|

Lakóövezetre zuhant egy F/A-18D Virginia-ban

A Naval Air Station Oceana bázisról péntek délelőttjének végén elstartoló F/A-18D röviddel a felszállás után, ottani idő szerinti 12:05-kor egy lakópark területére zuhant – a gép hajózói sikeres katapultálást hajtottak végre, és hatalmas szerencsének köszönhetően a sűrűn beépített területen is csak anyagi kár keletkezett. A gép a Hornetre történő képzést végző VFA-106 századhoz tartozott.

A szemtanúk elmondása szerint a gépet a pilóták látszólag megpróbálták visszavinni a bázisra – de ez nem jött össze, a Hornet a NAS Oceana területétől pár mérföldnyire északkeltere befejezte pályafutását. A megszólaltatott szemtanúk egyike, egy egykori SEAL elmondása szerint a hajózók a legeslegutolsó pillanatban katapultáltak, miután biztos volt, hogy a gépmadár már nem zuhanhat egy helyi iskola épületére. Elmondása szerint az egyik pilótát a helyszínre érkezők szedték le az egyik ház erkélyéről, mivel annak ejtőernyője fennakadt az épületen.

[googlemap src=”http://www.google.com/maps/ms?msid=200330507409529254992.0004bd08670bc7ab8d645&msa=0&ll=36.83347,-75.990887&spn=0.053584,0.077162″]

A U.S. Navy részéről kiadott sajtóanyagban mély sajnálatukat fejezi ki azok felé, akiknek otthonát letarolta az egyik kétemeletes épületbe csapódó gép, illetve gratulálnak Virginia Beach városának és a Mayfair Mews Apartments lakóinak és a tűzoltóságnak az azonnali segítségnyújtásukért.

A lakóházra zuhant F/A-18D törzsének egyben maradt hátsó fele - függőleges vezérsíkok és a hajtóművek - lángokban

Látható, hogy igen sűrűn beépített területre zuhant a gép, így igen nagy szerencse volt, hogy emberéletben nem keletkezett kár. Ebben minden bizonnyal nem kis szerepet játszott a baleset időpontja is. | Fotó: Kandice Angel / The Associated Press ,

55 hozzászólás “Lakóövezetre zuhant egy F/A-18D Virginia-ban”

  1. Még így is szerencse a szerencsétlenségben hogy a pilóta mikor észlelte a hajtóműhibát (szemtanúk lángnyelveket láttak kicsapni a hajtóműből, lehet pompázsjelenség?), kiengedte az üzemanyagot. Állítólag a pilóta miután kiszedték az ülésből elnézést kért amiért tönkretette a lakóházakat.

  2. Jogos, érthető, ezért jó, hogy ha az adott ország légierejében több típus is szolgál! :)

    Mondjuk a lengyelek, chileiek**, izraeliek***, marokkóiak, szingapúriak, görögök*, törökök* és az emriátusbeliek mégis csak emelt gerinccel rendelték a gépeiket.

    * Nekik csak az utolsó szériából származó gépeik emelt gerincűek
    ** Az ő esetükben csak a friss gyártásúak azok
    *** Nekik a teljes blk30, illetve a feletti flotta emelt gerinccel érkezett

  3. dudi

    http://jets.hu/news?id=180

    „Annak idején az első kétüléses Block 30-asok számára rendelték meg az izraeliek a módosított gerincet, amelyben további infracsapda és dipól szóró kazettákat helyeztek el, ezen felül itt építették be az aktív elektronikai zavaró rendszer néhány blokkját is.”

    Tehát mégis csak emelt/módosított gerinc…

  4. @sulyid

    Láthatólag nem érted.

    Az F-16I gépek nem a ’80-as években készültek. Az USAF soha nem rendelt ilyet. Ezek után nem értem, hogy mi a problémád. Komolyan azt hiszed, hogy ennyire vak vagyok…?

