Bár a JSF programot mostanában több probléma is hátráltatta, azért pozitív fejleményekről is beszámolhatunk Olvasóinknak: megkezdődtek a típus külső függesztményekkel végrehajtott tesztjei.
A Lockheed Martin ötödik generációs vadászbombázójának nullszériapéldányai a gondok ellenére szorgosan gyűjtögetik a repült órákat, folyamatosan teljesítve az előírt tesztprogramot. A legújabb említésre méltó esemény a külső függesztményekkel való tesztrepülések megkezdése.
Február 16-án szokatlan külsejű F-35-ös emelkedett a levegőbe a kaliforniai Edwards támaszpontról: az AF-01 jelzésű példány a félszárnyai alatt hat pilonnal kapaszkodott a magasba, a külső felfüggesztőkön egy-egy Raytheon AIM-9X Sidewinder típusú légiharc-rakétával. Aznap egy másik gép is végzett fegyverterheléses tesztrepülést, az két Raytheon AIM-120 AMRAAM rakétát és két 2000 fontos (908 kg) GBU-31 JDAM GPS-vezérlésű bombát cipelt a belső bombakamrájában. Fegyverindítást egyik esetben sem hajtottak végre, csupán a gép viselkedését tesztelték függesztményekkel.
A napokban egy másik tesztről is kerültek nyilvánosságra képek, a NAVAIR által közzétett felvételeken a BF-02 jelzésű példány egy 25 milliméteres kaliberű fegyverrel ellátott gépágyúkonténert cipelt a törzse alatt, továbbá ezen is helyet kaptak a szárnyak alatti pilonok, a külsőkön egy-egy AIM-9X Sidewindert is hordozott.
Bár az F-35 Lightning II alacsony észlelhetőségű vadászbombázó, amennyiben nincs szükség a „lopakodó”-képességre (az ellenséges légvédelem kiiktatása esetén), külső felfüggesztésű pilonokkal is ellátható. Az F-35-ös különböző verziói 10 felfüggesztési ponton összesen 8170 kilogramm fegyverzet hordozására képesek, melyek közül négy található a belső bombakamrában, hat a szárnyak alatt. A STOVL képességgel rendelkező F-35B esetében nem alakítottak ki beépített gépágyút, így ezen a verziónál a törzs alatt a középvonalban felfüggeszthető egy gépágyúkonténer is.
A Lockheed Martin tájékoztatása szerint a tesztprogram 2006 decemberi kezdete óta 2012. február 20-ig a nullszériapéldányok együttesen számítva az 1704 felszállás során több mint 2500 repült órát teljesítettek, ebből több mint 110 repülést idén hajtottak végre.