A nyár folyamán írtunk róla, hogy a középhatalmi ambíciókat dédelgető, és a régióban a védelmi vonalat a legtudatosabban terelgető lengyelek légi utántöltés képességére vágynak, és ennek kapcsán próbának vetetették alá az izraeliek által kínált, az MMTT mozaikszó mögött meglapuló, „sufnituning”, levedlett Boeing 767-200-asokból összelegózott tankert.
Akkoriban a madárkák azt is csiripelték, hogy befigyelhet az Airbus A330 MRRTT is egy teszt erejéig, ám a friss fejlemények alapján Izrael a befutó. A már nem is annyira közelmúltban, november 22-én az IAI/Bedek Aviation főhadiszállásán több hónapos előkészítő tárgyalások után a lengyel partnerekkel – többek közt a Bumar csoport és a LOT repülőgép karbantartó részlege – konzorcium létrehozásáról született megállapodás, melynek feladata értelemszerűen piros-fehér kockás tankerek előállítása lesz.
A program keretén belül két Boeing 767-200ER kerülne beszerzésre, melyből a kolumbiai rendeléshez hasonlóan az Israel Aerospace Industries alakítaná ki a kettős funkciójú – tanker és VIP transzport – gépeket.
A saját légi-utántöltő képesség megszerzésével Varsó célja, hogy a jelenleg érvényben lévő fejlesztési terv értelmében 2013-ig rendszerbe állítson két légi-utántöltőként alkalmazható repülőgépet, melyek a Lockheed Martin F-16C/D-k külföldi küldetéseit támogatnák. Ezzel lehetővé válna a tengerentúli gyakorlatokon való részvétel (például Red Flag), de akár az afganisztáni misszió támogatása is.
Miért jó nekik a tanker? A védelmi képességet is növeli, vagy csak politikai szempont? (Megyünk afganisztánba segíteni, megyünk red Flagre mert mi „jók” vagyunk)
A tabker nem csak tavolsagra van hanem idore is. Az az ha a gepparod fent van mar ket oraja felfegyverezve akkor nem kell masik valtast felkuldened mert egy utantoltessel ujabb 2 orara fentmaradhatnak.
@Janaj szerint:
2011. november 30. szerda @ 09:54
Miért jó nekik a tanker? A védelmi képességet is növeli, vagy csak politikai szempont? (Megyünk afganisztánba segíteni, megyünk red Flagre mert mi “jók” vagyunk)
Ennek több oka is van.
az egyik az amit kuruc mond, a vadik légtérben tartása
külföldi missziók
ne feledkezzünk el a légtérellenőrző tenderükről sem
na meg komolyan veszik az országuk védelmi képességeinek növelését is
Akkor szerezzenek egy repülőhordozót is, mert nemcsak az üzemanyagot a gépeket is mozgatni kell! Sok ellenséges ország úgyse engedi át a légterén a gépeiket!
@Kuruc71: És szerinted ez a lengyelek esetében költséghatékony? Már a két tanker vs. új géppár felküldözgetés?
Ha a missziózást is bele vesszük akkor rendben, de az meg már megint politika, még ha védelmi is.
@zerohunter: ???
Ha a töltőkosaras rendszer is a gépeken lesz akkor akár mi is jól járhatunk hiszen akár a grifek is gyakorolhatják az utántöltést.
„A védelmi képességet is növeli…”
Hát nem is kicsit. Tessék csak megnézni, hogy Izrael, hogy is használja a repülőit.
„Ha a töltőkosaras rendszer is a gépeken lesz akkor akár mi is jól járhatunk hiszen akár a grifek is gyakorolhatják az utántöltést.” – de szép is lenne! Lengyel barátainkkal közös gyakorlatokon részt venni! Talán példát is mutatna arra, hogy itt Közép-Európa keleti felében is lehetne komolyabban összekötni a gazdasági és katonai döntéseket…
Csak szegény jó magyar pilótáink hány órát is repülnek egy évben? És mennyire lenne szükség ahhoz, hogy a NATO magyar pilótát tanker közelébe engedjen?
EZ a probléma sajnos…