|

Sínen a Jakok

Egyre jobban alakul a Jakovlev iroda által tervezett Jak-130-as sugárhajtású kiképző repülőgép sorsa, a sorozatgyártás alatt álló típus számára az oroszok szeretnének minél nagyobb vevőközönséget megnyerni. Épp ezért minden lehetőséget megragadnak a kéthajtóműves masina promotálására, így nem hagyhatták ki a dúsgazdag vevők lelőhelyét, a Dubai Air Show-t sem.

Egy vevőkör meghódítása érdekében a marketingesek nem restek nagyot álmodni, ez hatványozottan igaz az oroszokra, ha pénzszagot éreznek. A közel-keleti piacra való betörés érdekében az Irkut komolyan érvel gépük (a rivális Alenia Aermacchi M-346 ‘Master’ és BAE Systems Hawk 128 típusokhoz képest) alacsonyabb beszerzési költségei mellett, továbbá – némileg szubjektíven – sokkal nagyobb potenciált látnak benne, mint a konkurens gépekben.

Jak-130

A gépeknek könnyű csapásmérő feladatkörben is meg kell állniuk a helyüket. Természetesen ez a Jak-130-asnak nem okoz fejfájást. | Forrás ,

A típus mellett szól, hogy Jak-130-ast 2011 áprilisától üzemeltető az Orosz Légierő parancsnoka, Alexander Zelin tábornok újabb 65 gépre jelentett be vásárlási szándékot. Várhatóan még az idén megköttetik a szerződés, ám ezzel nem lesz vége a megrendeléseknek, a végleges számot 250-300 körülre teszik.

Az első és időig egyetlen exportmegrendelő, Algéria számára is jól alakulnak a dolgok. Bár géphiány miatt az algériai pilóták az Irkut telephelyén kapják meg az átképzést a típusra, a gyár még az év vége előtt leszállítja az első példányokat az afrikai ország számára.megrendelésre készülő Jak-130-asok első példányait.

84 hozzászólás “Sínen a Jakok”

  1. Allesmor Obranna

    Kis különbség van. A 346-osnak ott van a két függőleges áramlásterelő felület a LERX és a szárny találkozásánál, ami a Jak-130-as prototípusán még megvolt. Alapvetően a 346-os jobb repülési jellemzőkkel bír, mint a 130-as. Ez is inkább a hajtóműveinek köszönhető.
    Ami igazán érdekes, az az egymásnak keresztbe tevés jelensége.
    Amennyire én tudom, miután a két fél nagy dirrel-durral különvált és gyakorlatilag megalkotta majdhogynem ugyanazt, úgy békült ki végül egymással,hogy megállapodtak.
    Megállapodtak abban, hogy mind a két fél a saját hagyományos piacán értékesíti a portékáját.
    Az olaszok nyugat európai és „nyugati kötődésű” vevőknek, míg az oroszok a FÁK országok, Ázsia orosz-barát része és a maradék piacot célozza meg.

    Már most látszik, hogy Algéria vagy Szingapúr még elment, de gyakorlatilag már most látszik, hogy nehéz lesz tartani a kölcsönös igéreteket.

  2. Az Albatroszokat nem kell pótolni, mert

    ad.1 Az a veztőink balfaszsága volt, hogy kiképzett vadászpilóták ezen bohóckodtak.

    ad.2 A gépek kihasználtsága a 0 közelében volt. A legjobban kihasznált gép repült évi 40 órát. No comment…

    ad.3 Egy Griff hajózónak indifferens egy ilyen gép. A Gripen hajózó az repüljön a madarán és használja a gép saját szimulátorát és ne más típuson bohóckodjon.

  3. Miért Nem? Mi a bajod vele? Jol kiegészítené a Gripeneket És lehetne valamit használni légi rendészetre És kőnyű csapásmérésre Ha már a Gripent nem lehet Mert nincs hozzá fegyverzet Azal gondolom egyetértetek hogy drága mulatság Gripent használni rendőrnek

  4. A fő gond az, hogy az Alca is kerót eszik!
    És Hofi örök érvényű itt is aki ismeri az olajkályhás sztorit…az a rohadt olajkályha mit eszik? Olajat a nyüves! Akácafába bele se kóstol! És ezt odafönn nem tudták…

    Magyarán amennyibe az Alca rendszeresítése kerülne abból inkább vegyenek kerót pár évre a Gripenekbe…no meg földi csapásmérésre valami használható cuccot.

