Az idei évben egy egészen korai időpontban tartotta az MH 86. Ittebei Kiss József hadnagy Helikopter Bázis éves kiképzési tervében rögzített első helikopteres éleslövészetét a „0” ponti lőtéren, ugyanis a gyakorlat 2012. február 27. és március 2. között zajlott.
A kitelepülés a Veszprém melletti Jutaspuszta-Újmajor tábori leszállóhelyre a tél utolsó napjaiban történt. A hétfői nap délutánján verőfényes napsütésben érkezett meg a lövészeti feladatra kijelölt Mi-24P harcihelikopter, valamint a gyakorlaton résztvevő helikoptervezetőket szállító Mi-8-as szállítóhelikopter.
A leszállás és repülés utáni ellenőrzés után a harcihelikopter a téli időszakra kiszabott takarását végezte el a szakszemélyzet. Felkerültek a forgószárnylapátokra, a forgószárny agyra, valamint a farokrotorra is a takaró huzatok, eközben üzemanyagtöltés után a szállítóhelikopter gyors indítás után már indult is vissza a szolnoki bázisra.
A tél egy utolsót rúgva kedd reggelre közel tíz centiméteres havat és egész napos havazást hozott, így a tervezett repülési és lövészeti feladatokat az időjárási körülményekre tekintettel törölték. Úgy szintén február 29-én, szerdán is, amikorra a hó ugyan teljesen elolvadt, köszönhetően a +7 foknak, de a viharos szél és a helikopterek repüléséhez előírt maximális határon túli széllökések a földhöz ragasztották a 335-ös oldalszámú HIND-ot.
Itt a tavasz, lehet repülni!! A természet is engedélyt adott a felszállásra, március 1-jén csütörtökön zavartalan körülmények között kezdhetett neki a hajózó állomány a feladatok végrehajtásának. Igaz a terveket kissé felborította a hó és a szél. A csütörtökre kijelölt délutáni és éjszakai lövészetet, nappali lövészetre módosították, hogy a lehető legtöbbet tudjanak repülni, és lehetőség legyen mindenki számára a gyakorlatra kiírt lőszermennyiséget ellőni.
A műszak ezen a napon is, az előírásoknak megfelelően a repülés előtt három órával kezdődött, a helikopter kitakarásával, repülés előtti ellenőrzésével, és a fegyverzet betöltésével.
A mostani lövészeten a Mi-24P Gryazev-Shipunov GS–30-2K 30 mm-es repülőgép-fedélzeti ikercsövű, 9A623K kódnevű gépágyújával, valamint SZ-8 típusú 80 mm-es nem irányított rakétával hajtottak végre levegő-föld éleslövészetet a katonák.
A műszaki kiszolgáló személyzet egy része az MH Pápa Bázisrepülőtér állományából, a Repülésbiztosító Századtól érkezett, hogy a hét folyamán jártasságuk megőrzése céljából dolgozzanak a helikopteren. Közösen együttműködve szolnoki kollégáikkal elvégezték az szükséges ellenőrzéseket, üzemanyagminta vételét. A helikopter fedélzeti fegyverek az egész lövészet során teljes töltést kaptak, ez azt jelenti, hogy 240 darab 30 mm-es gépágyúlőszer és két blokkban 20-20, összesen 40 darab SZ-8-as rakéta került betöltésre.
Az amúgy rutinfeladatnak számító gépágyú betöltése némi nehézséget okozott, nem technikailag, csupán súlyilag. Az egybefüggő gépágyúheveder 240 kg környékén volt, így ezt a hevederszekrénybe juttatni nem volt egyszerű feladat. Ettől függetlenül a gép teljes ellenőrzése és töltése kevesebb, mint egy óra alatt készült el.
Eközben a hajózók a szokásos repülés előtti felkészülésüket, visszaellenőrzésüket az úgynevezett „lejátszást” tartották, majd 9 óra 45 perckor a helikopter indításával elkezdődött az aznapra kiszabott feladatok végrehajtása. A hat órás repülésre összesen öt feladatot terveztek.
Makai Sándor őrnagytól a kitelepült erők parancsnokától megtudtuk: „a lövészet célja az állomány kiképzése, gyakoroltatása, valamint előretolt földi repülésirányítókkal (JTAC – Joint Terminal Attack Controller) történő közös együttműködés gyakorlása” volt.
A helikoptervezetők az éleslövészeti feladatok mellett útvonalrepüléseket is végrehajtottak melyek a Veszprém-Gyulafirátót szomszédságában található „0” ponti lőtéren végződtek.
A lőtér különböző pontjain helyezkedtek el az előretolt földi repülésirányítók, akiknek feladata volt az érkező helikopter célra vezetése. Ennek lényege, hogy a helikopterhajózó nem önállóan deríti fel a célt, hanem a harctéren a szárazföldi erők légi oltalmazását végzi az által, hogy a számukra legfontosabb célt semmisíti meg.
