A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A Boeing március 12-én 12.5 millió dolláros megrendelést kapott 1116 darab LJDAM-kit leszállítására. Az első példányok átadását még áprilisban megkezdik, az utolsó átadását 2013 februárjáig kell elvégezni.
—-
Az AgustaWestland leszállított két darab AW139-est az Egyiptomi Légierő számára. Az Amerikában gyártott példányokat kutató-mentő szerepkörben alkalmazzák majd.
Zambia légiflottája is gyarapodott a héten, 8 darab K-8T típusú kiképzőgépet vehettek át az afrikai ország illetékesei. Ezen példányokkal 15 gépre nőtt a zambiai K-8-asok mennyisége.
—-
Az ország méreteihez képest eddig is aránytalanul erős Szingapúri Légierő tovább növelte képességeit, lévén hogy bevethetővé vált az első G550-AEW légtérellenőrző és irányító repülőgép. A hadrafoghatóságot fél évvel a 4. példány tavaly októberi átvétele után érték el, nyilatkozta az esemény céljából rendezett ceremónián a városállam védelmi minisztere, Dr. Ng Eng Hen. A típus 200 tengeri mérföldes – 370 km-es – felderítési hatótávolsága bőven megfelel a kisméretű államhoz, így veszély esetén hamarabb tudják riadóztatni a vadászgépeket vagy a földi és vízi egységeket, csökkentve ezzel a reagálási időt. A 4 példány az RSAF (Republic of Singapore Air Force) 111. századának állományában üzemel.
—-
A US Army döntést hozott a Beechcraft C-12 Huron típusú szállítógépek leváltásáról. A 117 példányban szolgálatban álló típus ugyanennyi darabszámú új fejlesztésű géppel tervezik leváltani az FFWUA (Future Fixed Wing Utility Aircraft) program keretében.

Fotó: USAF ,
Az évekig tartó csúszások ellenére az Airbus közepes szállító programja úgy tűnik végre teljesen sínre került, hamarosan a típus sorozatgyártását is beindítják, az első megrendelő aki átveheti a gépeit a Francia Légierő lesz 2013 elején. A sorozatgyártás közeledő beindításának jele, hogy a típus hajtóművének kifejlesztésére és gyártására létrehozott Europrop International (EPI) hamarosan átadja az első sorozatgyártású TP400-D6-os erőforrást. Az első sorozatgyártású példányt már összeszerelték Münchenben, hamarosan átszállítják Berlinbe ahol elvégzik a tesztelését, innen Sevillaba kerül ahol végre beépítik az első francia A400M-be.
Az első sorozatgyártású hajtómű építése közben a típus tesztprogramja tovább halad, a prototípusok szárnyai alá négyesével felszerelt hajtóművek már 10 000 repült órán vannak túl, és eddig semmilyen komolyabb meghibásodás nem lépett fel ami a fejlesztést hátráltatná.
—-
Malajziában folyik a MiG-29N leváltására kiírt tenderre beérkezett ajánlatok kiértékelése. A 7 gyártótól kapott ajánlatokat a védelmi minisztérium több szempont alapján vizsgálja, többek között hogy az adott típus alkatrészeinek mekkora aránya készülhetne a dél-ázsiai országban, és hogy a technológiai átadás milyen mértékben valósulna meg. Jelenleg még nem döntötték el melyik gyártó ajánlatát fogadják el, de a védelmi miniszter szerint erre hamarosan sor kerül.
Az olasz Avio és a német MTU Aero Engine hajtóműgyártó vállalatok nemrég bejelentették, hogy közös erővel fejlesztenek erőforrásokat MALE (Medium-Altitude, Long-Endurance – közepes magasságú, hosszú őrjáratozási idejű) kategóriájú UAV-k, UAS-k és UCAV-ek számára.
—-
Az IAI (Israel Aerospace Industries) eladásra kínálta Németország számára a Heron TP pilóta nélküli repülőgépet, miután az EADS leányvállalata, a Cassidian felfüggesztette a Talarion fejlesztési programját. a Luftwaffe már használja a Heron 1-est Afganisztánban és a hadsereg is kért már információkat a típus legnagyobb változatáról. Berlinben verseny készülődik, a Talarion kiesésével is igényt tartanak egy MALE kategóriájú UAV-re, a Heron TP várhatóan a General Atomics által gyártott Predator B-vel kell megküzdenie a megrendelésért.

