TA-4E/F
Az első kétüléses változat, amely 1965. június 30-án emelkedett először a magasba. A gépet az A-4E változatból fejlesztették ki. A törzs első szekcióját 70 cm-rel meghosszabbították és a belső üzemanyag rovására egy hátsó kabint építettek be. Mindkét pilóta dupla nullás Escapac 1C-3 katapultülésben ült. Hajtóművének a J52-P6-os erőforrást választották. A fékszárnyak fölé spoilerek kerültek, amelyek korábban csak az F változatokon voltak megtalálhatóak, így a kétüléses gépek jelzését is TA-4F-re módosították. A gépek megtartották harci kapacitásukat is. Az első gépeket a VA-125-ös kiképzőegység kapta. Összesen 241 db TA-4F épült, később számos példányt átépítettek TA-4J verzióvá.
TA-4JA
A legnagyobb példányszámban – 277 db – épült kétüléses változat, amelyet J-52-P8 hajtóművel és a legegyszerűbb elektronikával szereltek fel. Nem került beépítésre a légi utántöltő rendszer sem. Legfeljebb egyetlen beépített gépágyúval rendelkezett, de a legtöbbször még ezt is kiszerelték. 1969 közepén vette át az első gépeket a VT-17-es alakulat Kingsville-ben Texas államban.
EA-4F
A TA-4F változatból kialakított elektronikai-agresszor feladatokra használt kétüléses gépek jelzése. 4 db gépet alakítottak így át.
OA-4M
A tengerészgyalogosok által előretolt légi megfigyelő (FAC) feladatokra használt kétüléses gépek jelzése, amelyeket nagyrészt a TA-4F változatokból alakították át és megkapták az A-4M elektronikáját. Összesen 33 db gépet módosítottak ilyen módon.
4. Fontosabb műszaki adatok
Tipusváltozat | A-4E/F | A-4M |
---|---|---|
Fesztávolság | 8.38 m | 8.38 m |
Hossz )utántöltő csővel) | 12.28 m | 12.28 m |
Magasság | 4.57 m | 4.57 m |
Szerkezeti tömeg | 4 739 kg | |
Felszállósúly | 11 113 kg | 11 113 kg |
Max. sebesség | 1086 km/h (tengerszinten) | 1102 km/h (tengerszinten) |
Hatósugár | 547 km (terhelés: 1 814 kg) | |
Hatótávolság | 1126 km | |
Emelkedési képesség (tengerszinten) | 1713 m/min | 3140 m/min |
5. Alkalmazó országok
Argentína
A Skyhawk első külföldi vásárlója volt. 1966-ban, 70-ben és 76-ban összesen 75 db A-4B és C változatot szereztek be, amelyek az A-4P jelölést kapták. 1971-ben vásároltak 16 db A-4Q jelzésű gépet is, amelyeket kifejezetten a 25 de Mayo repülőgép-hordozó fedélzetére szántak.
1994-ben további 36 db, sivatagban tárolt, A-4M gépet vásároltak és jelentősen felújították azokat. Például a pilótafülke csak méreteiben emlékeztetett a régi önmagára. Az argentin A-4-esek 1994 óta A-4AR Fighting Hawk néven üzemelnek kizárólag a légierő kötelékében. A haditengerészet 1986-ban eladta hordozóját Indának, így gépei feleslegessé váltak.
4. repülőcsoport Légierő – Rio Gallegos, 1966-tól A-4P, majd 1994-től A-4AR
5. repülőcsoport Légierő – Rio Gallegos
3. repülőszázad Tengerészet – 1988-ban kivonták A-4Q gépeiket.
Ausztrália
1967-től vásároltak két lépcsőben 20 db Skyhawkot az Ausztrál Királyi Haditengerészet részére. A gépek között 10 db használt és 8 db új A-4F és 2 db TA-4E változat volt, amelyek az új otthonukban az A-4G és TA-4G jelölést kapták. Elsősorban légvédelmi feladatokra optimalizálták őket, a szárnyak alatt 4 db Sidewinder rakétát hordoztak. Támadó potenciáljukat csökkentették, megszűnt az atombomba hordozó képességük is. Az ausztrálok HMAS Melbourne repülőgép hordozóján szolgáltak, annak 1982-ben történt kivonása után a gépeket eladták Új-Zélandnak. A teljes üzemeltetési ciklusok során 10 db gépük veszett el balesetekben.
805. század – A Melbourne repülőgép hordozón, illetve a Nowra légibázisról
724. kiképzőszázad – Nowra légibázis
Brazilia
1997-ben Brazília 70 millió dollár értékben vásárolt 20 db egy és 3 db kétüléses gépet Kuvaittól. A gépek a legutolsónak gyártott példányok közül kerültek ki, kiváló állapotban voltak. A gépeket 1998. október 2-án AF-1 és AF-2 típusjelzéssel hadrendbe állították. 2001 januárjától a brazil Minas Gerias majd az azt felváltó Sao Paolo repülőgép hordozón teljesítettek szolgálatot. Saját korszerűsítési programjuk keretében az AMX és az F-5-ösnél már felhasznált modernizációs csomagot építik be.
