|

Bajban a Rafale gyártósora

A Dassault Aviation komoly presztízsveszteség elé néz, ugyanis amennyiben nem születik újabb megrendelés, 2018-ban befejeződhet a Rafale gyártása.

A francia óriásvállalat 180 darab B, C és M változatú Rafale típusú vadászbombázóra kapott megrendelést a védelmi minisztériumtól, mellyel 2018-ig tudják életben tartani a gyártósort. A programban több mint 1500 hazai vállalat (többek közt a SNECMA és a Thales) érdekelt, így nagy presztízsveszteség lenne, ha le kéne állítani a gyártósort.

Külföldre eddig nem sikerült eladni sehol sem, pedig több potenciális megrendelő is volt. A franciák biztosak a Rafale világszínvonalú képességeiben, azonban nem titkolják, hogy árban képtelenek versenyezni az amerikai vagy orosz konkurenseikkel, akik jóval nagyobb számban gyártott típusokat kínálnak, így alá tudnak ajánlani a galloknak.

Ha nem sikerülnek 2018-ig újabb megrendelést gyűjteni sem hazai, sem külföldi részről, akkor sincs minden veszve, mivel a franciák saját gépeik számára már tervezik a modernizációs programot, melyet a 180 legyártott gépen végrehajtva sokáig munkát adhat a gyártónak.

43 hozzászólás “Bajban a Rafale gyártósora”

  1. Azért ez cinkes, hogy bizonyos szempontokból modernebb Rafale gyártósora kevesebb ideig volt „aktív”, mint az F-15.
    Piszkosul hiányzik az a megrendelés. S hogy még a jövő évtized elején is gyártósoron akarják tartani a típust, akkor – jelenleg – csak az indiai tender lehet mentőöv. (Feltéve ha nem sikerül megfúrni a svájci üzletet, aminek 0 az esélye!)
    Talán még két évvel kilehetne tolni a gyártást, ha a „Grande Naitonal” még rendelne 20-30 példányt…Két évvel tovább lehetne tendereztetni, de félő, hogy egyszerűen elfogy az idő a Rafale számára…

  2. Azért csak ne sajnáld őket. Megnyomorították a magyarságot, több millió magyar embert lehetetlenítettek el igaszságtalanul és mai napig nem kértek bocsánatot, sőt még ágálnak is, hogy ne merészeljünk „szélsőségeskedni”.

  3. Valszeg nemi allami megrendelessel meg szamolhatnak, es jatszik meg az Indiai Brazil megrendeles is. Akarom mondani jatszhat !

    De semmi sem biztos.

    Amugy szerintem valami nagyon nem lehet rendben a geppel. Akar az arabok az Indiaiak hajlandoak az arcedulat mellekesen kezelni ha jo minosegu gepet kapnak es ami legalabb ilyen fontos hogy olyan megbizhato partnertol aki balhe eseten is adja a tamogatast. Ez utobbival nem gondolom hogy baj lenne, igy csak arra tudok gondolni hogy a francia ego altali minosites es a tenyleges tenyek valahogy messze allhatnak egymastol.

    A Mirage2000 is kiderult mar hogy a felhasznaloik nem tul elegedettek vele.

  4. talking!
    Valahol egyetértek veled, de ezt a vitát nem akarom megindítani vagy elkezdeni, mert már ez is szélsőséges egyes emberek szemében, pedig ez a a történelmünk fájó és nagyon szomorú része! Egy gép nem tehet róla, hogy hol fejlesztik vagy milyen felségjelet kap. Iglának is igaza van, belenyúltak, aztán ez lett belőle. Most úgy tűnik, hogy a franciák „nagyok” de ez csak látszat. Olyanok mint a csoki mikulások, belül üresek s félő, hogy magukba omlanak…Nem kívánok senkinek semmit. De a történelemben nem egyszer láttuk már, hogy amelyik ország, állam felemelkedett, az előbb vagy utóbb, lassan vagy gyorsan, de elbukik vagy elveszíti befolyásos szerepét. A franciák most ebben a szakaszban vannak.