Egész nap jellegzetes hangjával dörgött a fedélzeti gépágyú, rövid és hosszabb, lassú és gyors sorozatok lövésével, valamint hasították a levegőt a NIR rakéták.
Délután egy óra időtartamra elfoglalták a lőtér légterét a kecskeméti Pumák. Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis két JAS-39 Gripen vadászgépe érkezett gépágyús éleslövészetre, majd 16 órakor a nap utolsó feladatára újra a lőtér légterébe lépett a Mi-24-es. Ekkor már önálló célfelderítéssel lőtt a kijelölt célokra, több rárepüléssel, különböző harci manőverek végrehajtásával, többek között ugrásból történő gépágyú és rakétaindítással. Így közel húsz percen keresztül tartotta tűz alatt a célokat és a célterületet a harcihelikopter személyzete.
A repülés befejeztével a hajózók kiértékelték a napot, a műszakiak elvégezték a helikopter szükséges karbantartását, majd a pénteki pótnapon az éleslövészeti feladatok végrehajtása után hazatelepültek szolnoki bázisukra a katonák, és a technikai állomány is.
Szöveg és képek: Balogh Ákos
További képekért katt az LHSN.hu weboldalra!
karaj! ;)
Zsír :) Jó ilyenről olvasni.
NAGYON JÓ!
Sok érdekességet lehetett látni köszönöm!+végre a rendes nevén van szólítva a bazsis. MH 86. Ittebei Kiss József hadnagy Helikopter Bázis
Érdekes látni a ládákon a C-8KOM feliratot. Kíváncsi lennék meddig lehet őket tárolni?
Irányított rakétás lövészetet nem lehet látni valamikor vagy olyanunk nincs is mert ezek az S-8-ak eléggé szerte szét csapódtak be.
Örülök, hogy feltámadt a civil tájékoztatási ágazat. Ilyen részletes videó a harci helikopterek feltöltéséről még nem volt.
Ilyen közel engednének egy civilt egy éleslövészethez?
Az Sz-8 rakéták mint általában a NIR rakéták területlefogásra alkalmasak. Az alkalmazott KOM változat ráadásul egy kombinált kumulatív-repesz harci résszel és ha megérzésem nem csal V-5KP1 gyújtóval van ellátva. Tervezésüknél eleve nem cél a pontosság hiszen úgyis nagy mennyiségben indítják. Az általunk üzemeltetett Mi-24esekről alkalmazható a 9M17P Falanga illetve az újabb verziójú gépekről a 9M114 Sturm . Mindkét rakéta félautomatikus parancsközlő távirányítással rendelkezik, ez több (természetesen titkos) frekvencián történhet. A Falanga hangsebesség alatt míg a modernebb Sturm bőven hangsebesség feletti. Ez a gyakorlatban azt jelenti hogy a Sturm még az 5 km-es max hatótávolságán is hamarabb eléri a célt, mint elődje a 2.5 km-re lévőt.
Nagyon örülök annak , hogy a Magyar Honvédség , mint Főnixmadár kezd feltámadni hamvaiból!
Üdv! Mint a cikk szerzője és az lhsn.hu weboldal főszerkesztője, jeleznék egy dolgot Terminator nevű hozzászólónak. Az eseményen hivatalos engedéllyel vettünk részt mint sajtó. Civil még csak a környékre se teheti be a lábát…
Feltámadni? Azért ne essünk túlzásba?
Egyébként tudom milyen rakétákat indíthatnak a különböző típusok, engem az érdekelne, hogy nekünk melyik van(ha van egyáltalán) és hogy szoktak-e lődözni vele?
Mondjuk a Falangáról már láttam képeket magyar gépeket, de a Sturmról még nem, vagy az is van?
@Chris
Figyeld jól! Varázslat következik:
http://google.nekem.net/?q=9M114+Sturm
Minden kérdésedre az első oldalon lesz a válasz!
Rendszerben állnak Sturmok is, azok tárolókonténerből (kályhacsőből) indulnak. Mit is mondhatnék ? Brutál amikor belebeg föléd egy 24-es és elengedi a Sturmot… volt szerencsém átélni tapasztalatból mondom. A Falangáról inkább ne beszéljünk mert az siralmas. Az amcsik Akik előtte fényezték az Apache-ot csak tátott szájjal álltak és nagyon csendben voltak. Persze az Apache irányított fegyverzet terén jóval erősebb, de a lélektani hatásban közel sincs.
@lhsn
Köszönjük munkásságotokat! Remélem, hogy még sok hasonló anyaggal szolgálhattok a közeljövőben!
Kösz az írást és a videót is.