  5. jancsiga!

    Miből gondolod, hogy ahhoz lenne üzemanyag? Miből lenne pótalkatrész, infrastruktúra, üzemeltetés, fegyverzet? Légirendészet? Pont arra kell a Gripen. Az olajsejkek magángépei, amelyek szinte mindegyike gyárilag tuningolt, közel repülnek a hangsebességhez, velük még a MIG-eknek is meggyült a baja (főleg póttartállyal).

    Először az alapokat kell tisztába tenni. Ezt a néhány gépet kellene repülni, ha már igy alakult, hogy Gripen madarunk lett.

    Ha nagyon egyszerű akarok lenni: Nincs pénz, nincs dugás!

  6. Ha egy kicsit utána néznél a repült óra költségeknek akkor nem mondanád hogy rossz ötlet az ALCA Menyi a Gripen rep órája ( üzemanyag fogyasztása) És menyi lenne az ALcáé Vagy bármej másik ilyen kategóriájú gépé Pl Hawk vagy a Jak Pontos számot nem tudok De szerintem megközelíti a fél árat Szerinted így is hülyeség? Amúgy egy Üzleti Jet nem megy hangsebesség fölé Max 0.95 Mach És mi az hogy tuningolt? Ez nem sportkocsi amit beviszel a garázsodba és elkezded a motort bütykölni Csip tuningolni ( Amúgy ha jól tudom akkor más országok is használnak kisebb telejesitményü gépeket légi rendészetre És nem a csúcs kategóriájú méregdrága gépeiket használja ilyesmire Pl Saab 105)

  7. Jol kiegészítené a Gripeneket

    A Gripent nem kell kiegészíteni, mert mindenben agyonveri az ALCA-t. Egyébként az, hogy papíron éles bevetést is repülhet nem jelenti azt, hogy te „olcsóért” azt kapod és arra kellene használni. Az nem az alap felszereltségű ALCA…

    És lehetne valamit használni légi rendészetre

    Ez a marhaságot hányszor fogja még leírni valaki? Még szubszonikus célokat sem ér utol. A kereskedelmi utaszállítók terelgetésére is alkalmatlan, mert lassú és gyengéb emelkedik. Pont. Tényleg ilyen rohadt nehéz felfogni…?

    És kőnyű csapásmérésre

    És az nekünk milyen? Az ALCA egy Griffel összevete gyakorlatilag védtelen. Lassú, nuku ECM, infracsapda alig, ha egyáltalán van, stb.

    Ha már a Gripent nem lehet

    Értem. Van egy Mercid, de nincs bele pénz keróra. Megoldás? Veszel egy fele drága luxusauót MELLÉ, ami még annyit sem tud? Atyaisten…

    Mert nincs hozzá fegyverzet

    És az ALCA-hoz mitől lenne? Egyetlen ALCA árából EZERSZÁMRA vehetne az MH buta bombákat. Egy Mk-82 bomba ára kb. 500 dollár, egy Mk-84 bomba ára úgy 3 ezer dollár. Akkor úgy 10 millából mennyit is vehetnénk? Az MH minden héten éleslövészetet tarthatna évekig. Te meg ALCA-t vennél. Komolyan momdom, hogy az eszem megáll…

    Azal gondolom egyetértetek hogy drága mulatság Gripent használni rendőrnek

    Nem, mert az ALCA nem alkalmas a feladtra. Lásd fent. Hányszor írjam le még számokkal, hogy mekkora balfaszság az ALCA erőltetése? Olyan légierők használnak ilyen gépeket akik saját maguk oldják meg a pilóták kiképzését vagy sokkal nagyobb résznbe, mint mi. De mi nem ezek vagyunk. Pont. Kanadából úgy kell hazajönni egy pilótának, hogy Griffre üljön és ott is maradjon.

    Bocs, hogy így írok, de nekem ez téma már kezd az agyamra menni és azonnali vérnyomásnövkedést okoz.

