|

30 Tu-22M3 Backfire újulhat meg 2020-ig

Kezdésnek talán tekintsünk vissza egy pillanat erejéig 2009 augusztusára, mikor is az orosz légierő feje, Alekszandr Zelin vezérezredes egy nyilatkozatában az orosz katonai aviatika jövőjét firtatta. A vezérezredes akkor úgy nyilatkozott, hogy 2020-ig az orosz légiflotta 70 százaléka megújul – új gépek beszerzése mellett számos típus modernizálása által.

Ezen célkitűzés része például az, hogy az évtized végéig 60 MiG-31B MiG-31BM változatra történő átépítése, illetve rakétafegyverzetének bővítése szerepel a tervekben. De szintén ezen folyamat része a Tu-22M3 Backfire bombázók ráncfelvarrása is. Az Orosz Haditengerészeti Repülőerők tavaly bejelentett átszervezése végett elviekben már kizárólagosan az Orosz Légierő kezelésében álló, a Flight International 2010 végi adatbázisa szerint 150 gépes Backfire állománynak persze csak egy töredéke lesz felújítva, modernizálva. (Más források szerint jelenleg az aktív Tu-22M3 és Tu-22MR gépek száma inkább csak 110-120 közötti.)

Az Orosz Légierő egyik Tu-22M3 típusú stratégiai bombázója

Fotó: Alex Beltyukov ,

Vlagyimir Drik ezredes, az Orosz Légierő szóvivőjének nyilatkozata szerint 2020-ig a távolsági repülőerők mintegy 30 Tu-22M3 típusú stratégiai bombázója eshet át a modernizálási munkálatokon, mely után a U.S. Navy ezen kis variaszárnyú egykori „kedvenceire” már mint Tu-22M3M lehet majd hivatkozni.

A modernizáláson átesett gépek új kommunikációs rendszert, pilótafülkét és avionikát kapnak majd.

56 hozzászólás “30 Tu-22M3 Backfire újulhat meg 2020-ig”

  1. Hát, a TMC (TRV) honlapján nem írják, hogy gyártanák az R37est a Mig31BMhez, mégis tesztelenek valamivel. Ráadásul, ahoz, hogy modernizéljenek, előbb le kellene gyártani őket. Az Agát radarra még nem kerestem rá, lehet azt már gyártják.
    Kis érdekesség: Az R77es 2 változatát külföldi tipusokra is ajánlgatják.

  2. A leszáláshoz átmehetett volna a kamerád a túloldalra. Annyi kerék van a repülőn, hogy nem hiszem, hogy különösebben aggódtak volna.
    Ilyenkor mi akadályozza meg a fékolaj elfolyását?

    AO
    Itt azt írják az 5. oldal tetején, hogy a nagynyomású kompresszor álló lapátsotának valami elforgatható lapjainak az alsó pecke a BANDÁZSGYŰRŰhöz van bekötve.
    Itt már megint nem értem a bandázsgyűrű dolgot.
    http://www.szrfk.hu/rtk/kulonszamok/2006_cikkek/vetor_richard.pdf

  3. Nagynyomású kompresszorokon elég kis méretű, rövid lapátok vannak, így ott az állólapát bandázsgyűrűje elvben lehet, hogy a lapát egyik végén vannak. A nagyobb oldalviszonyú kisnyomású lapátoknál a kerületi irányú rezgéseket a lapátok felső kb. 1/3-adánál kialakított vállazások adta bandázsgyűrű gátolja meg.

  4. Üdv újra itt :) Az új defcommal kipróbálom újra a kommentezést így egy év szünet után, hátha végre lesz normális szakmai vita is :) De on:

    Kíváncsi vagyok kapnak-e új buzogányt a Backfire-ek. A Raduga Kh-22-eseket 2007-ben kivonták (egyszerűen lejárt az üzemidejük, újat nem gyártottak). A Kh-32-eseket a 90-es évek elején tesztelték, de istenigazából csak az Indiának átadott 4 gépen lehet látni ezeket. A Kh-55-öt is tesztelték, de végül nem került rendszeresítésre. Egy Brahmos rendszeresítése mindenesetre érdekes lenne. A kisebb rakétákra is ráférne egy ráncfelvarrás. A Kh-15 se mai darab. ÉS ennek is elhasalt anno a modernizációja…
    Egyébként a flotta nem 150 darabos. A légierők átszervezésénél a használhatatlanokat kukázták, úgyhogy a flotta légierőtől a légierőhöz már csak 116 M3 és MR került át, és ezekből valószínűleg csak az M3-ak újulnak meg

  5. Qualit: üdv újra a fedélzeten! :)

    Egy második kör erejéig utánanéztem az aktív darabszámnak én is, ami végett zárójeles megjegyzésként egy 110-120 körüli állomány lett beszúrva a hír eredeti szövegébe. warfare.ru cirka 107 darabot ír a kombinált mennyiségre – csak az nem egyértelmű milyen dátumú ezen mennyiség.