A kép jól érzékelteti a Heron TP méreteit ,
A BAE Systems leszállította a RAF számára az első, Tornado GR4-esek pilótáinak szánt sisakkijelzőt, mellyel jelentősen nő a típus harcértéke.
—-
Az USAF megkezdte az elnöki magángépek, a VC-25-ösök leváltásának előkészítését. A Boeing 747-ason alapuló masinát a Jumbo Jet legújabb verziója, a B747-8 Intercontinental válthatja. Az új típus fedélzetén számos érzékeny kommunikációs és szenzorrendszert kell integrálni, amennyiben döntés születik a rendszeresítésről az átalakítási munkálatok 2019 körül kezdődhetnek és az évtized végére szolgálatba kell állnia, hisz a jelenlegi két VC-25-ös élettartama várhatóan addig tart ki.
—-
Április 8-án, helyi idő szerint 12 óra 27 perckor, röviddel felszállás után hajtóműhiba miatt lezuhant a Bangladesi Légierő egyik Aero Vodochody L-39ZA Albatros típusú kiképzőgépe. A balesetben az egyik pilóta életét vesztette, a másik sikeresen katapultált és mentőhelikopterrel kórházba szállították.
—-
Szerbiában bemutatták az Utva repülőgépgyár, Szerb Haditechnikai Intézet és az SDPR vállalat által kifejlesztett új, Karvaly (Kobac) névre keresztelt, turbólégcsavaros kiképzőgépet. A felfegyverezhető masina maximális sebessége eléri az 550 kilométeres óránkénti sebességet. A prototípus felszállására várhatóan 2013 első hónapjaiban kerül sor.
A JSF program történetében újabb mérföldkő érkezett el, ugyanis az F-35 Lightning II egyik példányának fedélzetéről leoldották az első bombát. A BF-3 jelzésű F-35B azonban nem repült, a tesztet „laboratóriumi körülmények között”, egy erre kialakított hangárban végezték. Az 500 fontos (~226.796 kg) „buta” bomba a várt adatok alapján vált le a fegyvertér pilonjáról. A további tesztek folyamán ugyanezt végigpróbálják a lézervezérlésű GBU-12, a GBU-32 JDAM és az AIM-120 AMRAAM típusú fegyverekkel is.
Kapcsolódó hír, hogy az izraeli F-35-ösök fedélzetén számos hazai fegyver integrációját elvégzik majd. Ebben benne van a fejlesztés alatt álló újgenerációs légiharc-rakéta, valamint a Rafael és a Raytheon közös gyermeke, a Stunner rakéta légi indítású változata is.
—-
A Francia Hadsereg EC120B típusú kiképző-helikopterekből álló légiflottája elérte a 30 000 repült órát. A Tiger harcihelikopter előtti lépcsőt jelentő típus digitalizált „üveg” pilótafülkével rendelkezik.
—-
Az ausztrál DSTO (Defence Science and Technology Organisation) átfogó kísérleteket végzett a világ hadseregei által használt egyenruhák láthatóságával kapcsolatban, 18 különböző kamuflázsú ruhának mérték a vizuális, UV, infravörös és elektromágneses rejtőzködő képességét. A jelenlegi információk alapján a NATO által használt kamuflázs igen előkelő helyen végzett az ausztrál rangsorban, azonban még nem hozták nyilvánosságra a ruhateszt eredményét.
—-
Irán védelmi minisztere bejelentette, hogy munkálatokat folytatnak az orosz Sz-300-as légvédelmi komplexum hazai változatának létrehozására. A Bavar 373 jelzéssel emlegetett rendszer állítólag jobb képességekkel rendelkezik, mint a 2007-ben vásárolt 5 darab Sz-300PMU-1-es.