1. tengerészeti repülőszázad – Săo Pedro d’Aldeia bázis
Indonézia
1979-ben Izraeltől vásároltak 14 db A-4E és 2 db TA-4H típusú gépet, később ezt további 16 db A-4E repülő beszerzése követte ugyaninnen. A felújítási költségek miatt utóbbiak csak 1985-ben készültek el. 1999-ben két további TA-4J változatot szereztek be. Az indonéz gépek csapásmérő képességük mellett alkalmasak voltak felderítő konténer hordozására is.
11. század – Hasanuddin légibázis. 1979-től 2004-ig, amikor Szu-27-esekre váltottak
12. század – Pekanbaru légibázis. 1985-től 1996-ig
Izrael
A zsidó állam volt a típus legnagyobb külföldi üzemeltetője. Izrael 278 db újonnan gyártott A-4H és A-4N gépet vásárolt, amelyek az A-4F és A-4M változatoknak felelt meg. Az 1967 és 1973 között leszállított gépek között TA-4E változatok és felújított A-4E gépek is voltak. A gépek fékernyőt kaptak, a 20 mm-es gépágyúkat pedig 30 mm-es DEFA gépágyúkra cserélték. A gép fúvócsövét megnyújtották, jobb védelmet biztosítva így az infravörös rakéták ellen. Az 1973-as háború során a veszteségek pótlására 46 db gépet vezényeltek a Málta közelében hajózó USS Independence fedélzetéről a zsidó országba.
Később 32 db gépüket eladták Indonéziának.
102 „Flying Tiger” század – Hatzerim légibázis, 2003 közepén még használták a típust előrehaladott légiharc oktatására.
Kuvait
Az olajemírség 1974-ben írt alá szerződést 30 db A-4M és 6 db TA-4-es változat beszerzéséről. A leszállításra 1976-ban került sor, az A-4KU és TA-4KU jelzést kapták és az erősebb Pratt&Whitney J52-P-408-as hajtóműveket szerelték beléjük. A gépek az Ahmad al Jabir légi támaszponton állomásoztak az iraki támadásig. A gépeket a háború után konzerválták és 1997-ben kiváló állapotban eladták Brazíliának.
Malajzia
A maláj légierő egy 1982-ben eredetileg 88 db Skyhawk gépet rendelt az USA-tól, amelyek közül végül 34 db együléses A-4TPM és 6 db TA-4TPM jelzésű gépet szállítottak le. Ezek mindegyike felújított gép volt. A két századra osztott gépek 1994-ig üzemeltek, amikor Hawkokkal váltották le azokat. Néhányat 1999-ig megtartottak légi utántöltőnek, azóta azonban ezeket is leállították.
Szingapúr
A szingapúri légierő 1972-ben vásárolt 47 db felújított A-4-est az USA-tól. Ezek közül 40 db együléses és 7 db kétüléses változat volt. A kétüléses TA-4S változatokat az A-4B gépekből alakították át, úgy, hogy az első kabin mögé egy teljesen különálló másodikat építettek be. Így egyedülálló módon két külön buboréktetővel rendelkezett,mely lehetőséget nyújtott arra, hogy megtartsák ugyanazt a hajtóműtípust, melyet az együléses gépek is használtak. A gépágyúkat 30 mm-es ADEN-re cserélték. 1984-től egy felújítási programnak vetették alá a gépeket, melyek közül az utolsóra 1989-ben került sor. A felújított gépek jelölése A-4SU lett. Mivel a szingapúri légtér nagyon szűk, több Skyhawk gépüket is a francia Cazaux légi bázisra telepítették gyakorlatozni. A szingapúri légierő bemutató köteléke szintén A-4-eseket használ, kiegészítve 2 db F-16-ossal.
142. repülőszázad – Tengah légibázis, 2005 áprilisában feloszlatva.
143. repülőszázad – Tengah légibázis, kiképző század, 1997-ben feloszlatva
145. repülőszázad – Tengah légibázis
150. repülőszázad – Cazaux légibázis, Franciaország, kiképzőalakulat 1998-tól.
