A Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye haditengerészeti korai előrejelző és légtérellenőrző repülőgép rendszerbe állítási programja az egyik legsimábban haladó projekt, ami az Amerikai Egyesült Államok fegyveres erőinél folyik. Ez egyrészt annak tudható be, hogy a tárgyalt típus a szó hagyományos értelmében nem új, hiszen külsőleg szinte teljesen megegyezik az előd E-2C késői verziójával. A fedélzeti rendszerek tekintetében viszont ég és föld a különbség, az E-2D hatékonysága jelentősen nőtt – amit hamarosan a gyakorlatban is megmutathat.
A US Navy bejelentése szerint ugyanis hamarosan megkezdik az Advanced Hawkeye csapatpróbáit. A jelenleg rendelkezésre álló hét példányból (beleértve a két prototípust) négyet kapott meg a haditengerészet VX-1 Tesztelő és Kiértékelő százada. A kifejezetten az új típusok vizsgálatára specializálódott egység a 2012-es költségvetési év második negyedévében kezdi meg a repüléseket, melyekre az Amerikai Egyesült Államok számos pontján kerül majd sor, változatos körülmények között.
A VX-1 állományának feladata, hogy a valóságoshoz a lehető leginkább hasonló feltételek között repülje az E-2D-ket, ez alatt kialakítva azt a szabályrendszert, amit a majdani üzemeltető alakulatok a gyakorlatba ültethetnek át. Emellett fokozottan figyelniük kell az esetleges hiányosságokra, műszaki rendellenességekre, amiket a gyártónak jelezhetnek. Természetesen a hajózók mellett a földi kiszolgálókra is fontos szerep hárul majd: nekik a karbantartási kézikönyveket kell létrehozniuk, amik az első vonalbeli alakulatoknál szolgáló kollégáikat segítik majd.
A US Navy a 2014-es költségvetési és negyedik negyedévében szeretné felállítani az első, korlátozott műveleti képességű alakulatot. A „full combat ready” állapotot 2015-2016 táján érhetik el az első egységek. Ekkorra már folyni fog a teljes ütemű sorozatgyártás, melynek végére 75 E-2D-vel rendelkezik majd a haditengerészet. A Northrop Grumman emellett a nemzetközi piacra is szeretné kivinni a típust, melyből 25-30 eladására számítanak világszerte.
A hétgépes Advanced Hawkeye-flotta eddig egyébként 3600 órát repült, idén januárban ebből 36 órát teljesítettek. Az E-2D pedig már az EMALS segítségével is felszállt, erről bővebben itt írtunk.
A brazilok meg nem akarnak venni belőle. Pedig ők a 3. ország a 3ból, aki arra tudná alkalmazni, amire való.
Megáll az eszem…! 75 db!
Most komolyan, hol van ettől a világ többi része? Nagyon hosszú és izzadságos utat kell bejárniuk, ha valaha be akarják érni Amerikát. 75 db légtérellenőrző csak a flottának!
44 kell csak a 11 nagy anyahajóra. Kell javításra, és kiképzésre is.
Igen, csak a puszta számokon fogom a fejemet. Plusz a Légierő AWACS-ek, meg a többi különleges felderítőgép. Hihetetlen.
arbalest
Eddig is kb ugyan ennyi volt nekik szóval a mennyiség nem nőtt.Azt vedd figyelembe,hogy másnak nincs is szüksége ennyi gépre.
Akkor még nem is beszéltünk a több száz tanker gépről és nehéz teherszállító gépekről…