—-
Közreműködött: Eagle
Izrael kapcsán egy féloff kérdésem lenne. A Derby légiharc rakétát végülis gyárották nagyobb számban és rendszerbe állították? Vagy az IAF is maradt inkább az AMRAAM-nál?
„A jelenlegi információk alapján a NATO által használt kamuflázs igen előkelő helyen végzett”
Minden NATO orszag mast hasznal. Akkor most melyik is?:)
Egy mai hírecske kínából:
Közös hadgyakorlatot tartanak a ruszkikkal:
http://china-defense.blogspot.com/2012/04/orbat-naval-cooperation-2012.html
A tengerész J-15 ből már több példány is repül:
http://china-defense.blogspot.com/2012/04/orbat-naval-cooperation-2012.html
551-553-555-556 oldal számúakat lehet látni.
Off mi lehet a videón egy UAV vagy egy robotrepülő ?http://tv.sohu.com/20120423/n341374476.shtml
És már vannak videók a valós hadgyakorlatról is http://tv.sohu.com/20120423/n341362423.shtml (ha vége a videónak ne zárjátok be vagy nyissatok meg másikat automatice betőlti a következőt a témába)
Érdekes lett volna, ha a Varjagot is kiküldik:)
Breaking News!
Felvidéki diverzánsaink jelentése szerint a kora délutáni órákban (13:25 körül) Zvolen városka felett egy füstölő hajtóművű utasszállító szállt el nagyon kis magasságban. Az informátor becslése alapján (50m) nem tudom vajon elérhette e a kb 8 km-re északra lévő Sliac Airport 2340 méteres kifutóját. A gép átrepülése után katonai helikopterek jelentek meg a környéken, de amint pontosabb infohozt esetleg képekhez jutunk itt lesz az oldalon!
Megy a Varyag is teggnap már felkészítették van videó is rólla rákeresek (érdekes vólt számomra hogy a felszállófedélzetet úgy mossták hogy a fedélzeten nyíllásókból szőkőkütként spriccelt fel a víz és utánna söpőrték)
duckdodgers
Ha helikopterek is jöttek, akkor eléggé gyanús, hogy a SAR-os fiúkat riasztották…
mindjárt kint lesz… elvileg személyi sérülés nem történt
http://radarfigyelo.hu/2012/04/23/charter-gep-hajtott-vegre-sikeres-kenyszerleszallast-szlovakiaban/
Sziasztok!
Az itt található videón 00:25-nél az látható, hogy eltérő típusú lőszerek vannak a Mi-24-hez előkészítve 2-2-2-2 osztással, mi a különbség a 2 lőszertípus között?
http://www.honvedelem.hu/cikk/31440/konvoj-elleni-tamadast-haritottak-el-a-helikopterek-
Az egyik OFZT a másik BZT. Az „ezüstorrú” (a gyújtó nyers fémszínű, piros festék a hermetikus lezárás miatt van) az OFZT repeszgránát, a „feketeorrú” pedig a BZT ami egy ballisztikai süveggel elátott tompaorrú pct. gyújtógránát.
A Magyar Honvédség haditechnikai fejlesztéséről:
http://www.parlament.hu/biz39/bizjkv39/HOB/1204051.pdf
Hát ebből sajnos nem sok újat tudhattunk meg… A zárt ülésre lennék kíváncsi igazán :-)
forest
Gondolom van páncéltörő gyújtó meg sima repesz.
A jövőben elképzelhető, hogy egyes „tartalékos” lövész-alegységek páncélozott szállítóeszköz helyett terepjáró tehergépkocsival lesznek szállítva…
a fotó illusztráció:
http://www.honvedelem.hu/files/9/31439/eufor_also.jpg
tankman
Ha elfogy a lövészpáncélos akkor igen.