    Fegyverzet terén konkrétumokat nem találtam. A források is megoszlanak abban, hogy egyáltalán említik-e a modernizálás ezen vonatkozását. Olvasni arról, hogy a fegyverarzenálja „kibővül”, de hogy ez alatt konkrétabban mit kell érteni, azt homály fedi. Legalábbis azon forrásoknál, amiket én találtam.

  6. Na igen a jól megszokott orosz információ bőség. :) De gondolom rendszeresítenek hozzájuk a komolyabb rakétákon kívül GPS/GLONAS irányítású fegyvereket is, mert itt is nagyon el van maradva a típus. Kíváncsi vagyok az MR-eket miért nem modernizálják. Bőven rájuk férne, már ha még számítanak rájuk. Kis önvédelmi képesség nem ártana nekik, elvégre 2008-ban egy ilyet is leszedtek a grúzok.

  7. Qualit:

    A brahmos-t nem hiszem, mert az oniksnak (ami ugye most kerül a „lepényhalra” https://htka.hu/2011/12/14/bye-bye-granit-atfegyverzik-a-lepenyhalakat/ ) elviekben tudnia kéne azt a hálózati üzemelést, mint a granit.

    Szóval még ha többet is tud kinematikailag (ami azért lehet, hiszen elődje valahol), nem hiszem, hogy egy indiai cuccba ruháznának be. Bár mondjuk az oroszok mindig is hajlamosak voltak 100 féle cucchoz 101 eszközt rendszeresíteni.

    Tényleg, az oniks belefér a bombatérbe (a bombatér méretét sehol nem találtam)?

    Allesmor Obranna:
    A két videó a tőled megszokott gyöngyszem. Elsőre elhagyni a kereket, utána meg leszállni úgy, mintha tojásokra kellene. Rengeteget elmond az oroszokról.

    Tcat:
    Éljen a DEFCON!

    Sokmindenki:
    Szerintem a Kh-22-t szanálni fogják rövid vagy középtávon, lévén folyékony üzemanyagú rakéta. Kicsit sem kellemes tárolni/kezelni.

  8. gigabiga:

    az az eredeti feladata.
    Ugyanakkor valószínűleg precíziós fegyverekkel (robotrepülőgépek, glonass bombák pl.), radarelhárító rakétákkal (ha kap megfelelő védelmi eszközöket) jól kitudja egészíteni a fullback-okat. Vagy éppen ha nagyon messzire kell menni, valamennyire ki is válthatja azokat.

    Képes lehet messziről feltörni a védelmet (radarállomások vezetési csomópontok, AA indítók), hogy jöhessenek a kisebb madarak takarítani.

  9. Nagyon nem értek egyet a Szu-34 kiegészítéshez. A Szu-34/24 az egy olyan alacsonytámadásra alkalmas gép, mint az F-15E/F-111F páros. (Képességek terén is kb. ekkora eltérés lehet kettő között.)

    A Tu-22M egyik változatában sincs szerintem terepkövető radar, mert haditengerészeti csapásmérőként erre totálisan nem volt szükség. Orosz GPS bomba van? Hát integrálták Tu-22M-re…?

  10. „Ilyenkor mi akadályozza meg a fékolaj elfolyását?”

    Nem volt olajfolyás, csak a kerék esett le valószínűleg szerelési hiba miatt (igen, az orosz szerelők is képesek hibázni) ami a világ számos helyén előfordult már. Ha a fékagy is leszakadt volna, akkor nagyobb a gond, de a hidarulika olaj (nincs külön fékolaj) akkor sem folyik el, mivel a nyugati gépeken a „fuse”, az oroszokon pedig a „dozátor” megakadályozza, rendellenesen megnövekedő áramlás esetén lezár.

