A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A Boeing március 12-én 12.5 millió dolláros megrendelést kapott 1116 darab LJDAM-kit leszállítására. Az első példányok átadását még áprilisban megkezdik, az utolsó átadását 2013 februárjáig kell elvégezni.
—-
Az AgustaWestland leszállított két darab AW139-est az Egyiptomi Légierő számára. Az Amerikában gyártott példányokat kutató-mentő szerepkörben alkalmazzák majd.
Zambia légiflottája is gyarapodott a héten, 8 darab K-8T típusú kiképzőgépet vehettek át az afrikai ország illetékesei. Ezen példányokkal 15 gépre nőtt a zambiai K-8-asok mennyisége.
—-
Az ország méreteihez képest eddig is aránytalanul erős Szingapúri Légierő tovább növelte képességeit, lévén hogy bevethetővé vált az első G550-AEW légtérellenőrző és irányító repülőgép. A hadrafoghatóságot fél évvel a 4. példány tavaly októberi átvétele után érték el, nyilatkozta az esemény céljából rendezett ceremónián a városállam védelmi minisztere, Dr. Ng Eng Hen. A típus 200 tengeri mérföldes – 370 km-es – felderítési hatótávolsága bőven megfelel a kisméretű államhoz, így veszély esetén hamarabb tudják riadóztatni a vadászgépeket vagy a földi és vízi egységeket, csökkentve ezzel a reagálási időt. A 4 példány az RSAF (Republic of Singapore Air Force) 111. századának állományában üzemel.
—-
A US Army döntést hozott a Beechcraft C-12 Huron típusú szállítógépek leváltásáról. A 117 példányban szolgálatban álló típus ugyanennyi darabszámú új fejlesztésű géppel tervezik leváltani az FFWUA (Future Fixed Wing Utility Aircraft) program keretében.
Az évekig tartó csúszások ellenére az Airbus közepes szállító programja úgy tűnik végre teljesen sínre került, hamarosan a típus sorozatgyártását is beindítják, az első megrendelő aki átveheti a gépeit a Francia Légierő lesz 2013 elején. A sorozatgyártás közeledő beindításának jele, hogy a típus hajtóművének kifejlesztésére és gyártására létrehozott Europrop International (EPI) hamarosan átadja az első sorozatgyártású TP400-D6-os erőforrást. Az első sorozatgyártású példányt már összeszerelték Münchenben, hamarosan átszállítják Berlinbe ahol elvégzik a tesztelését, innen Sevillaba kerül ahol végre beépítik az első francia A400M-be.
Az első sorozatgyártású hajtómű építése közben a típus tesztprogramja tovább halad, a prototípusok szárnyai alá négyesével felszerelt hajtóművek már 10 000 repült órán vannak túl, és eddig semmilyen komolyabb meghibásodás nem lépett fel ami a fejlesztést hátráltatná.
—-
Malajziában folyik a MiG-29N leváltására kiírt tenderre beérkezett ajánlatok kiértékelése. A 7 gyártótól kapott ajánlatokat a védelmi minisztérium több szempont alapján vizsgálja, többek között hogy az adott típus alkatrészeinek mekkora aránya készülhetne a dél-ázsiai országban, és hogy a technológiai átadás milyen mértékben valósulna meg. Jelenleg még nem döntötték el melyik gyártó ajánlatát fogadják el, de a védelmi miniszter szerint erre hamarosan sor kerül.
Az olasz Avio és a német MTU Aero Engine hajtóműgyártó vállalatok nemrég bejelentették, hogy közös erővel fejlesztenek erőforrásokat MALE (Medium-Altitude, Long-Endurance – közepes magasságú, hosszú őrjáratozási idejű) kategóriájú UAV-k, UAS-k és UCAV-ek számára.