” jövőben elképzelhető, hogy egyes “tartalékos” lövész-alegységek páncélozott szállítóeszköz helyett terepjáró tehergépkocsival lesznek szállítva…”
Hírtelen ezek jutottak eszembe:)
http://milinme.files.wordpress.com/2011/09/lau-1028.jpg
http://inlinethumb25.webshots.com/49496/2566348380064923513S500x500Q85.jpg
http://milinme.files.wordpress.com/2011/10/liblrd-1111.jpg
Nekem meg a Raba teherautók jutottak eszembe.
http://rotorpad.com/manufacturers/the-aw149-military-helicopter-debuts-over-warsaws-skies.html
Bocsi de OFF:
http://www.jetfly.hu/rovatok/tipusok/jas39/cseh_gripenek_oriznek_izland_legteret/
Lezuhant egy bolgár MiG-29-es
http://index.hu/kulfold/hirek/2012/04/26/lezuhant_egy_bolgar_mig-29-es/
Az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezrede éles lövészetet tartott melyen néhány szerb megfigyelő is részt vett. Szeptemberben pedig a korábbi megegyezés alapján a szerb hajósok érkeznek hozzánk a közös Iron Cat 2012 gyakorlatra.
http://www.honvedelem.hu/cikk/31484/husz-millimeteres-golyozapor
http://airbase.blog.hu/2012/04/25/csendes_taktika
A Magyar Honvédségnek két olyan alakulata van, amely a légvédelmi rakétások és a vadászrepülők közötti küzdelmet gyakorolhatja. A vadászokat a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Puma századának JAS 39-es pilótái, a földi telepítésű légvédelmet pedig a győri MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred Mistral és Kub (SA-6 Gainful) kezelői képviselik….
A hadsereg csak kullog a civil elméhez képest!!
http://www.youtube.com/watch?v=SNPJMk2fgJU&feature=player_embedded#!
Kár, hogy trükk felvétel :-)
Sziasztok !
A hónap végén hadrendbe lesz állítva a 11. h.z.
http://lhsn.hu/tovabb-maradnak-a-harci-helikopter-mentorok-afganisztanban/
@tankman
Mi lesz hadrendbe állítva?
h.z. = harckocsi zászlóalj?
Ha igen akkor hány harckocsival és hány fővel?
Szia forest !
Igen, igen, a harckocsi zászlóalj.
A mennyiségi adatoktól most tekintsünk el, lehet, hogy a honvedelem.hu beszámolójában majd megjelenik valami hivatalosan is…
Sziasztok!
Nagyon jó fotók a Honvédelmi és Rendészeti Bizottsági ülés haditechnikai bemutatójáról.
Mindjárt az elején az új RÁBA H18 6×6 páncélozott fülkével.
http://www.mh59.hu/rovatok/hu/hirek/honvedelmi_es_rendeszeti_bizottsagi_ules/
forest
Ha szabvány NATO zl lesz akkor 58 hk úgy mint:1 szakasz 4hk egy szd 3 szakasz +pk-i+pkh-i hk azaz 14 hk,egy zl 4szd+zlpk-i+zlpkh-i hk azaz 58 hk.Ha a régi orosz(szerintem kizárt)akkor 22hk úgy mint:1 szakasz 3 hk,1 szd 2 szakasz+szdpk-i hk,egy zl 3 szd+zlpk-i hk azaz 22hk.
forest, dudi !
Majd hétfőn, vagy szerdán bővebben…
Dudi!
A szovjet szervezés 3×3+1 a század, a zászlóalj 31 kocsi. 56 után amikor nem sikerült teljesen feltölteni a hadrendet voltak csökkentett zászlóalak (de szerintem azok sem így néztek ki, hanem 21 kocsi volt két századba szervezve), de ez a szervezet a 70-es évek elején már eltűnt és átálltunk a 31 kocsis zászlóaljara. Amit leírsz azt nem ismerem (talán a dandár szervezet zászlóalja), de annak nem sok köze van a szovjet szervezéshez.
Ime egy klasszikus szovjet szervezet 79-ből, az MN is ezt használta:
http://www.armouredacorn.com/Refs-%20Thumbprints%20&%20Images/Orbats/Russian/1979/Tank%20Reg%27t-%2779.pdf
A háború után használták még a 3×5+1 kocsis századokat, illetve a nhk-nál 2×2+1 kocsis századokat, de ebből 4 század (21 kocsi) alkotott egy ezredet kihagyva a zászlóalj lépcsőt.