    A magas gerinces görög gépek meg 2000 után készültek. Szerintem USAF nem vágyott ennyire elfajzott gépekre, még CFT-t sem használnak. Ilyesfajta magasgerinc és CFT alkalmazásra az szorul, aki nem hajlandó megvenni az F-15E-t vagy el sem adják nekik. Ez tényleg olcsóbb, csak éppen a gép repteljesítményét elég szépen hazavágja.

    Szerinem kevesebb indulattal kommentelj, ha ennyire nem vagy képben.

  5. molni

    Én az IAF 80-as években készül Blk 30-as F-16D-iről beszéltem!
    Arról is tudtam, hogy az USA nem rendelt ilyen gépet. Arra voltam kíváncsi, hogy miért.

    Egyébként a mostanság átadott török gépek is magasított gerinccel és CFT-vel készültek.

  6. Kedves Sulyid!

    mint ahogy mások már leírták előttem, csak úgy látszik elsiklottál felette, az USAF az F-16D gépeit harckiképzésre, míg az IAF és a többi általad felsorolt légierő csapásmérésre használja azokat. Az emelt gerincben a csapásmérő bevetésekhez szükséges elektronika van. Az USAF gondolom azért nem használja az F-16D-it csapásmérésre, mert:
    1. Van helyette erre a feladatkörre alkalmasabb gépe.
    2. Ezekre a gépekre az alaprendeltetésüknek megfelelő felad ellátására van szüksége.
    3. Nincs korlátlanul pénze, hogy mindent napra készen modernizáljon.

    TG

  7. Virginia Beach fölött napi szinten lehet látni és hallani mindenféle repülőt, de leginkább a Horneteket. Régen F-14-eseket is lehetett látni. Az Oceana NAS frankón körül van építve, de az összes többi helyi repülőtér eléggé beépített és lakott területen van, ahogy a haditengerészeti/tengerészgyalogos bázisok is.

    Amúgy elvileg az egyik SEAL egység is az Oceana támaszponton állomásozik. De ott a közelben van az egyetlen amerikai NATO parancsnokság is.

    Na meg az öböl túloldalán ott van a Langley AFB, a F-22-esekkel. Érdekes környék.

  8. Molnibalage szerint:

    F-16D az a sima kétüléses, de ezed belül van DG és DJ is. Az utolsó USAF F-16 gépeket valamikor a ’90-es évek végén adták át. Akkor még nem is igazán volt olyan…

    Ez téves. Az utolsó USAF D 92-3927-es évjáratú. Spangdahlemi madárka.
    Az utolsó C 2001 után (01-7053 az utolsó USAF)
    Nem csag DG (Block 40/42)és DJ (Block 50/52) van, mert a block 25, 30, 32-es gépek csak sima D-k.

    De egyébként tökmindegy, mert az emelt gerincet az AFTI-hoz (75-0750) fejlesztették ki, aztán kapta meg a gerincet továbbfejlesztve és a kétüléses sárkányhoz igazítva az első izraeli F-16D 1987 szeptemberében. sulyid erre a kétülésesre gondolt, nem az F-16I-re.

    Azért most nagyot csalódtunk benned, molni, azt hittük, ilyen alapvető dolgokat csuklóból vágsz egy olyan fontos USAF témában. mint a Viper-evolúció.

    Másik idézet molnitól, még mindig a D/I témában:

    Láthatólag nem érted.

    Az F-16I gépek nem a ’80-as években készültek. Az USAF soha nem rendelt ilyet. Ezek után nem értem, hogy mi a problémád. Komolyan azt hiszed, hogy ennyire vak vagyok…?

    Ha figyelmesen olvasnál, molni, észrevennéd, hogy sulyid nem is említette az F-16I-t. Ő az F-16D-kről beszélt. Igen, te vagy olyan figyelmetlen, hogy el sem olvasod, mit ír a másik, és máris azt gyanítod, tévedett. Pedig semmi értetlenség nem volt az eredeti kérdésében. pusztán felvetett egy témát. Persze ezt itt, a te kertedben tenni…

    Újabb elmés molni mondat:

    Ilyesfajta magasgerinc és CFT alkalmazásra az szorul, aki nem hajlandó megvenni az F-15E-t vagy el sem adják nekik. Ez tényleg olcsóbb, csak éppen a gép repteljesítményét elég szépen hazavágja.