—-
Az IAI (Israel Aerospace Industries) eladásra kínálta Németország számára a Heron TP pilóta nélküli repülőgépet, miután az EADS leányvállalata, a Cassidian felfüggesztette a Talarion fejlesztési programját. a Luftwaffe már használja a Heron 1-est Afganisztánban és a hadsereg is kért már információkat a típus legnagyobb változatáról. Berlinben verseny készülődik, a Talarion kiesésével is igényt tartanak egy MALE kategóriájú UAV-re, a Heron TP várhatóan a General Atomics által gyártott Predator B-vel kell megküzdenie a megrendelésért.
A BAE Systems leszállította a RAF számára az első, Tornado GR4-esek pilótáinak szánt sisakkijelzőt, mellyel jelentősen nő a típus harcértéke.
—-
Az USAF megkezdte az elnöki magángépek, a VC-25-ösök leváltásának előkészítését. A Boeing 747-ason alapuló masinát a Jumbo Jet legújabb verziója, a B747-8 Intercontinental válthatja. Az új típus fedélzetén számos érzékeny kommunikációs és szenzorrendszert kell integrálni, amennyiben döntés születik a rendszeresítésről az átalakítási munkálatok 2019 körül kezdődhetnek és az évtized végére szolgálatba kell állnia, hisz a jelenlegi két VC-25-ös élettartama várhatóan addig tart ki.
—-
Április 8-án, helyi idő szerint 12 óra 27 perckor, röviddel felszállás után hajtóműhiba miatt lezuhant a Bangladesi Légierő egyik Aero Vodochody L-39ZA Albatros típusú kiképzőgépe. A balesetben az egyik pilóta életét vesztette, a másik sikeresen katapultált és mentőhelikopterrel kórházba szállították.
—-
Szerbiában bemutatták az Utva repülőgépgyár, Szerb Haditechnikai Intézet és az SDPR vállalat által kifejlesztett új, Karvaly (Kobac) névre keresztelt, turbólégcsavaros kiképzőgépet. A felfegyverezhető masina maximális sebessége eléri az 550 kilométeres óránkénti sebességet. A prototípus felszállására várhatóan 2013 első hónapjaiban kerül sor.
A JSF program történetében újabb mérföldkő érkezett el, ugyanis az F-35 Lightning II egyik példányának fedélzetéről leoldották az első bombát. A BF-3 jelzésű F-35B azonban nem repült, a tesztet „laboratóriumi körülmények között”, egy erre kialakított hangárban végezték. Az 500 fontos (~226.796 kg) „buta” bomba a várt adatok alapján vált le a fegyvertér pilonjáról. A további tesztek folyamán ugyanezt végigpróbálják a lézervezérlésű GBU-12, a GBU-32 JDAM és az AIM-120 AMRAAM típusú fegyverekkel is.
Kapcsolódó hír, hogy az izraeli F-35-ösök fedélzetén számos hazai fegyver integrációját elvégzik majd. Ebben benne van a fejlesztés alatt álló újgenerációs légiharc-rakéta, valamint a Rafael és a Raytheon közös gyermeke, a Stunner rakéta légi indítású változata is.
—-
A Francia Hadsereg EC120B típusú kiképző-helikopterekből álló légiflottája elérte a 30 000 repült órát. A Tiger harcihelikopter előtti lépcsőt jelentő típus digitalizált „üveg” pilótafülkével rendelkezik.
—-
Az ausztrál DSTO (Defence Science and Technology Organisation) átfogó kísérleteket végzett a világ hadseregei által használt egyenruhák láthatóságával kapcsolatban, 18 különböző kamuflázsú ruhának mérték a vizuális, UV, infravörös és elektromágneses rejtőzködő képességét. A jelenlegi információk alapján a NATO által használt kamuflázs igen előkelő helyen végzett az ausztrál rangsorban, azonban még nem hozták nyilvánosságra a ruhateszt eredményét.
—-
Irán védelmi minisztere bejelentette, hogy munkálatokat folytatnak az orosz Sz-300-as légvédelmi komplexum hazai változatának létrehozására. A Bavar 373 jelzéssel emlegetett rendszer állítólag jobb képességekkel rendelkezik, mint a 2007-ben vásárolt 5 darab Sz-300PMU-1-es.
—-
Közreműködött: Eagle