  8. Ha egy kicsit utána néznél a repült óra költségeknek akkor nem mondanád hogy rossz ötlet az ALCA

    Kicsit vicces, mikor ez jön utána…

    Menyi a Gripen rep órája ( üzemanyag fogyasztása) És menyi lenne az ALcáé Vagy bármej másik ilyen kategóriájú gépé Pl Hawk vagy a Jak Pontos számot nem tudok De szerintem megközelíti a fél árat

    Most akkor mire alapozva szájkaratézol…?

    Amúgy egy Üzleti Jet nem megy hangsebesség fölé Max 0.95 Mach

    Nem is mondta. De kérlek vázold már fel, hogy az M0.8.-cal hasító gépet 12 ezer méteren hogy a halál véreres ***** ér utol egy ALCA? Mire az felmegy 12 ezer méterre tudod te, hogy mennyi idő…?

    A minimálisan értelmes ALCA mennyiség 8-10 gép, ha valóban használni akarnánk valamire. A gépek tiszta ára 2-3 kétülésest feltételezve olyan 70-90 milla táján lehet + egyéb költségek. Egy Gripen tisza repóra költsége nem lehet több cirka 8-9 ezer USD/óránál, a jenki F-15C repül 15-17k$/óráért. Akkor számold ki, hogy ebből meddig repkednek a Griffek. A jelenlegi repórakeretet ebből az összegből meg lehetne növelni cirka 50%-kal. Csak a gépek nyers árából. Akkor meg minek ez a gép….? Hm…?

  9. Azért nem hülyeség Griffeket rendőrnek használni (vagy öregebbek kedvéért helikopterrel lángost hozni Cinege elvtársnak), mert a pilótának úgyis repülni kell. Azért pilóta. Minden levegőben töltött perc értékes kiképzés. Annyira nevetségesen keveset repülnek (mondjuk 1 mezgaz pilótához képest), hogy az már röhelyes. Nagy szó, ha nem önveszélyesek.

  10. Nem futamodok meg Kitartok véleményem mellet Még mindig azt mondom hogy Megérné egy Alca kategóriájú gép Kiegészítés képen És ki mondta hogy a Gripen pilóták nem repülhetnének rajta Öt is növelhetnék a rep oráikat És ne gyertek azzal hogy egy Merciröl visszaülni trabantba Mert a vannak 4+ generációs vadász gépel egyenértékű kőnyű gépek Olcsóban üzemeltethető gépen

  11. Melyik részét nem érted annak, hogy nem éri meg? A ráköltött pénzekből 10 évig a pilóták fele AG képességgel is megáldott kiküldhető pilóta lenne. A másik fele meg rogyásig repülhenté a légiharcot, mehetne nemzetközi gyakorlatra és balti keszit is adhatnánk végre… Éles LGB dobás lehetne a pilóták egy részének és éleslövészet hegyek Mk bombával.

    Öt is növelhetnék a rep oráikat

    ALCA-n. És azzal mire mennek, ha Griff a fegyver? A seggüeket törölhetnék ki vele.

    Mert a vannak 4+ generációs vadász gépel egyenértékű kőnyű gépek

    Nem, nincs. Az ALCA nem tudja a saját környezeté szimuálni, nem szuperszonikus elfogó, nincs hozzá sem TGP, sem kifinomult RWR, sem digitális térkép és N+1 dolog.

    Mennyire részletesen számítva igazoljam neked azt, hogy egy obritális marhasághoz rakaszkodsz? Persze megteheted, csak ezután ne várd, hogy ne röhögjek fel minden kommentednél hangosan..