89-ben a szovjet önálló hkz-k századai 13 kocsisok, (mondjuk szerintem ilyet használt a dandár szervezetünk, de ebben nem vagyok biztos)
TG
ambasa
A 60-as években ez volt itthon egy hk zl.Abban viszont igazad van,hogy ez nem a standard Szovjet zászlóalj felépítés volt.
Dudi!
erről a szervezésről tudnál valami forrást adni? Kíváncsivá tettél.
TG
ambasa
Utána néztem.Ez a szervezeti felépítés a 60-as évekre volt jellemző,de itthon alkalmazták az első körben(1979)megérkezett T-72 zászlóaljnál mert 31 db harckocsit vettünk ami ugyan pont egy feltöltött hk.zl. volt ellenben nem vásároltunk a kiképzéshez gépeket,emiatt meg kellett kurtítani a harcoló zászlóalj állományát azért,hogy a kiképző alegységeknek legyen mivel kiképezniük(tipikus magyaros beszerzés volt fő a szakértelem…).
ambasa
A 22 hk-s zászlóalj felépítést a 60-as években T-55-össel felszerelt alegységek használták.A zászlóajak ezredekbe voltak szervezve ezredenként három zászlóaljjal és ezek az ezredek látták el a 11.hk hado. valamint a 7. és 9. lövész hado. harckocsi állományát.
Ez a szervezeti felépítés 60-as évek végére úgy módosult,hogy a századok nem 2 hanem 3 szakaszból+parancsnoki hk-ból álltak a zászlóalj pedig 3 századból és egy parancsnoki hk-bó és így jön ki az általad is említett 31 hk-s zászlóalj.
Új mintájú gyakorló magyar katonákon. A különleges műveleti csoport az MH jövőbeli gyakorlóját teszetelné ???
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/405120_309329719136531_138555549547283_694469_1166258563_n.jpg
Jó a mintázata a KMCS által használt új gyakorlónak, bevezethetnék a Honvédségben…
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/546098_309329075803262_138555549547283_694465_962468610_n.jpg
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/405120_309329719136531_138555549547283_694469_1166258563_n.jpg
A jobb oldalon álló négy lövészen három(!) fajta málhamellény van…
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=344903682236442&set=a.344903012236509.77985.174963035897175&type=3&theater
Magyar Mercedes G270 ballisztikai védelmének növelése Afganisztánban.
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/292864_205653046155436_163707923683282_509282_5760773_n.jpg
tankman
Sokkal valószínűbb(sőt biztos),hogy vettek maguknak Multicam gyakorlót mint ahogy a repeszállót vagy a bakancsot.
tankman
Azért az látszik,hogy ezek propaganda képek.
Szerintem meg inkább az amcsi juttatásból kerültek beszerzésre.
Lenne egy eléggé extrém kérdésem: valaki nem tudja-e, hogy az irak-iráni háborúban (tehát az I. öbölháborúban) a legnagyobb páncélos ásznak hány győzelme volt, melyik oldalon szolgált, s milyen típussal harcolt?
Viszont arra kíváncsi lennék, hogy a Merci kevlárja mit bír. Elég kókány megoldás, bár a semminél több, ez elvitathatatlan.
forest
Az egy ballisztikai takaró emiatt csak a robbanások okozta lökéshullámtól véd és van neki valami minimális repeszfelfogó képessége is.Amúgy a Merciket már nem használják.
dudi
Múltkor nézegettem képeket más missziókról, ott mint ha láttam volna még a Mergákat. De ettől függetlenül lehet, hogy igazad van.
forest
Afganisztánról beszéltem(a kép is ott készült ezért gondoltam,hogy ez egyértelmű).