    Mondd már el, akkor miért rendszeresítette párhuzamosan a két típus exportváltozatait Izrael és Szingapúr?
    F-15I és F-15SG repül ott magasgerinces és CFT-s Falconokkal.

    De molni a legszebb az egészben, hogy miután már kapott választ sulyid és elfogadta (értsd: reagált rá és egyetértőleg)(szombat, 16.55-kor)
    Te azért még egyszer kioktatod… Az a biztos, lássa mindenki, hogy Te is megmondtad…

    Hát palántálgass csak nyugodtan a kertecskédben és vizionálgasd csak azt, hogy mások kétségbe vonják tudásodat.

    UI: (Ne ijedj meg, de ez másik téma!) Látom már átírtad a magyar wikiben a Tomcat-et harmadik generációsra, hajrá, csak így tovább, de vigyázz, az angol nyelvűn még negyedik generációs, jobb lesz azt is gyorsan átírni, még a végén valaki (kb 6,99 milliárd ember) valamit nem úgy gondol, mint te…
    http://en.wikipedia.org/wiki/4th_generation_jet_fighter
    A lap alján keresd, (az Aircraft/United States-nél)nehogy aztán engem szidj, hogy rossz linket adtam!

    Üdv és minden kedves HTKA olvasónak boldog/kellemes, valamint érdeklődésének megfelelő, maradandó élményekben gazdag húsvéti ünnepeket kívánok!

  9. @p51d

    De egyébként tökmindegy, mert az emelt gerincet az AFTI-hoz (75-0750) fejlesztették ki, aztán kapta meg a gerincet továbbfejlesztve és a kétüléses sárkányhoz igazítva az első izraeli F-16D 1987 szeptemberében. sulyid erre a kétülésesre gondolt, nem az F-16I-re.

    Nem vagyok gondolatolvasó, hogy ő mire gondolt. Mivel az elterjedt magas gerincű F-16 változatok mennyiségben az I, a UEA Block 60 és a görög 52+, akkor én nem a marginális D IAF változatra gondolok.

    Block 25 gépek nincsenek az USAF-nál egy ideje, én jelen időről beszéltem. Block 30/32-őt is már csak az ANG és az agresszor századok repülik, ha még repülik.

    Mondd már el, akkor miért rendszeresítette párhuzamosan a két típus exportváltozatait Izrael és Szingapúr?
    F-15I és F-15SG repül ott magasgerinces és CFT-s Falconokkal.

    Mert szerinted az unlimited cash cheat az csak úgy jön? Ennyi erővel az USAF minek vett manőverező légiharcra a ’70-es évektől F-16-ot, ha az F-15-tel szinte centira azonos Ps értékkel bír légiharc konfigban? Merhogy a F-16A Block 1-15 ára kb. harmada volt a F-15A-nak? Upsz…

    Akkor ezek után szerintem gondolkozz el azon, hogy miért nem csak F-15A/C gépekből állt az USAF, meg F-111 változatokból csapásmérésre és némi A-10 meg A-7-ből, ami CAS-t ad. Azért, mert a képességeket is skálázzák.

    Egy F-15SG árából sanszosan két olcsóbb – de lehet mittomén 3/2 vagy 5/3 arány, ami éppen adódik – de egyes területeken némileg korlátozottabb képességekkel gép is kijön. A nagy kérdés, hogy mikor kell mennyiség, mikor kell minőség és mikor hatótáv. Ez alapján megszületik a vegyes flotta ott, ahol van rá pénz és igény. Ez csak a gépek ára. A ’80-as évek végén az F-15A repórása eső fajlagos költsége még az F-4E-hez képest is majdnem háromszoros volt. Akkor el lehet képzelni, hogy a Sólyomhoz képest mennyibe fájt volna. Sem megvenni sem üzemeltetni nem ólcsóbb a Sas bármelyik változatát. Az ugye megvan, hogy +100 F-16I és 24 db F-15I-t vett az IAF…?

