|

Külső függesztményekkel tankolt a Villám

Korábban már írtunk róla, hogy pilonokkal, majd külső függesztményekkel is repült az F-35 Lightning II, most egy újabb említésre méltó eseményhez ért a tesztprogram.

Április 21-én az Edwards támaszponton állomásozó, AF-4 jelzésű F-35A külső függesztménnyel hajtott végre repülés közbeni üzemanyag-felvételt egy légiutántöltő repülőgépből. A hat pilonnal repülő ötödik generációs masina két külső fegyverzetfelfüggesztő pontján egy-egy AIM-9X Sidewinder légiharc-rakétát hordozott, beépített bombakamrájában pedig két-két JDAM bombát és AIM-120 AMRAAM rakétát hordozott, miközben egy KC-10 ‘Extender’ tartályaiból vedelte a nedűt.

Fotó: Lockheed Martin ,

A két órás bevetési feladat célja a típus manőverezőképességének vizsgálata volt, a katapultülésben George „Boxer” Schwartz alezredes foglalt helyet.

Ha a közeljövőben nem találnak hibát az adatok elemzése során, akkor valószínű, hogy még idén végrehajthatják az első bombaleoldást és rakétaindítást.

További képek:

Fotó: Lockheed Martin ,

Fotó: Lockheed Martin ,

37 hozzászólás “Külső függesztményekkel tankolt a Villám”

  1. Milyen butaság egy hadiTECHNIKAi oldalon egy cikk, egy olyan gépről mely a légiharcászatban komoly újításokat hozhat…… :))))
    Nem tetszik, ne olvasd.
    Van akit érdekel az F35-ös program haladása (vagy épp nem haladása). De ugyanez igaz a PAK-FA hirekre.
    Én se írom be a 800 000. USA vs. Kína vs. Irán vs. a fél bolygó eszmecserénél, hogy jaj, de uncsi. Nem olvasom, mert engem az untat.

  2. dudi: ezek képesek :)
    Gondolom a Pak-fa meg a J-20-asnál negyedennyi ideig se fog tartani az utántöltés teszt. Egyébként jó lenne időnként egy J-20-as cikk is. Mint az F-35-ösnél pl. : először repült éjszaka, először repült fegyverzettel, először repült úgy, hogy a pilóta babot evett elötte stb.

  3. Csak gondolom a kinai meg az orosz elvtarsak nem olyan kozlekenyek azokkal a gepekkel kapcsolatban, mint az amerikaiak.
    Meg azokat a kutya se fogja rendszeresiteni, F35nel viszont a fel vilagot meg kell nyugtatni – akik rendeltek-, hogy nyugi, haladunk, elobb utobb kaptok repulot is a halom penzetekert.

  4. @marcika
    Arra azért ne vegyél mérget hogy azokat a kutya se… Gyanítom hogy amint olyan stádiumba kerül a J-20 vagy a PAK-FA lesz rá kereslet. És igen meg kell nyugtatni a fél világot F-35 ügyben, mert már most is épp elég rendelést vesztettek el a csúszások, költségnövekedés vagy csak szimplán a gazdasági helyzet romlása miatt. Pl a hollandoknál is igencsak rezeg a léc, pedig ők nem a csóró országok közé tartoznak…

  5. F-35-höz képest a kutya se megállapítás szerintem stimmel, egyszerűen együtt összesen nincs annyi szövetségesük aki megengedheti magának az 5. generációt, mint amennyien már megrendelték az F-35-öt.

    Reális ez a konfiguráció? Valahogy furcsának tűnik, hogy csak két AIM-9 van kint, de sok pilon.

  6. @dudi

    Sokmindent kell tesztelni, ezeket egy felszállásból is össze lehet vonni. Pl. bevetésből hazafele előfordulhat ilyen kofig. Megnézik így is a gép teljesítmény paramétereit. A gép hatótávolságának szempontjából szép dolog az elmélet, de akkor is illik minden szóbajöhető alapkonfiggel tényleges fogyasztási és légellenállsi adatokat kiméni. Számtalan más oka lehet annak, hogy feltették őket.

    Még azis előfordulhat, hogy szimplán lusták voltak más teszt után leszedni… :)

  7. Igaz, a hazafele repülésre nem is gondoltam, akkor simán reális lehet, akár tipikus is, pl. Afganisztánban vagy Líbiában repkedve elhasznált kettő/négy irányított bombát a pilonokról, de a harmadik párra már nem volt szükség, és nem meglepő módon légi ellenfelekkel se találkozott.

    Szárnyvégre lehet valamit rakni, vagy a villámnál az kimaradt az észlelhetőség csökkentésének érdekében?

