Négy perc alatt „elfogták” a Kecskemétről felszálló Gripenek azt a finn francia repülőgépet, amely vasárnap engedéllyel, de előzetes bejelentkezés nélkül repült át az ország légterén. A Romániából átrepülő, útvonalengedéllyel rendelkező magánrepülőgépnek még a magyar határ előtt be kellett volna jelentkeznie a magyar légügyi hatóságoknál, ez azonban nem történt meg. A NATO szövetségi és hazai légi riasztási rendszer a légtérvédelemmel együtt kiválóan működött, a hatóságok fellépése után a gép problémamentesen elhagyta hazánk légterét.
A román légi irányítási központ értesítette a veszprémi székhelyű MH Légi Vezetési és Irányítási Központot, hogy a WBA101 hívójelű, finn francia FALCON–50 típusú légi jármű nem létesített rádiókapcsolatot a román légiforgalmi irányítószolgálattal, és a repülési terve alapján – Kuvaitból Antwerpenbe repült – a magyar légteret is igénybe fogja venni.
A veszprémi légi irányítási központ készültséget rendelt el, mert a finn francia FA-50 továbbra sem vette fel a kapcsolatot a polgári légiforgalmi irányítószolgálattal.
A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisról két Gripen típusú vadászgép szállt fel. A finn francia légi jármű 12 óra 48 perckor Békéscsabánál lépett be a Magyar Köztársaság légterébe. A készültségi géppár négy percen belül ,,elfogta” és azonosította a repülőgépet.
A finn francia repülőgép pilótája, észlelve az elfogást, vészfrekvencián felvette a kapcsolatot a pilótákkal, akik a budapesti polgári légiforgalmi irányítószolgálat frekvenciájára irányították. A szolgálat tájékoztatta a veszprémi légi irányítási központot, hogy a finn francia géppel helyreállt a kétoldalú rádiókapcsolat. Ezt követően a készültségi géppár visszatért a bázisra, a finn francia gép pedig Sopronnál elhagyta a Magyar Köztársaság légterét.
Forrás: HM Sajtóiroda
JAVÍTÁS!
Figyelem! A HM Sajtóiroda által kiadott közlemény hibás! Az elfogott gép nem finn, hanem FRANCIA volt. A gall masina lajstromjele F-GOLV, így nem is lenne kérdés a hovatartozása…
Biztos valami kőolajos ügyet intézett a gazdája… :D
Gondolom a költségeket majd jól kiszámlázzák a pilótáknak :)
Civil gép pilótája: – Huh, a szívbajt hozták rám!
Gripen pilóták: – Juhé, végre repülhettünk egy kicsit!
Repülőbázis parancsnoka: – Még két ilyen vakriasztás és összeomlik a költségvetésünk!
Magyar Illetékes: Kedves izraeli kolléga! Küldjék már ide ismét a két felderítőjüket, hadd gyakoroljanak a pilótáink.
Izraeli illetékes: Kedves kolléga, tegnap voltak arra….
Persze, egyrészt örülnünk kellene, hogy az eset miatt KÉT pilótánk is repülhetett néhány percet. Másrészt viszont ebbben az esetben az oláh légiirányítás jóvoltából _pontosan tudták_ Kecskeméten, hogy csak egy tök ártalmatlan és fegyvertelen sportgép közeledik, amelyben szegény amnéziás Joolopukki, a finn Gyed Maróz utazgat, a védett rénszarvasai helyett. Tehát a költségeket is figyelembe véve, a géppár helyett egy szóló Gripen – including 2 Sidewinder + 1 gépágyú – nem lett volna elég a Mikulás halálra ijesztéséhez? :-))
az örök és megbonthatatlan barátságú hős szövetséges, Románia légterét nem karcolta a finn gép? Vagy ők éppen le se… Akárhogy is, ott vmivel hosszabb időt töltöttek, mint itt… vagy nekik nincs Gripenjünk?…
„Magyar Illetékes: Kedves izraeli kolléga! Küldjék már ide ismét a két felderítőjüket, hadd gyakoroljanak a pilótáink.
Izraeli illetékes: Kedves kolléga, tegnap voltak arra…”
Ja, mint az egyszeri vásárló a military boltban: Jó napot kívánok, van terepmintás zubbonyuk? Eladó: Igen, elvileg van, csak mi sem találjuk! :-))
A Falcon 50 nem egy sportrepülőgép :)
http://jet-airlinezz.blogspot.com/search/label/Dassault%20Falcon%2050
Oláh irányítás: …nézzük a hunok reakcióidejét. Itt ez a szerencsétlen finn, aki elfelejtette bekapcsolni a rádiót. Nosza… stopper indul…
Littlejohn
Neked meg nekem nem…
OFF: Az irániak meghekkeltek egy RQ170-t. http://kuruc.info/r/4/88971/
Dudi… ez 10 pontos válasz volt :)
Valamiről lemaradtam? Szaklap lett a Kuruc.info?