    Vagy egy még egyszerűbb példa. Nem is értem, hogy az F-22 miért nem 1:1 arányban váltotta le az összes F-15 és F-16 gépet is. A marhák…

    UI: (Ne ijedj meg, de ez másik téma!) Látom már átírtad a magyar wikiben a Tomcat-et harmadik generációsra, hajrá, csak így tovább, de vigyázz, az angol nyelvűn még negyedik generációs, jobb lesz azt is gyorsan átírni, még a végén valaki (kb 6,99 milliárd ember) valamit nem úgy gondol, mint te…

    Közöm nincs a magyar wikihez, a közelébe nem megyek, még olvasgatni sem szoktam. Gőzöm nincs, hogy ki szerkesztette át és nem is érdekel. Ellenben te faszán építed légváraidat. De azért folytasd csak te címeres…

  10. Szerintem eznek nem nekem kellett volna elgondolkoznom. Amilyen az adjisten…

    És akkor ezzel még olcsón megúszta. Ugyanis mindenféle alap nélkül kezdett el személyeskedni és trollkodni. Ha rajtam múlt volna kapott volna egy kis pihentőn. Valahogy a tököm teli van azzal, hogy egyeseknek nincs jobb dolguk, mint a személyemmel foglalkozni, azok után amit ide letett és még le fogok. Egyeseknek semmi sem jó…

  11. molni

    Az a baj,hogy akkora arcod van,hogy nem férne rá a 19 colos monitoromra.
    Vannak még itt rajtad kívül nagy tudású emberek még sem beképzeltek és ami fontosabb tudnak minden helyzetben tisztességesen beszélni a másikkal.Sokat tanulhatnál tőlük.

  12. dudi, az arcos megjegyzés kapcsán azért néha nézhetnél tükörbe is. Nekem meg van mire, hogy legyen. Láthatod, hogy nem repcsis témában nem is igen írok.

    Én nem érzem szükségét tissztességen beszélni ahhoz, aki úgy jön, mint p51d. Mindenkihez olyan hangnemben beszélek, amit saját maga által előidézett helyzet megérdemel.

    Rengeted olyan ember van akivel nem értek egyet, de képesek ezt kifejezni tisztességesen. Ha valaki úgy jön, mint p51d, akkor legszívesebbat átnyomnám a fejét a flalom. Elegem van már a balfaszokból.

  13. „Ha rajtam múlt volna kapott volna egy kis pihentőn.”
    Szerencsére nem rajtad múlik.
    „dudi, az arcos megjegyzés kapcsán azért néha nézhetnél tükörbe is. Nekem meg van mire, hogy legyen.”
    Több alázatot…
    Nem lenne ennyi vitád.