Most Offolni fogok, erről tud valaki valamit?
http://legiero.blog.hu/2010/10/22/megtartasra_erdemesek_talaltattak_mig_29_szu_22/fullcommentlist/1#c14487820
Off 2:
http://iho.hu/hir/magyar-mig-ek-horvatorszagnak-111022
Közben látom, hogy már linkelték, elnézést fiúk!
Egy kissé régiek a linkelt infók. A lengyel hírt eléggé kitárgyalta a HTKA illetve a Zord-féle blog közönsége az elmúlt másfél évben.
@lhsn: „Az eseményen hivatalos engedéllyel vettünk részt mint sajtó. Civil még csak a környékre se teheti be a lábát…”
A kiváló felvételek alapján arra következtettem hogy te az állomány tagja lehetsz, ha ez számodra sértő, akkor bocsánat, én dicséretnek gondoltam.
Terminator! Én nem vagyok katona, újságíróként tevékenykedem, és írok a Helikopter Bázisról. Nem sértő amit írtál, csak az én fejemmel nézve nem szabad hagynom, azt a látszat keltését, mintha éleslövészetre bárki besétálhatna és fotózhatna videózhatna. Hozzászólásod átvitt értelme nem volt számomra egyértelmű… Szerintem ezt túltárgyaltuk.
@forest
a varázslat az lenne ha felfogtad volna a mondanivalómat
Tényleg azt hiszed nem googliztam? Az első videó meg csak egy Sturm metszetet mutat, és az lhsn oldal is. Ha egy 1848/49 6 fontos ágyút lenne a képet te elhinnéd, hogy ma is használjuk?
Nekem egy olyan videó kel ahol lehet is látni használat közben
http://jets.hu/news?id=74 Sajnos a Strurm indításról készült képen csak légypiszok a rakéta, de ott van.
Magyar embernek magyar Sturm dukál:
http://www.youtube.com/watch?v=ez-ZDyzOqBw&feature=plcp&context=C3390af3UDOEgsToPDskLGp34x3nK38GX-4lVoLuQL
2:30-tól.
@Chris
Amennyiben a google találatok között a képeken és a videókon túl léptél volna mondjuk csak a 6.(!!!) találatig akkor minden információt megszerezhettél volna a Honvédelmi Közlönyből. A 8. (!!!) találatnál pedig megtaláltad volna a hozzá tartozó videót is. Ezért mondtam, hogy minden információt ott találsz.
„Ahhoz, hogy a Finnországtól kapott két Mi–8T típusú szállítóhelikopter hadrendbe álljon, kecskeméti segítségre is szükség van. Egészen pontosan a Magyar Honvédség Légijármű-javító Üzemére. ”
„Magyarország ellenőrzött légterében a fedélzeti válaszjeladó (transzponder) nélküli repülés nem engedélyezett. Tegyük hozzá: az önálló repülésnek lett volna még egy akadálya, mégpedig a megfelelő rádió hiánya. A „finnek” fedélzetére az LJÜ szakemberei még Szolnokon szereltek be egy-egy Baklan-5 típusú rádiókészüléket. ”
http://www.honvedelem.hu/cikk/30562/atalakuloban-
„A Rába Jármű Kft. a külföldi partnerek tapasztalatait is felhasználta, amikor repesz- és lövedékállókká tette a Magyar Honvédség új beszerzésű járműveit, a kisebb kategóriáktól a nagyobbakig. ”
http://www.honvedelem.hu/cikk/30563/lepesrol-lepesre-
Sziasztok A rakétás témához csak annyit hogy a Falangát már kivontuk Sturmból pedig alig van.Számtalan képet látni ujságokban meg a neten hogy a 24eseink a 4 pilonra egyet vagy kettőt raknak fel.Valszeg azért mert a készleten lévők már öregek és nincs is elég belőlük.
Negatív hozzászólásom lenne azért nekem is:
Jól értelmeztem hogy a Magyar légierő egy Mi-24essel vett részt ezen a lőgyakorlaton?És hogy egy kis hideg meg hó elég volt a program módosításához?…
HindTheBest!
Nem jól értelmezed a dolgokat. A gyakorlaton elmaradt repülési feladatokat az egész napos havazás ebből következve a repüléshez nem megfelelő látási viszonyok, következő napon pedig a határérték feletti szél miatt nem hajtották végre. Ezek nem olyan dolgok amit figyelmen kívül lehetne hagyni a repülések biztonságos végrehajtásakor. Ilyen esetekben bizony azt kell mondani hogy NEM. A pilóták egy ilyen lövészet alkalmával szívük szerint egész nap repkednének és lőnének, számukra sem olyan jó dolog a földön maradni, de vannak előírások amiket be kell tartani a biztonság érdekében. Ezért hibáztatni, vagy megszólni senkit sem szabad.