Új-Zéland
Az első 14 db A-4-es 1970-ben érkezett az USA-ból a szigetországba. 1984-ben, amelyek közül 10 db egy- és 4 db kétüléses volt. További 10 db gépet – 8 db egy- és 2 db kétüléses – vásároltak meg használtan az ausztráloktól, majd 1985 és 1989 között felújították a teljes flottát. A műszerfalba HUD került, korszerűsítették az elektronikai és navigációs rendszert, valamint megerősítették a szerkezetüket. Hat gépüket folyamatosan az Ausztrál kontinensen állomásoztatták. 2001. február – márciusában egymás után 3 gépüket veszítették el balesetekben, amely események felgyorsították a kivonás folyamatát. 2001. december 13-án mind a három A-4K századot megszüntették, így Új-Zéland légiereje harci gépek nélkül maradt.
2. század – A-4K, Nowra légibázis, 2001 decemberben feloszlatva
14. század – TA-4K, Nowra légibázis, rövid ideig használtak néhány TA-4-est mielőtt Strikemasterre fegyverezték át őket.
75. század – A-4K, Ohakea légibázis 2001 decemberében feloszlatva
Egyesült Államok
A rendszerbe állítása 1956 októberében kezdődött a haditengerészet repülőszázadainál, amelyet hamarosan követtek a tengerészgyalogos egységek is.
A gépek felváltását 1967-ben kezdték el A-7 és A-6 támadógépekkel. A hetvenes évek elején már napi szintűek voltak a komolyabb meghibásodások,főleg a rádiók és a fékhorog bekötések mentek tönkre. Sok esetben társainak kellett a „süket” gépet bevezetni a siklópályán, és az is előfordult, hogy leszálláskor kiszakadt a fékhorog és az A-4-es pedig a tengerben landolt. Az utolsó haditengerészeti repülőszázad 1975-ben adta le A-4F gépeit, így a típus napi szintű hajófedélzeti üzemeltetése befejeződött. A tengerészgyalogos egységek szárazföldről 1990. február 27-éig üzemeltették a típust.
A típus történetének érdekes fejezete az agresszor szerepkör, melyet a tengerészet Top Gun iskoláinál töltött be 1969-től. A könnyű gépek a Mig-17-eseket szimulálták és a Mongoose hívójelet kapták. A speciális festésű gépek egészen 1994-ig üzemeltek.
A Blue Angels bemutatókötelék 1973 és 1985 között használta az A-4-eseket teljes megelégedéssel. A típust ekkor az F-18 Hornet váltotta fel a köteléknél.
A kiképzőparancsnokság VT-7-es alakulata 1999-ben állította le piros – fehér festésű TA-4J jelzésű gépeit, akik sokáig 55 db gépet üzemeltettek egyidejűleg. Az ezredfordulóra megérett a teljes csere és a tanulókat ekkor már teljesen a T-45 Goshawk gépek szolgálták ki.
Utolsóként a Poerto Ricoba települt VC-8-as vegyes repülőszázad alkalmazta 2003 májusáig kisegítő feladatokra. Gyakorlatokon repültek célpontot radarkezelőknek és hadihajóknak, célzsákot vontattak, különböző drónokat indítottak feladataik során.
A tengerészet és a tengerészgyalogság A-4-es gépeit alkalmazó századok felsorolását a Függelék tartalmazza.
6. Harci alkalmazás
Libanon
A típus első harci alkalmazása az országhoz kötődik, amikor a USS Essex repülőgép-hordozó fedélzetéről felszállva támogatták a partraszálló amerikai csapatokat.
Kuba
Az 1962-es kubai rakétaválság idején, a USS Essex, a USS Enterprise, a USS Independence és a USS Randolph fedélzetéről felszállva A-4-es gépek is részt vettek a blokád ellenőrzésében.
Vietnam
A típus legfontosabb hadszíntere, az első naptól – a tonkini incidenstől – kezdve részt vettek a harcokban. A bevetések számáról, az elért eredményekről és az elszenvedett veszteségekről eltérnek a statisztikák. Az mindenesetre igaz, hogy az első időszakban nagyon sok Skyhawk odaveszett. Kezdetben kis magasságon repültek, de ez kevésnek bizonyult a pontos találat eléréséhez. Átváltottak a közepes magasságú egyenes vonalú repülésekre, amely azonban a csöves légvédelemnek bizonyult ideálisnak. Ezt követően a nagyobb magasságból indított zuhanóbombázásra tértek át. Állandó feladatuk lett a légvédelmi ütegek támadása. Erre rendszeresítették a fegyverzetükbe a Shrike lokátorok elleni rakétát és a Rockeye kazettás bombát is.
Az első Skyhawkot 1964. augusztus 5-én lőtték le. Everett Alvarez sorhajóhadnagy a VA-144-es századhoz tartozott, a USS Constellation repülőgép-hordozóról szállt fel és pont egy észak-vietnami őrhajót támadott A-4C gépével, amikor találatot kapott. A pilóta katapultált és őt érhette az a megtiszteltetés, hogy az első hadifogoly lett a háború során. Egészen 1973. február 12-éig, azaz majd 9 évig tartott a fogsága!