  5. Abból szempontból nagy előny a gép – még ha nem is gyártják sokáig -, hogy van mögötte tudásbázis, kitanult szakemberek, modern technológiákat alkalmazó gyártók, így egy későbbi fejlesztésnél már modern, de kipróbált és alkalmazott technológiákról indulhatnának, de nem is kell csak repülőgép fejlesztésben gondolkodni, hiszen ez a szakértelem rengeteg más területre átültethető.
    Az, hogy maga a típus nem sikeres, az csak egy kis szeglete a dolognak.

  6. Sziasztok!

    Már megint ez a revizionizmus. Ugyan már 2010-ben mit tehetnek a most élő franciák Tiranonról? Hozzáteszem, hogy ez nekünk nemzettragédia, de németország is hasonló kemény feltételeket kapott. Amikor nálunk voltak a nemzetiségek, nem adtunk nekik sem önrendelkezést, sem autonomiát. Lásd Kossuth és a magyar parlament hozzáállása a bánsághoz stb.
    De ez már történelem. Akárcsak az, hogy éppen a brit birodalom, franciaország az akik a mi afrikai és közel-keleti térképet vonalzóval bontották országokra és engedték az izraeliták visszatelepülését az „öshazába” ezzel létrehozva a mai napig is forró háborús tűzfészket.
    Ennek azonban a Rafihoz semmi köze. Tény, szerintem, hogy egyenértékű az amerikai típusokkal és világszinonalú francia fegyvereke is vannak, lásd a nagy manőverezőképességű LGB-jüket, az új felderítő podot, stb. de akárcsak a Mirage 2000, iszonyú drága minden. Hozzá kell tenni egyrészről ez európa bűne. Az amerikai cuccok mindig olcsóbbak lesznek, mert a hazai piac egyből nagymennnyiségű megrendelése csökkenti az árat, és azonnal ott a pénz a további fejlesztére. Az eur gépek még egymással is versenyeznek mindenhol. Itt is csak a közös europa lehetne az amelyik 1 féle gépet rendel, és akkor máris ott a nagyrendelés, ami olcsóbbá tenné némiképpen a gyártást. Másik, hogy nem kéne minden országnak gyártani valamit a géphez (Eurovadász, Airbus stb) mert iszonyú logisztikai költségek vannak. Helyette inkább pénzzel kellett volna kompenzálni a dolgokat,vagy más rendeléssel.
    Amig Amerika az oszt meg és uralkodj elvét, európa elfogdja, és megmarad a korlátozott közös együttműködésnél és a nemzeti alapoknál, ami helyett csak a kultúrában kéne különbözőnek lenni, sajnos mélyülni fog a szakadék..

  7. Nem igaz, hogy nem lehet rendben kommentelni.

    1. Van RQ-170 és iráni cikke is.

    2.a Nem igaz, hogy trianonozást nem lehet máshol. Ahogy kele is írti, a mai francia embernek mi a fasz köze van Trianonhoz…?

    2.b. Mi köze van ennek a Rafalehoz…?

    Mázlitok van, hogy nem vagyok modi. Repülnétek innen. Nekem már nagyon elegem van. Melyik részét nem lehet annak érteni, hogy ez HADITECHNKAI oldal és nem a kibaszott kurucinfo és más szennyoldal…?

  8. „Amikor nálunk voltak a nemzetiségek, nem adtunk nekik sem önrendelkezést, sem autonomiát. Lásd Kossuth és a magyar parlament hozzáállása a bánsághoz stb.”

    Mert akkoriban még sehol sem a mai,liberális-pol.korrekt világnézet uralkodott, hanem „az erősebb kutya él nemi életet” elv! Ha egyben maradt volna a hajdani Nagy-Magyarország, akkor mára biztosan széles körű autonómiával rendelkeznének a hazai kisebbségek is…

    „Tény, szerintem, hogy egyenértékű az amerikai típusokkal…”

    Szerinted komolyan egyenértékű a Rafale az F-22 Raptor-ral, vagy akár az F-35 Lightning-al? LOL…

    „világszinonalú francia fegyverek is vannak, lásd a nagy manőverezőképességű LGB-jüket, az új felderítő podot, stb. de akárcsak a Mirage 2000…”

