|

Akcióban a Gripenek – Javítva!

Négy perc alatt „elfogták” a Kecskemétről felszálló Gripenek azt a finn francia repülőgépet, amely vasárnap engedéllyel, de előzetes bejelentkezés nélkül repült át az ország légterén. A Romániából átrepülő, útvonalengedéllyel rendelkező magánrepülőgépnek még a magyar határ előtt be kellett volna jelentkeznie a magyar légügyi hatóságoknál, ez azonban nem történt meg. A NATO szövetségi és hazai légi riasztási rendszer a légtérvédelemmel együtt kiválóan működött, a hatóságok fellépése után a gép problémamentesen elhagyta hazánk légterét.

A román légi irányítási központ értesítette a veszprémi székhelyű MH Légi Vezetési és Irányítási Központot, hogy a WBA101 hívójelű, finn francia FALCON–50 típusú légi jármű nem létesített rádiókapcsolatot a román légiforgalmi irányítószolgálattal, és a repülési terve alapján – Kuvaitból Antwerpenbe repült – a magyar légteret is igénybe fogja venni.

Fotó: Tóth László, MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis via Saab Group ,

A veszprémi légi irányítási központ készültséget rendelt el, mert a finn francia FA-50 továbbra sem vette fel a kapcsolatot a polgári légiforgalmi irányítószolgálattal.

A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisról két Gripen típusú vadászgép szállt fel. A finn francia légi jármű 12 óra 48 perckor Békéscsabánál lépett be a Magyar Köztársaság légterébe. A készültségi géppár négy percen belül ,,elfogta” és azonosította a repülőgépet.

A finn francia repülőgép pilótája, észlelve az elfogást, vészfrekvencián felvette a kapcsolatot a pilótákkal, akik a budapesti polgári légiforgalmi irányítószolgálat frekvenciájára irányították. A szolgálat tájékoztatta a veszprémi légi irányítási központot, hogy a finn francia géppel helyreállt a kétoldalú rádiókapcsolat. Ezt követően a készültségi géppár visszatért a bázisra, a finn francia gép pedig Sopronnál elhagyta a Magyar Köztársaság légterét.

Forrás: HM Sajtóiroda

JAVÍTÁS!

Figyelem! A HM Sajtóiroda által kiadott közlemény hibás! Az elfogott gép nem finn, hanem FRANCIA volt. A gall masina lajstromjele F-GOLV, így nem is lenne kérdés a hovatartozása…

35 hozzászólás “Akcióban a Gripenek – Javítva!”

  1. Persze, egyrészt örülnünk kellene, hogy az eset miatt KÉT pilótánk is repülhetett néhány percet. Másrészt viszont ebbben az esetben az oláh légiirányítás jóvoltából _pontosan tudták_ Kecskeméten, hogy csak egy tök ártalmatlan és fegyvertelen sportgép közeledik, amelyben szegény amnéziás Joolopukki, a finn Gyed Maróz utazgat, a védett rénszarvasai helyett. Tehát a költségeket is figyelembe véve, a géppár helyett egy szóló Gripen – including 2 Sidewinder + 1 gépágyú – nem lett volna elég a Mikulás halálra ijesztéséhez? :-))

  2. az örök és megbonthatatlan barátságú hős szövetséges, Románia légterét nem karcolta a finn gép? Vagy ők éppen le se… Akárhogy is, ott vmivel hosszabb időt töltöttek, mint itt… vagy nekik nincs Gripenjünk?…

  3. „Magyar Illetékes: Kedves izraeli kolléga! Küldjék már ide ismét a két felderítőjüket, hadd gyakoroljanak a pilótáink.
    Izraeli illetékes: Kedves kolléga, tegnap voltak arra…”

    Ja, mint az egyszeri vásárló a military boltban: Jó napot kívánok, van terepmintás zubbonyuk? Eladó: Igen, elvileg van, csak mi sem találjuk! :-))

  4. na pl ebben az esetben egy ALCA mikorra érte volna utol – ha egyáltalán képes rá – a Falcont!!?? szóval igenis a Gripen kell a légi rendészetre. mondjuk egy gép tényleg költségkímélőbb lett volna, bár én is örülök h legalább repültek

  5. Nem tudom nyugati országokban, mi a módja hány gépet küldenek fel, de szerintem mindenhol a páros formát alkalmazzák ilyen esetekre. Legalábbis képekből erre következtetek.
    Egyébként meg ha egy gépet küldtek volna fel, abból a külvilágnak milyen képet mutatnánk, főleg a szomszédainknak, Szóval valahol ez a két gépes elfogás jelzés értékű is.

  6. nem egy sportrepülőgép
    Azon csodálkozom, hogy lökött brit miliomosok nem vesznek demilitarizélt MiGeket sportrepülőnek, kiképzéssel. Mibe fájna 1 kicsit használt 29est venni gépágyú és radar nélkül? Azt havonta 1x átugrana OOba, és döngetne a tajga fölött.

  7. Kell a kettő. Az egyik azonosít közelről, és jelez, a másik közben biztosít. A vizuális azonosítás és jelzés során elég kiszolgáltatott lenne a gép, ha nem lenne vele egy másik. Viszont nekem kicsit fura, hogy csak így továbbengedték. Ki fogja vele megfizettetni az emelés költségeit így?

  8. Sőt, miután ilyen esetben szükséges a vizuális azonosítás, egy BVR rakéta erre a célra enyhén verébre ágyúval effektus lenne.

    Devecserrel kapcsolatban, repülőgép helikopteres elfogása az meglehetősen unorthodox megoldás, azt az élet szülte, sokkal közelebb volt, és az alacsony sebességű kisgépnél a Mi-24 is jóval jobb repülési jellemzőkkel rendelkezik. De ez egészen más, mint az alap készültségi géppár feladata, Csőrike se készültséget adott, hanem jókor volt jó helyen, és valaki ügyesen felismerte a lehetőséget.

  9. http://warsonline.info/aviatsiya/vtoroy-seriyniy-istrebitel-su-35s-sovershil-perviy-ispitatelniy-polet.html

    talán ha ilyenből két géppárt emeltek volna…, de úgy hogy az örökbarát szomszéd nem súgott volna hozzá és tartották volna a 4 percet is…

    1ébként csak parasztvakítás ez a híranyag. Ha arra gondolok, hogy 200 m-en az Adria felől jönne vmi 800-zal. Mire egyáltalán vki elagyalna azon, hogy lát-e vmit addigra már a nagycirkusznál lenne…

  10. A hírek alapján a románokkal se létesített rádiókapcsolatot a gép. Ők nem tettek semmit ez ellen?

    Gépek száma: érthető hogy miért két gépet küldenek a sztenderd szerint. Egy gépet amúgy adott esetben kézi fegyverekkel is le lehet szedni a levegőben.

    Alca: Igen, itt látszik hogy ha az elfogó gép csúcssebessége közel van az elfogandó gép utazósebességéhez, akkor túl sokáig tartana az elfogás. Ilyen kis országokban mint nálunk, különösen számít.

  11. Érdekes, de vajon a rossz fiúkat is elkapnák 4 perc alatt. Gondolok itt arra hogy ha nem tudják milyen magasan és vektorban repül(nek), plusz jelen pillanatban hol van(nak). Pláne úgy hogy egy NATO radart sem tudunk megépíteni x éve pedig az igencsak az ország érdeke lenne.