Fokozódó orosz SSBN aktivitás

Az orosz nukleáris elrettentő erőben az amerikainál némiképp kisebb jelentőséggel bír az arzenál tengeri lába, de ettől még persze fontos eleme annak. Egykori fényének helyreállításában mostanában jelentős állomásokhoz érkeztek az oroszok, hiszen befejeződött 6 Delta IV-es modernizálása és Szinyeva SLBM-re történő átfegyverzése, továbbá 2012 folyamán úgy tűnik már 2, Bulavával felfegyverzett Borej-osztályú SSBN is hadrendben állhat. Igaz menetközben egy Delta IV-est, a K-84 Jekatyerinburgit a tavalyi év végén leamortizáltak, állapota továbbra is kérdéses. De így is kellően nagy számú ballisztikus rakétahordozó van ismét őrjáratra alkalmas állapotban.

Úgy tűnik ezt nem csak mi véljük így, hiszen Vlagymimir Viszockij admirális, az Orosz Haditengerészet parancsnoka egy pénteki ülésen arról beszélt, hogy június 1-vel, vagy egy kicsit később az orosz SSBN-ek visszatérnek a nemzetközi vizekre kiterjesztett idejű őrjáratokkal.

Nos, a ballisztikus rakétahordozó tengeralattjárók jellegéből adódóan várhatóan nem kell azzal számolni, hogy Oroszországtól messze mennek majd a boomerek, mert annak túl sok értelme nem lenne, így vélhetően inkább az őrjáratok számának növekedése kezdődik el rövid időn belül.

Szovjet/orosz SSBN-ek őrjáratozási területei a 80-as évek második felétől

Az amerikai tengerészeti hírszerzés által anno kiadott ábra a szovjet/orosz boomerek őrjáratozási területeiről. Mint a feliratozáson is látható ez már a 80-as évek vége, a Delta IV és Typhoon SSBN-ek használatba vételével beköszöntő korszak. | Forrás: Office of Naval Intelligence ,

Mely egyben talán azt is jelenti, hogy visszatérnek ahhoz a rendszerhez, mikor az SSBN-jeik rendszeres őrjáratot adnak, nem pedig csak héba-hóba hajóznak ki kiképzési, illetve képesség szinten tartó célzattal – mint tették azt hosszú éveken át.

Grafikon az 1981-2007 közötti szovjet és orosz SSBN őrjáratok számáról

A fenti grafikonon jól látható, hogy az ezredfordulóra a hidegháborúnak a 80-as évek első felében történő felforrósodása alatti, de még a Szovjetunió összeomlása körüli idők nagy számú őrjárata múlt időbe került. Ha a szakmában elismert Hans Kristensen adatai pontosak, akkor például 2002-ben egyetlen kihajózásra sem került sor. Majd ezen mélypont után, vélhetően az 1999-ben beindított Delta IV modernizálási program eredményeként is betudhatóan újfent enyhe emelkedésbe kezdett az SSBN aktivitás. Ha pedig Viszockij admirális nem szájkarate gyakorlatot tartott, akkor a jövőben meredekebb ugrásnak lehetünk majd tanúi. ,

A folyamatos őrjárat fenntartásához természetesen minimálisan kell egy bizonyos mennyiségű, őrjáratra alkalmas tengeralattjáró is, hiszen míg egy kint tartózkodik, addig egy épp hazatér, egy pedig épp előkészítés alatt áll. Számolni kell azzal is, hogy kisebb javításokra is be kell utalni egyet időnként. Továbbá bizonyos időközönként elkerülhetetlen a szárazdokkos nagyjavítás, modernizálás. Számoljunk mondjuk így tehát 5 tengeralattjáróval.

Csökkenthető ez a szám úgy, ha az őrjáratról hazaérkezett rövid időn belül, az éppen kint lévő váltási idejére újból őrjáratra kész? Hogyne, de ehhez a tengeralattjáró gyors technikai átvizsgálásának és felkészítésének lehetősége mellett kell az is, hogy a tengeralattjárónak 2 legénysége legyen. A U.S. Navy esetében ez így működik, ám az Orosz Haditengerészet nem ezt az elvet alkalmazza, így 1-1 tengeralattjáró a pihenőidejét töltő legénység miatt szintén hosszabb pihenőket kell töltsön a kikötőben.

Mindenesetre úgy tűnik tehát, hogy a technikai háttér mellett immáron az akarat is megvan ahhoz, hogy ismét felpörgessék az őrjáratokat. Attól persze nem kell tartani, hogy a mind a mai napig durva tempót diktáló U.S. Navy-vel összemérhető teljesítményt tudnak nyújtani az oroszok. Nem is hisszük, hogy akarnak, de ettől talán még érdekes lehet egy picit kitérni az amerikai kollégáik teljesítményére, mely a mai napig sokkal közelebb áll a hidegháború korszakában nyújtotthoz.

2009 februárjában az amerikaik kiadtak egy jelentést, melyet az Ohio-osztály 1 000. őrjárata kapcsán állítottak össze. Ebből kiderült, hogy az előző évben, azaz 2008-ban a 14 Ohio-osztályú SSBN 31 őrjáratot teljesített.

Ez egyrészt többszöröse annak, mint amit az összes többi, SSBN-el rendelkező nemzet – Oroszország, Anglia, Franciaország, Kína – összehozott, másrészt azt is jelenti, hogy átlagot nézve mindegyik egység 2,2 őrjáratot teljesített, azaz mindegyik boomer minkét legénysége volt őrjáraton. Melyek egyébként 60-90 nap közti idejűek, nagy átlagban pedig cirka 70 naposak.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya

Mianmar bevásárolt orosz légvédelemből és drónokból

Mianmar bevásárolt orosz légvédelemből és drónokból

Elindult a MiG-41 fejlesztése

Elindult a MiG-41 fejlesztése

ICBM tárazás orosz módra

ICBM tárazás orosz módra