|

HTKA Hírhalom 2012. 5. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Elkészült a Kanadai Királyi Légerő részére gyártott 17. C-130J Super hercules szállítógép. A Kanadában CC-130J jelzésű gép utolsó példánya január 26-án gurult ki a Lockheed Martin festőüzeméből a megrendelő légierő őrnagyának, Allan MacKenzie-nek a jelenlétében. Az utolsó példány azután kerülhet Kanadába, hogy berepülték a Lochkeed Martin pilótái, amire május elejéig kell várni.

A 17. kanadai C-130J Super Hercules dudás felvezetéssel

A 17. kanadai C-130J Super Hercules dudás felvezetéssel | Fotó: Lockheede Martin ,

Ha már a legendás C-130 Hercules-nél tartunk, meg kell említeni, hogy fontos mérföldkőhöz érkezett a típus – Mariettában elkészültek a típus 2 400. példányával. A történelmi esemény egy MC-130J Combat Shadow II-höz kapcsolódik; az Amerikai Légierő Különleges Hadműveleti Egységéhez kerülő gép lett a 2 400. legyártott példány. A gép az ünneplés és a szokásos berepülés után a 27. különleges műveleti ezredhez állományát fogja erősíteni.

A Lockheed Martin egyébként tavaly teljesített a legjobban a Super hercules gyártását illetően: 2011-ben 33 C-130J-t adtak át 6 megrendelőnek – ebből 3 amerikai és 3 külföldi – 6 típusváltozatban.

—–

Lengyelországban nem állnak le a légierő fejlesztésével, annak ellenére sem, hogy az egyik legmodernebb F-16 variánssal bírnak, melyhez a legmodernebb fegyvereket szerezték be. A DSCA (Defense Security Cooperation Agency) nemrég jelezte a Kongresszusnak, hogy Varsó az FMS (Foreign Military Sales) keretében újabb fegyverüzlettel fordult feléjük. Lengyel kollégáink ezúttal a legújabb fegyverekből szereznének be olyan mennyiséget, amit sok más közép-európai ország irigyelhetne: 93 példányt igényelnek az AIM-9X Block II-es verziójából, valamint 65 darabot az AIM-120C-7 AMRAAM-ból. Földi célok elleni fegyverekből is bevásárolnak: összesen 849 különböző bombát vesznek, a következő felosztásban: 642 BLU-111 (227 kg), 127 MK-82 (227 kg), 80 BLU-117 (907 kg). A fegyverekhez irányító készleteket is rendelnek, 42 kombinált lézeres és GPS irányítású GBU-49-t a 227 kg-os bombákhoz, valamint 200, szintén kombinált irányítású GBU-54-t a 907 kg-os fegyverekhez. Továbbá beszereznek 28 éjjellátót, pótalkatrészeket az F100-PW-229 hajtóművekhez, valamint 5 éves logisztikai támogatást is kérnek. Mindezekért 447 millió dollárt kér az amerikai fél.

[singlepic id=1513 w=584]

Lassan, de folyamatosan újulnak meg az USAF flottájában szolgáló C-5 Galaxy óriás szállítógépek. Jelenleg a 11. példány van felújítás alatt, a 86-0017 jelzésű gép február 1-én került Mariettába, ahol a megújítása kezdetét is vette. A gép egyébként a Dover légibázison szolgál, elsősorban a légierő vadászgépeinek világszerte történő alkatrészellátásában vesz részt, ennek megfelelően járt már Irakban, Olaszországban, Németországban, Kuvaitban, Kirgizisztánban, Katarban, Spanyolországban és Törökországban is. Eddig 18 000 repült órát gyűjtött össze, és túl van már a 4 300. leszállásán is.

Fotó: Lockheed Martin ,

7 példányra bővült Ausztrália CH-47 flottája, miután átvehették a U.S. Army állományából a két használtan megrendelt példányt. A két helikoptert beszerzése mellett tavaly novemberben döntöttek, miután májusban lezuhant a hadsereg egyik példánya Afganisztánban. A beszerzés költségei egyelőre nem kerültek nyilvánosságra, annyi azonban bizonyos, hogy a két „kávédaráló” 2012 közepe felé léphet szolgálatba az Ausztrál Hadsereg állományában.

—–

Az amerikai Cobham vállalat kapta a megbízást, hogy az USAF jövőbeli legfontosabb tanker típusába, a KC-46A-ba gyártson üzemanyagtartályokat. Mindegyik tanker 4 üzemanyagtartályt kap, melyek annyival nagyobbak a személyszállító 767-ben lévőnél, hogy a csomagtér helyét is kitöltik. A tartályok tervezését januárban kezdték meg, és a szerződés szerint a gyártás 2028-ig tart majd. Az USAF összesen 179 példányt vesz át a típusból, így a tartályokból is több száz legyártása várható.

—–

A PZL Swidnik lengyel helikopter gyár a hónap közepe fele átadja az első négy helikoptert a Fülöp-szigeteki légierő részére. A légierő ezredese, Mike Okol elmondta, hogy a megrendelt 8 példányból így fennmaradó négy gépet is idén átvehetik, azok novemberben érkeznek a szigetekre.

16 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2012. 5. hét”

  1. Hogy miert vesznek ekkor mennyisegu fegyverzetet a szep szamu vadaszbombazoikhoz?
    Azert mert egy haboru a levegoben dol el.
    Az okosok persze mindjart megkerdezik hogy milyen haboru.
    Jobb felkeszultnek lenni szukseg helyzetben ahelyett hogy fejetlenul fel ala rohangalni mint egy csirke.

  2. Szia tankman

    „Gőzerővel folyik a 11. hk zászlóalj összekovácsolása a Klapkánál.”

    Ez uj zlj ? Mert ha igen akkor nagy gratula Hendenek es a katonai vezetesnek mert a mai viszonyok kozott ez szinte hihetetlen.

    Azert mert ketkedek egy kicsit. Majd ha latom gurulni meg loni a regieket meg az ujakat akkor leszek „hivo”. Ettol fuggetlen a tuzerseget fontosabbnak tartanam. A harckocsiknak is jol jonne ha a hatuk mogott lenne par malacveto amelyik oket tamogatja.

    Nalluk mi a helyzet ?

  3. Szia Kuruc71!

    Tatán megalakult a 101. Tüzérosztály, szervezetében 2 üteggel, ütegenként 6-6 db D-20-as ágyútarackkal. A cseréről hivatalosan nem hallottunk semmit, de az utóbbi időben „nem hivatalosan” egyre többször emlegetik az M-109Ö típust (osztrák változat – az osztrákok nagyobb mennyiséget készülnek kivonni.

  4. Szia Kuruc71!

    Én, mint a nagyavasak rajongója, annak orülnék a legjobban, ha Tatán „nehéz dandár” jönne létre – hk. zászlóalj, önjáró (lánctalpas) tüzérosztály és lánctalpas gyalogsági harcjárművekkel ellátott gépesített lövészzászlóalj.