  12. Idefigyelj internet huszár Velem te ne akarjál vitatkozni aki 30 évig a Zrinyi Miklóson voltam Haditechnikai eszköz elemző Mint tanultak meg a Magyar Gripen pilóták repülni Kanadában? Hawkon És PC-9 esen És ezeket ha utána nézel nem csak kiképzésre hanem harci feladatokra is használják És ha megnézed a felszereltségüket akkor észre vehetnéd hogy pár élvonalba tartózó harci repülőgéppel is felveszik a versenyt Igazad van hogy az alka nem 4+ generációs gép De légtér biztosításra szükség van olyan képességű gépre mint a Gripen ? És nem visszalépés a Gripen technikájához képest Nézd meg a müszerezetségét Radar HOTAS Színes displek Fegyverzetet tekintve Ugyanazokat a fegyvereket hordozhatják Gépágyu Sidewinder rakéta Mawerick Lézer és GPS bombák Célmegjelölő konténerek Egyedül radarvezérlesű rakétát nem tudnak bevetni
    Amúgy nyugodtan röhöghetsz azon amit írok Jogod van hozzá Szollás szabadság van tudomásom szerint :)Én meg rajtad röhögök Internet huszár :)

  13. Bár addig úgy sem kell fegyverzet amíg nincs pénz repülni vele. Folytatva a gondolatmenetet ha lenne bombánk megérné csak könnyű csapásmérésre pár ALCA,M-346, Jak vagy bármi hisz olcsóbban lehetne buta bombákat potyogtatni mint a drágább gripenekkel. De mivel se bombán se ALCánk se pénzünk üzemanyagra, legyen inkább pár tüzérségi lövegünk.
    Ebből a megközelítésből elfogadható jancsiga véleménye.

  14. „Idefigyelj internet huszár Velem te ne akarjál vitatkozni aki 30 évig a Zrinyi Miklóson voltam Haditechnikai eszköz elemző”

    Ez is egy olyan munkakör, amit nem lehet számon kérni.

    Egyébként csak beszélgetünk, nem kell megsértődni. Különböő vélemények vannak, ilyen a világ.

  15. :D

    „Avatart a következőképpen állíthatsz be magadnak: regisztráld magad a gravatar.com-on ugyanazzal az email címmel, amit itt is használsz. A gravatar.com-on töltsd fel a kiszemelt avatarodat. Kész is vagy, a htka.hu az email címed alapján lekéri a gravatar.com-ra feltöltött avatarod.”

    Ctrl+F és keress rá bármelyik részére, akkor meglesz :P

  16. Régebben én is feltettem párszor az Alca-s kérdést, de engem most meggyőzött Molni! Meg tényleg a Meglévő gripókat kéne tisztességesen felfegyverezni (később még pár + gripen beszerzése) és akkor már legalább a meglévő gépmennyiség ütőképes lehetne… Ha már ilyen kevés van belőlük legalább üssenek nagyot :-D

  17. Allesmor Obranna

    MiG-25. Egyértelműen az kell nekünk. Moszkvában láttam repülni, állítom, hogy annak van vitán felül a legjobb hangja.
    Megjelenés se utolsó.
    És gondoljatok bele, ha rajta van az 5300-as pótos, akkor közel 19 tonna kerót lehet beletölteni.
    Mikor töltesz 19 tonna kerót egy Gripenbe vagy egy Alca-ba?

    Ja és a felderítőbe szemre úgy 30 centi széles filmet lehet befűzni, az az IMAX-nál vagy ötször szélesebb nyersanyag…
    :)

  18. Allesmor Obranna

    2005-ös MAKSz-on. Valahol még a videó is megvan aviban. Mert MiniDV kazettán itt figyel mellettem.
    De hála a youtube-nak meg valaki másnak, van egy videó, ami nagyon hasonló szögből készült:

    http://www.youtube.com/watch?v=l_DREZHc0mE

    Az enyém annyival több, hogy azon az indítóhelyen (nem zóna volt, csak kihúzták a gépet a pálya mellé az egyik jókora betonplaccra) melegítés is megvan, meg a leszállás.
    Emlékszem, miután kigurult a pályára, még vagy 5 percig csak várakozott, közben hol rátolta a gázt, hol vissza alapjáratra. Aztán egyszer csak megindult.
    Nagyon egyedi hangja van, az egész úgy recseg, mint egy hordozórakéta.
    A videó valamennyit visszaad belőle.

    Ez a 2003-as demo (ilyen is volt!) valamivel mégjobb:

    http://www.youtube.com/watch?v=N-JqgrHuQaw&feature=related

  19. „Mert a vannak 4+ generációs vadász gépel egyenértékű kőnyű gépek”

    Igen, valóban van ilyen, például a Gripen. Hopp, ja tényleg, nekünk már az van:)

    Az Albák pótlásáról meg megtörtént, NFTC-nek hívják, és messze jobb pilóta alapképzést biztosít, erre több szót pazarolni felesleges.

