November 14-én, hétfőn a Pakisztáni Légierő elveszítette egyik JF-17 Thunder vadászbombázóját annak pilótájával együtt. Bár a hivatalos nyilatkozatok nem nevezték meg a lezuhant repülőgép típusát és a pilóta nevét, illetve rangját, a különféle polgári hírcsatornák helyszíni beszámolói és felvételei alapján az mégis azonosíthatóvá vált. A légierő nyilatkozata szerint a repülőgép rutin kiképző repülést teljesített, amikor „végzetes kimenetelű technikai hiba lépett fel”, melynek következtében a JF-17 irányíthatatlanná vált, és az Iszlámábádtól mintegy 70 kilométerre, északnyugatra található Mullah Mansoor hegyen lezuhant.
Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a katasztrófa lakatlan területen következett be, így a földön sem személyi sérülést, sem pedig anyagi kárt nem okozott. A GeoNews hírcsatorna információi szerint a pilóta, Muhammad Hussain századának parancsnoka volt, és még a repülőgép lezuhanása előtt katapultált, ám ejtőernyője nem nyílt ki idejében. A hivatalos közlemény szerint holttestét a roncsoktól két kilométerre találták meg, halálát a földet érés közben szerzett súlyos sérülései okozták.
A Pakisztáni Légierő vezetése azonnali hatállyal megkezdte a baleset okainak kivizsgálását. Arról egyelőre nincs szó, hogy a típust repülési tilalom alá vonnák, bár nem kizárt, hogy ez bekövetkezik a közeljövőben, ugyanis, ha kiderül, hogy a gép elvesztését okozó „végzetes kimenetelű technikai hiba” más példányok esetében is előfordulhat, ez a logikus lépés.
Nem működött megfelelően az ejtőernyő. A kinaiak csak a technológia másolásban töreketedtek a tökéletesre, az életmentő felszerelések esetében már korán sem voltak ennyire alaposak. Persze Kínában van bővem ember ott az ilyen hibák beleférnek.
Most, hogy Pakisztán rendszeresitette a típust, végre fogunk legalabb egy minimalis képet kapni arról a repesemények alapján, hogy mennyire megbízhatóak a kínai típusok.
Az ejtőernyő aggasztóan hangzik, bár ugye hasonló történt nem rég a Red Arrowsnál is. Mindenesetre lehet egy grounding-ot érdemes lenne elrendelni a kivizsgálásig.
@huleaks: Lehet, hogy az emberélet nem számít, de pilótát képezni nem lehet akárkiből és időből és pénzből sem kevés kell hozzá. A rutint meg már nem is mondom.
Lehet mar tudni valamit a Red arrows augusztusi baleseterol ?
@huleaks
Egyelemes mintánból statisztikai és messzemenő következtetést levonni. Az igen. A matektanárod büszke lehet rád…
Semmiféle következtetést nem vontam le. Arra reagáltam ami a cikkben volt, nameg a kinai termékek egyértelműen általánosan magass szinvonalára és arra amit kinai testvéreink az utóbbim években csinálnak.
Egyébként arról vonok következtetést amiről akarok. Nem hozzád szóltam…
Nem a túrót nem. Esetleg van katapultálási statisztikád több kínai gépről…? Addig ez szájkararte.
A pakisztáni gépekbe nem a kínai katapultülés van, hanem angol.
Amúgy kíváncsi lennék mi volt az a végzetes hiba ami miatt lezuhant a gép.
A katapultülés a pakisztáni gépekben Martin-Baker Mk-16LE a kínai gépekben TY-5B.
Úgy tűnik, hogy a baleset nem állítja meg őket, hogy Dubaiban reptessék a gépet.
http://www.youtube.com/watch?v=E9Vh0wcy9QM
El kell adni a gépet. Kérdés hogy a vevőknek mennyire veszi el a kedvét az eset.