    Én anno beszélgettem egy magyar repülő ezredessel, aki annak idején benne volt a magyar vadászrepülőgéptender szakmai javaslatot tevő bizottságában. Ő mondta, hogy a nálunk is induló Mirage-2000-5 nevű alváltozatnak egyetlen pillanatig nem volt esélye, szinte semmiben nem felelt meg az elvárásoknak a Gripenhez illetve az F-16 Falconhoz képest. Csak „tölteléknek” hívták meg a tenderre, mert minél több a pályázó, annál jobb a potenciális vevő alkupozíciója. A másik remek francia fegyver, amit sikerült is beszereznünk, a Mistral légvédelmi rakéta. Kérdezz meg egy Arrabonás srácot, hogy ők mit vettek volna, ha netán előtte kikérik a véleményüket a zseniális politikusok…

  9. Nyilván haditechnikához nem tudnak hozzászólni…
    Engem is baromira idegesít, és szerintem nagyot esett az oldal színvonala azzal, hogy nincsenek szakmailag értékelhető kommentek, vagy úgy kell szemezgetni. De ki fogja szemezgetni?
    Nézzétek meg magatokat. ha van egy kínai hír (akármiről), akkor mindjárt 200 komment lesz, hogy „mostmár ők a királyok”, meg „nem is, mert USA erős”, meg „nemigaz, mert USA már összeomlik”
    Egy orosz hírnél ugyanez, csak akkor az oroszbuzik nyomják ezerrel.
    Egy francia hírnél mindjárt előjön valaki trianonnal (pedig az oroszok sokkal többet tettek a magyarság ellen!)
    Ha van egy Szu-huszon-, harmincakárhányas, vagy egy J-1x-es, akkor jön a játék, hogy ez bizony jobb, mint amaz, és az ami, eu-s gépeket meg lenyomja, mert hűdefasza!
    Valaki ilyenkor biztos előjön azzal is, hogy ebből nekünk is kellene pár darab!
    Szóval én most már baromira nem nézegetem a kommenteket, mert csak felidegesítem magam rajta, és a kommentelést is inkább hagyom, mert úgy látom, hogy sokaknak gondjaik vannak a „gúny/irónia” fogalmakkal is (ez egyébként az értelmi színvonal kiszűrésére tökéletes).
    Na cső népek

  10. Killer Clown

    Szerinted komolyan egyenértékű a Rafale az F-22 Raptor-ral, vagy akár az F-35 Lightning-al? LOL…

    Állj, állj, állj. Mi a Rafale? Egy negyedik generációs gép. Mi a másik kettő? Öt.gen. Akkor miről beszélünk?

  11. „Mi a Rafale? Egy negyedik generációs gép. Mi a másik kettő? Öt.gen. Akkor miről beszélünk?”

    Ezek a generációs besorolások inkább marketing bullshit dumák, mint valós minősítések. Lásd 4.+++ generáció, és társai. Egyébként szerintem a Rafale egy Super Hornetnek is hangos kezitcsókolommal köszönhet! :-))

  12. Na, megérkezett az álkorrekt nyárspolgársság is.
    Akit nem érdekel, ugorjon át rajta. Másrészt, két sor erejéig lehet morfondírozni egyik másik nációról, hacsak nem elfogultak vagy autisták között van az ember.

  13. Így is túl sokáig gyártották…

    Amúgy nem értem őket,még is mit gondoltak ki fogja megvenni a méregdrága gépüket amihez ha valami fejlett nyugati fegyverzetet vagy bármit akarsz használni akkor még a gép árán felül fizetned kell az inegrációért is mert egy buta MK-82 nem sok annyi nem francia fegyver van hozzá integrálva.Arról nem is beszélve,hogy nincs magasabb szinten mint egy SH,F-15 valami vagy az EF.

  14. Alapvető problémának látom, hogy az európai vadászgépgyártás eléggé szét van szórva. Van legalább három gyártó (eurofighter, franciák, svédek), de van több kisebb is, pl angoloknak több mindenben benne van a kezük, az olaszok is gyártanak kisebb gépeket. Külön van civil repülőgyártás is. Persze ezeknek mind történelmi okai vannak, viszont hosszabb távon jobban járna Európa, ha mondjuk két gyártóban koncentrálódna a tőke és szaktudás, valódi piaci versenyt folytatnának.

  15. Dudi ha megengedet még annyival kiegésziteném hogy a gép mögött még politikai hátszél sincs igazán.
    Valamint az üzemeltetési költségére is kiváncsi lennék a tupusznak.
    Jól tudom hogy egy Mirage-2000 üzemeltetési költcsége repült órákra bont van 3X volt az F-16 hasonló értékének.