  14. @molnibalage

    Annyiban igazuk van a többieknek, hogy az utóbbi pár hsz-edben a stílus kezd elmászni a kocsmai felé: „te címeres…”, „balfaszokból”, „bazdmeg”, hogy csak pár példát hozzak. Ezek a „szófordulatok” szerintem nem illenek egy szaktekintélyhez (pláne nem az oldalhoz), mivel úgy tudom, hogy Te egy adott szakterület elismert művelője vagy. Illetve dudinak is igaza van abban, hogy ha valaki tiszteletlenül kommunikál Veled, akkor nem feltétlenül kell ugyanabban a stílusban válaszolni, mivel nem négyszemközt vagytok, hanem még jópáran olvasni fogják, ergo nekik is szól. Szóval ha reagálsz valaki hsz-re, akkor nem csak neki válaszolsz, hanem az oldal többi olvasójának is, akik meg azt szűrik le (főleg az újak), hogy egy földről elemelkedett kisisten vagy mi a fene vagy, mint ahogy nem is oly rég az egyik friss delikvens ezt „megjegyezte” kevéssé kacifántos formában.
    Egy hsz stílusa keretet ad a mondanivalónak: hiába vannak benne eget rengető teóriák, minden letaroló adatok, megcáfolhatatlan tények, a mondanivaló el fog veszni, ha a gondolatok áthidalása között más kommentelők értelmi színvonalán vagy édesanyjának a foglalkozásán töprengünk. Mert onnantól kezdve csakazértse lesz igazunk, mert az illető személyes ügyként fogja kezelni a dolgot és esetleg totális kommenthadjáratot indít ellenünk.
    És ezt természetesen ne lecseszésnek vedd, ez csak egy vélemény (kritika :) )

  15. Szia molni!

    Nagyon köszönöm kedves szavaidat, mind a magam, mind az oldalt olvasók nevében. Jelzős szerkezeteid és trágár kifejezéseid valószínűleg nagyban emelik a HTKA színvonalát, gratulálok hozzá!
    Ne törődj a többiekkel, akik annaka vélemélnyüknek adtak hangot, hogy esetleg nem idevaló a stílusod, neked van igazad!
    Én sem hibáztatlak, hiszen tudom, hogy az ilyen kifejezések használatának két oka lehet csak:
    1. életkori sajátosság, vagy
    2. nevelésbeli hiányosság.
    Bármelyik áll fenn esetedben, ez nem a Te hibád.
    Meg hát aki ennyi mindent letett az asztalra, az igazán megengedheti magának ezt a hangnemet.
    Én magam is hónapokon keresztül figyeltem,milyen hangnemben, stílusban nyilatkozol másokkal, biztos azért fogalmazhattam számodra rendkívül sértőn, bár az is igaz, hogy én nem használtam ilyen nagyszerű szerkezeteket, mint Te.
    Hiába, Te vagy a mester…
    Bár valaki tévesen megjegyezte itt már előttem hozzászólásaid kapcsán, hogy egy szaktekintély attól szaktekintély, hogy nem sülyed bizonyos szint alá. Te ezzel ne is törődj!
    Ha esetleg többen jegyeznék meg, még akkor sem. Az ő gondolkodásukban lehet a baj.
    Igazán sajnálom, hogy mélységes, alkotói nyugalmadból kibillentettelek, azért vígasztaljon a tudat, hogynem mindenki kapja ám fel úgy a vizet, mint Te, és van, aki jókat röhög a kirohanásaidon, például én is.
    Egy percig sem izgat, hogy mennyire alacsony az ingerküszöböd, jókat kacagtam, köszi ezeket a boldog pillanatokat!
    Üdv és csak így tovább!

  16. Hát ez nem igaz, és folytatja…

    Felfrissítem memóriádat.

    Hát palántálgass csak nyugodtan a kertecskédben és vizionálgasd csak azt, hogy mások kétségbe vonják tudásodat.

    Ezzel indítottál.

    <UI: (Ne ijedj meg, de ez másik téma!) Látom már átírtad a magyar wikiben a Tomcat-et harmadik generációsra, hajrá, csak így tovább, de vigyázz, az angol nyelvűn még negyedik generációs, jobb lesz azt is gyorsan átírni, még a végén valaki (kb 6,99 milliárd ember) valamit nem úgy gondol, mint te

    Itt meg szimplán hazutdál.

    Ezen felül nem az én kertecském, mert semmiféle HG jogom sincs. Én csak néha küldök egy cikket, amit kitesznek.

    Tehát vagyüki sorra.

    1. Idejöttél és egyből személyeskedni kezdtél.
    2. Aztán simán hazudoztál, mindenféle bizonyíték nélkül úgy, hogy láthatólag nem szúrja ki a szemed az, hogy ha én valamibe belekezdek, akkor az nem ilyen légypöcsnyi valami lenne.
    3. Ezek után még pattogsz és folytatod.