  20. Az Alca-beszerzés helyett pedig jobban meg kéne rostálni a kiküldött pilótanövendékeket. Nem egy jött már haza Kanadából befejezetlen képzéssel, de akkor is ki kellett fizetni a teljes képzési költséget. Sajnos a tanártól kezdve az állatorvoson át az az ügyvédig bárkit felvesznek, csak legyen diplomája, de az, hogy fakezű-e a repüléshez vagy nem rendelkezik megfelelő problémamegoldó képességgel és nem képes a komplex fedélzeti rendszerek kezelésére, a légi és földi helyzetkép feldolgozására, stb. az legtöbbször már csak odakint derül ki. És azt az 5 embert ki kell küldeni. Mert a helyüket kifizettük/ki kell fizetni.

    Bezzeg pl. a PIR-táborra vagy Kecskeméti Repülőnapra nincs pénz… Hogy az itthoni gépekbe szánt kerót ne is emlegessük…

  21. 3 dolog jutott eszembe.

    1. A líbiai tapasztalatok alapján néhány szakértő arra jutott hogy szükség van az olyan olcsó csapásmérő gépere mint pl AMX, ha a környezet megengedi. Még egyszer mondom a drága gépek mellett, ha a környezet megengedi (a drága gépek már kiiktatták a légvédelmet) és csapásmérésre. Nem légtérrendészeti feladatokra.

    http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_channel.jsp?channel=defense&id=news/asd/2011/11/10/02.xml&headline=Libya%20Ops%20Show%20Need%20For%20Lower-Cost%20Strike

    2. Az USA elvetette a Super Tucano, AT-802U stb. kategóriájú (COIN) gépek beszerzését és afganisztáni alkalmazását.

    3. Ha Dubai gazdasági lehetőségeivel rendelkeznénk, akkor vehetnénk mi is mindent, ami csak eszünkbe jut.

  22. „molnibalage szerint:
    2011. november 15. kedd @ 00:16
    Idefigyelj internet huszár Velem te ne akarjál vitatkozni aki 30 évig a Zrinyi Miklóson voltam Haditechnikai eszköz elemző

    Akkor nem kell tovább magyarázni, hogy miért olyan balfasz döntések születtek amilyenek….”

    Ehhez enged meg hogy annyit hozásfüzek ( virágnyelven ) hogy az egy dolog hogy ki mit dolgozik és hol És lehet hogy egy kicsit ért is ahhoz amit csinál És lehetséges hogy megírja a jelentését De nem ö dönt Lehet hogy egy szakkétönek nevezet ember (csapat ) kiválaszt egy eszközt A, B, és C, közül és azt mondja az a jobb Az érné meg jobban És azok is egyetértenek vele akik majd használnák az eszközt De tudod vannak emberek akik magasabban helyezkednek el és ők döntenek És ők eldöntik hogy nem a javasolt C eszközt vegyük meg hanem ők szakértelmükkel eldöntik hogy az A jobb és azt vesszük meg Tiltakozik ellene mindenki aki egy kicsit ért a témához De mivel nem ők vannak döntéshozó pozícióban ezért az ö szavuk nemér semmit Ere szoktam azt mondani Ne a melóst szid azért mert rossz eszközzel dolgozik Hanem azt aki megvette neki a rosszat Rosszabbat

  23. Értem én, de ennek ellenére, aki szuboszonikus gépet javasol légtérrendészetre abból nekem az jöb le, hogy a repülés 2×2-jőr sincs gőze.

    Én nem értek a harckocsikhoz, ezért csak kérdezni szoktam. Lehet, hogy te máshoz értesz, de minden tisztelet mellett a repcsikhez láthatólag nagyon nem.