Tudtommal Afganisztánban már nem használják járőrözésre a Mercedes G-270-est, helyettük az amcsik kölcsönöztek humveet beg maxxprot.
vdudi
azért az durva lenne, ha a katonai vezetés beleegyezése nélkül vettek volna maguknak multicamot
A Honvédségben rendszeresített norvég beszerzésből származó M2HB 12,7mm nehézgéppuska:
https://docs.google.com/viewer?pid=explorer&srcid=0B1Fobbo6-xABMDgzMmIzMDctYTE2Yi00MDRkLThhNjAtOTY5ZDVkZDQyY2Nl&docid=c2c27abad93c6a06f865c9586e54795a|8c9a74f0aabc7cc5b6775c8f97727c9f&a=bi&pagenumber=1&w=800
tankman
A különleges műveleti alakulatokra más szabályok vonatkoznak mint a reguláris erőkre ettől függetlenül még lehet,hogy van hozzájárulás.
Nagyon király az a ruha! Valóban jó lenne a honvédségnek. Első sorban én most a ruházatra, sisakra összpontosítanék a vezetés helyében, na meg a helikopter kérdésre.
danielblack
A Multicam semmire nem való(Afganisztánban tényleg jó de ezzel ki is merült a felsorolás)olyan mint a téli-nyári gumi az autókra….
Bréking Nyúz !
Meg nem erősített információ alapján a Honvédség afganisztáni használatra rendszeresíteni fogja az amerikai M-240 7,62mm géppuskát.
Ismeri valaki a fegyvert, esetleg már használta?
Sziasztok!
Az M-240 a Belga FN MAG alapjan lett amerikanizalva. Ez utobbi nem de az eredeti vas az FN MAG nallunk rendszerben van. Szemelyesen sosem hasznaltam de a fiuk meg vannak vele elegedve, meg csak szoba sincs csereje.
PKM kategoria.
Szia Kuruc !
Akkor talán megfelelő fegyver lesz. Szerintem ezt is az amerikaiakkal közösen végrehajtott műveletek miatt rendszeresítik – egyszerűbb logisztika odakinn….
OFF
Valaki betudná nekem scennelni a magyar médiában megjelent cikkeket az perzsacicákról (f-14) és a fantomokról (f-4)?
Jo fgyver lehet mert rosszat nem hallottam rola sot azt igen hogy a sulya ellenere szeretik jarorbe magukkal cipelgetni. Biztonsagot ad :-))
UAE-based F-22s A Signal To Iran
http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_04_26_2012_p0-452466.xml
Analysts say: north-korean-missiles-fake
http://alert5.com/2012/04/27/north-korean-missiles-fake-analysts-say/
Az M-240 ugyan azt tudja mint a PKM(persze lehet szőrszálhasogató,hogy ennek ez ennyi ez meg annyi de nincs értelme)A különbség annyi,hogy a PKM könnyebb.A rendszeresítés valóban csak a közös műveletekkel indokolható.Én személy szerint a Honvédség teljes személyi fegyverzetét lecserélném kivéve a PKM-et.
Nézegetem ezt a páncélozott Rába H-18 at, de nem értem hogy miért nem raktak a hűtőjére valamilyen védelmet (páncélzatot) mert baromi jó célpont. Azt sem értem, hogy ha már meg vannak a HMMWV, miért nem szerelik fel őket toronnyal, a helye meg van a járműveken.
És a PKM -et én sem adnám semmiért oda, nemsokára úgy is lesz rajta szereléksín is, akkor már komolyabb optikákat is felehet szerelni rá.
Luthero
Melyik HMMWV-n nincs torony?
Hogy hogy melyiken??? Hát bergenyés HMMWV nak. Szerintem itthon nincs több.
Luthero
Afgánban is vannak.amúgy nem kell rá torony ezek nem arra vannak mint a kintiek.
Akkor mire vannak?
Luthero
A KMZ gépei és ők nem azért vannak,hogy konvojosdit játszanak.
Hát nem is tudják mire használni. Egy páncélozott nagy nehézkes autó, amiből nem lehet tűzelni. Ezek a jármüvek sokkal jobban egy gépesitetlövész egységhez illenének, nem egy különleges müveletihez.
Azért vannak olyan esetek amikor szükség van az extra védelemre.
Sziasztok !
A szolnoki Humveekkel kapcsolatban hallottam, hogy fel lesznek szerelve „géppuska-fegyverállvánnyal”, azt még nem tudta az illető, hogy amerikai állvány lesz-e, vagy magyar Currus-fejlesztés.