Az hagyján, de külön hír van neki itt…
na pl ebben az esetben egy ALCA mikorra érte volna utol – ha egyáltalán képes rá – a Falcont!!?? szóval igenis a Gripen kell a légi rendészetre. mondjuk egy gép tényleg költségkímélőbb lett volna, bár én is örülök h legalább repültek
Nem tudom nyugati országokban, mi a módja hány gépet küldenek fel, de szerintem mindenhol a páros formát alkalmazzák ilyen esetekre. Legalábbis képekből erre következtetek.
Egyébként meg ha egy gépet küldtek volna fel, abból a külvilágnak milyen képet mutatnánk, főleg a szomszédainknak, Szóval valahol ez a két gépes elfogás jelzés értékű is.
Chimera
Vagy a pilóta küldi a számlát a célrepülésért. Gyakorolni kell.
Másik cikknél rég tárgyaltuk.
nem egy sportrepülőgép
Azon csodálkozom, hogy lökött brit miliomosok nem vesznek demilitarizélt MiGeket sportrepülőnek, kiképzéssel. Mibe fájna 1 kicsit használt 29est venni gépágyú és radar nélkül? Azt havonta 1x átugrana OOba, és döngetne a tajga fölött.
Rigóra is mindig szóló 25öst küldtek az oroszok. Géppár már nekik is drága lett volna.
Kell a kettő. Az egyik azonosít közelről, és jelez, a másik közben biztosít. A vizuális azonosítás és jelzés során elég kiszolgáltatott lenne a gép, ha nem lenne vele egy másik. Viszont nekem kicsit fura, hogy csak így továbbengedték. Ki fogja vele megfizettetni az emelés költségeit így?
equus: A román gépek kirepülték a megadott repórát, nem elképzelhetetlen, hogy DélKeleti szövetségeseinknek már nincs mit emelni.
Azt szeretném megkérdezni, hogy ilyen esetben a felszálló Gripeneken van-e AIM–120C légiharc-rakéta, vagy csak a gépágyúra támaszkodnának, ha szükség lenne rá?
Hm igen így kellene lenni egy biztosít egy meg felszólít…..
És mi volt Devecsernél mikor a kis osztrák gép jött át fotózni.. Csörike egyedül…poén..
Star Trek
Légi rendészeti feladatokhoz elég a gépágyú és az IR rakéta.
Ok tudom, de na Nem hiszem hogy a Mi-24 akkor ott „gyakorlat közben pont lett volna Ir, sőt még lehet lőszer se a g.Pityuba.
Sőt, miután ilyen esetben szükséges a vizuális azonosítás, egy BVR rakéta erre a célra enyhén verébre ágyúval effektus lenne.
Devecserrel kapcsolatban, repülőgép helikopteres elfogása az meglehetősen unorthodox megoldás, azt az élet szülte, sokkal közelebb volt, és az alacsony sebességű kisgépnél a Mi-24 is jóval jobb repülési jellemzőkkel rendelkezik. De ez egészen más, mint az alap készültségi géppár feladata, Csőrike se készültséget adott, hanem jókor volt jó helyen, és valaki ügyesen felismerte a lehetőséget.
Hadházi mondta jól…:) Felszáll egy Grippen, 5%-ot esik a GDP :’D
http://warsonline.info/aviatsiya/vtoroy-seriyniy-istrebitel-su-35s-sovershil-perviy-ispitatelniy-polet.html
talán ha ilyenből két géppárt emeltek volna…, de úgy hogy az örökbarát szomszéd nem súgott volna hozzá és tartották volna a 4 percet is…
1ébként csak parasztvakítás ez a híranyag. Ha arra gondolok, hogy 200 m-en az Adria felől jönne vmi 800-zal. Mire egyáltalán vki elagyalna azon, hogy lát-e vmit addigra már a nagycirkusznál lenne…
Off, de magyar Gripen.
http://tablet.mno.hu/belfold/mashogy-lizingelnenk-a-gripeneket-1035943
A hírek alapján a románokkal se létesített rádiókapcsolatot a gép. Ők nem tettek semmit ez ellen?
Gépek száma: érthető hogy miért két gépet küldenek a sztenderd szerint. Egy gépet amúgy adott esetben kézi fegyverekkel is le lehet szedni a levegőben.
Alca: Igen, itt látszik hogy ha az elfogó gép csúcssebessége közel van az elfogandó gép utazósebességéhez, akkor túl sokáig tartana az elfogás. Ilyen kis országokban mint nálunk, különösen számít.
Star Trek:
http://airbase.blog.hu/2010/12/17/ont_elfogtak_kovessen
Equus
Volt rá példa. Senki se vette észre, Dunaújvárosnál akadt fönn a távvezetéken.
Mi a vélemény erről a Gripen lízing változás témáról? Szerintem a felszabaduló különbözetet is zárolja majd a kormány…
Érdekes, de vajon a rossz fiúkat is elkapnák 4 perc alatt. Gondolok itt arra hogy ha nem tudják milyen magasan és vektorban repül(nek), plusz jelen pillanatban hol van(nak). Pláne úgy hogy egy NATO radart sem tudunk megépíteni x éve pedig az igencsak az ország érdeke lenne.