    A kerékcsere rejtelmeiről a következő linken olvashatsz.

    http://jets.hu/news?id=185

  11. Köszönöm a választ.
    Reméljük a modernizálás radikálisan érinteni fogja a fegyverzetet, mert csak úgy lesz értelme szolgálatban tartani ezt a gépet.

    Lenne még egy kérdésem: A Szu-24 és a Tu-22M nem egymás konkurenciája? Nem azonos a feladatkörük (talán a Kh-22-t leszámitva)?

  12. Nagyon érdekes a gép külseje, olyan ezzel a hajtóműelrendezéssel, mint egy óriás vadászgép. Miért van rajta ekkora függőleges vezérsík? Nincs szerintem még egy olyan gép, ahol a törzshöz/szárnyakhoz képest ekkora lenne. Azért kellett ekkora, mert a többi hasonló elrendezésű sárkánnyal ellentétben nem dupla, hanem szimpla?

  13. És ha már kilencvenes évek eleji nyugati ersók, meg szovjet/orosz gépek, íme egy régi csoda, MiG-31 műrepülés Le Bourget-ban:

    http://www.youtube.com/watch?v=GsayjBhL0wE&feature=related

    7:50-től.
    Sajna néha befelhőzik, de elég bizarr látvány, ahogy mennek a függőleges műsorszámok ezzel a böhönyével, mely 91 nyarán még mint szovjet gép mutatkozott be.
    Azért vegyük figyelembe, hogy a demót az 5.5 g-s limit alá kellett betuszkolni, talán egy kis (amolyan oroszos) túllépés megengedett lehetett…

  14. Helló! Végre hazaértem és tudok reagálni. Allesmor azok úgy tűnik Kh-32-esek. Átnézve egy két kedvenc külföldi fórumomat ahol szintén megy ez a hír és szintén előkerült ez a kép ez az általános vélemény. a Kh-22M kicsit túl baleset veszélyesre sikerült és ezt a verziót szinte biztos, hogy nyugdíjazták. A Kh-32 a Kh-22 továbbfejlesztése, biztonságosabb az üzemeltetése, majdnem dupla akkora a hatótávolsága, modernebb elektronika, és mindez ugyanabban a rakétatestben. Eredetileg a Tu-22M5 variánshoz fejlesztették ki, volt éles lövészet is, de ez a project a Jelcini időkben elhasalt. Úgyhogy az én tippem a Kh-32 :)
    Egyébként ha nem rakéta fegyverzetet hordoznak akkor boldogan cipelik és szórják a buta bombákat. A csecsen háborúkban is bevetették ezeket, és még anno Afganisztánban is, nagyjából olyan szerepkörben mint az amcsik a B-52-eseket Vietnámban
    http://i41.servimg.com/u/f41/15/11/39/27/0_419b10.jpg

  15. Ahogy végig olvasgattam, hogy milyen fegyverekkel hozták már hírbe a Tu22est, szóba került az SS-N-27 légi indíttatású változata. (Meg a Krypton, meg az Urán is.) Valami 3M54E a neve. Állítólag ebből vett India, és venni szándékozik Kína. Mindjárt van szuperszónikus változata is. A kínaiak a Szu27es valamilyen változatára akarják felszerelni.

  16. Kedves Aerofil. Én nem vagyok oroszos. Meg semmilyenes sem. Azt hiszem, hogy az oroszok még a szokásosnál is hanyagabbak. Azt hiszem, minden nációt a helyi értékén kezelek. Csak minek említsem soxor, hogy az amik messze a legjobbak? Az nem hír. Az a hír, ha ennek ellenére valaki mégis ott van a szeren. A póstás, meg a kutya ügye.

  17. Molni:

    Fullback+Backfire:

    Már azért gondolom az együttes alkalmazást, mivel a 2. nagyobb hatótávolságú, ergo tovább tud a légtérben maradni. Nagyobb tömegű rakétafegyverzetet cipelhet, ezért áttörésre alkalmas, és _ha_ kap megfelelő védelmi rendszert, akkor a légvédelem réme lehet annyi AR rakétával (mondjuk ezt a feladatkört a Mig31Bm-nek szánják, itt erősítette meg ezt a gyanúmat valaki, Dudi tán?).

    Szóval amolyan első körös csapásmérés, a „tömegtermelés” már a szuhojoké.