    Rafale(amit tévesen sokan Rafael írnak a híres bodza milliárdos után tévesen )
    kapcsán az is érdekes kérdés hogy a tovább fejlesztéseket költségeit kineket terhelhet?
    EF-esetében:Németek, Angolok,Spanyolok,Olaszok, az alap 4 aki ilyen kiadásokat állják. Hozzájuk jön Ausztria és Szaudarábia.

    Én arra lennék kiváncsi hogy az új Szu-35Sz mi tud madj Rafale szemben.
    Brazilok tender kapcsán ez is kérdés lehet.

  16. „Alapvető problémának látom, hogy az európai vadászgépgyártás eléggé szét van szórva. Van legalább három gyártó (eurofighter, franciák, svédek), de van több kisebb is…”

    Ez a probléma hamarosan megoldódik, mert a svédek már deklarálták, hogy a Gripen az utolsó, teljesen önálló fejlesztésű gépük, az utódja vagy közös fejlesztésű, vagy valami import cucc lesz. Természetesen a gloire nem engedi, hogy ugyanezt a franciák is bevallják, de szerintem nem kell ahhoz Nostradamusnak lenni, hogy megjósoljuk, náluk is a Rafale lesz az utolsó önálló gyártmány. Ahogy a világ dolgai most állnak, ez egyébként is valószínű lenne, de az eddigi totális export kudarc még jobban bebiztosítja ezt…

  17. A franciák azzal követtek el nagy hibát hogy kiváltak az eurofighter programból.

    Viszont a neuron gép fejlesztését már 4 ország oldja meg .
    Azért megkérdezném az EADS vezérigazgatóját hogy fognak e még 5 gen gépet fejleszteni.
    Sokan jöttek azzal hogy Európa majd 6 gen gépet fog inkább fejleszteni ,
    De kérdem én, hogy aki nem tud 5 gen gépet építeni az hogy fog majd 6 gen gépet ?

  18. Roni:
    Nem vagyok benne biztos, hogy az európaiak nem képesek 5 gen gépet fejleszteni. Tény, hogy semmi nem utal ilyen programra, de gondoljunk bele, most minek? Egyrészt most van más bajuk is a vezető EU országoknak, másrészt azért mind a német, mind a francia ipar nem kezdő iskolás a pályán. Typhoon, vagy a Rafi pont jó példa, persze nem az Raptorhoz kell hasonlítani, az más bajnokságra, más célközönségnek van.
    Harmadrészt ahogy változik a világ, az ISten sem tudja, hogy az elkövetkezendő cca 10 évben az EU országok milyen helyzetben lesznek, mibe kerülnek/sodrodnak, mennyire csesznek ki magukkal. Lehet itt még über fa**a Raptor/F35/PAK-FA/J20 vetélytárs kifejlesztés, akár az EADS, Dassault, SAAB együttesével…

  19. Szerintem a SAAB még fog kapni Gripen megrendelést a svájci bizniszen felül, és akkor már nem is olyan evszteséges ez a svéd vadászrepülő gyártás… Na meg 5-10 év múlva már pár üzemeltető ország szerintem kimászik a szar anyagi helyzetből annyira, hogy bővítse a Gripen flottát (remélem kis hazánk ezek között lesz). Egy szó mint száz, szerintem nem kell még leírni a svéd vadászrepülő gyártást :-)

  20. „Terminator szerint:
    2011. december 9. péntek @ 17:07
    Szamoljunk mar egy kicsit…
    2018-ig 180 gep. Az meg joindulattal is 7 ev alatt 180 gep.
    Azaz 180/(7*12ho)= ?
    Igen, az 2,14 gep havonta. Hogy lehet igy gazdasagosan fenntartani egy gyartosort?!”

    Az összes francia gép száma lenne 2018-ig 180 db. Jelenleg kb. 105 van átadva, az éves gyártási mennyiség 10-12 db.

  21. Svájc még nem rendelte meg a Gripent, hanem kiválasztotta. Szerződés még soká lesz, ha lesz, ugyanis összejött a népszavazéáshoz szükséges aláírás mennyiség a program törlése érdekében. Sokak szerint elég nekik a 33 Hornet hosszú távon.