    Egyéblént meg pont az ALCA kategóriájú könnyű gépeket építette le a Luftwaffe és több európai légierő is, mikor a SZU összezuhant. Akkor minden gép kellett, ami hozzávághat valamit a támadó vörösökhöz. Ma erre nincs igény sem nagyon, meg pénz sem. Az ALCA a két szék közt a pad alá eset. Nem egy klasszikus páncélozott COIN gép, de vadászgépnek sem jó. Jet alapkiképzőnek nem rossz, de csak annak kell ilyen, aki maga képzni a pilótáit Felhívom figyelmed, hogy a ~40 gépes belga légierőnek sincs ilyen háttere, külföldön képzi pilótáit…

  24. Ezt a diploma dolgot ezt nem értem. Azért követeljük meg, mert a pilótáknak mindenáron tiszteknek kell lenniük vagy miért? Egy érettségi lazán elegendő lenne, de talán még az se lenne feltétlenül szükséges, más megfelelő irányú középfokú végzettség esetén, csak a képességei meglegyenek a növendéknek!

  25. Bocs, összekevertem. Hollandia. ~60 gépük van, de nincs jet kiképzőjük. A belga onnan jött, hogy kevertem egy másik hírrel, hogy létszámstop van a légierőben.

    Egyébként, ha jól látom, akkor azokat a gépeket a franciákkal közösen használják, tehát ketten tartanak fent képességet, nem egydül.

  26. 1. A diploma azért kell, mert béke van. Háború esetén aki alkalmas/akar/tud, az repülhet.
    2. Nem értem ezt az ALCA-dolgot. Én inkább szeretem a repülést, mint értek hozzá, de ha már fizetjük a kanadai bulit, akkor itthonra minek az a gép? A Griff, ha kell, megy lassan is, alacsonyan is, gyorsan is, magasan is. Fegyvere is van, nem is rossz. Miért kéne légirendészetre más gép?
    3. Haditechnikai eszköz elemző. Az az ember, aki mindenhez ért. Vagyis….. nem ért semmihez. A repüléshez nem árt egy pilóta, a tankhoz nem árt egy páncélos képzettségű, a rakétához egy rakétás, a hajókhoz egy tengerész. A döntéshez meg egy politikus. Nem sértésnek szánom, de az elemző BEKÉRHETI a szakemberek véleményét és előre eldöntött szempontok szerint segíti a politikus döntését.
    Ergo:
    Most van Gripenünk, lesz 30 kopterünk, üzemeltessük őket hatékonyan. A helik egy része lehet mentő/medevac konfiguráció, pct-konfiguráció, stb. A Gripenek meg csinálják azt, amire tervezték. EZ A CÉL. Ehhez kell pénz egyelőre.

  27. Ha jól emlékszem létre akartak hozni egy közös európai katonai pilóta képző központot, de már ott megbukott a terv hogy nem tudták eldönteni, hol legyen a központ és milyen gépeken repüljenek.

  28. Terminator

    off.

    A „másik oldalt” én erősen fenntartásokkal fogadom. Nem a véleményt, hanem a „helyet”.

    A megszólalásokból (szövegezésből) jó eséllyel sejtem, hogy kik lehetnek / lehettek hivatásosok az oldalon megnyilatkozók közül, és kik a tájékozott érdeklődők.

    A dolgok _értékelése, elemzése_ a döntésre jogosult vezető tájékoztatása szakértők részéről, és mint ilyen, az elemi fogalmazó készség _munkaköri követelmény_.

    A korábban említett beosztás minimum 2 diplomát (egy civil – jellemzően – mérnöki és egy katonai) és legalább 1-2 nyelvvizsgát jelent, azaz kijelenthetjük, hogy értelmiségi munkakör.

    A konklúziót mindenki maga vonja le…

  29. Biztosan emlékeztek Szentesi Györgyre, aki éveken (évtizedeken) át volt „a” katonai „szakértő”. Repülőgép-típuskönyvet jegyez és sokáig írt Tőrös újságjába.
    Neki voltak ilyen szövegei, mint jancsigának. A ’90-es évek vége felé, amikor ment az agyalgás, hogy mi kellene a Légierőnek (ki gondolta volna, hogy csupán kerozin…), többrészes cikkben próbált érvelni a szubszonikus típusok mellett, Hawk 200, AMX, stb…

    jancsiga, nem te vagy Szentesi?! :)
    (Ha él még, olyan 70 fölött lehet.)