|

Lengyel – izraeli tanker konzorcium

A nyár folyamán írtunk róla, hogy a középhatalmi ambíciókat dédelgető, és a régióban a védelmi vonalat a legtudatosabban terelgető lengyelek légi utántöltés képességére vágynak, és ennek kapcsán próbának vetetették alá az izraeliek által kínált, az MMTT mozaikszó mögött meglapuló, „sufnituning”, levedlett Boeing 767-200-asokból összelegózott tankert.

Akkoriban a madárkák azt is csiripelték, hogy befigyelhet az Airbus A330 MRRTT is egy teszt erejéig, ám a friss fejlemények alapján Izrael a befutó. A már nem is annyira közelmúltban, november 22-én az IAI/Bedek Aviation főhadiszállásán több hónapos előkészítő tárgyalások után a lengyel partnerekkel – többek közt a Bumar csoport és a LOT repülőgép karbantartó részlege – konzorcium létrehozásáról született megállapodás, melynek feladata értelemszerűen piros-fehér kockás tankerek előállítása lesz.

A program keretén belül két Boeing 767-200ER kerülne beszerzésre, melyből a kolumbiai rendeléshez hasonlóan az Israel Aerospace Industries alakítaná ki a kettős funkciójú – tanker és VIP transzport – gépeket.

A saját légi-utántöltő képesség megszerzésével Varsó célja, hogy a jelenleg érvényben lévő fejlesztési terv értelmében 2013-ig rendszerbe állítson két légi-utántöltőként alkalmazható repülőgépet, melyek a Lockheed Martin F-16C/D-k külföldi küldetéseit támogatnák. Ezzel lehetővé válna a tengerentúli gyakorlatokon való részvétel (például Red Flag), de akár az afganisztáni misszió támogatása is.

8 hozzászólás “Lengyel – izraeli tanker konzorcium”

  1. @Janaj szerint:
    2011. november 30. szerda @ 09:54
    Miért jó nekik a tanker? A védelmi képességet is növeli, vagy csak politikai szempont? (Megyünk afganisztánba segíteni, megyünk red Flagre mert mi “jók” vagyunk)
    Ennek több oka is van.
    az egyik az amit kuruc mond, a vadik légtérben tartása
    külföldi missziók
    ne feledkezzünk el a légtérellenőrző tenderükről sem
    na meg komolyan veszik az országuk védelmi képességeinek növelését is

  2. @Kuruc71: És szerinted ez a lengyelek esetében költséghatékony? Már a két tanker vs. új géppár felküldözgetés?
    Ha a missziózást is bele vesszük akkor rendben, de az meg már megint politika, még ha védelmi is.

    @zerohunter: ???

  3. „Ha a töltőkosaras rendszer is a gépeken lesz akkor akár mi is jól járhatunk hiszen akár a grifek is gyakorolhatják az utántöltést.” – de szép is lenne! Lengyel barátainkkal közös gyakorlatokon részt venni! Talán példát is mutatna arra, hogy itt Közép-Európa keleti felében is lehetne komolyabban összekötni a gazdasági és katonai döntéseket…
    Csak szegény jó magyar pilótáink hány órát is repülnek egy évben? És mennyire lenne szükség ahhoz, hogy a NATO magyar pilótát tanker közelébe engedjen?
    EZ a probléma sajnos…