    Ha a HTKA tényleg az „én kertecském” lenne, te innen most úgy repülnél, hogy az ISS-t is levernéd miközben LEO pályára állsz.

    Egyébként 29 éves vagyok. Apám meg is jegyezte, hogy ne így válaszoljak, mert nem erre neveltek, de én nem érzem szükségét, hogy egy hozzád hasonlóakhoz ilyen belépő után úgy beszéljek, mint mondjuk ahogy tenném normális esetben. Tudod arról a fajtáról, aki más szemében a szálkát, de magáéban a gerendát sem látja…

    Ha már ennyire érdeklődsz, akkor te is elárulhatnád a korodat, csak hogy megtudjam, hogy az öregkor teszi a magáét, vagy csak alapból vagy ennyire növény…

  17. @dudi

    Én is pálinka & bor párti vagyok! :D De ettől függetlenül áll az amit írtam. 1-1 közös alkoholizálás szinte minden férfi ellentétet rendbe tud hozni. :)

    @molni
    Te meg ne hagyd magad provokálni, ennek sosem lesz így vége!

  18. @molni

    Ha nem is a kritikus tömeget de lassan a kritikus színvonalat biztosan eléri. Kell egy kis haverkodás, lehetne jó programokat összehozni. Esetleg filmvetítésekkel, szakértők meghívásával lehetne programot, programsorozatot is indítani.

  19. Egy idő után minden „fórum” életében eljön az a pillanat, amikor az „öregek” belefáradnak az az „újak” kérdéseibe. Ilyenkor jönnek a konfliktusok, majd az „öregek” általában külön fórumot alakítanak maguknak valahol, ami egy idő után vagy megszűnik vagy személyes kapcsolattá alakul. Azt nem szabad elfelejteni hogy a „fórumot” mindig az újak (akik a tagok többségét jelentik) tartják életben. (Ők kérdeznek, nekik lehet dolgokat elmagyarázni.) Persze olyan is van, amikor valaki különböző okokból (pl „vakok között félszemű a király” effektus)kinövi a „játszóteret”, ilyenkor neki kell másik játszóteret keresnie, hogy jobban érezze magát.

  20. Ezentúl az amerikai pilóták össze fognak súgni minden bevetés előtt:
    – Vigyázz John, nehogy a HTKA címlapján köss ki, ügyesen repülj.
    – Próbálok, nem is akarok Jim sorsára jutni.
    – Jaja, emlékszem rá, a Villám szárnyvégével elhibázott egy kacsát és leközölték a HTKA-n. Még aznap eljutottak a „PAK-FA körbeugrálja a Raptort, miközben a J-20 egész hordozó csoportokat semmisít meg” témához. Le is fokozták…
    – Ne is mond, emlékszem rá, de azért annak az indiai pilótának sem szeretnék a helyében lenni, aki az első Rafalet 10 repórával földhöz vágta. Ott tényleg kollektív anyázás volt.
    – Naja, azóta nem mertek az indiaiak felszállni a gépeikkel, csak fogkefével pucolják a betonon őket, vezeklésből.
    – Kemény dolgok ezek. Mondjuk az az orosz Il-76-osos hír sem volt semmi, amelyikben a ruszki gép pár fokkal jobbra dőlve, a jobb oldali kerekeket előbb a földhöz érintve szállt le. Ott elkezdtek büdös kommunistázni, azóta az oroszok ingyen szállítják a gázt.
    – Meg a T-90-eseket is!
    – Ja igen, azokat is. Na megyek és megpróbálok mintaszerűen repülni. Nehogy csináljak valami hülyeséget, mint mondjuk a fékszárnyat két másodperccel korábban nyitom ki, mert a végén a csotrogány Huey-k helyett a teljes Apache flottát kell átadnunk a magyaroknak két CVN-nel együtt.