  8. @Kolombusz

    Az szögvisszaverőre gondolsz? Az F-22 esetén a törzs alsó részéből engedneki szögvisszverőt. Az F-35-nek nincs wingtip HP-ja, mert a szárny húrhossza túl kicsi ehhez. Valószínűleg a kis RCS nem megoldható, mert alacsony észlelhetőségű gépen sem látni kísérletet sem ennek megvalósítására.

  9. @molnibalage

    Azt írtam épp elég rendelést. Egyébként hírek voltak az olaszokról , a hollandoknál pedig konkrétan tudom hogy nagyon ki akarják húzni magukat. Elég komoly belpolitikai csatározások vannak már évek óta a témában náluk és most nem a zajszintre gondolok hanem a költségekre és a csúszásra. Szinte nem telik el hét hogy ne kerüljön szóba a TVben vagy valamelyik napilapban.

  10. dd: Olaszok vesznek egy 30+%al kevesebbet csak 90dbot, meg Anglia is csak egy ~100dbot fog vennni. Még mindig ott tartunk, hogy csak Europából a rendelés állomány meglesz min ~400+db.
    De nem ez a lényeg. Ahol lemorzsolódás van ott nem fognak helyette PakFat/J20at venni.

    És itt jön a probléma. Ha supportal egy Su30MKI 130m$ és az üzemeltetése se két fillér alá HI gép akkor mennyi lesz a pakfa? Drágább. Ki engedheti ezt meg magának? Akik eddig Su30at vettek. Kína kihuzva(J20), marad India(contract signed), Venezuela és itt lassan a lista végére érünk. A J20 baja uez. Akik megengedhetnék maguknak azok már kikötöttek az F35 mellett.

    Én amúgy a japánokat birom. Rendelnek 42db F35öt ok. De mellé kifejlesztenek egy 5gen tipust amiből rendelnek/eladnak 100dbot? Miközben masszív ÁHT hiányuk van és GDP arányosan 200% felett jár az állam eladosodottsága?

  11. Nagy hírértéke nincs technikai szemszögből. De akkor miféle hírértéke van J-20/PAK-FA/stb. hírnek? A hír lényege az, hogy látszik az előrehaladás. Majd, ha látsz ilyen a többi gépnél, akkor láthatod azt, hogy nem az alapokkal foglalkoznak.

    Egyébként annyi dolgot lehet tesztelni egy ilyen függesztéssel, amit anélkül nem, hogy szép lista lenne csak a felsorolás. Csak pár dolog.

    – Fegyverfüggesztőkre ható erő? Minden tartományban csak az erő nő, vagy vannak kellemetlen aeroalesztikus hatások is? (Az F-16-nál a függesztők egy szűk Mach szám tartományban elég durván remegnek tudtommal.)

    – Siklószám változás különböző magasságon?

    – Fajlagos fogyasztás adott konfigban?

    – Tanker mögötti iránystabilitás két rakétával?

    – RCS két rakétával és többi pilonnal.

    Stb. Tudnám még folytatni.

  12. molni

    Az rendben van amit írsz de akkor ennyi erővel minden nap lehetne egy F-35 hírt írni mert minden nap csinálnak valamilyen tesztet aminek ugyan ekkora hír értéke van.

    Lehet,hogy rosszul gondolom de ilyen fejlesztéseknél csak a fontosabb dolgokról kéne külön hír formájában megemlékezni az ilyen kis „szarságokról”pedig lehetne 1-2 havonta egy hírcsokrot írni ha már ennyire érdekli a nagyérdeműt az F-35.

  13. „Miközben masszív ÁHT hiányuk van és GDP arányosan 200% felett jár az állam eladosodottsága?”

    Az ÁHT tényleg komoly baj, de az eladósodottságban nekik annyival könnyebb, hogy ennek az összegnek a nagy részét a saját belső piacuk fedezte, nem az IMF vagy Kína, mint pl nálunk.
    Fejleszteniük, és beszerezniük meg muszáj, nincsenek éppen jóban a szomszédsággal.:)

  14. Vitatkozás helyett olvassatok, nézzetek F-35 fotókat, videókat:

    http://www.flightglobal.com/news/articles/future-nano-uavs-could-collect-isr-in-heavily-defended-airspace-alongside-raptors-and-f-35s-371189/

    http://www.businessinsider.com/new-f-35-video-formation-flying-2012-4

    http://www.reuters.com/article/2012/04/25/us-lockheed-strike-idUSBRE83O04520120425

    http://www.navair.navy.mil/index.cfm?fuseaction=home.NAVAIRNewsStory&id=4976

    https://www.f35.com/news-events/news-releases.aspx#weaponspit