    Qualit:

    A Kh-32-t valóban arra fejlesztették ki amire az elődjét, többet is tud, mint az oniks, de az utóbbi van és üzemel, míg az előbbinél most jön a puding próbája. Az utóbbi időben az oroszok kezdenek rendszerekben gondolkodni. Ha a te tipped jön be, akkor kh-32 változat váltja majd a Slava fegyverzetét is?

    Vagy egyik sem és a klub/kalibr (ala tengeralattjárós vonal)?

    Szóval lehetőségek vannak.

  18. @Kolombusz

    Az aerodinamikai nem ilyen egyszerű. A gép méretéhez és tömegéhez képest néz meg, hogy mekkora az F-105-é. Az F-16-ét is megnövelték, de ennek ellenére is bír két pótvezérsíkkal. Az F-15 sokkal-sokkal kisebb függőleges vezérsíkokkal bírt az 1970-es NASA módosítások előtt és bírt pótvezérsíkkal is. A négy vezérsík felületének összese szemre jóval kisebb, mint a végleges két nagy felületé.

    http://iaro.3dmax.hu/images/2012/02/03/f15_1.jpg

    http://iaro.3dmax.hu/images/2012/02/03/f15_2.jpg

  19. @Wolfrick

    A Backfire milyen szárazföldi célpontok elleni rakétafegyverzettel bír? Nem elméleti, gyakorlati szinten kérdem. Látott mát valaki ilyen gépet?

    Hiába nagy a gép őrjáratozási ideje, ha méretéből adódóan önvédelmi képessége korlátozott. A gép arra készült, hogy a hordozócsoport vadászai elől rohangáljon kétszeres hangsebességgel, indítson rakétát és spuri. Ha közepes magasságon őrjáratozik, akkor pont ez a képesség veszti értelmét. Alacsony támadásra és hirtelen magasság változtatásra alkalmatlan, ergo a nagyobb SAM rendszerek számára közel sem olyan nehéz célpont, mint egy Szu-24/34.

  20. Molni:

    Én pont _elméleti_ szintről elmélkedek, lévén most modernizálják.
    A tengerészeti feladatok mellett ésszerű lenne, ha képességbővítést is kapna.

    Vadmenyét munkakörben: akkora cuccokkal rendelkezik/het, hogy a nagy hatótávolságú rendszerek kivételével hatókörön kívülről működhet. Az előbbiek ellen meg van idő ellen-tevékenységet folytatni.

    Miután a szárazföldi légierő átvette a flottáét, pénzkidobás lenne egy gyk. „egyfeladatos” gépet rendszerben tartani, és a közelmúlt fejlesztései is erre mutatnak (mig31BM, szuhojok, klub/kalibr, stb…).

    Nekem valahogy szembetűnő a 2400+300 km csapástáv.
    Olyan száraz, biztonságos érzés lehet…

  21. Helló Wolfrick! a Kh-22/32 és az Oniks szerintem nem egy kategória. Itt válaszolnék molninak is: a Kh-22/32-nek van szárazföldi célpontok elleni és radargyilkos változata is, ez a Kh-22P, de ez sem mai darab, ez szinte biztosan rendszerben van még. A szárazföldi változatot elég sokat használták Csecsenföldön, főleg Groznij ostrománál, mert kiemelkedően pontos volt (csak halkan teszem hozzá, hogy az ott bevetett orosz fegyverrendszerekhez képest).
    A KLUB-hoz annyit tennék hozzá, hogy az indiaiak ha minden igaz az 3M-54E1 verziót letesztelték a saját Tu-22M3-ikon. De ténylegesen csak a Tu-142-re van integrálva mind az oroszoknál, mind a turbánosoknál. Mármint repülőkön.

  22. A legfőbb orosz tábornok (már meg nem mondom a nevét) nemrég azt mondta 1 óriási hadgyakorlat végén az egész légierőről: „Ezek csak nappal tudnak kimenni bombázni, és akkor sem találnak el semmit.”
    1x pontosan is belinkeltem már.

    Dudajev kinyírásánál lehet pontosabban célozni? És az már mikor volt!

  23. gacsat

    Az oroszoknal ( SZU ) a precizios fegyverek ( repfedelzeti csapasmero ) mindig is csak nagyon szuk keresztmetszetben es nagyon spec celokra volt szanva. Eleg keveset gyartottak belole meg a Szu alatt is, utanna meg aztan meg kevesebbet. Az elmult ket evtizedben pedig nem igen volt modernizalas vagy eppen fegyverfelujjitas. Raadasul sok tekintetben az akkori technikak nem kompatibilisek a mai repfedelzeti rendszerekkel.

