2011. december 29-e egy igen kellemetlen emléke lesz az oroszoknak, lévén sikerült „megégetni” az éppen időszakos karbantartási munkálatok alatt álló, Delta IV-osztályú SSBN-t, az Északi-flotta állományába tartozó K-84 Jekatyerinburgot. A ballisztikus rakétahordozó atom-tengeralattjáró a szeveromorszki hadikikötőtől pár kilométernyire nyugatra található Roszljakovo településen található hajójavító üzem úszó szárazdokkjában kapott lángra. A tűz kiindulási pontja a tengeralattjáró köré ácsolt egyik faszerkezet volt, mely a munkálatok során lángra kapott, a lángok pedig átterjedtek a Jekatyerinburg külső, hangelnyelő gumiborítására.
A hírportálok által közzétett információk szerint a tűz helyi idő szerint 16:20 magasságában keletkezett – a nagy erőkkel kivonuló tűzoltó alakulatoknak csak este fél 9 környékén sikerült lokalizálniuk a tüzet, ám mivel teljesen eloltani nem tudták, az illetékesek az este későbbi szakaszában a dokk alámerítése mellett döntöttek, mellyel moszkvai idő szerint 23:30-ra sikerült is kioltani a lángokat.
http://www.youtube.com/watch?v=gX9cHJiegQg
Az incidens során egyébként szerencsére semmilyen személyi sérülés nem történt, és radioaktív anyag sem került a környezetbe.
Az atom-tengeralattjáró az előírásoknak megfelelően leállított reaktorokkal és rakéta-, valamint torpedó fegyverzete nélkül érkezett a szárazdokkos kezelésre, így ebből a szempontból legalább nem kellett aggódniuk az oroszoknak. Annál inkább kellhet azon, hogy a hosszasan égő lángok vajon mekkora kárt okoztak a tengeralattjáró törzsében – deformálódott-e, meggyengült-e az acélszerkezete.
A RIA Novosztyi hírügynökség által más események kapcsán is többször megszólaltatott Igor Korocsenko elemző véleménye szerint a tűzeset miatt a csak kisebb kezelésre bevonult Jekatyerinburg bevethető állapotba hozása akár egy fél évet is igénybe vehet majd – nem beszélve a vélhetően csinos kis összegre rugó számláról. Véleménye szerint a gumiborítás égése során keletkezett jelentős hőmennyiség vélhetően meglehetősen rossz hatással lehetett a tengeralattjáró belsejére – konkrétan például a csővezeték rendszer egy részére.
Más források szerint ugyanakkor nem annyira vészes a helyzet. Ám igazából ezen írás születésekor, – csütörtökről péntekre virradó éjszaka – ilyen röviddel a tűz eloltása után még nem lehet semmi biztosat mondani a tengeralattjárót ért károkkal kapcsolatban, azok kapcsán egy ideig még várakozó pályán állnak a dolgok. Az orosz szakmai vizsgálóbizottság mindenesetre már elkezdte az ügy kivizsgálását – a tengeralattjáró állapotfelmérést és az eset bűnügyi kivizsgálását egyaránt.

A roszljakovoi hajójavító üzem műholdas felvétele – az úszó szárazdokkban lapít is épp egy Delta IV-es – katt a Google Maps térképért ,
Az 1985-ben, hajóosztályának második tagjaként hadrendbe állított K-84 1999-ben vette fel Jekatyerinburg városának nevét. Ekkor épp felújítás és modernizálás alatt állt egyébként – a munkálatok 1996-tól (ténylegesen csak 1998-tól) 2003-ig tartottak. A K-84-el kapcsolatos érdekesség, hogy a nevéhez köthető az Operation Behemoth I, melyben a szovjetek 1989. augusztus 6-án egy olyan szalvóval próbálkoztak meg, melyben a Delta megpróbálta kiüríti a teljes tárat, – ahogy tett volna egy atomháború esetén – azaz útnak indítja mind a 16 R-29RM ballisztikus rakétáját. A dolog nem jött össze, lévén a 6-os tubusban a hajtóanyag szivárgása miatt keletkezett tűz és nyomásemelkedés megsemmisítette a rakétát. Napra pontosan 2 évvel később, az Operation Behemoth II kapcsán a K-407 Novoromorszk 224 másodperc alatt sikeresen eleresztette a teljes tárat.

A K-84 Jekatyerinburg az úszó szárazdokkban. Az e hónapban készült felvételen látható a törzs melletti egyik ácsolat is. Az idei év ezen szerencsétlen tűzeset leszámítva is mozgalmas volt a K-84 számára, hiszen 3 alkalommal is indítottak fedélzetéről ballisztikus rakétát – 2 alkalommal Szinyevát, 1 alkalommal pedig annak módosított változatát, a Liner-t. | Foitó: militaryphotos.net fórum ,
— Frissítés @ 2011.12.30., 15:00 —
A nap folyamán elkezdtek szállingózni a konkrétabb információk, melyek ugyanakkor nagyobbrészt nem hivatalosak, ám jelentős részük hitelessége egyáltalán nem elképzelhetetlen. Kéretik nem azonnal készpénznek venni a dolgokat azért! Mindenesetre összeszedtük a hírhez érkezett kommentekben is linkelt és tárgyalt fejleményeket:
– az elkérhető információk szerint az oltási munkálatok során 9 embert kellett füstmérgezéssel kórházba szállítani
– éjszakai források szerint 150 négyzetméternyi felületen égett a gumiborítás, más források szerint ez ugyanakkor mese habbal, a valóságban a tengeralattjáró hosszának harmadán / felén tomboltak a lángok
– ha ez utóbbi igaz, akkor vélhetően az is, hogy a felszabaduló hőmennyiség akkora volt, hogy az órákon át égő tűzben a tengeralattjáró belseje is annyira felforrósodott, hogy bent is tüzek alakultak ki
– az eredeti hírben is említettük, hogy az állítólagos lokalizálás után a tűzoltó alakulatok képtelenek voltak a lángok kioltására, mely végett végül kényszerből részlegesen alámerítették az úszó szárazdokkot. Na most, ez annak fényében, hogy a tengeralattjáró teste az eredeti hírekből sejthetőnél vélhetően sokkal jobban át volt hevülve igencsak kellemetlen hír, ugyanis mindenképpen számolni kell a szerkezet ért hősokkal, mely immáron valóban a Jekatyerinburg leselejtezése felé döntheti a mérleg nyelvét
– mint ahogy az eredeti hírben is írtuk az előírás a reaktor leállítása mellett a rakétafegyverzet kiemelését is előírja, egyesek szerint ennek ellenére elképzelhető, hogy a Szinyevák bizony a helyükön voltak, akármit is nyilatkoznak az illetékesek ennek ellenkezőjéről
Egy új videó – részben magáról az oltásról: http://tvzvezda.ru/news/forces/content/201112301318-5n0j.htm (A videó elején érdekes momentum, amint a torpedóvetőcsövekbe is vadul döntik be a vizet a tűzoltók)