|

Elkészült az első angol F-35B

Bár már sokan kész tényként kezelik, hogy az újgenerációs angol repülőgép-hordozóra az F-35 Lightning II hajófedélzeti változata kerül (sőt, már az EMALS-t is beszerezték hozzá), a tesztprogram nem áll meg, így a Lockheed Martin a napokban elkészült az első angol F-35B-vel, melyet tesztelésre szánnak.

A STOVL masina vasárnap este gurult ki a gyárkapun egy kisebb ünnepség keretében. A BK-1 jelzésű gép az első, melyet a programban részt vevő egyik partnerország számára készítettek, s a hamarosan lefolytatandó rendszer-tesztek és gurulópróbák után a következő hónapok folyamán végrehajtják az első repüléseket, majd a gép 2012 elején becsatlakozik a US Navy és a Royal Navy által vezetett tesztprogramba, melyet a jelenlegi tervek szerint csak az Egyesült Államokban folytatnak majd.

Fotó: Lockheed Martin ,

A szigetország 3 darab nullszériás F-35B-t rendelt, hogy alapos tesztelésnek vessék alá, melynek eredményei függvényében döntenek majd a nagyobb példányszámú megrendeléséről. Ám egyre bizonyosabb, hogy az F-35B-k közül csak ez a három tesztpéldány kerül az angolok kezébe, miután a Queen Elizabeth-osztályú repülőgép-hordozókra megrendelték az elektromágneses katapultrendszert, ezzel is jelezve, hogy a fedélzetén minden bizonnyal CATOBAR-üzemre alkalmas típust rendszeresítenek. Azonban az sem lenne meglepő, ha a derék angolok a végén még mind a két alváltozatból rendelnének.

14 hozzászólás “Elkészült az első angol F-35B”

  1. Azért csak-csak beindul ez a program… Kicsit szurkolok a sikeréért, mert anno mikor a Boing géppel szemben győzött (nyilván az messze nem ez a gép volt), hát azzal a géppel szemben inkább ez:)

    Az felülről nézve tetszett, sima, kidolgozott, stabil rendszernek tűnt (talán még az egybeszerkesztett szárnnyal még kompaktabb), de szemből, te jó ég….

  2. Dudi, szorítja őket az idő (és a költségnövekedés), és sajnos a Raptor hibáira nem lehet előre felkészülni.

    Manapság szeretjük elfelejteni, hogy a kategóriaugráshoz sok kockázati tényezőt is vállalni kell. A repülés eddigi történetéhez képest szerencsére visszaestek a halálos tesztek – ez mindenképp nagy eredmény, de egy új gép mindenképp veszélyeket rejt magában.

  3. igla, valószínűleg a légierőnél is érzik a pénzügyi helyzet fenyegetését és próbálják minél hamarabb gyártásba tenni, hogy ha lefaragás jön (lehet még náluk is SDSR), akkor már helyzetben legyenek.
    A hibákat majd orvosolják menet közben…

  4. Nagy valoszinuseggel beszerzik a Britek ( legalabbis szandek van ra ) es ennek az ertelme az hogy viszonylag sok olyan hajojuk van amelyik rendelkezik olyan repfedelzettel amirol ezek egy esetleges igeny eseten uzemelni tudnanak.

    Pl ott a LARGS BAY class csak a maga ot darabos szeriajaval es ezen kivul is akad meg par ladik nalluk.