    Az az

    – Keves volt van belolle.
    – Nagy reszuk regi.
    – Karbantartas nelkul sok kozulluk uzemkeptelen.
    – Uj gyartas keves volt.
    – Kikepzettseg sincs meg ra a pilcsiknel.

    Egy egy spec celpontra ( pl Dudajev ) nem sajnaltak a dolgot de ez anno volt es messze nem altalanos.

    Az orosz tabornok nem a levegobe beszelt hanem azt mondta amit latott tapasztalt.

  24. Qualit:

    Valóban nem egy kategória, az oniks kissebb.
    De ha az oscar-okra jó, akkor a tu-22m3m-re miért ne?
    Eggyel kevesebb cuccot kell rendszerben tartani.

    A másik kérdésről van valami infód:
    mi váltja a bazalt-ot?

    ps: a klub-os megerősítést köszi!

  25. Ku
    Nyilván. Én is ezt írtam. Van ilyen is, olyan is. Az viszont nem igaz, hogy keveset gyártottak belőle. H-55ösből pl. 1300nál több maradt, és ebből 850et újítottak fel. Megtehették, hogy 24et engedtek el belőle egyszerre. Teljes sikerről számoltak be, bár én nem olvastam a részletezést.

  26. Itt a 22es radarjaa. Alacsonytámadásra is szánták:
    The earlier PNA-B attack radar was replaced with an improved Leninets PNA-D, which includes Doppler beam sharpening and terrain avoidance modes for low level penetration, there are no reports of the Sopka Terrain Following Radar (TFR) used in the Tu-160 fitted to Backfires. The SMKRITs (RORSAT Targeting Datalink Receiver) is fitted, using a Molniya satcom link. The Groza OBP-15T TV remote optical bombsight common to the Tu-160 was used.

  27. Wolfrick a Slavak fegyverei is érdekes kérdés. A Varjagon már P-1000 Vulcanok vannak, és a Moszkván is erősen pedzegetik. De a Marshal Ustinovon még P-500-ak vannak. Egyébként a Vulcanok a Bazalt továbbfejlesztése. Ha lesz időm majd kifejtem, de mennem kell melózni.

  28. Qualit:

    a p-1000 vulcan is van vagy 25 éves (a prototípus meg elmúlt 30), nem éppen egy ideális váltótípus (egyébként is véleményem szerint csak „ráncfelvarrást” kapott, ezért is vettem egy kalap alá a bazalttal).

    Tudtommal ugyan azt az erősen korrozív hajtóanyagot használja mint az elődje, tehát a fő csere-ok nem változott.

  29. Ez itt egy érdekes mondat:

    According to official data, Russia has at least 16 Tu-160 aircraft in service. There are plans to increase their number to 30.

    Ha jól tudom, jelenleg kétévente készül el egy új Blackjack. 2020-ig hátravan még 8 év, az ebben a tempóban 4 új bombázót jelent, pedig ők addigra +14 új gépet akarnak. Úgyhogy vagy a gyártást pörgetik fel, vagy marad minden a szájkarate szintjén…

  30. KC
    Tegnap jelentették be , hogy 10 TU-160 2020-ig TU -160M-re modernizálják, kicserélve az elektronikát, navigációs rendszereket, átépítik az új cirkálórakéták és bombák alkalmazására. Addig amíg nem jon PAK-DA. A medvék és a hattyúk is modernizálva lesznek,

  31. Bjoczo: Tudom, ez szerepelt Terminator linkjében, amelyre reagáltam. Viszont az én hozzászólásom kifejezetten az ÚJ gépekre vonatkozott, amelyből 8 év alatt 14-et kellene legyártani ahhoz, hogy a jelenlegi 16 darabot a kívánt 30-ra bővíthessék. Ezzel kapcsolatban fejeztem ki a kétségeimet, mivel úgy tudom, jelenleg 2 évente 1 új bombázót adnak csak át…

  32. Killer Clown

    Kapacitás állítólag évi egy új TU-160-ra van de nem haladt a program soha sem ilyen észvesztő tempóban.
    Viszont jelenleg Oroszország az egyetlen olyan állam ahol folyik stratégiai bombázók sorozatgyártása(a kínai vackok nem stratégiai bombázók kategória).