Január 30-án Gérard Longuet, Franciaország védelmi minisztere hivatalos látogatást tett a Eurocopter Marignane-beli létesítményében, ahol az NH90 helikopterek végszerelése folyik. Megjelenése persze nem spontán történt, és még csak nem is szimpla gyárlátogatásról volt szó: a miniszter az első, teljes konfigurációban gyártott NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter – taktikai szállító helikopter) átvételi ceremóniáját tisztelte meg jelenlétével. Ha pedig már egyszer ott volt, egyből be is jelentette, hogy a francia kormány érvényesíti opcióját, és további 34 darab TTH-t rendel.
Természetesen a Francia Hadsereg Légi Csapatai (ALAT) már eddig is rendelkeztek néhány NH90 TTH-val, ám ezek még nem kapták meg mindazokat a fedélzeti rendszereket, amiket a most átvett, illetve az ezentúl elkészülendő példányok már alapfelszereltségként hordoznak. A DGA (General Directorate for Armament – Védelmi Beszerzési Ügynökség) jelentése szerint a régebbi helikopterek fejlesztése folyamatban van, azokat rövidesen felszerelik a még hiányzó berendezésekkel. Ilyenek például az önvédelmi eszközök, a nemzetközi missziókban használatos, interoperábilis katonai kommunikációs rendszerek, illetve a hajófedélzeti üzemeléshez szükséges, speciális kiegészítő elemek.
Az eddig átadott TTH-kat az ALAT csak bizonyos korlátozásokkal használhatta, amik szintén feloldásra kerülnek (ezek főként az éjszakai és a tenger feletti repülésekre vonatkoztak, továbbá a kommunikációs rendszer hiányosságai miatt a nemzetközi akciókra). Az új gyártású, teljes értékű példányokból először a Valence-ben működő kiképző és kiértékelő egység kap.
Gérard Longuet az ünnepélyes átadón mondott beszédében megragadta az alkalmat, hogy bejelentse: Franciaország érvényesíti a 34 darab NH90 TTH-ra vonatkozó opcióját, és ezzel 95-re növeli a megrendelt mennyiséget. Mint ismeretes, a taktikai szállító változatból eddig szintén 34-et vásároltak, a haditengerészet pedig 27 NFH-t (NATO Frigate Helicopter) vehet át 2020-ig. A Caiman néven bejegyzett típus az ALAT-nál a Puma helikopter különböző változatait váltja, feladatköre pedig, elődjéhez hasonlóan, igen széles lesz.
Longuet az egy helikopterre eső költséget 20 millió euróban határozta meg, a program teljes költségét (mármint a 34 darabos opció érvényesítését, az alkatrészellátással és gyári szervizeléssel együtt) pedig minimum 800 millió euróra becsülte. Egy magas rangú francia kormányzati tisztviselő szerint az első TTH-egység 2013-ban érheti el a teljes bevethetőséget.
Kapcsolódó hír, hogy a védelmi miniszter szerint a francia kormány 500 millió eurós támogatást szavazott meg a Eurocopter számára, mely az összeget az új, X-4 néven emlegetett helikoptercsaládjának fejlesztésére, ezzel együtt új technológiák kipróbálására fogja költeni.
Jah! A betyárját, most már telik a franciáknak! :D:D
Ha már előkerült a Rafale programnál, hogy a franciák anno kiléptek az európai programból. Anno az NH-90-nél is ugyanez volt csak akkor az angolok tették ugyanezt és abból lett emlékeim szerint az EH-101, mai AW-101.
Apropó azóta sikerült már javítani azokat a hibákat amik a helikopter szerkezetét érintették? Erről lehet tudni valamit?
Na az angolok, nem csináltak nagy hülyeséget, legalábbis szerintem. Nekem minden szempontból jobban bejön a Merlin.
Ezzel az NH-val mik a bajok?
Patria:
Ezt a portugálok is így gondolják?
Azt hiszem a kanadaiakhoz hasonlóan ott se túl népszerű a tipus. Portugálok – ha jól emlékszem egy pár évvel ezelőtti AS cikkre – az üzemeltetési költségektől kaptak frászt.
Míg a jó kanadaiak a már repülő CH149-esektől is szerettek volna megszabadulni (nem is csoda, hogy a Sea Kingeket a „Seahawk steroid” alias a CH148 Cyclone váltja).
Miért nem maradtak a Super Cougar-nál? Kiforrott, megbizható tipus és olcsóbb is.
gigabiga
Azért mert attól még egy alapvetően enyhénszólva régi konstrukció nagyon sokadik reinkarnációja fog maradni. Egyszerűen lehet 1 dolgot akár a végtelenségig fokozni, akkor se fogja felvenni a versenyt egy frissen tervezett, a legmodernebb technológiákat tartalmazó géppel.
Hans: én úgy emlékszem hogy a CH148 Cyclone-nal sincs minden rendben.
sulyid
Értem amit irsz, egyet is értek vele. Csak ez a gép még nem készült el. Minden üzemeltető küzd vele, nem tud többet, horror összegbe kerül. Az új tecnológiák kifejlesztésére nem sorozatgyártott koptert használnak, hanem kisérleti eszközöket.
Nekem legalábbis ez a véleményem, innen a fotelból.
gigabiga
Gyakorlatilag ugyan az a baj, mint a vádászrepülőgép flottánál. Öregedik, nem lehet örökké üzemidőhosszabbítást végezni a típussal, s nem lehet az idők végzetéig elhúzni egy öreg típus gyártását. Persze még mindig kítünő gép a SC és a SP(itt nem a „híres” magyar énekesre gondolok…), de egyszerűen haladni kell a korral. Ráaádsul nem is olyan rossz típus ez, csak még nem forrt ki eléggé (a bajok főleg a tengerészeti gépekkel vannak).
Reméljük hamar rendbe szedik a bajait és az Eurocopter újabb sikere lesz a gép.
Úgy bírom az ilyet-„öreg konstrukció”! A piacon a mi-17-es és az uh-60 mellett a legkiforrottabb, legmegbízhatóbb konstrukció a cauguar! Akkor ki nem szarja le, hogy öreg a sárkány fejlesztése!?
shornet24
Az öreg konstrukció arra utal,hogy elérte a fejleszthetősége csúcsát lásd F-16.
Ok!