Bombázok és teherszállító gépek landolhatnak rajta.
Erről valaki valami linket tudna nekem adni?Előre is nagyon köszönöm!
Valaki nem tudja, hogy eddig miért nem készült 2 üléses 5. gen gép? Miért nem törik magukat a gyártók azért, hogy egy 5. gen típusnak legyen 2 üléses csapásmérő és kiképző változata is?
Szerintetek ki lesz az első, aki levegőbe emeli a saját 5. gen 2 üléses gépét?
sulyid ha jól emlékszem volt róla szó hogy az indiaiaknak lesz fejlesztve kétüléses pak-fa.És ha jól emlékszem valahol itt olvastam
@sulyid:
Az újgenerációs kiképzőgépek (pl. M-346 Master) digitális vezérlőrendszerüknek köszönhetően egész élethűen tudják rekonstruálni egy adott típus viselkedését. Ennek és a korszerű szimulátortechnikának köszönhetően nincs szükség újabb dollármilliókra, milliárdokra, hogy kétüléses verziót is fejlesszenek, kivéve akkor, ha az egyik „nagykutya” megrendelő (pl India) úgy kívánja.
Mivel az indiaiaknak kedvező tapasztalatuk van a kétüléses vadászbombázókkal (Szu-30MKI), így úgy látták, hogy a számukra készülő T-50-es legyen kétüléses. (Ennek fejlesztésében amúgy részt is vesznek.)
Az indiai változatról tudtam, de az még messze van…
Persze, lehet rekonstruálni egy típus viselkedését, de csapásméréskor csak jól jön az a 2. ember ott mögötted, plusz légiharcban is jól jöhet még egy szempár.
Phoenix
Kétüléses készülhet azért is,hogy hatékonyabb legyen a munka és ne kelljen az egyre több dolgot ugyan annak az embernek(ugye mi nem fejlődünk úgy minta gépek)csinálni persze jöhettek azzal,hogy fejlődött az ember gép kapcsolat e gondoljatok bele egy példán keresztül a dologba.:
Mész az F-35-el van pár GPS bombád de nincs célpont koordinátád az magadnak kell megtalálnod
Családi történet dióhéjban:
A Northrop az ötvenes évek közepén dolgozta ki a T-38 terveit és az ötvenes-hatvanas évek fordulóján beindult sorozatgyártás. A 60-as évek elejére kialakították a felfegyverzett F-5A-t és gyakorlóváltozatát az F-5B-t. Exportjuk 1965-ben indult, a szerény teljesítményű, fedélzeti rádiólokátor nélküli egyszerű gép az USA-nak nem kellett, de KATONAI SEGÉLYKÉNT nagy számban szállították elmaradottabb szövetségeseiknek, leginkább az ázsiai országoknak Irántól Dél-Vietnamon át Tajvanig. Európában Hollandia, Norvégia Törökország tartott rá igényt, a nagy vízen túl megvette még Kanada és Chile- ez utóbbiban nem vagyok 100 százalékig biztos. A gép fő fegyverei: 2 db beépített 20 mm-es gépágyú, AIM-9B korai infrafejes rakéta, amit a szovjetek lemásolva adaptáltak jónéhány saját harcigépükhöz, AGM-12 Bullpup „botkormány-irányítású” levegő-föld rakéta, nem irányított rakéták, hagyományos bombák.
Az F-5A/B Freedom Fighter a hetvenes évek elejére túlhaladottá vált, a MiG-21MF és Bisz ellen új, hatékonyabb változatot terveztek, ez lett az F-5E/F Tiger II vadászrepülőgép. Fő különbség, hogy továbbfejlesztett, nagyobb tolóerejű hmű-veket építettek be, ezáltal javult a típus mozgékonysága, viszonylag korszerű, több feladatú fedélzeti rádiólokátort (volt egy „korai” és egy „késői” típus)szereltek a gépbe és emelkedett a hasznos terhelés tömege. Plusz újabb AIM-9 változatokat szállítottak hozzá. Bár Európában eredetileg, és hosszas huzavona után csak Svájc vette meg, a Tiger II rendkívüli, csak az F-16-hoz, a MiG-21-hez, és a Mirage III családhoz mérhető sikert aratott az amerikai politika szinte minden ázsiai és dél-amerikai szövetségesnél elhelyezte. Sőt került belőle Afrikába is, igaz Anvar Szadat Egyiptoma nem fogadta el és inkább a Phantomot favorizálta, de Szudán, Tunézia, és Marokkó légierejében repült, vagy máig repül a típus.
Következő ugrásként a 80-as évek elejére a Hornet F-404-esének egy alváltozatára alapozva kihozták az F-20 „Tigershark”-ot, amelynek repülési teljesítménye és fedélzeti elektronikája nagyjából egyenértékű volt az akkori F-16-oséval és F-18-aséval. A program megbukott, ennek okait itt hosszan lehetne részletezni és vitatni, a magam részéről úgy gondolom, hogy többről van itt szó, mint elfáradt és hibázó pilótákról.
A világszerte rendszerben maradt F-5 gépek korszerűsítéséből elsősorban az izraeliek csináltak üzletet, felhasználva a Lavi programba szánt rádiólokátort, műszereket, fegyvereket. A T-38 „haladó” kiképzőgép felújított példányai még évtizedekig szolgálják a másodfokú kiképzést az USA-ban. Úgy látszik, az Egyesült Államok gazdaságának leépülése, vagyis anyagi kérdések miatt megcsúsztak a Talon leváltásával és mint sok más fontos ügyre, erre sem jut elég pénz.
Igen, volt egy ilyen ötlet. De azóta sehunn semmi.
http://4.bp.blogspot.com/-x0jnBin5U1M/SjZY9E12VCI/AAAAAAAAHqA/v66NaeBMITY/s1600/MOB2.jpg
upsz :)
Na akkor folytatom.
Rád szólnak rádión,hogy van egy bunker itt meg itt találd meg semmisítsd meg.Ekkor bekapcsolod az NCTR módot fotót a célterületről és elkezded bogarászni,hogy hol a bunker(azok általában ki vannak táblázva,hogy ide lőj)mindeközben repülj mondjuk alacsonyan mert van hatásos légvédelem,figyel a formációra,figyelj az esetleges közel körzeti légvédelmi fegyverekre,tarts a kapcsolatot a géppárral vagy a parancsnokkal stb.
Szóval lehet nekem jönni az 5. generációval de ettől még ez egy embernek,sok emiatt én a vadászbombázóknál ahol a csapásmérés a fő feladatkör ott a kétüléses gépeket preferálom.
„Kétüléses készülhet azért is,hogy hatékonyabb legyen a munka”
@dudi: erre céloztam azzal, hogy „az indiaiaknak kedvező tapasztalatuk van a kétüléses vadászbombázókkal” :)
pixyke:
mobile offshore base néven fut a dolog ha jól tudom, így keresd. Pl Globalsecurity-n is fent van képekkel-szöveggel:
http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/mob.htm
Hogy most foglalkoznak-e a témával nem tudom.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_offshore_base
Köszönöm!
Hát nem kevés nyersanyagba kerülne + a pénz.Mert bele gondolok egy nimitz osztályú rep.hordozó dollár milliárdokba került akkor egy ilyen…….Nem hiszem hogy ezt valaha is bevállalják.De tetszik nekem mint elgondolás.
Dudi, kevered az NCTR üzemmódot a SAR-al. Ég és föld, szó szerint.
aerophyl
Hoppá!Igazad van.Ráadásul az NCTR az automatikusan azonosítja a repülőt.