Az utolsó A-4-es 1972 szeptemberében veszett oda. A tengerészgyalogság VMA-211-es századához tartozó James P. Walsh kapitányt szintén a csöves légvédelem szedte le An Loc mellett. A pilóta ekkor is sikeresen katapultált és ernyőjével pontosan egy észak-vietnami állásba ereszkedett, így azonnal fogságba esett. Walsh kapitány volt a tengerészgyalogság utolsó embere, aki hadifogságba került a háború során és érdekesség, hogy az elsőként lelőtt Alvarezzel együtt szabadult 1973. február 12-én!
A vietnami háború során egy légi győzelmet is elértek. A USS Bon Home Richard fedélzetéről felszállva Theodore Schwartz korvettkapitány a VA-76-os századtól A-4C gépével 1967. május 1-jén egy repülőteret támadott, amikor Mig-17-esek ütöttek rajta. Rövid manőverezés után sikerült az egyik mögé kerülnie és Zuni nem irányított rakétáival leadott egy sorozatot, amelytől a MiG lezuhant.
Az utolsó Skyhawkokkal végrehajtott bombatámadásra 1973. január 27-én került sor Vietnamban.
A legtöbb forrás szerint 362 db Skyhawk veszett oda a harcok során, ezek közül 271 db a tengerészethez, 81 db a tengerészgyalogsághoz tartozott, míg 10 db TA-4F kiképzőgép volt. A veszteségek közül mindössze 32-őt okozott légvédelmi rakéta és egyetlen egyet ellenséges repülőgép. 1967. április 25-én sikerült az egyik Mig-17-esnek légi harcban lelőnie egy Skyhawkot. Az összes többi gép a légvédelmi lövegek tüzében, földi támadásokban, valamint balesetekben veszett oda.
Arab-izraeli háborúk
A zsidó ország nagyon intenzíven használta a Skyhawkokat az 1973-as és 1982-háborúkban, illetve az azokat megelőző kisebb incidensek során.
A típust elsősorban a földi csapatok közvetlen támogatására használták és a légvédelem miatt komoly veszteségeket szenvedtek- összesen 53 db Skyhawk pusztult el a harcokban. Egy érdekes légi győzelem is kapcsolódik a konfliktushoz: 1970. május 12-én két szír Mig-17-es esett áldozatul egy izraeli A-4-esnek. A kettős légi győzelmet nem irányított rakétákkal érte el a pilóta, akárcsak korábban a vietnami háború idején.
A zsidó Skyhawkok kivették a részüket az 1982-es libanoni hadműveletek idején is. Itt is a szárazföldi célokat támadták, azonban ekkor már csökkent a jelentőségük az F-4E és F-16-os gépek mellett. Az első veszteségük rögtön egy A-4-es volt, melyet az első napon Sztrela légvédelmi rakétával lőttek le.
Falkland-szigetek
Az argentin gépek harci bevetésének színtere volt a dél atlanti-óceáni sziget, amelyet az argentin csapatok 1982 áprilisában szálltak meg. A britek azonnal nagyszámú harci egységet indítottak útnak a sziget visszafoglalására. Ellenük az argentin haditengerészet 11 db, a légierő 46 gépet vetett be. Ezek közül összesen 22 db gép került veszteséglistára balesetek, légvédelem és a védelmet biztosító Sea Harrierek miatt. A Skyhawkok részt vettek több nagyobb brit egység, pl. a HMS Antelope fregatt és a HMS Conventry romboló, elsüllyesztésében. A harci bevetések legnagyobb tapasztalata az volt, hogy a gépek sokszor olyan alacsonyan repülve támadták a célokat, hogy a ledobott bombák időzítőinek nem volt ideje lefutni. E miatt rengeteg volt a besült bombák száma.
Indonézia
Az indonéz légierő 1982-ben Pápua Új-Guineában és Kelet Timorban bevetette a gépeket a helyi gerillák ellen, azonban részletek nem ismertek a bevetésekről.
Öböl-háború
A kuvaiti A-4-esek két napig autópálya szakaszokról üzemelve vették fel a harcot a támadókkal. Ezt követően Szaúd-Arábiába menekültek és a Dhahran légi bázisról összesen 1 361 bevetésen vettek részt. Egyetlen gépveszteségük volt, amelyet légvédelem okozott. A pilóta – Mubarak kapitány – katapultált és fogságba esett.
7. Felhasznált irodalom
- Szórád Tamás: Fél évszázados a pehelysúlyú bombázó – Aero Magazin 2004/5.
- http://www.skyhawk.org/
- http://www.wikipedia.com
- Michael Taylor: A modern katonai légierő enciklopédiája – Alexandra Kiadó
- Bill Gunston: A korszerű harci repülőgépek enciklopédiája – Zrínyi Kiadó